Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ne täysin häviä, koitettu on.Don't try this at home, tai jos kokeilet niin omapa on asiasi![]()
Kyllä se jarrujen äkillinen huononeminen yllättää ihan vaikka Fim-rallin paraatissa, vaikka siinä ajellaankin hissukseen. Tällöin myös sen jarrun äkillinen lukitseminen käy helpommin.Joo, ei se toki kivaa ole jos tulee yllätyksenä ja tiukassa tilanteessa, se on selvää.
Jos taas ottaa vertailukohteeksi tuon minun toisen mopon, takavuosien suht' urheilullisen ja nopeahkon Suzuki GSX 750 F:n niin nykypyöriin verrattuna sitä voi sanoa melkein jarruttomaksi.
Sitten kun vähän rakentelee uudemmalla kamalla, niin niistä saa jo erittäinkin hyvät. Omassa kilvettömässä Guzzissa on tällä hetkellä Brembon 4-mäntäiset satulat tuosta 90-luvun loppupuolelta, 320-milliset levyt, sintteripalat, teräspunosletkut ja 19x20 radiaalipääsylinteri.
En oikein usko, että ne uudemmat jarrut on hirveän paljon paremmat mitä pysähtymismatkaan ja tuntumaan tulee.
No, pääsylinteriä lukuunottamatta palikat on suorastaan antiikkisia.No, nuohan on jo aika hyviksi tuunatut "vanhat" jarrut. Tyyliin isoisän vanha kirves, johon isä vaihtoi uuden varren ja minä uuden terän![]()
Kyllä se Suzukikin pysähtyy ja nopeastikin, mutta kahvaa saa puristaa ihan tosissaan. Tuntuma on hyvä, siinä ero servottomiin servojarruihin, mutta vaadittava voima on samaa luokkaa.
Juuri noin!Jos jotakuta tyydyttää nuo Bemarin servo-jarrut silloink un se tehostaja ei ole toiminnassa, niin silloin on todella vähään tyytyväinen. Etenkin kun ottaa huomioon pyörän hintaluokan...
Mulle ainakin riittää se että mahdollisessa vikatilanteessa (johon en toivo joutuvani, koska seuraan akun varaustilannetta silloin tällöin) pyörän SAA PYSÄYTETTYÄ TURVALLISESTI. Ensin ne oli hengenvaaralliset ja nyt herrat itkee jarrutuntumasta vikatilanteessa, eikö pääasia ole että pysähtyy??
Juuri tuosta on kyse. Omalla kohdalla (silloin muinoin 2005) ensimmäinen havainto ABS-häiriöstä ja varoitusvaloista tuli kun pyörä ei pysähtynyt pikatilanteessa (oma vika - tulin liian kovaa risteykseen) ja koin olevani pakotettu vetämään tuon kyljelleen välttääkseni rekan alle päätymisen.Keskustelua seuratessa tuntuu, että jarrujen tyydyttävä toiminta vikatilanteessa on joillekkin tabu, jota ei ole soveliasta kertoa.
Mulle ainakin riittää se että mahdollisessa vikatilanteessa (johon en toivo joutuvani, koska seuraan akun varaustilannetta silloin tällöin) pyörän SAA PYSÄYTETTYÄ TURVALLISESTI. Ensin ne oli hengenvaaralliset ja nyt herrat itkee jarrutuntumasta vikatilanteessa, eikö pääasia ole että pysähtyy?? Vai onko teillä tapana ajella siten että kabiinissa vilkkuu varotusvalot.
Tehostimen toimintahäiriö on näissä keskusteluissa rinnastettu lähes jarruletkun katkeamiseen ja muihin todella ikäviin juttuihin vaikka se on vain ikävä ominaisuus, jonka kanssa pystyy elämään.
Eiköhän se pysähdy riittävän tehokkaasti ija turvallisesti lmankin kun on vaan riittävän merkkiin rakastunut kuski. (Onkohan niitä...)Mulle ainakin riittää se että mahdollisessa vikatilanteessa (johon en toivo joutuvani, koska seuraan akun varaustilannetta silloin tällöin) pyörän SAA PYSÄYTETTYÄ TURVALLISESTI. Ensin ne oli hengenvaaralliset ja nyt herrat itkee jarrutuntumasta vikatilanteessa, eikö pääasia ole että pysähtyy??
Saako servohäiriöisen pyörän pysäytettyä turvallisesti?
En tiedä, josko vaikka ovat tosiaan uudempiin parantaneet jarrun purevuutta ilman sähköä(?).. mutta ne 2000-luvun alun servopelit, millä olen ajanut, oli ilman sähköä kyllä siinä määrin tervaa juoneet, etten olisi halunnut kokeilla tien päällä, riittääkö käsivoimat vai ei. Alushousujen vaihto meinasi olla tarpeen jo esim. pakettiautosta ramppia pitkin alas pukatessa.
