• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Voi hitsi, en ois sustakaan uskonut! Vielä puuttuu, että Pecha alkaa turoilemaan, Paimion poika tsempaloi kastelukannu kourassaan sinne tänne ja...ja... Antakaa mun kaikki kestää, oh shit!
Sinun aikasi meni jo. Eli ei muuta kuin uutta matoa koukkuun mutta tämä aihe on koluttu varsinkin sinun osalta. Joillain täällä oli munaa lähteä paikkaamaan sinun aloittamaa haastetta kun sinä raukka et siihen pystynyt.
Toivottavasti Legendsi eksyy joku päivä Triumphillaan radalle niin ymmärtäisi sitten itsekin minkälaista paskaa on täällä suustaan päästänyt. Erikoista tekstiä kyllä kaverilta joka ei ole KOSKAAN ajanut radalla. Kovat ne on luulot. No, eipä tullut yllätyksenä että puheet oli suuremmat kuin teot.

Toivon oikeasti että kaveri trollaa. Mikäli näin ei ole niin toivotan mukavaa loppusyksyä, vedä sitten varovasti sitä 1408 tietä ettei vaan satu.

(The Legend @ sanoi:
Ei, en ole koskaan ajanut SM-sarjaa tms, mutta veljeni on ja mitä olen hänen kanssaan samaa pätkää tahkonut, ei eroa ole ollut kummankaan hyväksi juuri lainkaan.

(The Legend @ sanoi:
Sama pätee prätkään ja kurveissa kaasua avaamalla kyllä tuntee miten paljon kovempaa niihin voisi vetää,
Äänestys legendaarisimmasta kommentista.

Siis kumpi kommentti oli topicin paras/naurettavin

http://www.youtube.com/watch?v=laHCfiVGC1s

Jospa tuosta nyt sitten saadaan lisää aihetta spekulointeihin
smile_org.gif

Jukka

Mutta totta toinen puoli: En usko Jukka että löydät vastaajaa tuohon haasteeseen. Suomesta ei liene montaa autoa löydy joka tuohon pystyisi vastaamaan, ja niidenkin harvojen omistajia ei tällaiset kisat todennäköisesti kiinnosta.
Olisi hauska edes nähdä sellainen auto, joka pyörii katuliikenteessä ja joka pystyy sellaisenaan parempaan suoritukseen kuin tuo Audi. Ja ei, en tiedä onko sellaisia ja ajeleeko niillä päivittäin sellaiset kuskit, mutta en jaksa uskoa. Sellainen jolla moiseen on rahaa, tuskin pystyy laitetta viemään ja niillä jotka pystyvät, ei sellaisia taida olla.

Mutta eipä taida Legendaakaan enää tässä keskustelussa näkyä ja jos näkyy, niin tuskin saapuu Motoparkkiin ja vastaa tarjottuun tilaisuuteen. Sääli sinällään. Ehkä siellä olisi ollut toinen superlahjakkuus RR-areenoille tänä kesänä tapaamani jatkoksi. Ei ne suuret sanat suuta halkaise...

Jukka
Vastaus on tuohon selvä; ei niitä pyöri. Vaikka miten joku vänkäisi, että oma Skyline/Porsche/Corolla on nopeampi.

Jos tuo Audi pystyy voittamaan SuperSaloon luokan -lähdön, niin on täysin selvää, että yksikään katuauto ainakaan Suomessa, ei siihen pysty. Ja vieläpä ko. kisan voittanut kuski oli puikoissa.

