• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Mielenkiintoinen kisa tulossa. Toivottavasti osanottajat pystyvät kisan kuitenkin ajamaan nautiskelun ja huvin merkeissä, eikä hampaat irvessä. Varsinkin motoristin virhearviot saattavat aiheuttaa jäseniin turhaa kipua - autolla on kuitenkin vähän peltiä suojana.

Itse omistin tuollaisen pakoputkiviritteisen gtr:n joskus neljä viis vuotta sitten kun niitä ei saanut edes rekisteriin. Mitä sillä kerkesin kokemattomana radalla käymään, niin varsinkin aloittelijalle kyseinen auto on mahtava - antaa myös yllättävän suuriakin virheitä anteeksi ja niitä itsekseen korjailee minkä pystyy. Moottoripyörällä tilanne lienee toinen, vaikka tulevassa kilpailussa onkin ilmeisesti kyseessä keskitasoa parempi kuski (tai no, niinhän me olemme kaikki.).

Nopeampiakin gtr skyllejä varmasti datsunpiireistä löytyy, mutta tällaisesta vakiohkosta lienee hyvä aloittaa kun sitä on mopokin.

Jos tästä jotain paineita pitää jonkun ottaa, niin mielestäni ne kohdistuvat motoristiin. Moottoripyörän PITÄÄ olla nopeampi kuin auto joka tilanteessa, paitsi soralla tai lumella. Koskee myös suoraan ajoa niin paikaltaan kuin vauhdista. Mikäli näin ei ole, voi autolle ja/tai sen kuljettajalle nostaa hattua enemmän kuin kerran.

Onnea kisaan molemmille. Toivottavasti on hauskaa!

Jos tie suljetaan tolta pätkältä ja annetaan pyörämiehen vetää ratapyörällä se pari kertaa päästä päähän, niin kolmannella vedolla se lyö sun 4 minuuttia sun äsyristä ylös kitalaen kanttiin.

Kysehän tollasella julkisella tiellä auton nopeudessa on vaan ja ainoastaan turvallisuudesta, ja riskistä, joka on autolla helpompi ottaa...
Tuo on teoriaa. Käytännössä se tie ei ollut suljettu ja aika on ajettu näissä olosuhteissa 150hp vakioautolla. Siinä on iso ero ja tajuat sen, jos olet niin tyhmä, että lähdet sitä mopollasi yrittämään. Henki lähtee, jos jotain yllättävää sattuu, joten jätä suosiolla väliin. Ja aivan sama pätee näihin mopolla poliisia karkuun lähtemiisiin, kun nää pojat yleensä tuntee kotikulmansa tiet ja autossakin on paukkuja kertomaani enemmän. Moottoritiet yms on asia erikseen, mutta kantatiellä voi tulla äkkiä jonkun hautajaiset. Vähän rispektiä autoja kohtaan.
Jos jotain yllättävää sattuu? Voisitko vähän tarkentaa? Kysehän oli siitä että tie suljettaisi. Taidat olla oikeasti vähän hitaamman puoleinen kaveri?
Onneksi sä oot kuitenkin niin kova vetomies että susta on kyllä miestä ajamaan kyseinen tie. Kyllä ihan varmasti puntti tutisee jo yhellä jos toisella homolla täällä ; )
Ei sitä tietä saa suljettua mp vs auto-skaban ajaksi. Yksikään tiepiiri ei anna lupaa moiseen koitokseen, kun turva-alueet puuttuu ja mp-kuski kuolee heti ensimmäisen virheen seurauksena. Siksi se on teoriaa ja muutenkin suljetulla tiellä ajettua aikaa ei voi verrata avoimeen. Eikä tuo ole silleen edes 'aika', kun se syntyi kaverin pitäessä kiirusta lossille. Siellä on nääs aikataulu, josta myöhästyminen tietää 20-minsan 'aikasakkoa'.

