Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Faktoja:Vastine:-Rata-Audi ajaa alitehoisena ja kuluneilla slickseillä tasoihin 600cc prätkän kanssa
-> SM-Tason kuski Super Saloonin voittaja-autolla ajaa hiukan hitaammin kuin keskiverto ratakuski vakiolla 600cc pyörällä. Laittamalla SM-tason kuskin prätkän puikkoihin ajasta lähtisi varmaan 6-8s samalla radalla. Sitten vielä suhteessa yhtä laitettu pyörä kuin tuo Audi oli, niin eroa onkin jo 10s prätkän hyväksi.
-Vakio Skylinellä saa turpaansa 600cc prätkältä ainakin Motoparkissa
-> Pitää paikkansa myös muiden ratojen osalta. Motoparkissa eroa oli yli 10s per kierros.
-Videoiden mukaan prätkä ajaa mutkat lujempaa jos auto on edellä kirittämässä
-> Ko. videossa auto ei kyllä "kirittänyt" vaan oli tulppana edessä. Yleensä sana "kirittää" miellettään siten, että tällöin saadaan toinen vedettyä parempaan vauhtiin. Tässä tapauksessa auto ajoi edellä yli 10s hitaampia kierrosaikoja kuin Jukka ajoi kisassa; ei mielestäni varsinaista kirittämistä.
-Supralla oli tilaisuus näyttää mutta sitä ei käytetty josta piste meni mopoilijoille
-> Juu, oletan ettei Supra-kuskilla itselläänkään lopulta ole luottoa kalustoonsa tarpeeksi.
Audi vs. prätkä:
Videon mukaan lopullinen ero ei muuttunut juuri miksikään vaikka paikoittain prätkä kävikin lähellä. Se mitä kierrosaikoja joku muu ajaa jonain muuna päivänä jollain muulla pyörällä ei kuulu tähän. Muutenhan autokin voisi olla joku muu, jollain muulla kuskilla ja sillein.
Skyline vs. Prätkä Motoparkissa:
Prätkällä kuskin omien sanojen mukaan 1.36. Skylinellä jonkun videolta katsomana 1.45. Ero ei ollut lähelläkään kymmentä sekuntia - saati sitten yli. Voi olla, että puhun paskaa mutta mun on tunnustettava etten ole itse aikaani tarkistanut. Seuraava päivänä ajetut jutut ei taaskaan kuulu tähän. Minäkin olisin sunnuntaina mennyt 2-3 sekuntia nopeammin. Se, että tuleeko päihin muilla radoilla yritettiin selvittää mutta kelimurheet estivät järkevän kokeilun "tavallisella" mp:llä eikä supermoto kuskeilla ollut munaa lähteä kokeilemaan.
Skyline kirittämässä:
Radalta löytyi mutkia jotka prätkällä ajettiin kameran mukaan lujempaa kun auto oli edessä verrattuna siihen kierrokseen kun prätkällä oli vapaa baana. Siinä olet oikeassa, että prätkä olisi luultavasti "kirittänyt" paremmin.
Supra-kuvio:
En voi Supra-miehen puolesta kommentoida mitään mutta itse en olisi kehdannut jäädä pois.
Summa summarum... Olin selvästi hitaampi eikä asiassa ole epäselvää mulle eikä pitäisi olla sullekaan mutta silti asiasta pitää vääntää kunnes sanamuodot ovat MP-miehille suotuisat. Mä tulen ensi kesänä takaisin areenoille jos koen saaneeni kalustoon sellaisia parannuksia millä on edes teoreettisia mahdollisuuksia. Jos mä pääsen jotain kusiaiskuskia edes sekunnin päähän niin pidän bileet. Voittaa ei tartte, kunhan on kivaa ja yleisö viihtyy.
