• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Mä haluaisin nähdä tuon tylyn kauppakassin kun kerran "samanlainen" kierti eilen rataa, ja oli vielä nopea.

lainaus:
Jos eilen Alastarolla esiintyneen ämmäläisen speksit kiinnostaa tai on muuten sitä mieltä, että siellä radalla ajoi keskenään Nissan ja BMW eikä aloitteleva kuski ja nopea kokenut kuski, niin pikaisena kurioisiteettina voisin heittää, että Bemun ovet olivat alumiinia, muut luukut hiilaria, sisustasta kaikki tarpeeton purettu ja turvakaaret kromimolybdeenia. Tehoa ehkä 340hp, alusta ajan tasalla ja jarrut TarOXin 6-mäntäiset sellaisilla levyillä mitkä nyt 18" vanteen sisään mahtuu. Kyydissä istuneena voin sanoa, että unelmallisempaan balansiin ei voi autoa saada. Rekkarikilvet ja hillityt soundit/ulkonäkö ovat kyllä tehokasta kulissia.

Harmi että omat renkaat olivat puolen kesän tahkoamisen jälkeen jo ihan kypsät, sivuttaiskiihtyvyydet eilen vain 1.2g ja koko ajan huononemaan päin, kun parempikuntoisella pääsee 1.35-1.4g arvoihin. Bemussa oli samanlaiset kumit mutta 30mm leveämpänä, tuuman isompana ja vain yhden ratapäivän nähneenä.

Nuo siis ajajan kommentit.

Ihan vaan jäi vaivaamaan kun se kerran oli normaali M3:nen  
tounge.gif

Mä haluaisin nähdä tuon tylyn kauppakassin kun kerran "samanlainen" kierti eilen rataa, ja oli vielä nopea.

lainaus:
Jos eilen Alastarolla esiintyneen ämmäläisen speksit kiinnostaa tai on muuten sitä mieltä, että siellä radalla ajoi keskenään Nissan ja BMW eikä aloitteleva kuski ja nopea kokenut kuski, niin pikaisena kurioisiteettina voisin heittää, että Bemun ovet olivat alumiinia, muut luukut hiilaria, sisustasta kaikki tarpeeton purettu ja turvakaaret kromimolybdeenia. Tehoa ehkä 340hp, alusta ajan tasalla ja jarrut TarOXin 6-mäntäiset sellaisilla levyillä mitkä nyt 18" vanteen sisään mahtuu. Kyydissä istuneena voin sanoa, että unelmallisempaan balansiin ei voi autoa saada. Rekkarikilvet ja hillityt soundit/ulkonäkö ovat kyllä tehokasta kulissia.

Harmi että omat renkaat olivat puolen kesän tahkoamisen jälkeen jo ihan kypsät, sivuttaiskiihtyvyydet eilen vain 1.2g ja koko ajan huononemaan päin, kun parempikuntoisella pääsee 1.35-1.4g arvoihin. Bemussa oli samanlaiset kumit mutta 30mm leveämpänä, tuuman isompana ja vain yhden ratapäivän nähneenä.

tounge.gif
Kato, ihan normi kauppakassi M3
smile_org.gif

No mä koitin vähän datsuni-foorumin puolella provota asiasta mutta mun kommentit sivuutettiin. Lähden nimittäin ilomielin kokeilemaan vakiota M3:sta vastaan, ihan sama mitä korimallia mutta varsinkin jos kyseessä on E36.

Jotain hajua meilläkin on, että kuinka eri autot radalla kulkee ja kyseinen Silvia tosiaan siirtää mutkissa aivot ja kaikki sisäelimet ulkomutkan suuntaan. Omien kokemuksien mukaan E36 M3 ei sitä tee. Hyvänä päivänä olen noin 5-6 sekuntia kyseistä Silviaa hitaampi ja uskon _vakiohkon_ M3:sen olevan vielä siitä vähän hitaampi.

Harmi jos Tylyltä lähti matto alta autonsa suorituskyvystä. Fiksu mies se on, taisi vaan huudella et sai meidät lämpöiseksi.
tounge.gif

No mä koitin vähän datsuni-foorumin puolella provota asiasta mutta mun kommentit sivuutettiin. Lähden nimittäin ilomielin kokeilemaan vakiota M3:sta vastaan, ihan sama mitä korimallia mutta varsinkin jos kyseessä on E36.

