• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW K 1200 LT:n radio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jowin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kohtahan me saadaan vara-BMW kasaan. Mulla on hyllyssä

- ilmansuodin (halvalla tuokin tuli saatua joltakulta Bemarinsa myyneeltä)
- öljynsuodin (noitahan pitää hyllyssä olla)
- tulpat (halvalla kun sain, niin pakko ostaa)
- venttiilikopan tiiviste (halvalla kun sain, niin pakko ostaa)
- kaasuvaijerit (odottaa vaihtoa)
- peruutusvaihteen liikeanturi (turhaan hankin - vika muualla)
- bensatankin korkki (tuhottuani alkuperäisestä lukon)
- jarrupalasarja (jonka jostain halvalla sain )
- takalaukun kaiuttimet, jotka vaihdoin LAVAn "marine-" kaiuttimiin.
- "siipien" suojamuovit, kun kromatut joltakulta ostin
- (oikeanpuoleiset) Ohjaustangon katemuovit, kun kaasuvaijerisarjan mukana tuli uudelleenmuotoillut

ja kaiken kruununa

- ABSII hydrauliyksikkö, joka ehkä toimii, ehkä ei. Pyörässä en saanut tuota putsattua / huollettua toimivaksi, joten tuli sitten hankittua kokonaan uusi. Nyt on tehty vanhallekin ABSDuktio kaikkien taiteen sääntöjen mukaan - suattaa toimia, suattaa olla toimimatta.... Ainakin siinä on sähkömoottori, joka naukaisee sopivassa käytössä varmaan parin sadan watin teholla ja siirtää suunnitellusti jonkin osan toiseen paikkaan aika nopeasti... Mitähän käyttöä tuollekin keksisi? Vinssi? Heittoistuin!
confused_orig.gif
?  
idea3.gif

- Ai niin. On hyllyssä yksi kasetti-radiokin, jonka vaihdoin heti uutena CD-malliseen....

Tätä pyörää jos vielä monta vuotta pitää, niin talliin ei muuta mahdukaan kuin varaosia!

LT:n radio lopetti pitkään vesisateessa ajellessa kuulumisen, ilmoittaa vain: NO RADIO. Kun radion laittaa päälle, sen valot syttyy heti ja n. 15 sek kuluttua näytölle tulee tuo em. teksti.
Purin sen irti pyörästä ja paikallinen radiokorjaaja tutkaili värkkiä, mutta ei saanut sitä toimimaan.
Suihkuteltiin kaikki liittimet kontaktisprayllä, jos vaikka kosteus olisi niihin mennyt, vaikka mitään merkkejä kosteudesta ei ollutkaan, ei liittimissä eikä sisällä toosassa. Kaikki oli ja on näennäisesti kunnossa, mutta ilmeisesti prosessorissa on vikaa. Korjaaja sanoi kamppeen olevan Beckerin tekemä BMW:lle. Suomen BMW kehoitti kääntymään jälleenmyyjiensä puoleen, muutaman soittelin, mutta heillä ei ollut tiedossa sellaista gurua, joka tuon osaisi korjata. Beckerin maahantuoja sanoi ettei heillä ole radioista mitään tietoa, eikä huoltoa ole Suomessa lainkaan.
Onko kenelläkään tietoa, että joku olisi Suomessa osannut tuon kamppeen korjata???
Helpoin olisi korjauttaa tuo vanha, tai ostaa jostain toimiva käytetty, mieluummin Suomesta kuin Saksasta. Viimeinen konsti on vätöstää tilalle joku muu radio, jolloin etu- ja takakauko säätimet eivät tietenkään toimisi.
Uuden hinta on tietenkin asiakasystävällinen BMW-hinta!!!
Iso pino euroja.
Mulla -06:ssa ollut sellaista ongelmaa että vasemman puoleiset kaiuttimet toimivat satunnaisesti. Kylmänä yleensä toimivat hetken aikaa, mutta menevät sitten pimeäksi jonkun minuutin kuluttua. Purin radion irti ja tarkistin liittimet ja ne näyttäis silmämääräisesti kuin uusilta. Onko hyviä ehdotuksia?

Mulla -06:ssa ollut sellaista ongelmaa että vasemman puoleiset kaiuttimet toimivat satunnaisesti. Kylmänä yleensä toimivat hetken aikaa, mutta menevät sitten pimeäksi jonkun minuutin kuluttua. Purin radion irti ja tarkistin liittimet ja ne näyttäis silmämääräisesti kuin uusilta. Onko hyviä ehdotuksia?
Tyyppivika
sad_orig.gif
Pääteaste menossa. Noita tarinoita kertoen identtisistä ongelmista on jenkki-foorumi tulvillaan. Tuntuvat kaikki päättyvän syntymä-susi-radion vaihtoon.

