• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autojen kaistanvaihdot..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eetu78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuolleessa kulmassa on joskus pakko ajaa hetkellisesti, mutta mahdollisimman nopeasti pois siitä rivakalla kaasutuksella. Ja jos joutuu ajamaan auton rinnalla tai kuolleessa kulmassa esim. kehätiellä, kannattaa aktiivisesti seurata mitä se auton kuski touhuaa (niskan liikkeet, käsien liikkeet). Yleensä jotain liikettä on nähtävissä ennen kaistanvaihtoa, vaikkei sitä vilkkua laitettaisikaan päälle. Ja jos epäilyttää niin peukalo valmiina töötillä ja toinen käsi jarrukahvalla.

Se kyllä hirvittää että tosi moni autoilija ei vilkaise ollenkaan olkapään yli kaistaa vaihtaessaan, se on kyllä käsittämätöntä löysäilyä. Ja joo, jotkut tekee samoin kun ajavat moottoripyörällä... No onnea matkaan heille.

Tottahan toki se on motoristin syytä, että joku toinen tielläliikkuja rikkoo useampaakin tieliikennelain kohtaa.
Tieliikennelaki 3§

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tarkoittaa mm. sitä että lain mukaan ei pidä roikkua siellä takakulman kohdalla turhanpäiten.
TLL 21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Tämä on selvää pässinlihaa. Tossa sun esimerkissä on paljon enemmän tulkinnanvaraisuuksia. Ja jos takakulmalla roikkuminen on 3§:n vastaista, niin sitä on myös kaistan vaihtaminen varmistamatta kuollutta kulmaa. Ja jälkimmäiseen tulee boonuksena päälle vielä toi 21§.

Eikä tarvi kuin hetken olla kuolleessa kulmassa, niin kolarin vaara on olemassa, jos kaistan vaihtaja ei vaivaudu kääntämään päätään. Tänään kotilolla ajaessa kaksi puusilmäjäykkäniskaa tuli suoraan kylkeä kohti vasemmalta kaistalta, kun jonot meni hiukan eri tahtiin. Toinen ilman vilkkua ja toisen vilkku räpsähti pari kertaa samalla kun ratti kääntyi. Onneksi mulla oli refleksit kunnossa ja selvittiin naarmuitta.
Aika tutulta kuulostaa nuo sun läheltä piti-tilanteet, tosin noissa mun (siis niissä missä mä olin se idiootti mp-kuski  
wink.gif
) tapauksissa autoilijat eivät tosiaan edes vaivautuneet käyttää vilkkua, vaan puskivat suoraan toiselta kaistalta.
Eilen töistä tullessa meinas joku pakettiauton kanssa teilata mut liikenneympyrässä, niin minä olin siellä ympyrässä ja auto tulossa sinne (tuo nyt vaan siksi esille, kun joku muuten taas kääntää tuon mun syyksi).
Mut eikö siis autoilijat enää nykyään jaksa kiinnittää huomiota lainkaan muuhun liikenteeseen vai onko kaikilla olevinaan nykytrendin mukaan kiire?? Yleensä vielä kiire odottamaan jotain..

Ehkä pitäis hankkia kypärään sellainen vilkkuva valo ja tietenkin vielä joku varoitusääni, jos vaikka sitten tulis huomatuksi
062802moto_prv.gif
Kerro, jos jossain myydään yhdistettyä kirkasta vilkkuvaloa ja kovaäänistä sireeniä. Mä voisin myös tarvita sellaisen.
smile_org.gif

Tänään noiden kahden muutaman tunnin välein sattuneen melkein päälleajon lisäksi yksi tuli kolmion takaa suoraan eteen vaikka oli jo kerran pysähtynyt ja yksi kaupan pihasta melkein suoraan eteen. Ja nämä kaikki kun olin tietääkseni läpinäkymättömällä ja ajovaloilla varustetulla aut*lla liikenteessä.

