• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bläkkärin "ravistelu"...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MK1982
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjens! Onko normaali ilmiö XX:ssä kun joskus tulee ajossa leputeltua käsiä ja päästää kädet irti sarvista niin tanko rupeaa vispaan ihan saakelisti. Vaarallistakin.. Kävin huollossa jossa sanovat että bläkkäri on niin etupainonen pyörä et tekee sen. Onko kokemuksia?

Ei ole normaalia. Väittäisin että eturengas on kulunut pykälille. Mulla oli joskus sama ongelma ja renkaan vaihdon jälkeen oli ihan ok. Rengas oli muistaakseni Bridgestone. Myöhemmin ollut alla Pirelli ja Michelin ja samaa ilmiöö ei niillä kuluneenakaan ole ilmennyt.

Eikös normaali maalaisjärkikin jo sano, ettei ohjauksen pidä tuollaista tehdä?
nixweiss.gif

Renkaana on dunlop sportmax qualifier. Renkaalla ajettu 7000km. Silminnähden vain tasaista kulumista..mikä neuvoksi?

Paneppa tasapainottaen etupyörä, jospa ei sitten ravistaisi enää.
062802moto_prv.gif

p.s. Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta ehkä lepuutus kannattaa tehdä yksi käsi kerrallaan.
biggrin.gif

Mulla oli sama ongelma taannoin, joka nopeudessa vatkas jos kädet laski irti. Vein huoltoon, jossa todettiin haarukkaputkien olevan mutkalla (oma vika sekin). Uudet putket, vieterit ja öljyt korjas asian, ei väpätä millään nopeudella. Renkaana aina ollut 020, kulumisaste ei vaikuta asiaan. Eräs korjaamoesimies eräästä korjaamosta totesi ilmiön vaivaavan useita uusiakin yksilöitä, joten tuuristakin kai kiinni mitä ostaessasi saat.
wink.gif

Sama vika minun Bläkkärissä viimekesänä, ohjauslaakerit
meni vaihtoon ja lakkasi vemputtamasta. Sen pystyy
tarkistamaan laittamalla pyörä keskiseisontatuelle ja
istumaan penkkiin niin taakse että etupyörä on ilmassa
ja renkaasta nykimään onko välystä.

Mulla oli sama ongelma taannoin, joka nopeudessa vatkas jos kädet laski irti. Vein huoltoon, jossa todettiin haarukkaputkien olevan mutkalla (oma vika sekin). Uudet putket, vieterit ja öljyt korjas asian, ei väpätä millään nopeudella. Renkaana aina ollut 020, kulumisaste ei vaikuta asiaan. Eräs korjaamoesimies eräästä korjaamosta totesi ilmiön vaivaavan useita uusiakin yksilöitä, joten tuuristakin kai kiinni mitä ostaessasi saat.
wink.gif
Miten sait etutolpat kieroon?? Eihän ne ihan itsestään mene kuitenkaan..

Piti käydä oikein ajamassa..ei ravistele alhaisella n.60km/h ja alle nopeudella. Jos pitää vaikka pikkusormella kiinni sarvesta niin ei vemputa yhtään, mutta het ku päästää irti. Tokihan ajan et pidän sarvista kiinni, mut vaivaa jos pyörässä on jokin mahd. jopa vaarallinen vika. Välyksiä en löydä mistään.

Miten sait etutolpat kieroon?? Eihän ne ihan itsestään mene kuitenkaan..
Varmaan kaikilla näillä seikoilla oli osansa: raskas pyörä, ohuet putket, aivan mahtavat jarrutukset viime tipassa ala rossistyle, laastisäkki keskellä tietä (ajoin tietysti kotilon hudlarissa kiinni) ja betoniporsas. Eiköhän noilla toimenpiteillä hentoiset putket taivu.
wink.gif

Ohjauslaakerikin vaihdettiin ennen keularemppaa, ei auttanut.