Jotain hajua meilläkin on, että kuinka eri autot radalla kulkee ja kyseinen Silvia tosiaan siirtää mutkissa aivot ja kaikki sisäelimet ulkomutkan suuntaan. Omien kokemuksien mukaan E36 M3 ei sitä tee. Hyvänä päivänä olen noin 5-6 sekuntia kyseistä Silviaa hitaampi ja uskon _vakiohkon_ M3:sen olevan vielä siitä vähän hitaampi.

Harmi jos Tylyltä lähti matto alta autonsa suorituskyvystä. Fiksu mies se on, taisi vaan huudella et sai meidät lämpöiseksi.  
tounge.gif
No nyt olet asia ytimessä. Tiedän ettei toi peruskiulu kovinkaan nopea ole, mutta herkimmillehän se upposi hienosti.

Joo kyllä sieltä youtubesta löytyy vaikka mitä videoita. Saa todisteet juuri sille mihin tahtoo uskoa. Top gearin pojatkin kyykyttää uusia ducateja jollain type-r:llä varmaan joka jaksossa.
biggrin.gif

Pyöräilijät saivat dnsf:n lähelle kiehumispistettä, joten peli vihellettiin poikki. Luultavasti ihan hyvä.
KLIK*
Tai toisinpäin. Kaikki provoaa kaikkia niin keskustelu näyttää hyvin mielenkiintoiselta.
tounge.gif
Jokainen kirjoittelija oikein nauttii kun pääsee kieli poskella argumentoimaan nissanin/mopon/supran/loskassa-alasti-ajamisen puolesta. Porvoon supramies näytti ainakin huutelevan suht kunniakkaasti loppuun asti ja sai mopedistit jopa ajamaan pakkasessa jonnekkin hevon perseeseen.
cool.gif

lainaus:

tounge.gif
BEMMI UUED KUMMID

tounge.gif

Pistipä silmään Nissan-forumilta:

sanoi:
Kaikki mitä tässä parin kuukauden aikana opittiin:
-Rata-Audi ajaa alitehoisena ja kuluneilla slickseillä tasoihin 600cc prätkän kanssa
-Vakio Skylinellä saa turpaansa 600cc prätkältä ainakin Motoparkissa
-Videoiden mukaan prätkä ajaa mutkat lujempaa jos auto on edellä kirittämässä
-Moottoripyöräilijät on hienoa sakkia kun jalkautuu niiden keskuuteen eikä väännä netissä
-Vihdin Matti on kova jätkä, uskalsi lähteä ajamaan ja uskalsi lopettaa ajoissa
-Supralla oli tilaisuus näyttää mutta sitä ei käytetty josta piste meni mopoilijoille
-R16R6, HeeboR1, Moottoripyöräilyn_tukiRy ei käytä koskaan paitaa ja on käynyt Tukiaisen kanssa treffeillä

Ketju lukittiin, joten jatko tänne.

Huvittavan "värittyneet" ovat automiehen mielipiteet. Faktaa väliin:

-Rata-Audi ajaa alitehoisena ja kuluneilla slickseillä tasoihin 600cc prätkän kanssa
-> SM-Tason kuski Super Saloonin voittaja-autolla ajaa hiukan hitaammin kuin keskiverto ratakuski vakiolla 600cc pyörällä. Laittamalla SM-tason kuskin prätkän puikkoihin ajasta lähtisi varmaan 6-8s samalla radalla. Sitten vielä suhteessa yhtä laitettu pyörä kuin tuo Audi oli, niin eroa onkin jo 10s prätkän hyväksi.

-> Pitää paikkansa myös muiden ratojen osalta. Motoparkissa eroa oli yli 10s per kierros.

-> Ko. videossa auto ei kyllä "kirittänyt" vaan oli tulppana edessä. Yleensä sana "kirittää" miellettään siten, että tällöin saadaan toinen vedettyä parempaan vauhtiin. Tässä tapauksessa auto ajoi edellä yli 10s hitaampia kierrosaikoja kuin Jukka ajoi kisassa; ei mielestäni varsinaista kirittämistä.

-Supralla oli tilaisuus näyttää mutta sitä ei käytetty josta piste meni mopoilijoille
-> Juu, oletan ettei Supra-kuskilla itselläänkään lopulta ole luottoa kalustoonsa tarpeeksi.

Mazdaticin kommentti:
sanoi:
mulle on tulossa 1kpl GT-R.ei se todelllakaan ole kallis superautoksi...mopopojat on säälittäviä kun tulevat tänne pätee.menköön wannabe bomber foorumeille.mut mopot ei tule ohi,piste.en kirjoita tänne enää sanaakaan.meitä mahtuu monta moneen pulkaan ja nimimerkkiin:D

No ei tuu mopopojat ohi, kun kaveri ei tule paikalle.  
bowdown.gif

Kyllä on meinannu vedet lentää silmistä kun lukenu tuota nysvän-foorumin vääntöä. Aivan fantastista!!