Jos tie suljetaan tolta pätkältä ja annetaan pyörämiehen vetää ratapyörällä se pari kertaa päästä päähän, niin kolmannella vedolla se lyö sun 4 minuuttia sun äsyristä ylös kitalaen kanttiin.

Kysehän tollasella julkisella tiellä auton nopeudessa on vaan ja ainoastaan turvallisuudesta, ja riskistä, joka on autolla helpompi ottaa...
Tuo on teoriaa. Käytännössä se tie ei ollut suljettu ja aika on ajettu näissä olosuhteissa 150hp vakioautolla. Siinä on iso ero ja tajuat sen, jos olet niin tyhmä, että lähdet sitä mopollasi yrittämään. Henki lähtee, jos jotain yllättävää sattuu, joten jätä suosiolla väliin. Ja aivan sama pätee näihin mopolla poliisia karkuun lähtemiisiin, kun nää pojat yleensä tuntee kotikulmansa tiet ja autossakin on paukkuja kertomaani enemmän. Moottoritiet yms on asia erikseen, mutta kantatiellä voi tulla äkkiä jonkun hautajaiset. Vähän rispektiä autoja kohtaan.
Että rispektikö tulee siitä että autolla limitin ylittyessä tappaa muita?
En ymmärrä, en sitten ollenkaan.

.

Että mitä että
confused_orig.gif
Etkö sä saatana ymmärrä mitä sä luet???

Enköhän mä juurikin sanonu, että ainoa syy miks sun katiska on ajanu sen nopeammin kuin pyörä, on se, että tie on niin vaarallinen. Laitteiden nopeuseroon ei sillä ole mitään tekemistä.

Jos tie SULJETTAISIIN (hypoteettisesti), olisi pyörä kolmannella vedolla jo sun katiskaa nopeampi!!!!!!

Että mua vituttaa, kun joku on noin tyhmä, ettei lukemaansa ymmärrä!!!!!
mad.gif

Edit: Toi sun esimerkki on vähän samaa tasoa, kuin että panssaroidulla tankilla on nopeampi ajaa Irakin läpi, koska kukaan pyörä ei uskalla sinne ajamaan lähteä kun viuhuu kuulaa ilmassa.

Tuon mun kommenttini ei perustanut mihinkään saivarteluun vaan ihan kokemukseen. Pystytkö itse näyttämään käytännössä että olisin väärässä?

Alustan perusasetuksien kohdalleen laittamiseen ei tarvita mitään perstuntumaa, vaan nippusitoja, mittanauha, mahdollisesti mauseri, pala teippiä, pari kaveria tai sopivat huoltopukit sekä aikaa ja osaamista.

Ilmainen vinkki voi säästää lompakkoasi kummasti sekä tuoda ison kasan turvallisuutta kanssasi samaan aikaan radalla ajaville. V-ttuilulla harvemmin saa aikaiseksi mitään.
Et siis vieläkään tajunnut mikä se pointti oli...?
Kysymys: Mikä on ratkaisevin tekijä ajolinjan valitsemiseen.
Vastaus: Teho/paino-suhde.
Joko tajuat?

Nuo on jo tehty.
Tosin tuo "perusasetukset" on minusta täysin eri asia kuin:"perehdy sen oman moposi alustan toimintaan, säädä se kohdalleen ja oikein toimivaksi".

Olis ihkuu jos sä joskus oikeesti tajuaisit mitä mä sanon (livenä tai netissä) tai teen (livenä), niinku aikuisten oikeesti, sit sun ei tarvis aina olla herneilemässä (livenä) tai mäkättämässä (netissä). Nyt sä vaan koko ajan luulet kaikennäköstä.
inlove.gif

Enköhän mä juurikin sanonu, että ainoa syy miks sun katiska on ajanu sen nopeammin kuin pyörä, on se, että tie on niin vaarallinen. Laitteiden nopeuseroon ei sillä ole mitään tekemistä.
....
Jos tie SULJETTAISIIN (hypoteettisesti), olisi pyörä kolmannella vedolla jo sun katiskaa nopeampi!!!!!!
....
Edit: Toi sun esimerkki on vähän samaa tasoa, kuin että panssaroidulla tankilla on nopeampi ajaa Irakin läpi, koska kukaan pyörä ei uskalla sinne ajamaan lähteä kun viuhuu kuulaa ilmassa.
Jos niin lehmäkin lentää ja maantiellä ei päde rata-ajon olettamukset. Eikös tähän ole hyvä päättää tämä vääntö?

