Jalka- eli takajarrun käyttö yhdessä etujarrun kanssa kannattaa opetella heti alusta pitäen ja sitä kannattaa käyttää aina jarruttaessa. Syy tähän on, että pyörä pysähtyy huomattavasti lyhyemmällä matkaa, kun käyttää molempia jarruja, jos et usko, kokeile. Sitten, kun se päivä tulee, että sinun pitää pysähtyä nopeasti, on myöhäistä ruveta harjoittelemaan.
Sitten varsinaiseen aiheeseen, vaikka mulla ei ole sinun kysymää pyörää, mutta kylläkin vastaava eli Triumph Tiger 800 XC absilla. Olen ajanut tällä pyörällä, tai siis tällä ja edellisellä samanlaisella, yli 60 tkm ja tälle matkalle ei mahdu yhtään tilannetta, jossa abs olisi aiheuttanut vaaratilanteen. Silloin, kun olen vaaratilanteeseen joutunut, on syyllinen aina löytynyt peilistä. ABS on kyllä pelastanut tilanteen ja miehen lukemattomia kertoja sekä soralla että assulla ja niin mettässä, kuin kaupungissakin, mutta ihmeisiin sekään ei tietenkään pysty. Ja pyörä kyllä pysähtyy myös soralla ja pehmeässä hiekassa, samoin kuin jäällä ja lumellakin.
Absitonta isoa pyörää en enää ostaisi, mutta vaihtaisin kyllä enduromoodillisella absilla varustettuun, jos vain kukkaro antaisi myöden. Tuo vaihto ei sitten taas liity varsinaisesti absin toimintaan mitenkään, vaan voisi tuoda lisää hauskuutta ajoon, kun voisi jarruttaa takarenkaan lukkoon ja käyttää sitä ohjauksen apuna.
Osittain nämä absia mollaavat tarinat ovat varmaan saaneet alkunsa vanhemmista bemarin abseista, jotka saattoivat päästää pyörän menemään valtoimenaan, kun alusta oli tarpeeksi liukas,
tähän tyyliin.