SuperSaloonissa taitaa olla nopeimmat koppiautot mitä Suomesta löytyy radalla. Lähes kaikissa myös jonkinlaiset siivet. Tällä kertaa nekään eivät auttaneet, vaikka vastassa oli jokkista ajava kaveri vakio 600cc:llä. Entäs tosiaan kun laitetaan vastaan vaikka Vehniäinen suhteessa yhtä rakennetulla pyörällä, kuin Audi on autopuolella.. Suomen Superbiketkin kun ovat vielä hyvin lähellä vakiopyöriä.. Ehkä se 10s vielä Jukan ajasta pois. Mutta kaippa siihenkin sitten jonkun fantasia-auto kuitenkin pystyy (jos olis rahaa, jos sen sais kilpiin, ja jos sellainen olis olemassa  
tounge.gif
).
Ei niitä pyörikkään, mutta on niitä, ehkä.Tänään oli Ahvenistolla "suht" nopea katukilvissä oleva M3 (E30). Ajeli tasaisia 1:24,5. Tais olla noilla ajoilla nopein vehje mitä radalla oli. Ei pärjännyt pyörällä sen paremmin, kuin formula-Fordilla tai Cup Porsche 911.
Tuolta Apparan kierrosaikoja eriluokissa.
Koskahan viimeksi Ahvenistolla on menty tuon alle pyörällä?

No totuudennimissä on sanottava ettei tainnut olla IHAN vakio.

Ei Legendillä mitään pyörää oo...

(Eikä tuskin ole Javabeanssejakaan.) Aivan syvältä sönkätä ja vuosi pitäisi vielä kestää. Haaste pitää ottaa tarjotussa asennossa vastaan tai lisenssi urputtamiseen otetaan pois.

Ajamattomuus tarkoittaa, että Jukka on nopea ja Legend on HIDAS JA PELLE.

Ajatko nyt Legend?
Ihan hyvä yritys ja ikinä en olisi ensimmäistä viestiä laittaessani uskonut, että mut saadaan vedettyä näin syvälle tähän järmäämiseen. Voisin toki ajatella, että lähtisin viikonloppuna Motoparkkiin kokeilemaan Jukkaa vastaan tarjotulla R1:llä, mutta tiedän jo nyt vetäväni päivän komeimmat lipat. Kahden päivän tiiviillä treenaamisella voisin ehkä saada jollain tavalla tuon pyörän tehoreservit käyttöön, kun tietää suunnilleen miten kauan meni tottua enduron (50hp) jäljiltä Trumppaan (130hp) ja siitä pitäisi sitten hypätä kylmiltään SB kyykkyyn (210hp) sekä vieläpä tuntemattomalle radalle, nou way. Et ei ole mitään mähiksiä selvitä millään hyväksyttävällä tavalla maaliin ja trumpalla taas kisailtaessa joutuisin antaan Jukalle 40kg painoedun rataedun ja rengasedun lisäksi.

Enkä tässä nyt sitten kerjää mitään säälipisteitä, vaan homma on juuri niin, että näillä haasteen ehdoilla en pärjää ja, jos se on tappion myöntämistä niin sitten se on niin, turpiin tuli.

(The Legend @ sanoi:
Ei, en ole koskaan ajanut SM-sarjaa tms, mutta veljeni on ja mitä olen hänen kanssaan samaa pätkää tahkonut, ei eroa ole ollut kummankaan hyväksi juuri lainkaan.

(The Legend @ sanoi:
Sama pätee prätkään ja kurveissa kaasua avaamalla kyllä tuntee miten paljon kovempaa niihin voisi vetää,
Äänestys legendaarisimmasta kommentista.

Siis kumpi kommentti oli topicin paras/naurettavin
Äänestetään samalla, että ketä on palstan tyhmin fyysikko.

Ei Legendillä mitään pyörää oo...

(Eikä tuskin ole Javabeanssejakaan.) Aivan syvältä sönkätä ja vuosi pitäisi vielä kestää. Haaste pitää ottaa tarjotussa asennossa vastaan tai lisenssi urputtamiseen otetaan pois.

Ajamattomuus tarkoittaa, että Jukka on nopea ja Legend on HIDAS JA PELLE.