Höpö höpö! Tuohon amerikan ihmeeseen kun lyö normi 185 Ridgestonit alle ja tiksin valoista lähetään niin kylä hiljasta on rätkän jääminen.Itse asiassa sen verran pirssipuolelle pitää vetää, että taitaap suomessa nopein katuauto olla tällä hetkellä sellanen lähes 6 meetrinen ameriikan kanootti, jolla ajettiin 8.1 alkuinen vartilla.. mutta epäilen tuota mutka-ajon taittumistaMutta kun keskustelujen lomassa otettiin likimain kaikki ratatyypit ja alustat ja ajotyylit mukaan niin varataan oikeus myös tälle![]()
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat....990.jpg
Tyly kyllä poikkesi omasta täyteen faktaan ja pieneen mutuiluun perustuvasta kirjoittelustaan, jopa oikeaan provoiluun.Tylyhän on tällä foorumilla tunnettu eritoten siitä että hän pitäytyy tylyissä faktoissa ja vaatii samanlaista ehdottomuutta toisiltakinHarmi jos Tylyltä lähti matto alta autonsa suorituskyvystä. Fiksu mies se on, taisi vaan huudella et sai meidät lämpöiseksi.![]()
![]()
![]()
Todistustaakka tähän väitteeseen on siirtynyt käsittääkseni meille. Odota vain rauhassa niin tulemme tekemään parhaamme todistaaksemme toisin.Summa summarum... Kaduilta ei löydy autoja, joilla laitetaan edes vakioille sporttipyörille kampoihin radalla, jos pyörää ja autoa ajaa osaavat kuskit.
sanoi:3. Katso kokonaisaika mutkaisilta osuuksilta, ja vertaa niitä keskenään kun ajoit edessä ja kun rata on pyörän edessä tyhjä. Ja jos on 10s nopeampi per kierros, on oltava mutkissakin nopeampi. Pelkästään jonkin verran kovemmilla suoranopeuksilla ei vedetä 10s eroa, sen tiedät itsekin.
sanoi:2. Skyline oli n. 10s hitaampi per kierros kuin kusiainen. Jos jonkun mielestä 9s (jonka itse heitit) "ei ole lähellekään" 10s, niin sille en tietty mahda mitään. Seuraavana päivänä Jukka ajoi tosiaan sen 1.34 -alkuisen ajan. Noin 10s on ihan hyvä heitto erosta.
Paljonko se oli lähempänä? Noin sekunnin jos ajassa katsotaan. Juuri äsken todistelit kuinka pieni ja mitätön ero se onkaan mutta ehkä Alastarolla sekunti taipuu pidemmäksi kuin Motoparkissa. Jos et ymmärtänyt ylläolevaa niin oikoluen sen sinulle: "Mielestäni prätkä saavutti Audia lyhyen matkan eli hyväksyn sen voittaneen"sanoi:1. Alastarossa prätkä oli lopussa lähempänä Audia kuin alussa.
sanoi:4. Ko. 600cc pyörää ajoi keskiverto ratakuski, ja silti erot ovat näin selkeitä. Toivon että ymmärrät, että sitten jos tulee "tiukka paikka", niin SM-tason kuskilla saadaan vielä varmasti 6-8s per kierros ajasta pois samalla pyörällä. Tähän mennessä tosin tuokin on riittänyt.
Jep, näin on. Uskoisin, että melko vaikea pala todistaa.Todistustaakka tähän väitteeseen on siirtynyt käsittääkseni meille. Odota vain rauhassa niin tulemme tekemään parhaamme todistaaksemme toisin.
sanoi:sanoi:3. Katso kokonaisaika mutkaisilta osuuksilta, ja vertaa niitä keskenään kun ajoit edessä ja kun rata on pyörän edessä tyhjä. Ja jos on 10s nopeampi per kierros, on oltava mutkissakin nopeampi. Pelkästään jonkin verran kovemmilla suoranopeuksilla ei vedetä 10s eroa, sen tiedät itsekin.