Näitä läheltä piti tilanteita on tänä kesänä sattunut niin päivänselvissä tilanteissa (vain minimaalisesti ylinopeutta, selvät väistämisvelvollisuudet, ei häikäisyä, ei sumua, ei sadetta, "päälleajettava" eli minä hyvin näkyvissä), että huhhuh. Mihis kaikki keskimääräistä paremmat kuskit on hävinneet? Ajaaks ne kaikki kesällä prätkällä? Teitä alkaa tulla jo ikävä...

Ei kehtaa paljo kommentoida autojen kaistanvaihtoo, kun itellä on aina ohituskaista katkoviivalla merkittynä tiehen
cool.gif

(sillon kun kulkee pyörällä)
062802moto_prv.gif

No niin, tulipa omakohtaisesti koettua kaksi kertaa aamuliikenteessä. Pikkusen vitutti. Ensimmäsien kerran noustaessa Lahden motarilta Koskelantielle. Ajoin Ylös rampista sitä keskimmäistä kaistaa, (kääntymässä siis Mäkelänkadun suuntaan) niin naisautoilija veti oikeanpuoleiselta kaistalta V50:llä eteen niin, että auton takapyörä melkein kosketti fillarin etupyörää. Kiroilin ja näytin nyrkkiä valoissa, ei näyttänyt vaikuttavan. 200 metriä eteenpäin Kunnalliskodintien risteyksessä tuli mersu eteen oikealta kaistalta taas etupyörää melkein hipoen. Ajoin rajoituksen mukaan ja se oikeanpuoleinen jono näytti sitten ajavan alle sen. Eikun tosiaan mese eteen. Seuraavissa valoissa ajoin vierelle (auton ja pientareen väliin) ja koputin kuskin peiliä ja huusin että kato peiliin kun vaihdat kaistaa. Jätkä avas ikkunan ja sano: eikö sun pyörässä ole jarruja? Mä sanoin että löytyy, mutta että kato puusilmä peiliin ennekuin vaihtelet kaistaa. Vähän katsoi muut autoilijat pitkään... Sitten Ratapihantien valoissa oltiin taas rinnakkain, ja mersukuski veivas ikkunan auki: Ootko jätkä ikänä kuullut joustavasta liikenteestä ja mä kyllä näin sut koko ajan... Mä huusin että vaikka kuinka joustetaan, niin päälle ei saa ajaa + joitakin voimasanoja päälle. Selostin vielä, että muhun sattuu, jos ajat päälle, AINA! Näytti ymmärtävän ja erottiin melkein hyvillä mielin, mutta voi VITTU mikä asenne aluksi! Varovaisuutta tonne liikenteeseen, kesämökkeilevät puusilmät on palanneet kaupunkiliikenteeseen!
mad0040.gif

...ja mersukuski veivas ikkunan auki: Ootko jätkä ikänä kuullut joustavasta liikenteestä ja mä kyllä näin sut koko ajan...
Mitään niin vaarallista en ole piiiitkiiin aikoihin kokenut kuin tuon
ns. "joustavan liikenteen" ... Sen varjolla röyhkeimmät ajavat ensin
ja muut .. mitkä ihmeen muut .. muista ei tarvitse välittää ...

Kertokaapa nyt jos satutte tietämään, että mistä vitusta tuo
"joustava liikenne" on viime vuosina yhä enemmän pompahtanut esille ..

<span style='color:red'>JUMALAUTA</span>: meillä on liikennesäännöt, jotka on oikein kirjoitettu
laeiksi .. mihin tässä voi enää luottaa, kun kaikella mahdollisella
vain pyyhitään persettä ...

Seuraavaksi hommaan tankin ja sitten en enää minäkään väistele ..
shaun.gif

ja singon .. saatana .. enkä vilkkuakaan käytä enää ikinä ...

Mitään niin vaarallista en ole piiiitkiiin aikoihin kokenut kuin tuon
ns. "joustavan liikenteen" ... Sen varjolla röyhkeimmät ajavat ensin
ja muut .. mitkä ihmeen muut .. muista ei tarvitse välittää ...

