• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autojen välissä ajamisesta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackWidow
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Trolli, trolli!!
062802jumpie_prv.gif

Itse "splittaan" ainoastan ruuhkassa ja sillonkin VAIN valoissa ja sillonkin VAIN jos jonot seisoo paikallaan ja jos mulla varmasti on niin paljon aikaa että ehin jonon eteen ennen vihreitä.

Liikkuvaa jonoa en IKINÄ lähe splittaamaan. Joskus jos ruuhka-aikaan ohituskaistalla joku jumittelee niin pujottelen autoja oikean kautta ohi, mutten splittaamalla.

Mun mielestä splittaamisessa ei ole mitään pahaa, varsinkaan jos sen tekee varovaisesti varmoissa paikoissa eikä iha pelkästään asenteen vuoks. Yhtälailla mopolla ei ikinä kaatuis hiekkaisella tiellä jos ajais kolmeakymppiä pyörä pystyssä koko ajan. Mutta sit ku haluu vähänkää enemmän ajaa ja kallistaa pyörää ja sattuupi hiekkaa eteen ni siitäkin vois sanoa että "hullua ja hengenvaarallista jne". Mutten kyl tiiä yhtäkää kaverii jotka ois kuollu splitatessa ruuhkajonoa.

No koko mopoilu on hengellä leikkimistä, jatkaa keskikaistalla...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Jos liikenteeseen lähtee, millä tahansa vehkeellä, ni siel pitää asennoitua myös siihen, et on ruuhkia. Ja liikennevaloissa usein on tapana (ruuhka-aikaan vallankin) kotilorepsikan avata ovi, sieltähän ei ketään voi tulla, ja kiiruhtaa asioilleen...sitten sieltä välistä tulla hönkii motoristi joka ei ehdi/pysty enää reagoimaan avautuvaan oveen...kaput.
Ja niitäkin ikävä kyllä on, jotka näkee tilanteen ja tekee tuon tempun tahallaan..!
mad.gif

oli miten oli, mä en hyväksy. Jos liikenteeseen lähtee, millä tahansa vehkeellä, ni siel pitää asennoitua myös siihen, et on ruuhkia. Ja liikennevaloissa usein on tapana (ruuhka-aikaan vallankin) kotilorepsikan avata ovi, sieltähän ei ketään voi tulla, ja kiiruhtaa asioilleen...sitten sieltä välistä tulla hönkii motoristi joka ei ehdi/pysty enää reagoimaan avautuvaan oveen...kaput.
Ja niitäkin ikävä kyllä on, jotka näkee tilanteen ja tekee tuon tempun tahallaan..!
mad.gif
Vähennetään sitä crackin polttamista heti aamupäivästä. Suomen ruuhkassa lähdetään kesken kaiken "asioille"... Ei ei ei.

Entä jos.....? (keksi pisteiden tilalle mikä tahansa negatiivinen asia mitä voisi sattua).

Jos noin vaikeeta on niin parempi pysyä kotisohvalla
smile_org.gif

Samasta aiheesta kirjoteltiin jossain muuallakin tällä foorumilla. Olen täysin samoilla linjoilla PrivateeR:in kanssa. Jos pitää järjen mukana touhussa, niin mikä ettei?

Laitana tähänkin kokemukseni Saksasta. Siellä moottoritiellä seisovien autojonojen ohittaminen kaistojen välissä on aivan normaalia. Autoilija tekevät yleensä tilaa kaistojen välissä tulevalle pyörälle. En näe mitään pahaa siinä, että ohittaa seisovan tai 10km/h matelavan autojono kaistojen välistä. Itse ohitin tällä tyylillä ruuhkissa varmasti tuhansia autoja päivässä.

oli miten oli, mä en hyväksy. Jos liikenteeseen lähtee, millä tahansa vehkeellä, ni siel pitää asennoitua myös siihen, et on ruuhkia. Ja liikennevaloissa usein on tapana (ruuhka-aikaan vallankin) kotilorepsikan avata ovi, sieltähän ei ketään voi tulla, ja kiiruhtaa asioilleen...sitten sieltä välistä tulla hönkii motoristi joka ei ehdi/pysty enää reagoimaan avautuvaan oveen...kaput.
mad.gif
Vähennetään sitä crackin polttamista heti aamupäivästä. Suomen ruuhkassa lähdetään kesken kaiken "asioille"... Ei ei ei.
..ja ihan sama, kuhan tulee saikkua ja rahaa vak.yhtiöstä  
033102beer_1_prv.gif

