• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilijat ajaa liian lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vexi68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikaboju sanoi:
pari päivää sitte ajelin pientä kantatietä säännösten mukaan.. perseessä roikku joku "vanhempi herrasmies".. pari kertaa repäsin vähän kaulaa.. ja eikö se taas roiku perseessä kiinni,, kyllä oli lähellä etten ois pysäyttäny ja käyny työntämässä :hanuria: sivulasista

Joskus se pahentaa tilannet että annat tilaa, siis että ne voisi ohitta tai jään dösärille pyörittää peukkuja, kun ei polta enään. Aika vähän näitä on ja en välttämättä edes kiinnitä näihin edes huomioita, mutta joskus vain pistää silmään.
Autolla tälläiset tilanteet on ihan sama, jos tykkää haistella pakokaasuja, mutta kyllä sekin välillä vähän ahdistaa. Kun miksi otetaan sellaista riskiä, eikö saatana autokoulussa opeteta. Ja mihin on kiire, mihin.....Ei varmaan kaikilla ole lapsivesi tulossa autossa, tai tuttua tapetaan ja sinä olet ainoa pelasta:(:(

Näin joskus kauan sitten hyvän puskuritarran, siinä luki:

Anteeksi, että ajan niin lähellä edessäsi

Jos itse harrastaisin puskuritarroja niin tuon ltekstin aittaisin jos jostain löytäisin. Käytetäänkö prätkissä takaloksutarroja?

Saa käyttää muttei oo pakko, hei.

TA sanoi:
Näin joskus kauan sitten hyvän puskuritarran, siinä luki:

Anteeksi, että ajan niin lähellä edessäsi

Jos itse harrastaisin puskuritarroja niin tuon ltekstin aittaisin jos jostain löytäisin. Käytetäänkö prätkissä takaloksutarroja?

Saa käyttää muttei oo pakko, hei.

Toi on hyvä, pitää miettiä

Enemmän minua hirvittää autoillessa kun prätkä(t) ajaa auton takapuskurissa kiinni.
Vasta kolmen kustomin ryhmä ajoi pitkään matka-ajossa perässä, ensinnäkin ajoivat parin metrin päässä toisistaan ja sitten hyvin lähellä minua. Eivätkä tulleet 50km matkalla ohi (ehkä niillä ei pääse?).
Jos olisin joutunut syystä tai toisesta vetämään liinat kiinni niin olisi mennyt paljon kromia ruttuun.

Mopoillessa tilaa on tullut kun pari kertaa väläyttää jarruvaloa. Jos ei tehoa niin hetken kun ajaa kaasu pohjassa niin ei näy enää hiillostajia..

jyk4 sanoi:
Mopoillessa tilaa on tullut kun pari kertaa väläyttää jarruvaloa. Jos ei tehoa niin hetken kun ajaa kaasu pohjassa niin ei näy enää hiillostajia..

Ja jos huono tuuri käy niin voi olla että ei enää näy korttiakaan, se kun lähti niiden sinihaalarien mukana :dunno:

Järkäle sanoi:
^ Suosittelen siirtymään huomioliivin käyttäjäksi.

Anteeksi suora ilmaisuni mutta... Hyi helvetti, ei ikinä vaikka se olisi viimeinen kostyymi maailmassa.

Hups, avasinpa sitten linkin ja spontaani naurunremakkahan siitä seurasi, anteeksi toistamiseen :grin:

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset eivät vaan osaa. Ne on niin tottuneet kavereihin tuolla tien päällä, että niiden on pakko seuran vuoksi ajaa toisen perseessä. Ne ei osaa ajaa yksin, omaa juttuaan. Ihmiset eivät vaan ajattele. Tiiättekö, laumaeläimiä, bäää-ää, ja sillee.

Itselläni perseessäroikkujien määrä tipahti huomattavasti, kun ostin valkoisen kypärän. Seuraavana ostoslistalla valkoinen / vaalea prätkä kovilla sivulaukuilla...
Myös asfaltissa olevan reiän / pikipaikan jne. väistäminen nopealla napakalla työntöohjauksella saa yleensä perässäroikkujan säikähtämään. Jarruvalojen välkyttelyssä en ole itse saanut tuloksia, enkä sillä napakalla kiihdytykselläkään.

Hyvä keino on pitää taskussa M20 muttereita jotka saattavat tipahtaa jos joku ajaa liian lähellä.

Toisesta vinkkelistä katsottuna ihmetyttää, että miksi moottoripyörät ajavat niin lähellä toisiaan/edessä menevää autoa. Siinä vaiheessa kun pitää ohittaa kolme pyörää ja niiden edellä ajava lasikuituvessaa vetävä karavaanari, niin jossain välissä kyllä tulee käytyä suht lähelläkin moottoripyörän takaosaa. Autojen väliin uskallan tunkea kyllä, jos vaan auton mitta+50cm löytyy väliä. Prätkien kanssa tällaista temppua en moottoripyöräilevänä halua tehdä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää polkea koko porukasta ohi kerralla.

