• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Omalla 700-heppaisella katuautollani en viitsi lähteä mp:tä vastaan radalle ajelemaan koska:
a. Teho/paino-suhde on varsin heikko masiinan painaessa n. 1500 kg. Tehoa saisi tietysti helposti lisää (vain rahoitus puuttuu) mutta parempi vaihtoehto olisi painon pudotus. Joku 500 kg voisi riittää  
tounge.gif

b. Katurenkaat eivät toimi radalla. Pito on niillä todella heikko ja ne myös sulavat alle erittäin nopeasti. Slickseillähän tilanne korjaantuisi...
c. Heikot jarrut. Katurenkailla ajellessa toimivat kyllä ihan mainiosti mutta levyt lämpenevät liikaa ja halkeilevat.
Mikä olisi sellainen tilanne, jossa voisit kilpailla?

Kiihdytys 0-100km/h, 100-200 km/h, varttimaili, 0-1000m?
Huippunopeus?

Tuntuu vaan, ettei mihinkään todelliseen koitokseen löydy vapaaehtoisia (tuota skylinemiestä
bowdown.gif
lukuunottamatta), mutta silti mielellään uhotaan, kuinka "voitettiin" joku vaikkapa moottoritiellä kun ei ole edes varmuutta siitä, tiesikö vastapuoli ajavansa kilpaa, käyttikö kutosvaihdetta tms (sinä et ole uhonnut; viittaan tuohon autofoorumiin).

Nuo ovat vähän totisia tuolla autopuolella: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=43650.0 mut myö ei olla
smile_org.gif

Jukka

[edit] Näköjään paukahti topicci lukkoon ennen kuin ehti kissaa sanoa.
Kävin ekaa kertaa noilla sivuilla, enkä voi kun ihmetellä. Missään en oo nähnyt noin herkkähipiäistä porukkaa. Hamekankaan vois kyllä lähettää.
Varmaan kiva ylistää keskenään Nissania, kun kukaan ei saa olla erimieltä. Ja kaipa se blokataan sittenkin, jos ylistää väärin. Oikeestaan helvetin naurettavaa.

Moderointi linja on tosiaan aika tiukkana tällä hetkellä dnsf.orgissa. En lähde asiaan siellä päässä vaikuttamaan koska koen olevani hieman jäävi mitä tulee tähän aiheeseen. Pidetään keskustelu tällä puolella, eiköhän topicit aukea maanantaina kun tiedetään kuinka viikonloppuna kävi. Toivon kuitenkin, ettei motoristit lähde suoriltaan ilkkumaan jos mulle käy nolosti. Olkaa fiksuja. Toisaalta myös todella toivon, ettei kukaan automieskään ala sen kummemmin tarjoamaan muita vaihtoehtoja ennen kuin on valmis lähtemään viivalle. Saa nähdä kuinka käy.

Siellä kyseltiin auton ja kuskin speksejä:

Nissan Skyline GT-R R32 '91
-2.6 litraa
-suora kutonen
-kaksi ahdinta
-2x2,25" downpipe ja 4" loppuränni
-Tein kynätolpat
-Erilaisia jäykisteitä ja säädettäviä alustaheebeleitä
-Lisäksi hieman jotain rata-ajoa helpottavia asioita kuten öljycooleri ja järeähkö jäähdytin
-Moottorinohjaus on modattu
-Hyväkuntoiset mutta huonot jarrut

Auto on nelivetoinen, nelivetoa ohjaa oma boksi joka G-voimien mukaan antaa vetoa eteen tai jos takapyörät alkavat sutia liikaa. Monesti mutkasta ulostullessa vedot on 50/50%, normaalikiihdytyksessä noin 20/80%. Sen lisäksi autossa on nelipyöräohjaus joka auttaa kääntymään mutkissa nimenomaan ratavauhdeissa.

Tehdas lupaa 206kW mutta se johtuu Japanilaisten herrasmiessopimuksesta. Voi olla 260kW lähempänä. Enemmän voi siis löytyä, useimmat putkiviritteiset Skylinet on puhaltanut noin 350-400hp laskennallista konetehoa. Tätä yksilöä ei ole penkitetty, voi olla enemmän tai vähemmän.

Entäs kuski? 28 vuotias normiäijä joka on pentuna ajellut kovasti mikroautolla, vanhempana kokeillut rallia ja sprinttiä. Menestystä ei ole tullut kevyen lompakon takia mutta koskaan en ole ollut viimeinen. Harrastanut turbonissaneita nelisen vuotta, käynyt radalla säännöllisen epäsäännöllisesti. Tänä vuonna ollut enemmän kuin koskaan. Voidaan kuitenkin puhua nimenomaan keskivertokuskista, nopeampia todistetusti on mutta niin myös hitaampia. Lisäksi takana lukuisia kierroksia Grand Turismossa eri moottoriradoilta jotka lasken selväksi eduksi.