Kertokaapa nyt jos satutte tietämään, että mistä vitusta  tuo
"joustava liikenne" on viime vuosina yhä enemmän pompahtanut esille
Hyvä kysymys. En tosiaan osaa sanoa vastausta. Itse en jousta. Annan kyllä tilaa, jos sitä kohteliaasti pyydetään. Tapakiilaajille ja muilla vastaaville ei tilaa tipu. Ajakoon kotiinsa Kauniaisiin vaihteeksi Tuomarilan kautta. Se on ihan varma, että reitti kotiin on tiedossa jo moottoritien alusta alkaen ja aikaa siirtyä sopivalle kaistalle on kilometreittäin. Koko muun jonon ei todellakaan tarvitse jarruttaa, että Gunnar pääsee joustavasti kotiin 11 sekuntia nopeammin. Tai kauppaan se menee ja kun ainoa vapaa parkkiruutu 10 m säteellä kaupan ovesta on invapaikka, niin siihenpä se katumaasturi pistetään poikittain. Koira kytkekään kauppareissun ajaksi kylttiin, jossa kielletään koirien säilytys kaupan ulko-oven vieressä. Takaisin tullessa ostokärry jää nojalleen kyltiin. Gunnar lappaa ostokset kiireesti takaluukkuun ja pöräyttää kännykkä korvalla kohti kotia. Turbodiesel hinkuu ylikierroksilla, valot on juuri vaihtuneet 100 metrin päässä keltaisille. No, eihän ne kauaa olleet punaisilla eikä se mummokaan ollut vasta ehtinyt kuin rollaattorinsa työntää suojatielle. Taas säästyi peltiä ja aikaa. Kotona Gunnar huomaa, sattanskerpele, Luffe jäi kaupan ovelle. Tuolla se näyttää ovella uikuttavan surkeana kahden sadan metrin päässä. Golf-mailat kyytiin ja Luffe matkalta mukaan. Kuskoon vaikka seiskareikään, siinä on hyvä puska näkemäesteenä. Vai mahtaako se kusta autoon? Ehkä on parempi jos sen kusettaa heti kaupan ovella. Pihatien puskan takaa tuuppaa joku yksivaloinen kohti. Yksi valo, selvä mopo eli max. 30 km/h. Hyvin ehtii eteen. Neliveto vinkaisee kotipihan laatoituksella. Mitäs ne renkaat nyt vielä vinkuu? Va helv..pamahtiko audin kone vai mikä tuo rysäys oli? Jaa, no, taas kulkee. Missäs se Luffe olikaan? Luffe! Päästä irti siitä mummon jalasta! Siinä voi olla tauti!

Kumma miten tästä aiheesta jaksetaan jauhaa päivästä toiseen. Eikö se ole ihan selvää, jos tönit isompia, voit saada selkääs.
pftroest.gif

Itse ajelen päivittäin tässä kehä I tuntumassa, sekä autolla että pyörällä. Ei nyt tule tältä vuodelta mieleen kuin 2 läheltäpiti tapausta, eikä niistä ole yksin autoa syyttäminen. En sitten tiedä näytänkö itse omat aikeeni selkeästi ja ennakoin, olenko vaan niin vitun iso ja ruma että minut huomataan, vai onko oikeasti vaan paljon tuuria mukana.
Onneks kohta tulee talvi niin on taas kaikilla paljon mukavempi matkustaa kun ei ole kotilot kiilaamassa...
withstupid.gif

Mortonki Tampereelta, missä ei oikeita ruuhkia vielä olekaan...

Mullapa on aiemmin mainittu sireeni mopottimessani. Nautilus-merkkinen torvi, josta lähtee kaksiäänisesti 139 desibeliä. Ostin Treelta Polar Autovaruste, Laukontorilta. Autoilijaparka väistää ensin luullessaan junan tulevan päälle ja sitten vasta katsoo kuka piippasi.

Vilkkuvaloa kypärän katolle en ole vielä hankkinut. Olisko F1-safetycar stobot mitään?

t. Jykä

Kumma miten tästä aiheesta jaksetaan jauhaa päivästä toiseen. Eikö se ole ihan selvää, jos tönit isompia, voit saada selkääs.
pftroest.gif
Justiinsa olin "minä-minä-kolaria" todistelemassa ..
onneksi en itse osallisena
ellei sitten kutsua kuulu todistelemaan oikeuteen tai asemalle ..
Kyllä tätä kiilailua sattuu vaikka kuinka paljon ..

