• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avoin kirje / Moottoripyöräilyn vähentäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sain lopultakin käsiini (näytölle) ko. ohjelman/strategian Tieliikenteen turvallisuus 2006-2010.

Luulin ensin, että ko. ohjelma on väärä, kun mopoilusta ei puhuta mitään sisällysluettelossa eikä turvallisuuden parantamiskeinoissa. Lopulta löysin kohdan 5.7 Muita ongelma-alueita ja toimenpiteitä.
Siellähän nämä mopokorttihommat olivat. Mutta, mutta, kun katsoo sivun 50 taulukkoa, niin 5.7 kohdan merkitys alkaa valjeta. Vaikuttavuus on täydet 0,2 kuoleman vähentymistä /vuosi, kun koko suunnitelman vaikutus on 147,2 /v. Koska kohtaan 5.7 kuuluu vielä muutakin kuin mopokorttien ikärajojen muutos, häviää ko. muutos tilastolliseen kohinaan.

Joten, jos päättäjät ymmärtävät ko. ohjelman samoin kuin minä, on huoli ikärajojen nostosta turha. Ja samalla voidaan ymmärtää paremmin myös neuvottelukuntaa ja "yli-insinööriä". He ovat sittenkin löytäneet asian ytimen, eli ikärajan nosto ei käytännössä vaikuta lainkaan
062802jumpie_prv.gif

Tämä homma tarvii kohta Karpon Hannua! Karvareuhaka päähän, ja eikun hoitamaan motoristien asiat kuntoon.
tounge.gif

Mutta oikeastikkin haluaisin nähdä nämä kaverit perustelemassa näitä hommia vaikkasta teeveessä. Paljon enemmän tällaiset asiat vaikuttavat minun elämääni, kuin esim. jotkut presidentin vaalit joita toitotettiin telkkarissa kuukausi putkeen ja enään ei muista muuta, kuin että joku O'Brien voitti...
Kukahan noheva toimittaja ottaisi tästä homman hoitaakseen?

Koska asiaa koskettaa myös minua haluan ottaa kantaa tähän ja toivonkin rouva ministerin vastaavan tähän sähköpostiin jonka lähetin:

Hyvä Rouva Ministeri

Koskien tätä suunnitelmaa tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, kannaottoni koskee kaksipyöräisiä. Voisin toki ottaa kantaa muuhunkin mutta tekstistä tulisi liian pitkä.

Toki yksikin kuolema liikenteessä on liikaa mutta päästäänkö tavoitteeseen lisäämällä rajoituksia jotka ovat ikävä kyllä helposti mutta lainvastaisesti ohitettavissa. Vai asenteita muuttamalla liikennekäytöstä ohjaamalla.

Koskien mopoja ja moottoripyöriä olen enemmän kasvatuksen ja opin kannalla. Lisäämällä rahoitusta ohjaavaan ja turvallisempaan liikennekasvatukseen voidaan pitkällä tähtäimellä asenteita saada muutettua myönteisempään suuntaan. Tällä tarkoitan nytkin maassa järjestettäviä esim. ennakoivan ajon kursseja (EAK). Toivoisinkin että itse tutustuisitte kyseiseen opetukseen ensi keväänä ja kesänä jos mahdollista, ennenkuin teette päätöksiä. Apuja löytyy ottamalla yhteyttä SMOTO:n henkilökuntaan.

Oma tarinani on että aloitin mopolla ajamisen 15-vuotiaana ja hetken aikaa myös moottoripyörällä kortin saatuani. Kuulun siis tähän ennen 1990 kortin saaneeita ryhmään. Ehdotuksessa oli myös tämä kohta että kyseiset henkilöt suorittaisivat ajoharjoittelua ja kokeen ennenkuin hankkisivat moottoripyörän. Missään ei kuitenkaan mainita entä ne henkilöt jotka kuuluvat tähän ryhmään ja ovat jo ehtineet ajaa moottoripyörällä.
Itse aloitin uudelleen vuonna 2002 ja en ole taidoiltani joutunut sellaiseen tilanteeseen mistä olisi aiheutunut onnettomuutta oma syytäni tai osaamattomuuttani. Enkä ole vielä osallistunut edes ennakoivan ajon kursseille. Sanonta "maltti on valttia" pitää paikkansa sekä myös tarkkaavainen ja huomaavainen asenne liikenteessä.
itse ohjaisin voimavaroja tähän suuntaan, en rajoituksiin.

