Tottahan toki se on motoristin syytä, että joku toinen tielläliikkuja rikkoo useampaakin tieliikennelain kohtaa.
Tieliikennelaki 3§
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä
muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tarkoittaa mm. sitä että lain mukaan ei pidä roikkua siellä takakulman kohdalla turhanpäiten.
TLL 21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Tämä on selvää pässinlihaa. Tossa sun esimerkissä on paljon enemmän tulkinnanvaraisuuksia. Ja jos takakulmalla roikkuminen on 3§:n vastaista, niin sitä on myös kaistan vaihtaminen varmistamatta kuollutta kulmaa. Ja jälkimmäiseen tulee boonuksena päälle vielä toi 21§.
Eikä tarvi kuin hetken olla kuolleessa kulmassa, niin kolarin vaara on olemassa, jos kaistan vaihtaja ei vaivaudu kääntämään päätään. Tänään kotilolla ajaessa kaksi puusilmäjäykkäniskaa tuli suoraan kylkeä kohti vasemmalta kaistalta, kun jonot meni hiukan eri tahtiin. Toinen ilman vilkkua ja toisen vilkku räpsähti pari kertaa samalla kun ratti kääntyi. Onneksi mulla oli refleksit kunnossa ja selvittiin naarmuitta.
Aika tutulta kuulostaa nuo sun läheltä piti-tilanteet, tosin noissa mun (siis niissä missä mä olin se idiootti mp-kuski
) tapauksissa autoilijat eivät tosiaan edes vaivautuneet käyttää vilkkua, vaan puskivat suoraan toiselta kaistalta.
Eilen töistä tullessa meinas joku pakettiauton kanssa teilata mut liikenneympyrässä, niin minä olin siellä ympyrässä ja auto tulossa sinne (tuo nyt vaan siksi esille, kun joku muuten taas kääntää tuon mun syyksi).
Mut eikö siis autoilijat enää nykyään jaksa kiinnittää huomiota lainkaan muuhun liikenteeseen vai onko kaikilla olevinaan nykytrendin mukaan kiire?? Yleensä vielä kiire odottamaan jotain..
Ehkä pitäis hankkia kypärään sellainen vilkkuva valo ja tietenkin vielä joku varoitusääni, jos vaikka sitten tulis huomatuksi