Eiköhän tuossa ole kiteytettynä koko asia??Tein kokeita siten, että sammutin virrat avaimesta eri nopeuksilla ja kokeilin jarrutusta. Aloitin kahdenkympin vauhdista. Korkeimmillaan tein tuon 80 km/h nopeuksista ja joka vauhdista sain tuon pysähtymään tyydyttävästi ja turvallisesti
Tuo on kyllä inhottava piirre. Mitäs sillä varoitusvalolla enää siinä vaiheessa tekee.koin olevani pakotettu vetämään tuon kyljelleen välttääkseni rekan alle päätymisen.
Eli ei ollut varoitusvaloja ennen risteystä. Varoitusvalot syttyivät kun jarrut hävisivät ja silloin olin jo melkein risteyksessä ja pakkotilanteen edessä.
Oikein hyvä kysymys. En muista. Siinä tapahtui parissa sekunnissa niin paljon ja paras muistikuva on päälle puskevan betonirekan keula. Ehkä sitten sain survomalla ne takajarrut lukkoon. Ehkä vauhtia siinä vaiheessa oli jo niin vähän? En rehellisesti osaa enää sanoa.Tuo on kyllä inhottava piirre. Mitäs sillä varoitusvalolla enää siinä vaiheessa tekee.koin olevani pakotettu vetämään tuon kyljelleen välttääkseni rekan alle päätymisen.
Eli ei ollut varoitusvaloja ennen risteystä. Varoitusvalot syttyivät kun jarrut hävisivät ja silloin olin jo melkein risteyksessä ja pakkotilanteen edessä.
Miten muuten sait "jarruttoman" pyörän kaadettua vauhdista?? Ihan vaan, että jos itselle kuitenkin kävis silleen, että jarruletku menis poikki.
Nyt taisi kirjoittaa juuri sellainen? Mikä se vetää sukimiehen aina bemariaiheiden kimppuun?Eiköhän se pysähdy riittävän tehokkaasti ija turvallisesti lmankin kun on vaan riittävän merkkiin rakastunut kuski. (Onkohan niitä...)![]()
Silloin huonot osatkin ovat kultaa ja viat ominaisuuksia.
Relax, ei ollut mikään hyökkäys, pelkästään omasta pienestä mielestä hauska kommentti. Eikä pitäisi kyllä koskettaa yhtään ketään joka ei itseään tuosta tunnista. Ilmeisesti osui, mutta älä välitä, ei ollut vittuilua vaan ihan hyvällä mielellä tarkoitettu. Eikä tuossa merkkirakkaudessa muutenkaan ole mitään väärää, jokainen tyylillään. Yhtä hyvin tuo olisi uponnut jossain busanistien pippaloissa kuin sullekin, mutta pääasia että viihtyy ja oma on paras...Nyt taisi kirjoittaa juuri sellainen? Mikä se vetää sukimiehen aina bemariaiheiden kimppuun?Eiköhän se pysähdy riittävän tehokkaasti ija turvallisesti lmankin kun on vaan riittävän merkkiin rakastunut kuski. (Onkohan niitä...)![]()
Silloin huonot osatkin ovat kultaa ja viat ominaisuuksia.
No aika hiljaistahan näissä muuten olisi. Muutama jaksaa kirjoitella aina suunnilleen samasta aiheesta, eli jostain itseään ketuttavasta (mahdollisesta) ongelmasta kerta toisensa perään. Pyörä vaihtoon, vaikka sukia tai sakia alle vaan, niin murheet poistuu ja hermo lepää, vai mitä? Mulla ainakin on vähintään kerran vuoteen 'rakkaus' katkolla, vaikka nykyinen onkin se paras.
Ja merkkiuskollisuushan on perseestä. Tosi surkuhupaisaa lukea toistuvia keskuntelunavauksia tyyliin 'mikä olisi mulle paras pyörä, gixeri vai busa'. Ja sitten on liikettä ampiaispesässä. Jos sinne joku heittää, että oletko edes harkinnut zetoria tms, niin kuuroille korville menee.
Nyt huomasinkin vielä edellisen kirjoittajan allekirjoituksen: * MUA MIKÄÄN NIIN SYÖ KUIN TOIMIMATON (JA KALLIS) TEKNIIKKA! *
Onko se lukittu ketjulla jalkaan se ylikallis tekniikka, vai miksei siitä voi luopua? Ei jaksa ymmärtää. Vielä vois hankkia sellaisen ketjun päässä olevan piikikkään rautapallon ja huiskia sillä olan yli selkäänsä verille ja valitella aina välillä kun on niin kipee selkä.