Mun xx vatkaa aina ja ihan kunnolla siinä n 80 -> 50 km/h seutuun ilman käsiä ajettaessa. Esim moottorijaruttaessa, hanskoja tiukatessa, tms.  
omg.gif

Ei vaikuta renkaat, ei ole ohjauksessa väljää löytynyt.

Ominaisuus? Jos vaikka pitää kahdella sormella stongasta kiinni, niin ei vatkaa. Elän asian kanssa, koska korjaus noin helppoa.

Ei kannata antaa vatkauksen jatkua. Se voimistuu nopeasti...  
crazy.gif

Jos häiritsee, niin ohjausvaimennin. Auttaako; kokemuksia?

Laakerien vaihto auttaa jos ne vaihdetaan kartiolaakereihin. Tavallinen kuulalaakeri ei poista välyksiä vaikka ne kiristäisi tappiin. Varsinkin merkkihuollossa selittävät että "vaihda renkaat" tai "aja ilman takalaukkua" koska eivät halua lähteä laakereiden vaihtamiseen - ainakaan takuutyönä. Raskaskeulaisten pyörien ongelma tuo vemputus.

Laakerien vaihto auttaa jos ne vaihdetaan kartiolaakereihin. Tavallinen kuulalaakeri ei poista välyksiä vaikka ne kiristäisi tappiin. Varsinkin merkkihuollossa selittävät että "vaihda renkaat" tai "aja ilman takalaukkua" koska eivät halua lähteä laakereiden vaihtamiseen - ainakaan takuutyönä. Raskaskeulaisten pyörien ongelma tuo vemputus.
Jaa onko uudemmissa pyörissä käytetty joskus kuulalaakereitakin keulassa..? Ettei siellä vaan olisi ne kartiorullalaakerit?

Jaa onko uudemmissa pyörissä käytetty joskus kuulalaakereitakin keulassa..? Ettei siellä vaan olisi ne kartiorullalaakerit?

Kartiolaakereita siellä nimenomaan EI lähtökohtaisesti ole. (Rulla tai kuula mut pyöreä kuiteskin..) Kannattaa vaihtaa / vaihdattaa, varsinkin jos ajelee ilman käsiä.  
wink.gif

Kartiolaakereita siellä nimenomaan EI lähtökohtaisesti ole. (Rulla tai kuula mut pyöreä kuiteskin..) Kannattaa vaihtaa / vaihdattaa, varsinkin jos ajelee ilman käsiä.
wink.gif
Mikähän siellä ottaa vastaan ohjausakselin suuntaisen voiman jos ei kartiolaakeria ole käytetty? Tavallinen kuulalaakeri kun pystyy käsittelemään pääasiassa vain radiaalisuuntaisia voimia..

Tuo on aika tavallinen ilmiö monellakin pyörällä. Minä taannoin hieman selostin omia havaintoja XX:n ravistelusta Bläkkärin rengasthreadissa, käytä hakua tai katso vaikkapa täältä:

Mikä rengas XX:ään? (kirjoitelmani päivätty kesäkuun 11.)

Ja ei, normaalioloissa tuo havaitsemasi tärinä ei yleensä ole merkki mistään isosta viasta. *Kaikki* minun entisetkin pyörät ovat tuota joskus tehneet eivätkä ne kaikki ole voineet olla rikki tai ihan täysin päin skuttaa säädettyjä.

/MarcusB

Heips,
ominaisuushan tuo kevyt ravistelu on, mutta ei syytä huoleen, kyllä fysiikan lait (hyrrävoimat) vievät pyörää eteenpäin ellei vauhdit ole liian lähellä nollia...  
eek.gif

Ixxra comissa suosittelevat ohjausiskarin sijaan painavampia stongan painoja Ixxra com.
Onko kukaan hoksannut kokeilla??  
062802moto_prv.gif

Do-dii!

Kuulostaa tuo isommat stongapainot ihan hyvältä idealta. Kokemuksia siitä kellään...?

Back