Jos teillä on ministerinä mielenkiintoa nähdä ja kokea kuinka motoristi toimii ja suhtautuu liikenteeseen, olisin omasta ja varmasti muittenkin motoristien puolesta yllättynyt ja otettu.

Kunnioittaen

Minä itse:editoitu henkilötiedot

oikkee sanottu. Ei ne siel paljoo ajattele tavan kansalaisia, kuha hilloo tulee niille ja pari asiaa päättää, ni se on olevinaa hyvä.

Täytyy ihan vaan sen takia, ettei mene pelkästään "hieno kirjoitus!" -linjalle kysyä, että mikä ihme siinä liikuttaa että 15-18v motoristien määrä vähenee, tai että koko "kanta" pienenee? Harrastajien kokonaismäärän vähenemisen kautta vakuutusmaksujen nousu?

Itseäni ei haittaa että liikenteessä on vähemmän nuoria koheltajia tai edes vähemmän nuoria vastuuntuntoisia kuljettajia.

Tykkään myös siitä että ihan jokainen ei aja pärrällä, eli pidän tästä "alakulttuurityylistä".

Mutta tämä onkin ihan vaan mulkun mielipide!
biggrin.gif

Täytyy ihan vaan sen takia, ettei mene pelkästään "hieno kirjoitus!" -linjalle kysyä, että mikä ihme siinä liikuttaa että 15-18v motoristien määrä vähenee, tai että koko "kanta" pienenee? Harrastajien kokonaismäärän vähenemisen kautta vakuutusmaksujen nousu?
Jonkun on hyvä ajatella joskus vähän omaa napaakin pidemmälle. Harrastajien määrän vähenemisellä tuskin on merkitystä vakuutusmaksujen nousuun.

Tottakai jonkun on joskus hyvä ajatella omaa napaa pidemmälle, mutta miksi tässä tapauksessa ja tällä tavalla?

On mielestäni ihan oikeasti yksi ristuksen hailee nostetaanko ikärajat vuotta ylemmiksi. Korkeintaan uskon että sillä on oikeasti positiivisia vaikutuksia.

Hienoa Petri  
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif
Näin asioihin otetaan kantaa ja mahdollisesti saadaan vastaus ja tulostakin  
bowdown.gif
En voi keksiä parempaa muotoa tämän saman asian ilmaisuun. Teit miehen työn!
sport05.gif

Jos joku jaksaa nähdä vaivaa niin mä ottaisin mielelläni vastaan postitse noita lehtileikkeitä...

Eli jos bongaat tuon petrin jutun tai jotain muuta motorg ry:hyn liittyvää niin ei muutakuin postilla tännepäin, osoitteen saa multa privana.

Tähän mennessä on vasta tuo iltalehden lehtileike kansiossa.

Salovaara vaihtaisi liikenneministerin
-klik-

"...liikennepolitiikan linja koventunut"
"Yksinomaan kieltoihin ja rajoituksiin perustuva liikennepolitiikka on saatava loppumaan"
"Todellinen ongelmaryhmä ei rajoituksista piittaa..."

Hienoa Petri12r, että olet jaksanut nähdä vaivaa! Suurimmaksi osaksi olen kanssasi samaa mieltä, mutta niillä "muutamallakin ajotunnilla" autokoulussa todellakin ON MERKITYSTÄ ajotaitoon!!! (Niin no riippuuhan se vähä autokoulusta...)