PS. Se ei ollut edelleenkään mun 'katiska'.

Jos niin lehmäkin lentää ja maantiellä ei päde rata-ajon olettamukset. Eikös tähän ole hyvä päättää tämä vääntö?

Ei vielä. Nyt on tuo video julkaistu ja siinä en pääse edes pehmoiseen 1:28.1 -aikaan vaan todella surkeaan 1:29.4 alkuiseen, joten kertoisitko missä kohti meni metsään? Mitä voisin tehdä, että pärjäisin paremmin lauantaina?

Jos asiantuntemusta löytyy videokuvailun puolelle, sitä tarvitsisimme myös, hieman vaikeuksia välillä saada kameroita kestämään.

Etukäteen kiitos

Jukka

P.S. Jos haluat, voimme lainata kuvauslaitteistoja ja voit tehdä opetusvideon kuinka Speed Triplellä mennään luiston rajoilla, välillä luistossa sellaisia 1:21 pintaan olevia aikoja tuolla Alastaron radalla (samaa lenkkiä kuin me auton kanssa mentiin).

....
....

Edit 1: rata-ajon olettamukset kyllä pätee ihan tielläkin, koska se on asfalttia - ainoastaan asfaltilta poistuminen tekee kipeämpää ja on tuurista kiinni, tuleeko joku eteen sivutieltä - ei ajotaidosta tai kalustosta

Jos joku maksaa mulla 15 miljoonaa euroa etukäteen, niin tulen latomaan Teidän enkkaa tolla pätkällä pyörällä päähän.

Eli jos vaan risk-Reward suhde on kunnossa, niin pyörä on edelleen nopeampi kuin se sun kaverin katiska

Edit: jos toi pätkä tosiaan on ton google-linkin mittainen (22km), niin eikös keskinopeus tartte (siinä sun kaverin löysässävedoss) olla jotain lähellä 200kmh?? Taitaa olla tältäkin osin aika plajon lapinlisää jutuissas

Ei hitto. Aikaa meni lukiessa, mutta kyllä sai hyvät naurut kahden kuunon kustannuksella. Yleensä on tapana vastata uhoamiseensa. No puskuluimut ovat oma lajinsa.

Esimerkiksi itse erehdyin keväällä sanomaan väärässä paikassa että ajaisin enskakisan, jos olisi sopiva mopo käytössä. 2 sekunnin jälkeen oli mopo tarjolla ja ei siinä vaiheessa voinut muuta kuin lähteä ajamaan. Kylmiltään lähdettynä oli tuloksena keskeytys kunnon loputtua. Mukavaa se oli niin kauan kun jaksoi omin jaloin seisoa.

Mutta vääntäkää niin ei hupi lopahda kesken. Kiva lukea osaavan "ratakouluttajankin" totuuksia.

Et siis vieläkään tajunnut mikä se pointti oli...?
Kysymys: Mikä on ratkaisevin tekijä ajolinjan valitsemiseen.
Vastaus: Teho/paino-suhde.
Joko tajuat?

Nuo on jo tehty.
Tosin tuo "perusasetukset" on minusta täysin eri asia kuin:"perehdy sen oman moposi alustan toimintaan, säädä se kohdalleen ja oikein toimivaksi".