Toinen juttu oli pari päivää sitten, kun pemari jäi ratikan alle.
Ei pemarikuski edes tiennyt, että ratikoita väistetään aina, mutta
nyt tietää .. jätin tietoni sinnekin .. kun ihan kohdalla satuin olemaan
Meni pemari ikävään kuntoon .. elämä opettaa ..

Älyttömimpiä ovat ihan "siistit" ohitukset, kun takaa lähtee ohitse
ja heti välittömästi keulaa hipoen takaisin ja heti liittymästä pois...
Eipä ole selvinnyt voittaako siinä ½ sekuntia vai ihan koko sekuntin
vai mistä siinä lopulta on kyse .. mutta ihan sama kunhan ei osu,
mutta jonkun verran nykivää ajamisesta tulee ..
Tätä samaa ilmiötä ja ihan riippumatta siitä ohitetaanko autoja
vai moottoripyöriä ..

Osittain off-topic ja osittain on-topic...
tounge.gif

Itse asustelen pienemmällä paikkakunnalla (about 24000 asukasta), ja ajelen noita monikaistaisia teitä mopolla aina siten, että en pyri olemaan ikinä sen auton vierellä jos mennään useampikaistaista tietä samaan suuntaan. Eli joko ajan "reippaasti" ohi omalla kaistalla, tai sitten ajan sen auton takana omalla kaistallani... Eli en aja siinä vieressä juuri sen takia jos "kaveri" vaihtaa kaistaa salamannopeasti katsomatta ja ilman vilkkua.. Ymmärrän toki että tämä ei isojen kaupunkien ruuhkissa ole mahdollista, jonoon ei voi pitkiä välejä jättää.

Ohitustilanteissa olen aina pyrkinyt ohittamaan kohtuullisella nopeudella eli en vedä 40km/h menevästä traktorista ohi 80km/h, jää vähän pelivaraa.

Osaamme me moperikuskitkin näköjään ihme kikkoja.
veryangry.gif

Eilen ajelin tossa neljän jälkeen prätkällä pikku jonossa Katriinantietä ja käännyin Myllykyläntielle... takana oli musta ZX-10R vm. -06/07 kaksi päällä. Kyydissä istui tyttö. Jono kulki 60 alueella sellaista 65-75 kyytiä ja vastaantulijoita oli vähän väliä. Itse ajan yleensä kaistan vasenta puolta suunnilleen siinä missä kotiloiden vasemmanpuoleiset renkaat kulkee. Hetkisen kuluttua, kun satuin juuri katsomaan oikean puoleiseen peiliin näin tämän kawan lähestyvän minua kiihtyvällä vauhdilla... EI HELV
crazy.gif
jätkä vetää vauhdilla OIKEALTA ohi ja koukkaa samalla edessä olevan kotilon vasemmalta puolelta siitäkin ohi. Ensin iski suuttumus ja meinasin ajaa tyypin kiinni pitääkseni pienen saarnan, mutta sitten ajattelin, että antaa Darwinismin hoitaa tämäkin tapaus. Ei wanha jaksa enää riehua
talktohand.gif

Taisi kossilla olla vähän näyttämisen halua kyydissä olevalle misulle vai yrittikö haastaa samanlaisen moperin kisaan itsensä kanssa?

Mutta miksi minusta ohi oikealta? En ymmärrä...

Olen huomannut Stadissa ajellessani hyödylliseksi jalkojen käytön ketjun aloittajan kuvailemissa tilanteissa. Kun kopauttaa auton kylkeen jalalla se hivuttautuessa ajamalleni kaistalle, niin ei enään uudestaan yritä samaa.
Esimerkiksi oli tuima ilme menneellä viikolla volvokuskilla Mechelininkadulla kun yritti blockata mut tien keskiosan kanttariin.  
033102bebe_1_prv.gif

Keskustelua selailleena on pakko hiukan avautua. Töideni takia olen joutunut kesällä liikkumaan pitkin kehä kolmosta ja joutunut huomaamaan tämän ns. joustavan liikenteen käsitteen toisissa tiellä liikkujissa, useimmiten kuitenkin autoilijoissa.

