• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autojen välissä ajamisesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackWidow
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Laita silmät kiinni...
buttrock.gif
062802moto_prv.gif
Ihan turha kuittailla, lapsellista suorastaan.
crazy.gif

Ja mä luulen, et tää asia on käsitelty, et ennenkö enempää kukkahattujuttuja tulee ni vois sulkee/poistaa tän aiheen? enpä tajunnu et se oli noinki arka aihe...
blush.gif

Jaa, kyl mä splittailen harvase päivä. En pidä sitä yhtään sen vaarallisenpana kuin muutenkaan liikenteessä olemista.

Ymmärtääkseni splittaus on teoriassa laillista. Ajoneuvon kun saa ohittaa vasemmalta puolelta samaa kaistaa käyttäen. Tässä tulee vain huomioida, että mikään moottoripyörän osa, kuten ohjaustanko, ei saa olla viivan päällä.

Käytännössä on sula mahdottomuus splitata rikkomatta lakia.

Itse splittaan aina välillä ja silloinkin paikallaan olevaa tai hyvin hitaasti etenevää jonoa. Jos splittaan hitaasti liikkuvaa jonoa niin en itse aja paljoakaan jonoa nopeamin jotta autoilijoilla olisi edes pieni mahdollisuus havaita minut.

Itseasiassa tänäkesänä olen pääkaupunkiseudulla ollut huomaavinani että tilaa annetaan paremmin kuin aikaisempina vuosian. Tosin jokaiselle päivälle löytyy joku urpo joka haluaa kolon sulkea.

Ja sitten se pakollinen trolli, yllättävän usein nuo kolosen sulkijat tuntuvat olevan Audilla tai bmw:llä ajavia ja yllättävän usein katolla on taxi-merkki. Taitaa harmittaa kun eivät itse tuossa kohdassa pääse jonojen ohi taksikaistaa käyttäen?

Itse olin aluksi sitä mieltä, että splittaaminen on ehdottomasti kiellettyä. Niin siinä vaan kävi, että itsekkin tuota rupesin harrastamaan kun totesin jonossa seisomisen nahkapuvussa epämukavaksi.

Aina välillä törmää näihin tapauksiin jotka oikeen lähtee keskustelemaan "mitä jos mä avaan oven ja sä ajat sitäpäin" johon olen yleensä vastannut "oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin tapon yritys?". Suomen laissa ei ole sellaista pykälää joka sallisi lain rikkomisen koska joku toinenkin rikkoi lakia. Tuollaisessa tapauksessa ymmärtääkseni moottoripyöräilijä saisi sakon kaistaviivan päällä ajamisesta ja autoilija törkeästä liikenteen vaarantamisesta.

Sillon kun ajelin vanhemmalla ilmäjäähdytteisellä pyörällä, oli joskus kesähelteellä pakko vetää jonojen välistä, kun kytkin ei enää irrottanut. Aina hirvitti. Suomessa harvemmin oli ruuhkia siihen aikaan, Ruotsin puolella autot jopa teki tilaa  
smile_org.gif

Nykyään joko kesät on kylmempiä tai kytkimet parempia.

Ymmärtääkseni splittaus on teoriassa laillista. Ajoneuvon kun saa ohittaa vasemmalta puolelta samaa kaistaa käyttäen. Tässä tulee vain huomioida, että mikään moottoripyörän osa, kuten ohjaustanko, ei saa olla viivan päällä.
Kyllä saa.

Kaistaviivan päällä hetkellisesti ajaminen on sallittua.

Mikä sitten tuo hetki on, sen määrittelee paikallinen gyyläkeskus.