Olis ihkuu jos sä joskus oikeesti tajuaisit mitä mä sanon (livenä tai netissä) tai teen (livenä), niinku aikuisten oikeesti, sit sun ei tarvis aina olla herneilemässä (livenä) tai mäkättämässä (netissä). Nyt sä vaan koko ajan luulet kaikennäköstä.
inlove.gif
Kyllä mä sun kyssärin ymmärsin, mutta yrität itse olla niin pikkunokkela että kompuroit matkallasi, jonnekin..

Sä poukkoilet nyt auton ja mp:n välillä noissa ajolinjoissa. Kun puhutaan samasta laitteesta niin silloin tuo tehopaino-suhde ei ole se perusta minkä pohjalta ajolinja valitaan, muut asiat sen ratkaisee.

Jos taas verrataan vaikka kuorma-autoa, henkilöautoa ja mopoa keskenään niin silloin voidaan puhua massoista ja tehoista vaikuttavina tekijöinä. Autolla pystyy ajamaan samaa linjaa kuin mopolla, ja toisin päin, mutta se ei ole parhaan kierrosajan kannalta viisain veto. Jos kuuntelit viikko sitten perjantaina ohjaajakokouksessa niin saatoit tuonkin siellä oppia.

Jos perusasetukset on tehty niin sillon olet jo joutunut perehtymään alustan toimintaan ja siihen että mistä nupista mitäkin tapahtuu. Perusasioista kaikki kuitenkin lähtee, kuten noista painumista ja jousien säädöistä. Vaimennukset voi pitää yllättävän pitkälle niissä asennoissa mitä tehdas niille perusarvoiksi antaa.

Olis oikeasti kiva jos säkin osaisit käyttäytyä niin kuin ihmiset ja puhuisit totta. Livenä et ole puhunut mulle kovinkaan paljoa, enkä minä sulle. Mä en ole sulle kertaakaan "herneillyt" livenä mistään. Ja jos mun kommentoinnin täällä otat mäkättämisenä niin olen varmaan sitten osunut johonkin herkkään kohtaasi, sillä tarkoitukseni ei ole ollut sulle mistään mäkättää.

Ja sä sitten tiedät mitä mä luulen?  
pftroest.gif

sanoi:
Jos kahden eri ajoneuvon, oli ne sit kaks tai nelipyöräisiä, tehopaino-suhde on sama, niin silloin myös optimaalinen ajolinja, ja jarrupaikat, on suurin piirtein samat.
Toki asiassa on miljoona muutakin seikkaa, mutta tuo on se ratkaisevin.

Optimaalista linjaa tuskin löydät, koska muuttujia on niin pirusti. Mutta tässäkin on se että jos se kaluston alusta on ihan persiillään niin se on pakko ajaa jotain tiettyä linjaa, kun paremmalla alustalla pystyt ajamaan ihan toisin ja voit vaihtaa linjaa vielä vaikka keskellä mutkaa jne.

Voidaan vielä sanoa että jos mopossa on alusta sit ihan oikeasti päin seiniä niin se pakottaa jo linjoja aivan erilaiseksi kuin mitä sillä pystyisi ajamaan kun alusta olisi kunnossa. Ja kierrosajassa tuollainen näkyy. Ja pätee niin autoihin kuin mopoihinkin. Eli sillä tehopaino-suhteella voi pyyhkiä vaikka vessan seiniä.

Ymmärrätköhän sä mun pointtia ollenkaan?

sanoi:
Jos teho/paino-suhde on onneton, kuten autoilla yleensä on, niin optimaalisin linja mutkassa on se millä saa mutkanopeuden ja ulostulonopeuden pidettyä mahdollisimman suurena, eli klassinen pyöreä linja (eli jarru suoralla linjalla ennen mutkan alkua).