Rampista tullessa EI KÄYTETÄ VIKKUA vaan liitytään automaattisesti asenteella kyllä tuo tilaa antaa. Lakia en jaksa tähän lähteä lukemaan, koska jokaisella tiellä liikkujalla tulisi olla ajokortti ja liikennesäännöt hallussa. Yleensä liittyminen tapahtuu vieläpä hieman hakevalla ajotyylillä. (lue jospa nyt mahtuisi, kun oikein änkeisi)

Ihmisillä tuntuu myös olevan kauhea hinku vaihtaa kaistaa heti rampin loputtua vaikka kiihdytyskaistaa olisi käytettävissä useita satoja metrejä joustavan liittymisen takaamiseksi. KÄYTETÄÄN VILKKUA liityttäessä ja huomioidaan silti, että rampista liittyvä on väistämisvelvollinen. Itse annan tietä rampista liittyvälle, jos tämä näyttää suuntamerkkiä osoittaen halunsa liittyä käyttämälleni kaistalle sekä liikennetilanne (peilit) sen mahdollistavat joustavasti sekä turhia vaaratilanteita luomatta.

PS. Autokoulussa opetetaan kääntämään päätään kaistaa vaihdettaessa, jotta näkee sinne peilien sokeisiin kulmiin, jos siellä sattuu vaikka joku ajelemaan. ENNEN kuin kaistaa vaihdetaan.

No itse tulee käytettyä tätä viime hetkellä ohittelua etenkin autolla liikkuessa ennen moottoritieltä poistumista, jos edessä mennään selkeesti alle muun liikennevirran. Usein kun on jäänyt odottelemaan kympin alinopeudella vielä sen vajaan kilometrin matkan liittymään niin eikös patu edestä käänny samasta rampista ja jurnuuta samaa alinopeutta pienemmälläkin tiellä.

Sen verran yleensä katson, ettei mihinkään pikkurakoon tarvitse tunkea, eikä suoraan ohituskaistalta rampille.

Tämä on taas tätä Minä Minä Minä juttua. Jotkut ihmiset ei vain välitä muista kuin itsestään. Tärkeintä on, että itsellä on hyvä olo. Ja tarkoitan juuri näitä kaistan vaihtajia, vilkkua käyttämättömiä ja myöhään vilkuttajia, kiilaalia yms gusipäitä. Eilen meinasi ottaa yhteen traktorin kanssa oikein komeasti. Ajoin tämän kaupunkilaistoimintavempeleen perässä niin pitkään neljääkymppiä, että tuli eteen sopiva tilaisuus ohittaa, siis aivan tieliikennesääntöjä noudattaen. Juuri kun olin peräkärryn kohdalla, niin kuski iskee vilkun vasemmalle ja lähtee kääntymään samantien pihalittymään. Kuski olisi kyllä huomannut minut jos olisi viitsinyt vilkaista peiliin. Olin sen verta näkyvästi ja pitkään sen perässä ja näin kuskin naaman peilin kautta. Jos olisin jarruttanut olisin kopsahtanut kylkeen, joten väänsin kahvaa ja koukkasin melkein jalkakäytävän kautta ohi  
veryangry.gif

Mikä siinä on , ettei sitä vilkkua voi käyttää ajoissa. Pelkääköhän ne, että se kuluu vai luuleeko ne että heitä tarkkaillaan eivätkä ne halua näyttää mihin he ovat menossa
veryangry.gif
Niinpä! Se on uskomatonta, että jos sen vilkun edes vaivautuu laittamaan päälle, niin miksei sitä voi näyttää ajoissa. Tuntuu, että ihmiset vilkauttavat kerran - kaksi kertaa vain siksi, että saisivat hyvän omantunnon.

Back