Jos katson kokonaisaikaa niin en vertaa silloin mutkanopeuksia vaan tietyn ratasektorin väliaikaa. Itse ainakin kiihdytin kaasu pohjassa myös mutkaisilla osuuksilla. Niin teki myös moottoripyörä ja koska kiihtyvyys oli niin ylivoimainen omaan autooni verrattuna niin se ero syntyy edelleenkin mutkien välissä eikä mutkassa.
sanoi:Paljonko se oli lähempänä? Noin sekunnin jos ajassa katsotaan. Juuri äsken todistelit kuinka pieni ja mitätön ero se onkaan mutta ehkä Alastarolla sekunti taipuu pidemmäksi kuin Motoparkissa. Jos et ymmärtänyt ylläolevaa niin oikoluen sen sinulle: "Mielestäni prätkä saavutti Audia lyhyen matkan eli hyväksyn sen voittaneen"sanoi:1. Alastarossa prätkä oli lopussa lähempänä Audia kuin alussa.
sanoi:sanoi:4. Ko. 600cc pyörää ajoi keskiverto ratakuski, ja silti erot ovat näin selkeitä. Toivon että ymmärrät, että sitten jos tulee "tiukka paikka", niin SM-tason kuskilla saadaan vielä varmasti 6-8s per kierros ajasta pois samalla pyörällä. Tähän mennessä tosin tuokin on riittänyt.
Ymmärrän toki. Yritä itse ymmärtää, että SM-tason kuskit eivät ole olleet radalla autoa vastaan ajamassa kuten et sinäkään. Joten jos sopii niin spekuloidaan vain oikeasti tapahtuneita asioita.
sanoi:sanoi:sanoi:3. Katso kokonaisaika mutkaisilta osuuksilta, ja vertaa niitä keskenään kun ajoit edessä ja kun rata on pyörän edessä tyhjä. Ja jos on 10s nopeampi per kierros, on oltava mutkissakin nopeampi. Pelkästään jonkin verran kovemmilla suoranopeuksilla ei vedetä 10s eroa, sen tiedät itsekin.
Jos katson kokonaisaikaa niin en vertaa silloin mutkanopeuksia vaan tietyn ratasektorin väliaikaa. Itse ainakin kiihdytin kaasu pohjassa myös mutkaisilla osuuksilla. Niin teki myös moottoripyörä ja koska kiihtyvyys oli niin ylivoimainen omaan autooni verrattuna niin se ero syntyy edelleenkin mutkien välissä eikä mutkassa.
Väität siis edelleen, että autosi on yhtä nopea ellei nopeampi mutkissa kuin sporttipyörä? Minkäslaisia g-voimia autollasi sitten vedellään mutkissa? R1R6R:llä näytti datan mukaan olevan parhaimmillaan 1.3g nyt vkl Alastarossa, kun ekaa kertaa uudella katupyörällään siellä kokeili.
En sanoisi että mutkissa prätkä on aivan ylivoimainen autoon verrattuna... Tosin omaa kokemusta autolla radalla on vain raatoauton ratissa ja rata M3 ja Sti Subarun kyydissä... Bemu tosin menikin sitten oikeasti kovaa rataa ympäri... Siinä pitää sanoa ettei esim Kemoran karusellissä ollut paljoa paskaakaan MP:n ja auton välillä eroa... Tosin niillä renkailla ei ole mitään asiaa kadulle eikä niillä diffuusio elementeillä (menikö tuo nyt oikein). Summa summarum... Molemmat oikein mielyttäviä ja mieltä avaavia kokemuksia... Mopolla silti nautin enemmän radalla vaikka sitten 2-päällä... tai yksin...sanoi:sanoi:sanoi:3. Katso kokonaisaika mutkaisilta osuuksilta, ja vertaa niitä keskenään kun ajoit edessä ja kun rata on pyörän edessä tyhjä. Ja jos on 10s nopeampi per kierros, on oltava mutkissakin nopeampi. Pelkästään jonkin verran kovemmilla suoranopeuksilla ei vedetä 10s eroa, sen tiedät itsekin.
Väität siis edelleen, että autosi on yhtä nopea ellei nopeampi mutkissa kuin sporttipyörä? Minkäslaisia g-voimia autollasi sitten vedellään mutkissa? R1R6R:llä näytti datan mukaan olevan parhaimmillaan 1.3g nyt vkl Alastarossa, kun ekaa kertaa uudella katupyörällään siellä kokeili.