Hihi! Klassinen pyöreä linja.
smile_org.gif
Tuollainen mainitsemasi auton linja ei ole lähelläkään sitä mitä minä ja moni muu ymmärtää pyöreällä linjalla. Tuollainen linja on pyöreä vasta mutkan lopusta ja silloinkin ollaan jo suoralla.

sanoi:
Mutta mitä parempi teho/paino-suhde on, kuten esim R6R tai R1, niin sitä terävämmäksi ajolinja muuttuu, eli jarrulla sisään mutkaan, "kääntö", kaasulla ulos mutkasta.

No kun ei pidä tuokaan ihan joka paikassa paikkaansa.

Taitaa olla turhaa touhua... meikäläisen osalta.

Ei, kun ymmärrä, että miltei jokainen ajoneuvo yltää nykyään sellaiseen vauhtiin, että kisailu maantiellä on veren kaivamista nenästään oli vastassa, vaikka sitten mp vs auto.
Lähtisikö lapasesta? Paljonko alle 4 min menisi lossirantaan? Ymmärtääkseni tuossa on mopon ja auton parhaat ominaisuudet yhdistettynä:

http://lyhytlinkki.net/?ow0dd7wp

Videon kommentointia tässä odottelen, vaan odottelenko ma vallan suotta?

Jukka

Ei, kun ymmärrä, että miltei jokainen ajoneuvo yltää nykyään sellaiseen vauhtiin, että kisailu maantiellä on veren kaivamista nenästään oli vastassa, vaikka sitten mp vs auto.

No miksi sitten meillä on esimerkinä tämä sinun tie numero 18xx???

Sillä tiellä ei mitata laitteistojen vauhtia, vaan sitä kummalla voidaan oma turvallisuus huomioon ottaen ottaa suurempi riski (+muiden tielläliikkujien riski)

Eli palataan alkuperäiseen kysymykseen, kumpi on nopeampi auto vai pyörä. Ja vastaushan on, että pyörä, ellei käytettäväksi esimerkiksi oteta jotain sun kusipäistä vajaaälyistä kaveria autolla, joka on jonkun lossipätkän vetänyt omasta ja muiden turvallisuudesta välittämättä.

Jos tie hypoteeettisesti suljettaisiin tunniksi, olisi pyörä sillä(kin) pätkällä nopeampi.

.. mikä ja minkä mittanen se oli se pätkä mitä ajatte Kemiöstä Kokkilan lossille, niikö? Olikos se niiko tämä tie, lossilta ekaan isompaan risteykseen 22,8km?.
Google, joka on monesti oikeassa, sanoo tossa hakusessa että "autolla 21min."? Eli matka-aika suosituksella ~65km/h?

/z
Jos toi pätkä ajetaan neljään minuuttiin niin pitää ajaa keskimäärin 5,7 km / minuutti joka taas tekee keskinopeudeksi 342 km tunnissa. Ton katiskan minäkin huolin.

Kyllä kannatti palata töistä!

Tarinat on vain parantuneet! Anatooli yrittää ehtiä matkaltaan katsomaan auto-mp-skabaa. Hienoa, että App:i viitsii ottaa haasteen oikeassa hengessä vastaan.

On kyllä harmi, että The Legendistä ei saatu Jukalle paria.

The Legend! Jos et viitsi tulla ajamaan, niin tule paikalle kommentaattoriksi ja ohjeistajaksi?

Videon kommentointia tässä odottelen, vaan odottelenko ma vallan suotta?

Jukka
No kommentoidaan.

Kiitos videosta.
smile_org.gif

Lämmittelykiekat näyttivät komealta, kuten myös lähtö. Ensimmäisen "kisakierroksen" jälkeen näytti ero pääsuoralla pauttiarallaa lähtöasetelmia vastaavalta, tai peräti metrin pari auton hyväksi. Toisen kiekan jälkeen olikin motskari paljon lähtöä lähempänä autoa, kuten myös maaliin tullessa.

Ottaen huomioon koko ketjun avausviestin, niin video pitää paikkansa.

Näin sitä mentiin Yammun kusiaisella kovempaa asfaltilla, kuin Audin kilpa-autolla.

Back