Mieleeni tuli eräs kokenut "lahjakorttimotoristi", joka kevään ruosteenirrottelukurssillamme tokaisi: 'Olen tämän 15 minuutin aikana oppinut moottoripyörän hallintaa ja käsittelyä enemmän kuin koko 15 vuoden aikana yhteensä!'

Niin ja se liikenneturvallisuusongelmahan monesti onkin just "siinä iässä" (lue keski-iässä) olevien puutteelliset ajotaidot. Kokemusta ja pelisilmää kyllä löytyy liikenteestä kotilolla, mutta sekään ei korvaa puutteellisia ajotaitoja (esim. työntöohjaus tai hidasajo).

Ja se ongelman aiheuttaja lienee mokaamisen pelko muiden silmien edessä.
No pääpiirteittäin ollaan varmaan itse perusasiasta samoilla linjoilla, mutta tuossa kommentissa taitaa kyllä paistaa pieni kokemattomuuden ja ehkä tietämättömyydenkin mahdollistama itsevarmuus ja jopa ylimielisyys. Tai ilmeisesti se on hiukan turhan kärkevä kommentti alan palvelujen tarjoajalta, jolla on oma lehmä ojassa.

Ensinnäkin, tuo asenteellinen ja rumahko termi 'lahjakorttimotoristeista' on karkeasti yleistävä ja osoittaa ilmeisesti ainakin sen, että kirjoittaja ei ole itse aloittanut harrastusta jo mopoiässä, saati kevarilla (KT-kortilla) teini-iässä ajellut. Olisin toki varsin mielelläni väärässä tässä asiassa.

Kaikki kunnia ruosteenpoistokursseille ja muillekin ajokortti- tai EAK-kursseille, mutta jonkun yksittäisen vanhemman motoristin tokaisu ei vielä kerro kokonaisuudesta yhtään mitään. Eikä muutaman täysin ajotaidottoman trendipelle-nousukkaan ilmestyminen teiden päälle kerro mitään kokonaisen ikä- tai korttiryhmän todellisesta ajotaidoista. Saati kyvystä pysyä hengissä tien päällä. Se käyty kurssi ja saatu virallinen 'riplomi' ei ole mikään todellisen ajotaidon tae.

Itse en ainakaan lähtisi kovin kärkevästi leimaamaan muiden ajotaitoja vain sen perustella, että on tullut käytyä uuden A-kortin teoriatunnit ja hidasajokoe sekä mahdollinen ruosteenpoistokurssi päälle. Varmaan niillä tunneilla on merkitystä, mutta sitä merkitystä ei kannata yliarvioidakaan. Saati aliarvioida kursseja käymättömän enemmistön taitoja ja kokemusta.

On niin helppo yleistää ja osoittaa sormella jotain muuta kuin omaa 'kuppikuntaa' ja todeta ongelman olevan siellä, kuten nyt esimerkiksi "siinä iässä" olevien kuskien ongelma. Niin, itse asiassa, taitaa ko. kirjoittajakin olla ihan hilkulla, ettei kyseiseen "lahjakorttisten keski-ikäisten ongelmatapausten" joukkoon kuulu...
wink.gif

Todelliset ongelmat eivät ole ihan noin yksioikoisia, ja niitä ongelmatapauksia löytyy ihan kaikista ikä- ja kokemusryhmistä. Samoten onnettomuuksia voi tapahtua kaikille, myös ruostekurssin käyneille.

Siksi niiden todellisten ongelmien korjaaminenkaan ei ole niin helppoa että mennään vaan ja nostetaan ikärajoja ja lasketaan nopeusrajoituksia, ja tehdään hidasajokurssit pakollisiksi kaikille.
Mutta tässä asiassa oltiinkin varmaan samaa mieltä, ja toivotaan, että ko. aloite jää vain virkaintoisen ministerin ja yliviisaan yli-insinöörin vaahtoamiseksi.

Back