LT:n radio lopetti pitkään vesisateessa ajellessa kuulumisen, ilmoittaa vain: NO RADIO. Kun radion laittaa päälle, sen valot syttyy heti ja n. 15 sek kuluttua näytölle tulee tuo em. teksti.
Purin sen irti pyörästä ja paikallinen radiokorjaaja tutkaili värkkiä, mutta ei saanut sitä toimimaan.
Suihkuteltiin kaikki liittimet kontaktisprayllä, jos vaikka kosteus olisi niihin mennyt, vaikka mitään merkkejä kosteudesta ei ollutkaan, ei liittimissä eikä sisällä toosassa. Kaikki oli ja on näennäisesti kunnossa, mutta ilmeisesti prosessorissa on vikaa. Korjaaja sanoi kamppeen olevan Beckerin tekemä BMW:lle. Suomen BMW kehoitti kääntymään jälleenmyyjiensä puoleen, muutaman soittelin, mutta heillä ei ollut tiedossa sellaista gurua, joka tuon osaisi korjata. Beckerin maahantuoja sanoi ettei heillä ole radioista mitään tietoa, eikä huoltoa ole Suomessa lainkaan.
Onko kenelläkään tietoa, että joku olisi Suomessa osannut tuon kamppeen korjata???
Helpoin olisi korjauttaa tuo vanha, tai ostaa jostain toimiva käytetty, mieluummin Suomesta kuin Saksasta. Viimeinen konsti on vätöstää tilalle joku muu radio, jolloin etu- ja takakauko säätimet eivät tietenkään toimisi.
Uuden hinta on tietenkin asiakasystävällinen BMW-hinta!!!
Iso pino euroja.
Tarkoitatko, että vasemmat kajarit sekä edestä että takaa pimenevät?

Silloin nimittäin vika on ilmeisimmin radiossa.

Kurkistelin kytkentäkaaviota, ja sen mukaan vasemmat etu- ja takakajarit yhtyvät vasta radion liittimellä. Välillä on toki useitakin liittimiä, kuten etukajareille siinä radiorauskun vasemmalla puolella yksi niistä kolmesta. Takakajareiden eka liitin on radiorauskulta taaksepäin lähtevä iso kierrettävä pyöreä ja seuraava on sitten siellä takapenkin alla oleva samanlainen. Jos siis molemmat vasemman puoleiset pimenee voisiko olla rdion pääteastevika? En ole mikään radiospesialisti, mutta tämmöisestä olen kuullut viisampien joskus höpisevän.
Toisaalta olen joskus kyllä kuullut sellaistakin, että etukajareille olisi (mahdollisesti) oma pääteaste ja takakajareille omansa, mutta tuossa saatan sekoittaa asiat...
Joka tapauksessa siellä radiossa (vahvistimessa) on pääteaste-niminen härveli, jonka yskiminen saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita. Onko pääteasteiden hommat jaettu oikea-vasen vai etu-taka -jaolla, osaavat radioviisammat oikaista...
Myös viisaammat osaisivat kertoa, voiko niistä kajarien liittimistä yleismittarilla mitata (radion päälläollessa) jotain jännitettä tms, jolloin voisit verrata ehjän oikean puolen arvoja tähän vasemman puoleiseen.

t. pozo

062802moto_prv.gif

Tsekkasitkos muuten myös kaiuttimien liittimet, siis ne itse kartoiden viereiset liittimet ? Oli itellä 1999 mallisessa samaa "vikaa" ja korjaantui kun niitä hioin ja laitoin "pro-sprayta" liittimiin.
062802moto_prv.gif

Tarkoitatko, että vasemmat kajarit sekä edestä että takaa pimenevät?

Silloin nimittäin vika on ilmeisimmin radiossa.