Ajatko nyt Legend?
Ihan hyvä yritys ja ikinä en olisi ensimmäistä viestiä laittaessani uskonut, että mut saadaan vedettyä näin syvälle tähän järmäämiseen. Voisin toki ajatella, että lähtisin viikonloppuna Motoparkkiin kokeilemaan Jukkaa vastaan tarjotulla R1:llä, mutta tiedän jo nyt vetäväni päivän komeimmat lipat. Kahden päivän tiiviillä treenaamisella voisin ehkä saada jollain tavalla tuon pyörän tehoreservit käyttöön, kun tietää suunnilleen miten kauan meni tottua enduron (50hp) jäljiltä Trumppaan (130hp) ja siitä pitäisi sitten hypätä kylmiltään SB kyykkyyn (210hp) sekä vieläpä tuntemattomalle radalle, nou way. Et ei ole mitään mähiksiä selvitä millään hyväksyttävällä tavalla maaliin ja trumpalla taas kisailtaessa joutuisin antaan Jukalle 40kg painoedun rataedun ja rengasedun lisäksi.

Enkä tässä nyt sitten kerjää mitään säälipisteitä, vaan homma on juuri niin, että näillä haasteen ehdoilla en pärjää ja, jos se on tappion myöntämistä niin sitten se on niin, turpiin tuli.
Bravo! Pystyit viimeinkin myöntämään sen. Ymmärtääkseni kyse oli nyt alunperin siitä että sinä olisit tuollaisenaan (Trumpalla ajaneena katukuskina) nopeampi kuin Jukka ja uhosit ajavasi mm. Alastarolla alle 1.28 heittämällä.

Mutta hienoa että viimein tajusit vänkääväsi asiasta mistä et tajua hölkäsen pöläystä.

Hihihi.

Jeh, The Legend.

Kilpailun asetanta oli mielestäni ihan ok. Sinä olisit voinut hyvin ajaa sen! Kaverin pyörällä, Omilla kyvyillä, Omilla taidoilla, OMALLA vauhdilla. Mutta olet kyllä kaikkien selittäjien äiti, kun ensin herjaat kaverin hitaaksi, kehut itsesi nopeaksi. Sitten alat venyttämään sääääääännnnntöjä... Harjoittelua pitäisi saada, ettei lippaa. No, prkl mä voin hyvin ajaa sen radan lippaamatta ja vaikka omalla pelillä.

Katsos! Mukautan vauhdin itselleni sopivaksi, kummemmin väittämättä olevani "nopea". On ehkä vielä suositeltavampaa mukauttaa oma argumentaatio kussakin osaamisessa kykyjä vastaaviksi.

Ts. Tappion myöntämisessä on vielä jäljellä osa uhosta, jossa sääntöjä venyttämällä yritetään selittää tappio vähintään tasapeliksi.

(The Legend @ sanoi:
En tiedä, mutta tämä kymmenen sekkaa on todellakin paljon noin lyhyellä pätkällä, että jotain on todellakin perseellään. Eron pitäisi olla maks 1-2 sekkaa, jos kaikilla on sama kalusto.

Ja taas Jukka on hidas. Nyt Relander otat näistä oppia ja rupeat tekemään niitä rataenkkoja. Ei se nyt niin vaikeaa ole.
Kiitos hyvästä koosteesta
smile_org.gif

Annoin itsenikin ymmärtää, että minun pitäisi päästä 1-2 sekunnin päähän rataennätyksestä omalla pyörälläni. No, minulta se ei onnistu ja uskaltaisin epäillä, ettei onnistu rataennätyksen haltijaltakaan, mutta Legend hoitaa sen kotiin.
Kaiken naurun keskellä muistutukseksi, että Jukka itse sanoi olevansa 10 sekkaa kierroksella liian hidas, jota tietenkin oletin hänen vertaavan oman 600-luokkansa kärkeen ja joka olisi kilpamielessä valovuosi. Asia olisi ollut eri, jos hän olisi tuolloin sanonut olevansa, vaikkapa 2-3 sekkaa hitaampi, kun sen voisi vielä ymmärtää jollain tavalla.