Ja nyt ei ole kyse mistään yksittäistapauksesta, vaan noita on tullut nähtyä toistakymmentä kertaa välillä Mikkeli-Lahti tämän alkukesän aikana.

Jep jep
Olen havainnut että mikäli joku tunkee tuohon takaboxiin kiinni, niin yksi tehokas keino saada välimatkaa tuohon on ruveta "pujottelemaan" tuossa omalla kaistalla. Tuota välimatkaa syntyy yllättävän nopeasti.

Nyt jo valmiiksi valkoinen mopo. Seuraavaksi ehkä valkoinen kypärä ja sininen ajo asu :häähää:
Tunnustetaan että löytyy myös valkoinen kypärä "Lipalllinen" sellainen ja sininen ajo paita.

Järkäle sanoi:
^ Suosittelen siirtymään huomioliivin käyttäjäksi.
:)-:)-:)-:)-Yleensä tullaan lähemmäs, kun halutaan lukea se. Sitten vitutuksessa jäädään siihen.

vedenhenki sanoi:
Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset eivät vaan osaa. Ne on niin tottuneet kavereihin tuolla tien päällä, että niiden on pakko seuran vuoksi ajaa toisen perseessä. Ne ei osaa ajaa yksin, omaa juttuaan. Ihmiset eivät vaan ajattele. Tiiättekö, laumaeläimiä, bäää-ää, ja sillee.
Itselläni perseessäroikkujien määrä tipahti huomattavasti, kun ostin valkoisen kypärän. Seuraavana ostoslistalla valkoinen / vaalea prätkä kovilla sivulaukuilla...
Myös asfaltissa olevan reiän / pikipaikan jne. väistäminen nopealla napakalla työntöohjauksella saa yleensä perässäroikkujan säikähtämään. Jarruvalojen välkyttelyssä en ole itse saanut tuloksia, enkä sillä napakalla kiihdytykselläkään.
Kyllä lauma eläin, ei osaa ajaa yksin. Tämä on hyvä kokeilla pitkällä suoralla, vaikka vanhallalahden tiellä, pikkasen nostaa nopeutta. Niin kyllä se hinaa sen nopeuden takasin. Löytyy valkoinen kypärä, mutta pyörä on väärä. Tämä toimii vain kun oon pysäkillä pysähtynyt:p

aksi sanoi:
Jep jep
Olen havainnut että mikäli joku tunkee tuohon takaboxiin kiinni, niin yksi tehokas keino saada välimatkaa tuohon on ruveta "pujottelemaan" tuossa omalla kaistalla. Tuota välimatkaa syntyy yllättävän nopeasti.
Nyt jo valmiiksi valkoinen mopo. Seuraavaksi ehkä valkoinen kypärä ja sininen ajo asu :häähää:
Tunnustetaan että löytyy myös valkoinen kypärä "Lipalllinen" sellainen ja sininen ajo paita.
Toiset tulee vielä lähemmäksi, siis nyt puhun siinä 1-4 metrin päässä, yleensä se on siitä auton mitan verran ylös päin.

Itse annan aina tilaa autolla jos takana joku roikkuu, pyörä, auto. No tulee sitä annettua mopolla. Itse en rouku puskurissa, koska tiedän miltä se tuntuu, pyörällä ei tulisi mieleen. Tietysti jos tilanne muuttuu, mutta en rouku siinä.....Joskus vain laittaa miettimään että miten tälläiset saisi muutettuun pois, sama juttu on se kännykään puhuja, niitä varon pyörällä ajaessa aina.

Muutaman kerran olen tehnyt takanaroikkujalle seuraavan tempun (älä kokeile tätä kotona...)
Kun vastaantuleva liikenne antaa myötä, niin siirryn vastaantulevien kaistalle ja alan jarruttamaan ja samaan aikaan hölmistynyt kotilokuski jatkaa matkaa omalla kaistalla minut ohittaen.
Sitten vaan hetkeksi auton takapuskuriin kiinni ja ohituksen aikana leveä morjestus.
Tähän saakka toiminut oikein hyvin.

artojag sanoi:
..:orgmp: pääsee pois jaloista...käännä kahvaa..

Valitettavasti ei aina .. pari kertaa tullu maantiellä semmosia(yks E-mersu ja toinen oli Toyota Maasturi) jotka ei suostuneet meneen ohi mut (yli)nopeudesta riippumatta ajoivat 2-3 m päässä. Piti liki pysähtyä et menivät lopulta.

Nää on toki ihan poikeus tapauksia - suurin osa noista on ihan ajattelemattomuutta.

Ajellaan vaan ajattelematta miten liikenne ja fysiikka toimii - ei ymmärretä/muisteta sitä että se turvaväli ei oo sen takia että toinen pysähtyy nopeammin tai hitaammin vaan siksi että sieltä näkee kauemmas ja jos edellä menevä tekee jotain, vaikka jarruttaa, ehdit itekkin tekeen jotain ennen asiat menee Event horizonin yli -siis sen pisteen jonka jälkeen ei omilla tekemisillä ei pysty estämään osumaa.