Radalla en ole käynyt, mieli kyllä tekis, mutta ku tätä lukee niin ei oikein tiedä uskaltaakohan matkalehmääni sinne oikein viedä.
Jos vaikka sanois jotai tyhmästi ja sitten viuhuu?? **

J a jos siellä tulee vettä niin sääntöjä ei sitten muuteta kesken kaiken. Ajetaan vaan reilusti hyvässä hengessä kilpaa. sääli olis jos menee reilu kilvoittelu taas nettivittuiluksi
Eiku kehiin vaan vaikka millä homosohvalla, kun ei mene väittämään et olis ihan neitsyt kierroksillaan suurinpiirtein yhtä nopsa kuin SM kärki. Ja jos voi ollakin niin se pitää tulla sitten näyttämään sen verran meillä on kunnon kykyjä tällä niemellä vähässä.

Jukalla ON sateiset, mitähän se ajais niillä märällä +6-8sec. kuivan nähden, pikkasen ehkä dissaan ja lasken varman päälle tollakin arviolla. Eli joku 1:41-1:43 ureassa per ratakierros. Veikkaus taitaa olla ettei toi silverBullet mene alle 1:45 missään olosuhteissa?

.. En viitti tarkistaa Jukan sadekelin aikoja, mutta se on iso-poika jo vastatkoon itse jos meni ihan metsään ..

/z

edit1: ite olen ajanut osittain märällä, kuivuvalla radalla kuivankelin renkailla oma aika +9-10sec. (kertoo lähinnä siitä miten varovasti siellä itse kukin kuivalla voi mennä!)

** rata-etiketin mukaan ainoa mikä on kai "tyhmää" on kehua olevansa suhteellisen nopea? Siitä joutuu tilille - Eiks vaan?  
tounge.gif

Omalla 700-heppaisella katuautollani en viitsi lähteä mp:tä vastaan radalle ajelemaan koska:
a. Teho/paino-suhde on varsin heikko masiinan painaessa n. 1500 kg. Tehoa saisi tietysti helposti lisää (vain rahoitus puuttuu) mutta parempi vaihtoehto olisi painon pudotus. Joku 500 kg voisi riittää  
tounge.gif

b. Katurenkaat eivät toimi radalla. Pito on niillä todella heikko ja ne myös sulavat alle erittäin nopeasti. Slickseillähän tilanne korjaantuisi...
c. Heikot jarrut. Katurenkailla ajellessa toimivat kyllä ihan mainiosti mutta levyt lämpenevät liikaa ja halkeilevat.
Täähän käy mullekin eli: Omalla 105-heppaisella katuautollani en viitsi lähteä mp:tä vastaan radalle ajelemaan koska:
a. Teho/paino-suhde on varsin heikko masiinan painaessa n. 1600 kg. Tehoa saisi tietysti helposti lisää (vain rahoitus puuttuu) mutta parempi vaihtoehto olisi painon pudotus. Joku 1450 kg voisi riittää
tounge.gif

c. Heikot jarrut. Katurenkailla ajellessa toimivat kyllä ihan mainiosti mutta levyt lämpenevät liikaa ja kuluvat.
d. Saunan lämmitys on kesken
e. Vatsa ripulilla
f. En osaa ajaa

Monien inhoamat vapaat harjoitukset tarjoavat mahdollisuuden ajaa autoja vastaan mopolla.
Huonona puolena se, että ambulanssia joutuu odottamaan jopa 45 minuuttia.

Siellä on nähty 125 Vs Porsche mikä liestä Busa Vs autosuunnistus Corollaan. Itsellä kokemusta
R6 Vs Formula (ei F1, ehkä Ford tai joku muu siivetön) ja vielä vesisateella.
Ja auto jäi toiseksi silläkin kertaa. Ajoista ei tietoa, varmaan ihan paskoja.

Scuuba ja The Legend, kiitoksia, pari iltapäivää on mennyt tätä ketjua lukiessa. Joko olette
ihan päteviä trollaajia, tai sitten ihan oikeita ihmisiä, joita en välttämättä vapaa-aikanani
ainakaan mopoilun parissa haluaisi kohdata.