(The Legend @ sanoi:
En tiedä, mutta tämä kymmenen sekkaa on todellakin paljon noin lyhyellä pätkällä, että jotain on todellakin perseellään. Eron pitäisi olla maks 1-2 sekkaa, jos kaikilla on sama kalusto.

Ja taas Jukka on hidas. Nyt Relander otat näistä oppia ja rupeat tekemään niitä rataenkkoja. Ei se nyt niin vaikeaa ole.
smile_org.gif

Annoin itsenikin ymmärtää, että minun pitäisi päästä 1-2 sekunnin päähän rataennätyksestä omalla pyörälläni. No, minulta se ei onnistu ja uskaltaisin epäillä, ettei onnistu rataennätyksen haltijaltakaan, mutta Legend hoitaa sen kotiin.
Kaiken naurun keskellä muistutukseksi, että Jukka itse sanoi olevansa 10 sekkaa kierroksella liian hidas, jota tietenkin oletin hänen vertaavan oman 600-luokkansa kärkeen ja joka olisi kilpamielessä valovuosi. Asia olisi ollut eri, jos hän olisi tuolloin sanonut olevansa, vaikkapa 2-3 sekkaa hitaampi, kun sen voisi vielä ymmärtää jollain tavalla.
?? 600 rataennätys Alastarossa on 1:20,1. Noh 8 sekkaa.
wink.gif
Se ei tosin ole ajettu ihan noin vakiolla.
biggrin.gif

Bravo! Pystyit viimeinkin myöntämään sen. Ymmärtääkseni kyse oli nyt alunperin siitä että sinä olisit tuollaisenaan (Trumpalla ajaneena katukuskina) nopeampi kuin Jukka ja uhosit ajavasi mm. Alastarolla alle 1.28 heittämällä.

Mutta hienoa että viimein tajusit vänkääväsi asiasta mistä et tajua hölkäsen pöläystä.

Hihihi.
Juu, virhe taphtui siinä, että vähätellessään itseään Jukka sanoi olevansa kymmenen sekkaa kärkeä jäljessä, joka tuolla rallipuolella tarkoittaa tietenkin luokkakärkeä. Ja, jos joku siellä jää alle kolmen kilsan pätkällä kymmenen sekkaa, on hän joko todella hidas, tai jokin kalustossa pahasti perseellään. Myönnän toki, ettei mulla ole tällä hetkelllä hajuakaan siitä vauhdista, jota Jukka mopollaan päästelee, mutta käyn sen selvittämässä tuolla Alastarolla radan jälleen lämmetessä. Jääköön tämä asia mun puolestani tästä aiheesta viimeiseksi ja muut voi jatkaa nauruaan niin kauan kuin poppareita riittää.

(The Legend @ sanoi:

smile_org.gif

Itse asiassa, Jukka käytti kyllä tällaista lauserakennetta:

Vastaavalla tasolla oleva huippuosaaja ajaa pyörällä 1:18-1:19 väliin kun alla on ratakäyttöön myöskin rakennettu kilpapyörä joka vielä kaukana MotoGP-vehkeistä.

.....

Joten se niistä haasteiden vähyyksistä. 460 ratapäivän jälkeen olen huippuosaajista pyörällä 10 sek päässä/kierros ja autolla 1 ratapäivän jälkeen 5-6 sekunnin päässä.

Ei kyllä tuossa puhu mitään omasta luokasta yhtään mitään...

(The Legend @ sanoi:

smile_org.gif

Tuo Jukan "Oma luokka" ei kaiketi kenenkään oikeustoimikelpoisen mielestä ole 600-kuutioisten SM-luokka, vaan Jokamiesluokka Yamaha Center Cup.