Nyt täytyy kysyä että monikos täällä on ollut esim. Espanjassa tai Italiassa katsomassa skoottereiden ajamista? Toimii, mitäs ne vikkelät kaksipyöräiset siellä välissä haittaa? Asiahan on kokonaan jokaisen tahon päätettävissä ja jokainen tavallaan... Suomessa ei toimi vaan meidän peruskateellinen asenne että tuo PRKL pääsee ruuhkasta nopeemmin, vai olenko paljon väärässä? Puetaan vaan asia "turvallisuudeksi"...? Näin puhein, muita vaarantamatta, jatkaa Ouzi hengellään leikkimistä...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Samasta aiheesta kirjoteltiin jossain muuallakin tällä foorumilla. Olen täysin samoilla linjoilla PrivateeR:in kanssa. Jos pitää järjen mukana touhussa, niin mikä ettei?

Laitana tähänkin kokemukseni Saksasta. Siellä moottoritiellä seisovien autojonojen ohittaminen kaistojen välissä on aivan normaalia. Autoilija tekevät yleensä tilaa kaistojen välissä tulevalle pyörälle. En näe mitään pahaa siinä, että ohittaa seisovan tai 10km/h matelavan autojono kaistojen välistä. Itse ohitin tällä tyylillä ruuhkissa varmasti tuhansia autoja päivässä.

micky1000 viittaa varmaankin tähän keskusteluun

Omaan duunimatkaan sattuu osumaan näitä 'pullonkauloja'
ja mielestäni kohtuullisen vaivattomasti saa edetä. Eilen jouduin hetkeksi himmaamaan menoa kun
jono mateli eteenpäin ja vasemman puolen kotilo päätti siirtyä lähelle keskiviivaa - pois muiden ajamalta linjalta
(epähuomiossa tai muuten, ei merkitystä).

Meni n. 20m etanavauhtia ja oikealla puolella ajanut täysperävaunu heitti renkaat jyrkkään oikeaan
ja tilaa tuli heittämällä se riittävä reilu metri. Heilautin kättä kuskille ja peilin kautta tuli morjestus takaisin..
piristi kummasti perjantain iltapäivää ja tämän jälkeen saikin taas edetä esteettä. Usein juuri ammattikuskit
(ja onneksi monet muutkin) huomioivat ruuhkassa etenevät pyörät erittäin hyvin. Muistaa morjestaa kiitokseksi näille muita
huomioiville, niin toivon mukaan tilaa on jatkossakin edetä.  
thumbs-up.gif

Trollihan tää ehkä on, mutta tänä syksynä on ainakin Hesan seudulla hämmästyttänyt liikkuvien jonojen välissä splittailu. Kehä ykkösellä ja Porintiellä/Konalan suoralla tuo on melkein päivittäistä. Seisovan jonon splittaan itsekin aina kun on mahdollista. Tosin tuolla LT-lehemällä en kovin usein, kun se ei tahdo sinne väliin mahtua, mutta Ransulla heti kun paikka on. Splittailun edut kaikille nyt on käyty niin moneen kertaan läpi, että en noita ala kerrata.

Liikkuvien jonojen välissä kyllä aplittaillaan oman hengen uhalla. Männä viikolla juuri näin kun Kotarikuskille tuli hiukan hätä Kehällä. Kaveri veteli aika reippaasti verkkaisesti liikkuvien jonojen välissä. Yksi auto keksi vaihtaa ripeästi kaistaa juuri urhean splittaajamme edessä. Siinä oli kimmoke lähellä. Voidaan tietty spekuloida sillä, että kotilokuskin olisi pitänyt katsoa paremmin peiliin, mutta eipä tuo olisi paljon lohduttanut. Autoilijaa voidaan puolustaa myös sillä, että kotilossa ei myöskään odota hitaasti liikkuvassa ruuhkassa jonkun pyyhkäisevän reippaasti ohi tai autokuski ei ole "virittänyt" silmiään etsimään takaa, jonojen välissä lähestyviä mopoja.

Eli splitataan seisovia jonoja, ei liikkuvia.