Tämä oli enään ainut johon tarttua. Muistahan me ollaan samaa mieltä... Kai?![]()
En tiedä G-voimista kun ei ole mitattu. Pitää katsoa piuhan kautta saako tuota infoa autosta ulos koska neliveto käyttää g-antureita sekä pyörien nopeuseroja itsensä säätämiseen ajon aikana.
Ja itseasiassa nyt on pakko myöntää, ettei oikein kompetenssi riitä noista arvoista keskustelemaan koska en tiedä onko prätkän fysiikassa jotain mikä vaikuttaa tuohon arvoon. Autossahan anturi pysyy vaakatasossa ja näin ollen sivuttaiskiihtyvyyden mittaus on aika stabiili. En tiedä miten prätkän kallistelu vaikuttaa tuohon mittaukseen. Nopea pohdiskelu ei oikein avannut asiaa.
Jos palataan takaisin omiin uskomuksiini niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että prätkien mutkavauhdit eivät ole niin ylivoimaisia kuin te annatte uskoa. Varmasti jotkut shikaanit pystyy prätkällä ajamaan nopeammin kaluston kapeuden takia mutta en olisi ihan niin varma perinteisessä ysikympissä tai vielä siitä vähän tiukemmissa mutkissa. Harkitsen kantaani vielä, tarvitsen lisää testejä.
Muistan jostain lukeneeni Skylinen pystyvän rikkomaan 1G:n rajan ihan vakiokuntoisena. Motoparkissa en ajanut rajoilla. Tiedä sitten paljonko auttaisi jos voisin istua kunnon kupissa ettei tarvitse roikkua ratissa pitääkseen itsensä paikoillaan.
Samapa tuo kun mutkien välissä se prätkä on vaan ihan vitun ylivoimainen et oksettaa.![]()
Itse olen ajanut prätkällä joidenkin slickseillä varustettujen katuautojen perässä, mm. tuon edellä mainitun Porsche 911 GT3, ja ei ollut mutkassa kyllä mitään vaikeuksia pysyä perässä. Kuski oli tosin tavallinen harrastaja, ja itse olin silloin nousemassa SM-tasolle, joten vertailu ei tainnut olla ihan reilu.Jos palataan takaisin omiin uskomuksiini niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että prätkien mutkavauhdit eivät ole niin ylivoimaisia kuin te annatte uskoa. Varmasti jotkut shikaanit pystyy prätkällä ajamaan nopeammin kaluston kapeuden takia mutta en olisi ihan niin varma perinteisessä ysikympissä tai vielä siitä vähän tiukemmissa mutkissa. Harkitsen kantaani vielä, tarvitsen lisää testejä.
Kuulostaa kovalta. Ettei tuossa ollut vain sivusuuntainen g-anturi? Maan vetovoima auttaa melkoisesti, kun pyörä heitetään kallelleen. Yli 1g taitaa tulla pyörällä helpohkosti, mutta 1.3g on jo aika kova ilman merkittävää kallistusta, esim. Alastaron kakkosmutkaa.Väität siis edelleen, että autosi on yhtä nopea ellei nopeampi mutkissa kuin sporttipyörä? Minkäslaisia g-voimia autollasi sitten vedellään mutkissa? R1R6R:llä näytti datan mukaan olevan parhaimmillaan 1.3g nyt vkl Alastarossa, kun ekaa kertaa uudella katupyörällään siellä kokeili.