Toivon kuitenkin, ettei motoristit lähde suoriltaan ilkkumaan jos mulle käy nolosti. Olkaa fiksuja. Toisaalta myös todella toivon, ettei kukaan automieskään ala sen kummemmin tarjoamaan muita vaihtoehtoja ennen kuin on valmis lähtemään viivalle.
Tossa nyt ei enää voi käydä kummallekaan nolosti, kun kerran uskaltaa lähteä radalle. Nolosti tässä aiheessa on käynyt ainoastaan Legendalle.

Moderointi linja on tosiaan aika tiukkana tällä hetkellä dnsf.orgissa. En lähde asiaan siellä päässä vaikuttamaan koska koen olevani hieman jäävi mitä tulee tähän aiheeseen. Pidetään keskustelu tällä puolella, eiköhän topicit aukea maanantaina kun tiedetään kuinka viikonloppuna kävi. Toivon kuitenkin, ettei motoristit lähde suoriltaan ilkkumaan jos mulle käy nolosti. Olkaa fiksuja. Toisaalta myös todella toivon, ettei kukaan automieskään ala sen kummemmin tarjoamaan muita vaihtoehtoja ennen kuin on valmis lähtemään viivalle. Saa nähdä kuinka käy.

Siellä kyseltiin auton ja kuskin speksejä:

Nissan Skyline GT-R R32 '91
-2.6 litraa
-suora kutonen
-kaksi ahdinta
-2x2,25" downpipe ja 4" loppuränni
-Tein kynätolpat
-Erilaisia jäykisteitä ja säädettäviä alustaheebeleitä
-Lisäksi hieman jotain rata-ajoa helpottavia asioita kuten öljycooleri ja järeähkö jäähdytin
-Moottorinohjaus on modattu
-Hyväkuntoiset mutta huonot jarrut

Auto on nelivetoinen, nelivetoa ohjaa oma boksi joka G-voimien mukaan antaa vetoa eteen tai jos takapyörät alkavat sutia liikaa. Monesti mutkasta ulostullessa vedot on 50/50%, normaalikiihdytyksessä noin 20/80%. Sen lisäksi autossa on nelipyöräohjaus joka auttaa kääntymään mutkissa nimenomaan ratavauhdeissa.

Tehdas lupaa 206kW mutta se johtuu Japanilaisten herrasmiessopimuksesta. Voi olla 260kW lähempänä. Enemmän voi siis löytyä, useimmat putkiviritteiset Skylinet on puhaltanut noin 350-400hp laskennallista konetehoa. Tätä yksilöä ei ole penkitetty, voi olla enemmän tai vähemmän.

Entäs kuski? 28 vuotias normiäijä joka on pentuna ajellut kovasti mikroautolla, vanhempana kokeillut rallia ja sprinttiä. Menestystä ei ole tullut kevyen lompakon takia mutta koskaan en ole ollut viimeinen. Harrastanut turbonissaneita nelisen vuotta, käynyt radalla säännöllisen epäsäännöllisesti. Tänä vuonna ollut enemmän kuin koskaan. Voidaan kuitenkin puhua nimenomaan keskivertokuskista, nopeampia todistetusti on mutta niin myös hitaampia. Lisäksi takana lukuisia kierroksia Grand Turismossa eri moottoriradoilta jotka lasken selväksi eduksi.
No ei todellakaan kukaan ole täällä ketään ilkkumassa. Oli pakko kiusoitella poikia tuolla kun ovat vähän pienisieluisia ja tosikkoja.

Sunnuntaina Alastarolla en ollut tietoinen lopputuloksesta, nyt pitäisin pyörän tappiota aika epätodennäköisenä, mutta tässä maailmassa kaikki on mahdollista. Vaihdoin äsken renkaat ja kävin kokeilemassa tasapainoituksen onnistumista. Vähän turhan kovat renkaat näin kylmälle, kisaan vaihdan pehmeämmät (siis sunnuntaille). Huomenna mennään noilla. Vauhti (oma, ei absoluuttinen) on löytymässä. Tänään menin rapiat sekunnin nopeammin kuin viime vuonna kisassa ja vajaa neljä sek. nopeammin kuin aika-ajossa, joten suurinpiirtein tyytyväinen olen.

Kuskina olet varmasti minua parempi, kalusto taas itselläni lienee ylivoimainen vaikka tuollainen vakiokuntoinen pieni tyttöpyörä onkin. Tonnisella tuo koitos olisi jo vähintäänkin epäreilu kun oma autosi ei ole mikään superauto (Ferrarin huippumalli, MacLarenin katuauto tms). Huomenna tähän aikaan olemme astetta viisaampia ja voimme juoda yhdet saunakaljat koitoksen päätteeksi. Jos alle 1:45 täräytät, pidän sitä varsin kovana aikana autolle. Itse ajoin tänään ojaan, mutta onneksi maavaraa riitti. Tuli vähän hätäisempi lähtö radalle kun sirraakin tarvittiin. No, ruhjeilla pojat selvisivät.

