Saman taudin oireista kärsivänä heitän minäkin muutaman mielipiteen tähän aiheeseen.
Mulla on nykyinen pyörä 1100RS ja edellinen oli Honda 650 Dominator. Domilla tuli sen verran sora- ja metsätiekokemusta, että on jonkinlainen aavistus siitä mistä huonoilla alustoilla ajamisessa on kyse.
Vaihdoin RS:ään kun sellainen tuli käytettynä sopivasti tarjolle ja olin jo haikaillut paremmin matkailuun sopivaa pyörää kuin Domi. Kun en paremmasta mitään tiedä niin oon ollut aika tyytyväinen RS:n ominaisuuksiin matkakäytössä. Katteiden suojaavuus ei ole yhtä hyvä kuin RT:ssä ja ajoasento hieman kumarampi, mutta ok kuitenkin.
Olen miettinyt, että mitä seuraavaksi ja mielessä on ollut RT ja Pannari ja sitten tietysti GS.
Rahanpuute pakottaa ihmisen välillä onneksi harkitsemaan tekemisiään ja oikeasti miettimään, että mitä minä oikesti haluan, tässä tapauksessa moottoripyörältä.
En ole varmaan ainoa, joka on pehmeältä sohvalta katsollut Ewan McGregorin matkaa taivalta halki mannerten GS:llä. Siinä sitä onkin helppo samalla hienoja esitteitä selaillessa "päättää", että tuonne minäkin meen !. Tämä TV-ohjelma aiheutti ainakin Saksassa selvän piikin GS:n myyntilukuihin ja oli nostamassa Gessun Saksan suosituimmaksi pyöräksi. -Mielikuvamainontaa tehokkaimmillaan siis !.-
Ja suurin osa noista pyöristä ei ole iki kuuna päivänä rullannut metriäkään soralla. Samanlainen ilmiö kävi aikanaan Africa Twinille. Käytetyn pyörän ostajan kannalta tilanne on tietysti mainio. Kohtuuhintaisia hyväkuntoisia "seikkaillupyöriä" on runsaasti tarjolla.
No mitäs tuo edellinen tähän kuuluu ?. No sitä, että ns. katupyörälläkin kyllä pärjää aika hyvin soralla ja jopa metsäautotiellä jos matkat ovat vähäisiä. Tein viime kuussa RS:llä 4500 km lenkin pitkin poikin Suomea. Siitä n. 500 km soralla, josta puolet metsäautotiellä ja muutaman kilometrin pehmeällä pohjalla. Ne muutamat kilometrit eivät enää olleet aivan ongelmattomia koska Z6:sta loppui pito tykkänään. Toisaalta hyvänä puolena se, että kellahduksen jälkeen ei tarvinnut kuin putsata sammalet pois sylinterinkannesta ja ryhtyä kääntämään kulkusuuntaa takaisin päin. .
Eli jos nyt jotenkin tietäisin, että mieltymykset jatkossa tien suhteen pysyvät sanoina, niin Gessu voin unohtaa. Mutta jos sittenkin sinne soralle...tai lumelle... Ei hellitä GS-kuume, ei!
Tuossa muuten linkki joka näyttää, että ihan Viipurin tai Murmanskin takia ei ole pakko Gessua hankkia:
http://mopo.pp.fi/index.htm
t. Jukka