mut kato tarkkaan, onhan siinä melkeen 145:t edessäHöpö höpö! Tuohon amerikan ihmeeseen kun lyö normi 185 Ridgestonit alle ja tiksin valoista lähetään niin kylä hiljasta on rätkän jääminen.Itse asiassa sen verran pirssipuolelle pitää vetää, että taitaap suomessa nopein katuauto olla tällä hetkellä sellanen lähes 6 meetrinen ameriikan kanootti, jolla ajettiin 8.1 alkuinen vartilla.. mutta epäilen tuota mutka-ajon taittumistaMutta kun keskustelujen lomassa otettiin likimain kaikki ratatyypit ja alustat ja ajotyylit mukaan niin varataan oikeus myös tälle![]()
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat....990.jpg![]()
Toi mopon 1.3G:tä oli mitattu alastaron kakkosmutkasta joka on doseerattu ja antaa siten sen pari geen kymmenystä lisää, joten siihen arvoon ei kannata suoraan lähteä vertaamaan.Muistan jostain lukeneeni Skylinen pystyvän rikkomaan 1G:n rajan ihan vakiokuntoisena. Motoparkissa en ajanut rajoilla. Tiedä sitten paljonko auttaisi jos voisin istua kunnon kupissa ettei tarvitse roikkua ratissa pitääkseen itsensä paikoillaan.sanoi:Väität siis edelleen, että autosi on yhtä nopea ellei nopeampi mutkissa kuin sporttipyörä? Minkäslaisia g-voimia autollasi sitten vedellään mutkissa? R1R6R:llä näytti datan mukaan olevan parhaimmillaan 1.3g nyt vkl Alastarossa, kun ekaa kertaa uudella katupyörällään siellä kokeili.
Kuinka monta sekuntia kiihdytystä tuosta 82:sta?Toistan itseäni, mutta tonnisella kaasu on pohjassa alle 5s kaikista 82 sekunnista (joillain 79 sekunnista) Alastarolla.
Onkohan se sama värkki kuin mitä löytyy tuosta Botniaringin kierrosenkkalistalta:En tiedä kuka Suomessa omistaa kilpa "Viperin"; Dodge Viperin näköisen putkirunkopelin jolla ajetaan maailmalla 6h kisoja. Veli oli todistamassa kuinka sillä kierrettiin Alastaron lyhyt lenkki noin 1.15 aikaan. Ok, se ei ihan täyttänyt tätä "katuauto"vaatimusta, mutta näyttää rajan, jolla päästään samaan suorituskykyyn kuin pyörällä.
Kyllä tuollaisessa etuvetoisessa se 145:nen on aika optimi gummi.mut kato tarkkaan, onhan siinä melkeen 145:t edessäHöpö höpö! Tuohon amerikan ihmeeseen kun lyö normi 185 Ridgestonit alle ja tiksin valoista lähetään niin kylä hiljasta on rätkän jääminen.Itse asiassa sen verran pirssipuolelle pitää vetää, että taitaap suomessa nopein katuauto olla tällä hetkellä sellanen lähes 6 meetrinen ameriikan kanootti, jolla ajettiin 8.1 alkuinen vartilla.. mutta epäilen tuota mutka-ajon taittumistaMutta kun keskustelujen lomassa otettiin likimain kaikki ratatyypit ja alustat ja ajotyylit mukaan niin varataan oikeus myös tälle![]()
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat....990.jpg![]()
![]()
kai sääkin vaihtelet 2" leveet polkupyörän kumit aina uuteen mopeediin![]()
Voi olla. 1.10.6, on kyllä heikompi mitä odottaisin.Onkohan se sama värkki kuin mitä löytyy tuosta Botniaringin kierrosenkkalistalta:
Juu, se tuli juurikin Alastaron kakkosmutkassa tuo 1.3g (meni välillä hiukan ylikin). Siinä oli järjestään kovimmat g-voimat, luonnolliseti.Kuulostaa kovalta. Ettei tuossa ollut vain sivusuuntainen g-anturi? Maan vetovoima auttaa melkoisesti, kun pyörä heitetään kallelleen. Yli 1g taitaa tulla pyörällä helpohkosti, mutta 1.3g on jo aika kova ilman merkittävää kallistusta, esim. Alastaron kakkosmutkaa.Väität siis edelleen, että autosi on yhtä nopea ellei nopeampi mutkissa kuin sporttipyörä? Minkäslaisia g-voimia autollasi sitten vedellään mutkissa? R1R6R:llä näytti datan mukaan olevan parhaimmillaan 1.3g nyt vkl Alastarossa, kun ekaa kertaa uudella katupyörällään siellä kokeili.