Hattua nostan etukäteen siitä, että tulet kokeilemaan. Minäkin olen mennyt uimakilpailuihin vaikka olin aika surkea uimaan (nostivat kesken kisan pois altaasta jollain helvetin pyydystimellä) ja kävin kokeilemassa voimiani (voimattomuuttani) Gladiaattoreissa Halmetta ja muita steroidihirviöitä vastaan. Turpaanhan siellä 75 kiloiselle tuli 130-155 kiloisilta mönteiltä, mutta hauskaa oli. Sekin videoitiin ja voin luvata, että sitä on aika monta kertaa kaljan voimin sitä katsottu ja naureskeltu. Nykyistä tupeetani katsellessa on vaikeahko uskoa, että minulla on ollut tuuhea hippitukka. 15-30 vuoden päästä tuo meidän huominen koitos on kovaa valuuttaa kun kotona mahdollisesti pyöriville ipanoille, eläimille ja television eteen pakotetuille tovereille videota pyörittää.

Tervetuloa ja nähdään huomenna. Olen itse varikolla klo 10.00 alkaen ja klo 10.55 ollaan sitten kyttäämässä portilla ja klo 11.00 käydään rata pariin kertaan kiertämässä. Pienet treenit sitten sulle johonkin väliin päivästä ja sitten illalla koitos päivän päätteeksi.

Jukka

Juu ja siksi tolta skuubalta tuossa yritinkin kysellä, että mistä vauhdista aloitti ja kuinka paljon paransi missäkin ajassa, jotta näen onko mulla mitään mahdollisuuksia yltää tolla omallani 1:28 vauhtiin.
Ei ole Triplellä mitään mahdollisuuksia. Tuo on millä tahansa pyörällä h:tin kova aika enkä usko, että kukaan joka ei ole ajanut vähintään sm-tasolla radalla, pääsee millään kalustolla alle 1.30:n (pl muutama jokkiksen superlahjakkuus, jotka kyllä kuuluisivat sb-sarjaan).
Omaan kokemukseeni perustuen (Sprint RS=Triplen kone, Daytona=Triplen runko ja alusta)
Speed Triplellä ajelisi kai Motoparkissa huippumies jonnekin 1.36 paikkeille. Alastarossa varmaan jotain 1.32. Nimenomaan vakiona. Vaikea uskoa, että edes Legend pääsisi vielä kovempaa.
Muuten tästä syystä oikea haastaja Skylinelle olisin kyllä minä, kun alla on katteellinen Speed triple. Ainakin taistelu olisi paljon tiukempi lopputuloksen suhteen.

No joo, ei taitaisi kantti minulla kestää näin raakaa matsia.
wink.gif

Jukalla ON sateiset, mitähän se ajais niillä märällä +6-8sec. kuivan nähden, pikkasen ehkä dissaan ja lasken varman päälle tollakin arviolla. Eli joku 1:41-1:43 ureassa per ratakierros. Veikkaus taitaa olla ettei toi silverBullet mene alle 1:45 missään olosuhteissa?

.. En viitti tarkistaa Jukan sadekelin aikoja, mutta se on iso-poika jo vastatkoon itse jos meni ihan metsään ..

/z

edit1: ite olen ajanut osittain märällä, kuivuvalla radalla kuivankelin renkailla oma aika +9-10sec. (kertoo lähinnä siitä miten varovasti siellä itse kukin kuivalla voi mennä!)

** rata-etiketin mukaan ainoa mikä on kai "tyhmää" on kehua olevansa suhteellisen nopea? Siitä joutuu tilille - Eiks vaan?  
tounge.gif
Yleinen, karkea nyrkkisääntö on, että sateisilla mennään n. 10 sek siitä mihin kuivalla päästään (sama kuski, sama rata, sama pyörä). Itse olen vain kerran kokeillut ja Ahvenistolla meni 1:40.1 ja 10 sek nopeammin olen kuivalla mennyt, joten aika tontilla. Motoparkista en osaa sanoa kun ei ole empiriistä kokemusta. Veikkaisin, että välille 1:50-1:55 alkuun ja päivän treenin jälkeen ehkä 1:45-1:47 haarukkaan. Puhdasta mutua kun ei ole empiriaa.