Kurkistelin kytkentäkaaviota, ja sen mukaan vasemmat etu- ja takakajarit yhtyvät vasta radion liittimellä. Välillä on toki useitakin liittimiä, kuten etukajareille siinä radiorauskun vasemmalla puolella yksi niistä kolmesta. Takakajareiden eka liitin on radiorauskulta taaksepäin lähtevä iso kierrettävä pyöreä ja seuraava on sitten siellä takapenkin alla oleva samanlainen. Jos siis molemmat vasemman puoleiset pimenee voisiko olla rdion pääteastevika? En ole mikään radiospesialisti, mutta tämmöisestä olen kuullut viisampien joskus höpisevän.
Toisaalta olen joskus kyllä kuullut sellaistakin, että etukajareille olisi (mahdollisesti) oma pääteaste ja takakajareille omansa, mutta tuossa saatan sekoittaa asiat...
Joka tapauksessa siellä radiossa (vahvistimessa) on pääteaste-niminen härveli, jonka yskiminen saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita. Onko pääteasteiden hommat jaettu oikea-vasen vai etu-taka -jaolla, osaavat radioviisammat oikaista...
Myös viisaammat osaisivat kertoa, voiko niistä kajarien liittimistä yleismittarilla mitata (radion päälläollessa) jotain jännitettä tms, jolloin voisit verrata ehjän oikean puolen arvoja tähän vasemman puoleiseen.

t. pozo

062802moto_prv.gif
Joo, nimenomaan molemmat vasurit pimenevät. Eivät välttämättä samanaikaisesti eli välillä toinen saattaa hetken jopa toimiakin. Kajarin mykistyttyä ainakin takaa kuuluu myös pientä kohinaa kun laittaa korvan lähelle ja oikein tarkaan kuuntelee. Liittimiä irroittelemalla näytti siltä että yksi niistä kolmesta liittimestä menee etupään ohjausnamikoille, yksi etukajareille ja paksuin nippu sitten taakse. Ämyreitä en ole purkanut, mutta ainakin nuo em. näkyvissä olevat liittimet vaikuttavat hyväkuntoisilta.

Jenkeissä ainakin yksi paja mainostaa kyseisiä värkkejä korjailevansa, mutta saattaa äkkiä tulla hintoihinsa ja vielä ilman takuuta http://www.beckerautosound.com/Service.html

Eiköhän tuo Jarska osaisi ne päätekivetkin vaihtaa.

Edit: Suomennos: kuullostaa ihan siltä, että pääteasteen kondensaattori olisi hyytynyt. Kotistereoista tuttu vika. Pennin bulkkiosa, jonka näppärä asiansa osaava henkilö osaa vaihtaa.

Joo, nyt vasta hokasin tän ketjun kun yksäri tuli perille...tais se ttdriverkin asiasta mainita mut unohdin,sorry.

Mä voin tutkiskella Rautaperseen mankkaa, annan yksärillä tietoo minne voit lähettää.:;):

2005 mallista hävisi vasemmista kajareista äänet viime kesänä, nyt purin mankan pois ja kasasin takaisin ja tarkistin liittimet silmämääräisesti, ei auttanut. Löytyikö Rautaperseen ongelmaan ratkaisu?

Jimi2011 sanoi:
2005 mallista hävisi vasemmista kajareista äänet viime kesänä, nyt purin mankan pois ja kasasin takaisin ja tarkistin liittimet silmämääräisesti, ei auttanut. Löytyikö Rautaperseen ongelmaan ratkaisu?

Jarska varmaan kommentoi tuohon tapaukseen. Yleisenä kommenttina: Täähän on LT:n perusvikoja. Toi Beckerin radio on rehellisesti sanottuna aika surkea. Kuuluvuus on huono ja päätevahvistimet paukahtelevat. Ainoa lisäarvo alkuperäisen korjaamisesta tai korvaamisesta uudella samanlaisella (+700 jöröä tjsp) on se, että alkuperäiset hallintalaitteet ja näyttö toimivat. Itse olin TYPERÄ ja korvasin hajonneen radion uudella samanlaisella. Tänään en miettisi sekuntiakaan. Uusi kunnollinen autoradio tilalle - mielellään sellainen, johon saa jonkinlaisen langallisen kaukosäätimen - sekään ei olisi ehdoton vaatimus. Mieluummin kunnollinen autoradio tuon alkuperäisen kompromissin tilalle ja tarvittaessa operoisin sitä vaikka aina avaamalla hanskalokeron. No jokainen tavallaan.

Kerhon foorumilla muuten kaveri on juuri korvaamassa rikkoontunutta Sonyn radiolla (kauko-ohjaimineen).

C-A-D sanoi:
Jarska varmaan kommentoi tuohon tapaukseen. Yleisenä kommenttina: Täähän on LT:n perusvikoja. Toi Beckerin radio on rehellisesti sanottuna aika surkea. Kuuluvuus on huono ja päätevahvistimet paukahtelevat. Ainoa lisäarvo alkuperäisen korjaamisesta tai korvaamisesta uudella samanlaisella (+700 jöröä tjsp) on se, että alkuperäiset hallintalaitteet ja näyttö toimivat. Itse olin TYPERÄ ja korvasin hajonneen radion uudella samanlaisella. Tänään en miettisi sekuntiakaan. Uusi kunnollinen autoradio tilalle - mielellään sellainen, johon saa jonkinlaisen langallisen kaukosäätimen - sekään ei olisi ehdoton vaatimus. Mieluummin kunnollinen autoradio tuon alkuperäisen kompromissin tilalle ja tarvittaessa operoisin sitä vaikka aina avaamalla hanskalokeron. No jokainen tavallaan.