Valiin vain. Autojono bikerin silmin:

1962912-Traffic-jam-1.jpg

Meilla joskus ruuhkia joita en splittaa:

south-african-traffic-jam.jpg

Elephant_traffic_jam.jpg

Jotkut taas arkailee turhaan:

2061228-Traffic-Jam-0.jpg

Splittailen kyllä itsekin säännöllisesti vähän isommissa ruuhkapaikoissa, täällä Tampereellakin esim. rantaväylällä niin seisovia kuin hitaasti liikkuviakin jonoja - pienellä nopeuserolla ja sormet koko ajan jarrukahvalla. aina silloin tällöin löytyy se jamppa, joka päättää vetää raon tukkoon tai jopa avata ovensa.

Poliisitkin ovat jutellessa olleet erimielisiä homman luvallisuudesta. Yksi sanoi mm, että eihän siinä mitään luvatonta ole kunhan pysyy omalla kaistallaan; ohittaa toisen ajoneuvon siis vasemmalta, ei oikealta.

Monta kertaa olen splitannut poliisiautonkin ohi. Eivät ne mitään ole tehneet. Eivät ole perään huudelleet tai lähteneet (en tosin ole keksinyt miten ne sieltä yleensä pääsisivätkään
wink.gif
) Voihan se olla niinkin, että ovat juoneet juuri Costa Ricaa ja donitsit ovat olleet tarjouksessa.

Ja mitä tulee tuohon Keski- ja Etelä-Euroopan mp-kulttuuriin, siihen verrattuna täällä ei splittaa kukaan ja muutenkin me ajetaan kuin mummot.

Autoilijaa voidaan puolustaa myös sillä, että kotilossa ei myöskään odota hitaasti liikkuvassa ruuhkassa jonkun pyyhkäisevän reippaasti ohi tai autokuski ei ole "virittänyt" silmiään etsimään takaa, jonojen välissä lähestyviä mopoja.

Eli splitataan seisovia jonoja, ei liikkuvia.
Juuri näin. Ei ole montaa päivää siitä, kun itse melkein säikähdin pyörää, joka ohitti jonojen välissä vaikka jonot liikkuivat noin 25-30 km/h vauhtia. Huomasin pyörän ensimmäisen kerran vasta, kun se oli kohdallani. Olisiko pyörällä ollut vauhtia n. 40 km/h. Seuraavissa valoissa pyörä ajoi vasemmalle kääntyvien kaistalta risteyksestä suoraan eteen päin.  
crazy.gif

täällä Tampereellakin esim. rantaväylällä niin seisovia kuin hitaasti liikkuviakin jonoja - pienellä nopeuserolla ja sormet koko ajan jarrukahvalla. aina silloin tällöin löytyy se jamppa, joka päättää vetää raon tukkoon tai jopa avata ovensa.
tuota just tarkotin..
eek.gif

Eipä siinä sinänsä mitään, kukin saa tietty tehä just niinku haluaa
bowdown.gif
ja kotilolla ku olen liikenteessä, ni pyrin ite huomioimaan pyörät ja annan kyllä tilaa, mut ite olen niin arkajalka, etten pyörällä uskalla splittailla
lookaround_orig.gif

enkä varmaankaan ikinään tuu sitä tekemäänkään.
Kiva vaan lukea/tietää teidän enemmän-ajajien mielipiteitä pitkään askarruttaneeseen kysymykseen
smile_org.gif

Pyyntö: Olkaa varovaisia, siinä missä suinkin pystyy! En haluais lukee täältä/muualtakaan kenenkään teistä joutuneen onnettomuuteen.

Kuinka paljon näkeekään liikenteessä autojen välissä surffailua..! Voi voi aivokääpiöparkoja! Hirvittävän vaarallista, kiellettyä ja typerää mielestäni!
mad.gif

Selitykseksi moisesta typeryydestä olen kuullut mm.; "Ruuhkassa ajattelin, ettei kannata viedä yhden auton paikkaa, kun keskellekin mahtuu..." ! Ei ei ei näin... Sitten ylimielisenä heilutellaan kesoo ja huudellaan rivouksia, jollei tätä suunnitelmaa pääsekään toteuttaan.
Tiedän kyl; mahtuuhan sinne juu, mut omalla hengellään siinäkin leikkii!
Laita silmät kiinni...
buttrock.gif
062802moto_prv.gif

Back