Jukka

ja esim. maantiellä vaikkapa poliisia vastaan kisaillessa, homma ei ole enää niin yksinkertaista. Jos haluutte saada esimakua vakioauton 'köröttely'vauhdista, niin kuvitelkaa ajavanne...
Huomasitko muuten, että sun auto keuli jo ulos radalta ja F1:lla voi ajaa Monacossa tunnelin katossa?

Minä nostan hattua korkealle sekä Relanderille joka sai homman masinoiduksi että autokuskille, jotka otti haasteen vastaan.

Ja molemmille vielä lisäksi siitä, että oli varaa ajaa oma ajo sen mitä kohtuudella kulkee eikä hölmöillä ja sitten maalissa katsotaan miten kävi, vaikka sillä ei olekaan todistettu mitään muuta kuin se, miten syyskuun alussa 2008 kahden kuljettajan ratakierrokset sujuivat.

Oli hienoa nähdä, että Suomesta löytyi henkilöauto, joka lähtee käyntiin ja jossa on coiloverit kunnossa ja jonka kuskin serkun kummin kaimalla ei ole häitä vuoden jokaisena sulan tien päivänä.

En tiedä kuinka kauan auton löytyminen kaikkiaan kesti, mutta minä olen sitä odottanut sen 9 vuotta jonka olen itse mopedilla liikkunut. Tämä on monen vuoden unelman täyttymys. Kiitokset vielä kerran kummallekin herralle. Laitan vielä tuollaisen hehiönkin, koska se minusta sopii tilanteeseen heille, joiden pipo ei ole liian piukalla
033102beer_1_prv.gif

Ja tuossa on kaljat niin mopo- kuin autokuskillekin.

Vähän offtopic, mutta tossa olis ihan hauska peli autopuolelta kokeiltavaksi, itse kun olen jossain määrin myös näitä "tuuning-hiace-miehiä". Soundit vetää liki vertoja meikäläisen gixun paukutukselle, mutta tuskin tuokaan mopolle ainakaan parin mutkan jälkeen pärjäis....

http://www.youtube.com/watch?v=4akZ4SxU3F0

Ja huru-ukolle terveisiä, että pari päivää jo kävelty ilman keppejä...ei taideta kuitenkaan enää tänä syksynä ajelemaan mennä.  
blush.gif

Nuo ovat vähän totisia tuolla autopuolella: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=43650.0 mut myö ei olla
smile_org.gif

Jukka

[edit] Näköjään paukahti topicci lukkoon ennen kuin ehti kissaa sanoa.
Kävin ekaa kertaa noilla sivuilla, enkä voi kun ihmetellä. Missään en oo nähnyt noin herkkähipiäistä porukkaa. Hamekankaan vois kyllä lähettää.
Varmaan kiva ylistää keskenään Nissania, kun kukaan ei saa olla erimieltä. Ja kaipa se blokataan sittenkin, jos ylistää väärin. Oikeestaan helvetin naurettavaa.
drifting.jpg

Johtuiskohan tuosta?  
tounge.gif

Oliko app tänään liikkeellä Nissanilla noin klo 1600? Hyrylän natsisiwalta päin tulit ja käännyit tuusulanväylää stadiin päin.

tounge.gif

Täähän käy mullekin eli: Omalla 105-heppaisella katuautollani en viitsi lähteä mp:tä vastaan radalle ajelemaan koska:
a. Teho/paino-suhde on varsin heikko masiinan painaessa n. 1600 kg. Tehoa saisi tietysti helposti lisää (vain rahoitus puuttuu) mutta parempi vaihtoehto olisi painon pudotus. Joku 1450 kg voisi riittää  
tounge.gif

c. Heikot jarrut. Katurenkailla ajellessa toimivat kyllä ihan mainiosti mutta levyt lämpenevät liikaa ja kuluvat.
d. Saunan lämmitys on kesken
e. Vatsa ripulilla
f. En osaa ajaa
*reps* Saatanan Laitilan kukot pitkin näppistä.
thumbs-up.gif

Oliko app tänään liikkeellä Nissanilla noin klo 1600? Hyrylän natsisiwalta päin tulit ja käännyit tuusulanväylää stadiin päin.
En ollut minä. Dieselillä puksutin PK-seudulla enkä usko et muija on sillä tuolla suunnalla ollut.

Just kävin tekemässä vähän kamera testejä. Kyllä ne kiinni pysyi. Tosin radalla voi heittävät voimat olla jotain ihan muuta.

En ollut minä. Dieselillä puksutin PK-seudulla enkä usko et muija on sillä tuolla suunnalla ollut.
Täsmäsi laittamaasi kuvaan aika lailla täydellisesti.

Tässä on se legendaarisin väittely auto vs mp. NAPS* Löytyy muuten täältäkin "tuttuja".

Back