Ostakaa Getsi (tai vastaava pikkuauto) niin ei roiku perässä motoristit eivätkä muut autot, nopeudellasikaan ei ole tuolloin mitään väliä, sillä ajat sitten rajoitusten mukaan tai talla pohjassa, kaikki menevät ohi, jokatapauksessa! :right:

Lähtökohtaisesti itse en ymmärrä naurettavan pieniä turvavälejä missään tilanteessa. Kaikkein "mielenkiintoisinta" on mielestäni kuitenkin turvavälittömyys motarilla tilanteessa, jossa molemmilla kaistoilla on paljon autoja. Oot siinä vasemmalla kaistalla, kun se etenee kenties nopeammin kuin oikea kaista. Edessäsi (luonnollisesti järkevän matkan päässä) on kulkuneuvo, ja sen edessä kuusisataa lisää. Takana tuleva tulee perseeseen kiinni. Pari kertaa tehnyt mieli koittaa ottaa rekkaria ylös ja soitella myöhemmin jotta voisi kysyä että "MIKSI VITUSSA?". Onko joillain runkkareilla se ajatus, että tossa tilanteessa vasemman puolen jonossa siirrytään auto kerrallaan oikealle kaistalle siksi aikaa, että se takana tuleva pääsee ohittamaan, ja siten ties kuinka monta kullanarvoista (joskus myös veristä) metriä lähemmäksi määränpäätään? Ja näin tulee niiden kaikkien 600:n muunkin jonossa olevan toimia? Olen joskus testannut tässä tilanteessa hetkeksi sitä, että menen itse vaarallisen lähelle edessäni ajajaa. Eli testatakseni että onko kyse siitä että pitämäni turvaväli on niin pitkä, että se takana tuleva urpo kuvittelee että hän saa jotain hyötyä jos pääsee sen matkan lunastamaan itselleen. Ei auttanut.

Ei ymmärrä ei, ja sehän tässä on se ikävä juttu että kun napsahtaa niin se on kaksipyöräisen kuski johon sattuu. Saisivat poliisit aktiivisesti puuttua asiaan, mutta enpä ole koskaan kuullut kenestäkään joka olisi sakkoja liian pienestä turvavälistä saanut. Liekö sitten niin vaikea tapaus kun on tulkinnan varaa kun silmäpelillä joutuisi tuomion antamaan, tutkan "erehtymättömään" tulokseen verrattuna.

Pahoittelen kielenkäyttöäni, mutta sen verran vituttaa nää roikkujat että en ala sensuroimaan. Kele, jos joku roikkuis Javanaisen perässä ni se vetäs TURPAAN! :D

Viimeksi muokattu:
Jos pöhäyttäis vähän ketjuspraytä ilmaan...? Ketjujahan tarvii joskus rasvata ja on hyvä testata että purkki toimii..

specka sanoi:
Valitettavasti ei aina .. pari kertaa tullu maantiellä semmosia(yks E-mersu ja toinen oli Toyota Maasturi) jotka ei suostuneet meneen ohi mut (yli)nopeudesta riippumatta ajoivat 2-3 m päässä. Piti liki pysähtyä et menivät lopulta.

Tuttuakin tutumpi tilanne 5-6 aikaan aamulla jolloin joskus menen töihin (autolla). Eli ajan 105-110km/h (todellista nop.) peilistä alkaa näkyä valot...lähenee lähenee lähenee ja perseeseen kiinni, mutta ei ohi millään.
Ja näitä 2-3 auton ryppäitä näkee muutenkin paljon juuri tuohon aikaan. Vastaan ei tule 5min ketään sitten 3 autoa ihan toisissaan kiinni ja taas pari min. tyhjää ja taas "rypäs".
Onko toi mun nopeus sitten juuri "kriittinen" jos ajaisin 95km/h menisvät ohi tai 120km/h ei tulisi perseeseen vai onko joku läheisyydenkaipuu mikä ajaa siihen tappituntumalle vähän niinkun itsestään.

Jouni75 sanoi:
sehän tässä on se ikävä juttu että kun napsahtaa niin se on kaksipyöräisen kuski johon sattuu.

Itse olen kertaalleen ollut tilanteessa kun se edellä menevä paku nakkasikin yllättäen liinat kiinni :kääk: No juu, pätevä syy hällä kun jono muutenkin tyssäsi, mutta tämän :pissed: takana roikkujan takia ei oikein itse uskaltanut hirveästi himmata => puikattiin pakun ohi, autojen väliin ja jotenkin korvatkin vielä kerkisivät rekisteröimään sen mussauksen mikä kuului kun kun tuo roikkuja tussautti tätä pakua perään :)- Sitä olisi varmaan :kynttila: allekirjoittaneelle jos tuo puikkaus ei olisikaan onnistunut ja tästä pojasta olisikin tehty pannukakku tuohon autojen väliin :no:

Back