Kerhon foorumilla muuten kaveri on juuri korvaamassa rikkoontunutta Sonyn radiolla (kauko-ohjaimineen).

Saako tuolla Sonyllä toimimaan myös mittaristossa näytön ( 2005 alkaenhan asema näkyy mittaristossa) ?
Mikä noissa alkuperäisissä paukahtaa ? luulisi pääteasteen olevan suhteellisen helppo vaihtaa, jos jollaikin on ylimääräinen risa niin voisin mielenkiinnosta katsoa mitä se on syönyt ja mahdollisesti korjata ( jos on järkevää).

ismo

Onko sattunut meikäläiselle HYÄ kappale, vaiko mikä, mutta itselläni ei ole ollut niin minkäänlaisia vikoja kummassakaan LT;ssä, (ex-98 ja -00). Liekö sitten se tapa jolla sitä käyttelen, säästäisikös se tuota pääteastetta? Nimittäin, radion tai c-soittimen laitan päälle vasta kun kone käy, eli jotenkin "luulen", että startatessa virralliseen ratioon voisi tulla jännitepiikki, eli siksi näin. Sammuttaminen ei sitä aiheuta, eli soittimen jätän usein soimaan.....

Eikä voi sanoa, ettenkö olisi rammaria käytellyt! Jatkuvasti se soi, ja se soi..ja se....

Huonoon kuuluvuuteen saattaisi auttaa irroittaa antenni-istukasta kaapeliliitin irti, ja hioa kosketuspinnat kirkkaiksi?
Muistelisin joskus näin tehneen, jolloin asemia tuli yllättäen lisää !

Jenkkien BMWLT.com foorumille on ilmoittautunut parikin eurooppalaista jäppistä (toinen Englannissa ja toinen Espanjassa), jotka väittävät korjaavansa LoTjan radioita. Engelsmannin sähköposti on xkalibay@gmail.com ja kaveri vaihtaa kuulemma tuplasti järeämmät pääteasteet korjauksen yhteydessä.
Hintaa korjaukselle tulee varmasti yhden uuden Sonyn verran, mutta jos haluaa säilyttää vanhat namiskat ja radion näytöt (faceliftmalleissa), niin onpahan yksi vaihtoehto...

t. pozo

:orgmp:

ismo sanoi:
Saako tuolla Sonyllä toimimaan myös mittaristossa näytön ( 2005 alkaenhan asema näkyy mittaristossa) ?
Mikä noissa alkuperäisissä paukahtaa ? luulisi pääteasteen olevan suhteellisen helppo vaihtaa, jos jollaikin on ylimääräinen risa niin voisin mielenkiinnosta katsoa mitä se on syönyt ja mahdollisesti korjata ( jos on järkevää).

ismo
Tuskinpa saa. Kuten sanottua jos oikeasti tärkeä asia ovat alkuperäiset säätimet ja näytöt, niin sitten kannattaa varautua maksamaan ja/tai postittelemaan radiota Juurooppaan.

Jimi2011 sanoi:

Härpäke oli Jarskalla tutkittavana, mutta siihen ei valitettavasti löytynyt apuja. Oli muistaakseni vikaa juuri niissä päätevasteissa ja niihin hänellä ei valitettavasti ollut työkaluja /osia saatavilla. Hankin sitten käytetyn ebaysta ja se toimikin jonkin aikaa, mutta on sittemmin pätkinyt samalla tavalla:WAZAAP:

Muutamankin kerran olen tullut miettineeksi mikä rikkoo toisilla tuon radion nopeasti. Eri foorumeilla pyörii tarinaa siitä, että alkuperäisten pääteasteiden jäähdytys on kovin huonosti toteutettu. Jos tuota uskoo, niin mitä kovemmalla käytöllä (ja vahvistuksella) radio pöhisee, niin sen nopeammin pääteasteet polttavat itsensä hengiltä.

Tekotieteellisesti olen itse tuosta vetänyt johtopäätöksen, että en pääsääntöisesti ikinä huudata radiota kaiuttimilla. Kun käytän radiota ajossa, niin volyymi on aina hiljaisella, kaikki kaiuttimet ovat pois käytöstä (Fader = takakaiuttimilla), takakaiuttimet on mekaanisella lisäkatkaisijalla suljettu ja (taka)kaiutinlinjasta varastettu vastuksella alennettu signaali kypärä-audioon on hyvin kohtuullisella tasolla.