Tosi paha trolli
biggrin.gif

Teretulemast vaan tänne kehä 3:n ja 1:n ruuhkiin aamuin/ illoin, ni alkaa tosiaan tuo splittaaminen olee mielessä jokakerta
tounge.gif

Kohta se loppuu kuitenkin ja se siitä...
Sitten on taas autoilijoilla hyvä mieli ja rauha maassa, kun ne halvatun mopot ei enää ajele siel väleissä "henkensä uhalla"
wink.gif

Itse tulee harrastettua splittausta säännönmukaisesti lähes ainoastaan massatapahtumien yhteydessä jossa jonot seisoo ja väki kimpoilee ajoneuvoillaan joka suuntaan...joskus myös seisovassa ruuhkassa tulee pojoteltua. Neste ralissa kaikilla 2-pyöräisillä liikkuvilla enemmänkin sääntö kuin poikkeus...

Kyllä saa.

Käsittääkseni hitaasti ajavan ajoneuvon saa ohittaa vaikka käyttämällä vastaantulevien kaistaa hetkellisesti.. vai onko ohittamisesta tullut kiellettyä tässä lähiaikoina?

Kuinka paljon näkeekään liikenteessä autojen välissä surffailua..! Voi voi aivokääpiöparkoja! Hirvittävän vaarallista, kiellettyä ja typerää mielestäni!
mad.gif

Ja hiukka myöhemmin....

sanoi:
Ja mä luulen, et tää asia on käsitelty, et ennenkö enempää kukkahattujuttuja tulee ni vois sulkee/poistaa tän aiheen? enpä tajunnu et se oli noinki arka aihe...

Onko näissä kommenteissa joku pieni ristiriita keskenään? Sä rekkasit ittesi tänne nyt sitten ihan tätä varten? Jos elämä kotiseinien ulkopuolella on noin vituttavaa ja vaarallista, niin ei kannata seinien ulkopuolelle nättiä nenää laittaa. Nykyään, kun voit hoitaa _kaiken_ ihan sieltä kotisohvalta käsin.

Kyllä saa.

Käsittääkseni hitaasti ajavan ajoneuvon saa ohittaa vaikka käyttämällä vastaantulevien kaistaa hetkellisesti.. vai onko ohittamisesta tullut kiellettyä tässä lähiaikoina?
Kyse oli ohittamisesta käyttämällä samaa kaistaa.
Eli oletuksena se vasemmanpuoleinen kaista on jo varattuna... Eihän sitä voi splitata jos vasemmanpuoleinen kaista on tyhjä, silloin ohitetaan normaalisti.

[
Kyllä saa.

Mitä tekemistä sillä tämän kanssa on?

Nyt oli kyse siitä, saako samalla kaistalla/kaistojen välissä ohittaa. Johon tuoreiden autokouluoppien perusteella vastasin, että "hetkellisesti kaistaviivojen päällä ajaminen on sallittua".

Tästä asiastahan tehtiin topicci ihan vähän aika sitten. Ei kai näitä nyt tarvi jatkuvasti käydä läpi. Haulla ne löytää ja näet sieltä muiden mielipiteen ja voit kirjoittaa sinne oman mielipiteen. Ei aina uutta aihetta.

Tästä asiastahan tehtiin topicci ihan vähän aika sitten. Ei kai näitä nyt tarvi jatkuvasti käydä läpi. Haulla ne löytää ja näet sieltä muiden mielipiteen ja voit kirjoittaa sinne oman mielipiteen. Ei aina uutta aihetta.
thumbs-up.gif

Jep, ei tästä aiheesta tarvii TAAS laittaa sitä 5:ttä sivua, että onko se laillista vai laitonta ajaa keskiviivan sitä tai tätä puolta!
Varsinkaan sellasten, jotka ei edes asu tääl "ruuhkissa"!

thumbs-up.gif

Jep, ei tästä aiheesta tarvii TAAS laittaa sitä 5:ttä sivua, että onko se laillista vai laitonta ajaa keskiviivan sitä tai tätä puolta!
Splittaaminen on hauska ja jännittävä tapa lisätä adrenaliinin tuotantoa kehossa
cool.gif

thumbs-up.gif

Splittaaminen on hauska ja jännittävä tapa lisätä adrenaliinin tuotantoa kehossa  
cool.gif
Ai, jaa... Mä kyl haien ihan jostain muualta kiksini ja toi splitaamienen on joka päiväinen leipä... Ei säväytä sitten millään muotoa.

Back