On se vaan hassua, että nuo yybernysvänit ja tojotat ovat tosiaan noin helvetin paljon nopeampia kuin rehellinen koppikattoinen rata-auto.. kyl ne jaapponian inkenjöörit osaa!!!

Itse asiassa sen verran pirssipuolelle pitää vetää, että taitaap suomessa nopein katuauto olla tällä hetkellä sellanen lähes 6 meetrinen ameriikan kanootti, jolla ajettiin 8.1 alkuinen vartilla.. mutta epäilen tuota mutka-ajon taittumista
biggrin.gif
Mutta kun keskustelujen lomassa otettiin likimain kaikki ratatyypit ja alustat ja ajotyylit mukaan niin varataan oikeus myös tälle
http://www.kuvia.1g.fi/kuvat....990.jpg

Toisaalta mä haluisin kyllä nähdä kuinka kovaa tollanen nysvän/tojota kulkee esm lavangon crossiradan

-> SM-Tason kuski Super Saloonin voittaja-autolla ajaa hiukan hitaammin kuin keskiverto ratakuski vakiolla 600cc pyörällä. Laittamalla SM-tason kuskin prätkän puikkoihin ajasta lähtisi varmaan 6-8s samalla radalla. Sitten vielä suhteessa yhtä laitettu pyörä kuin tuo Audi oli, niin eroa onkin jo 10s prätkän hyväksi.

-> Pitää paikkansa myös muiden ratojen osalta. Motoparkissa eroa oli yli 10s per kierros.

-> Ko. videossa auto ei kyllä "kirittänyt" vaan oli tulppana edessä. Yleensä sana "kirittää" miellettään siten, että tällöin saadaan toinen vedettyä parempaan vauhtiin. Tässä tapauksessa auto ajoi edellä yli 10s hitaampia kierrosaikoja kuin Jukka ajoi kisassa; ei mielestäni varsinaista kirittämistä.

-> Juu, oletan ettei Supra-kuskilla itselläänkään lopulta ole luottoa kalustoonsa tarpeeksi.
Vastine:

Audi vs. prätkä:
Videon mukaan lopullinen ero ei muuttunut juuri miksikään vaikka paikoittain prätkä kävikin lähellä. Se mitä kierrosaikoja joku muu ajaa jonain muuna päivänä jollain muulla pyörällä ei kuulu tähän. Muutenhan autokin voisi olla joku muu, jollain muulla kuskilla ja sillein.

Skyline vs. Prätkä Motoparkissa:
Prätkällä kuskin omien sanojen mukaan 1.36. Skylinellä jonkun videolta katsomana 1.45. Ero ei ollut lähelläkään kymmentä sekuntia - saati sitten yli. Voi olla, että puhun paskaa mutta mun on tunnustettava etten ole itse aikaani tarkistanut. Seuraava päivänä ajetut jutut ei taaskaan kuulu tähän. Minäkin olisin sunnuntaina mennyt 2-3 sekuntia nopeammin. Se, että tuleeko päihin muilla radoilla yritettiin selvittää mutta kelimurheet estivät järkevän kokeilun "tavallisella" mp:llä eikä supermoto kuskeilla ollut munaa lähteä kokeilemaan.

Skyline kirittämässä:
Radalta löytyi mutkia jotka prätkällä ajettiin kameran mukaan lujempaa kun auto oli edessä verrattuna siihen kierrokseen kun prätkällä oli vapaa baana. Siinä olet oikeassa, että prätkä olisi luultavasti "kirittänyt" paremmin.

Supra-kuvio:
En voi Supra-miehen puolesta kommentoida mitään mutta itse en olisi kehdannut jäädä pois.

Summa summarum... Olin selvästi hitaampi eikä asiassa ole epäselvää mulle eikä pitäisi olla sullekaan mutta silti asiasta pitää vääntää kunnes sanamuodot ovat MP-miehille suotuisat. Mä tulen ensi kesänä takaisin areenoille jos koen saaneeni kalustoon sellaisia parannuksia millä on edes teoreettisia mahdollisuuksia. Jos mä pääsen jotain kusiaiskuskia edes sekunnin päähän niin pidän bileet. Voittaa ei tartte, kunhan on kivaa ja yleisö viihtyy.

Back