Näillä menetelmillä radio on toiminut moitteetta nyt 7 vuotta - tiedä sitten onko tuolla omalla "pääteasteita säästävällä" käyttötavalla oikeasti mitään tekemistä asian kanssa.

C-A-D sanoi:
Muutamankin kerran olen tullut miettineeksi mikä rikkoo toisilla tuon radion nopeasti. Eri foorumeilla pyörii tarinaa siitä, että alkuperäisten pääteasteiden jäähdytys on kovin huonosti toteutettu. Jos tuota uskoo, niin mitä kovemmalla käytöllä (ja vahvistuksella) radio pöhisee, niin sen nopeammin pääteasteet polttavat itsensä hengiltä.

Tekotieteellisesti olen itse tuosta vetänyt johtopäätöksen, että en pääsääntöisesti ikinä huudata radiota kaiuttimilla. Kun käytän radiota ajossa, niin volyymi on aina hiljaisella, kaikki kaiuttimet ovat pois käytöstä (Fader = takakaiuttimilla), takakaiuttimet on mekaanisella lisäkatkaisijalla suljettu ja (taka)kaiutinlinjasta varastettu vastuksella alennettu signaali kypärä-audioon on hyvin kohtuullisella tasolla.

Näillä menetelmillä radio on toiminut moitteetta nyt 7 vuotta - tiedä sitten onko tuolla omalla "pääteasteita säästävällä" käyttötavalla oikeasti mitään tekemistä asian kanssa.

Varmaan oot oikeilla jäljillä. Oman radioni (täyttää nyt 10 v) ei ole just koskaan tarvinnut puskea volyymeja pyörän kajareihin, mitä joskus tallissa värkkäillessä eikä sielläkään kauhealla volyymilla...Soundit menee korvatulppakajareihin Baehrin intercomin kautta, jossa ei kummoisia tehoja tarvita.
En kyllä ymmärrä kuka noitten pyörän kajareitten kautta haluaa ajossa musaa huudattaa, kun kypärätkin halutaan mahdollisimman ääntä eristäväksi...:WAZAAP:
On hifi-tasot noissa kuunteluissa aika kaukana.:p

t. pozo

:orgmp:

Juu, on niissä kyllä aika naurettavan kokoiset ja eksoottiset pääteasteet, nostin suosiolla kädet pystyyn.

Pari tuollasta jopa saanut kuntoon ja molemmissa oli vesi päässyt sisään takaliittimen juuresta.
Varmaanki valunut johtonippua pitkin ja suoraan piirilevylle.
Mä kyllä yrittäsin tiivistää sen liittimen juuren kunnolla, jotain silikoonia yms. ympärille, ettei pääsis livahtaan pellin välistä sisälle.

jarska sanoi:
Juu, on niissä kyllä aika naurettavan kokoiset ja eksoottiset pääteasteet, nostin suosiolla kädet pystyyn.

Pari tuollasta jopa saanut kuntoon ja molemmissa oli vesi päässyt sisään takaliittimen juuresta.
Varmaanki valunut johtonippua pitkin ja suoraan piirilevylle.
Mä kyllä yrittäsin tiivistää sen liittimen juuren kunnolla, jotain silikoonia yms. ympärille, ettei pääsis livahtaan pellin välistä sisälle.

Mikä siellä on pääteasteena ? hyvällä onnella voisi yrittää jotain vastaavaa mallia pienellä modifikaatiolla.
Tai sitten parantaa alkuperäisten jäähtymistä ja lisätä ylilämpösuoja ( ntc, komparaattori + rele, vaikka ulkoisena, liipaisuraja vaikka kotelosta mitattuna 50 astetta). Silikoni tai kuumaliima on aika päteviä veden estäjiä, sähkömiehenkittikin voisi tuossa kohtaa toimia.

ismo sanoi:
Mikä siellä on pääteasteena ? hyvällä onnella voisi yrittää jotain vastaavaa mallia pienellä modifikaatiolla.
Tai sitten parantaa alkuperäisten jäähtymistä ja lisätä ylilämpösuoja ( ntc, komparaattori + rele, vaikka ulkoisena, liipaisuraja vaikka kotelosta mitattuna 50 astetta). Silikoni tai kuumaliima on aika päteviä veden estäjiä, sähkömiehenkittikin voisi tuossa kohtaa toimia.

Pienen ihmisen ilo puuhata :D

Back