Tietenkin Peter Panin ja Helinä Keijun maassa 1.28 on pehmeä aika, ja sitä nopeammin ajaa radalla käymättäkin, kunhan muistaa olla pudottelematta saippuapaloja. :Homosteluhymiö:

4 sekuntia pois Jukan ajasta, ja oltaisiin vasta B600-luokan kärjen vauhdissa, SM-kuskit kusiaisilla ajavat about 1.20 matalaa (googlaa "Supersport Alastaro rataennätys"). Tarkoittaa siis noin 8 sekuntia pois. Jotakuinkin 0,8 valovuotta siis. (tosin valovuosi ilmaisee matkaa, noin 9,46 petametriä, ei aikaa, mutta tällä pikku yksityiskohdalla tuskin on väliä. Kyllä sekin asia vielä yläasteella opetetaan. Erityisluokista en tosin tiedä)

Ei niitä pyörikkään, mutta on niitä, ehkä.Tänään oli Ahvenistolla "suht" nopea katukilvissä oleva M3 (E30). Ajeli tasaisia 1:24,5. Tais olla noilla ajoilla nopein vehje mitä radalla oli. Ei pärjännyt pyörällä sen paremmin, kuin formula-Fordilla tai Cup Porsche 911.

Mutta jos on sama mitä luulen niin taitaa olla kuitenkin kilvissä oleva katuauto?

Tuntematta juuri asiaa, mutta:

"10 sekuntia on valovuoden päässä..." on mielestäni melko outo näkemys. Sehän tarkoittaisi käytännössä 1:20-radalla joutumista ohitetuksi joka kahdeksannella kierroksella.

Mihin aikaväleihin luokan parhaimmisto vs. loppupää osuvat mm. jokkiksessa? (Tietty pois rajattuna tiedetyt tekniset tms. ongelmat. Niistähän voi tulla minuuttitolkulla eroa...).
a. Paras vs. loppupää nopeimmat kierrokset?
b. Paras vs. loppupää keskimääräinen kierrosaika.

Jotenkin äkkiseltään tuntuisi, että heppu joka ei ole käynyt radalla koskaan, jäisi helposti KAKSI "valovuotta" huippuosaajasta.

Mutta jos on sama mitä luulen niin taitaa olla kuitenkin kilvissä oleva katuauto?
Eikös tuossa niin luekkin?
wink.gif

(The Legend @ sanoi:

smile_org.gif

Itse asiassa, Jukka käytti kyllä tällaista lauserakennetta:

Vastaavalla tasolla oleva huippuosaaja ajaa pyörällä 1:18-1:19 väliin kun alla on ratakäyttöön myöskin rakennettu kilpapyörä joka vielä kaukana MotoGP-vehkeistä.

.....

Joten se niistä haasteiden vähyyksistä. 460 ratapäivän jälkeen olen huippuosaajista pyörällä 10 sek päässä/kierros ja autolla 1 ratapäivän jälkeen 5-6 sekunnin päässä.

Ei kyllä tuossa puhu mitään omasta luokasta yhtään mitään...
Tuossa taas huomaa sen, että kun ihminen joka ei ole koskaan ajanut moottoripyörällä rataa kelloa vastaan alkaa kertomaan totuuksia, niin noinhan siinä käy. Esiinnytään asiantuntijana ollen siitä aika kaukana kuitenkin.

Autolla ensikertalainen pääsee prosentuaalisesti huomattavasti lähemmäs optimiaikaa kuin pyörällä. Omassa esimerkissäni olin n. 7 % hitaampi kuin mitä huippuosaaja autolla.

Pyörällä taas näiden 460 päivän jälkeen olen huippuosaajaa n. 13 % päässä.

Se, ettet ymmärtänyt esimerkkiäni ei näin jälkikäteen yllätä millään tavalla. Et osannut laskea edes pyörän vauhtia, mikä on yläasteen oppimäärän jälkeen suoritettavissa. Kuvittelet, että auton ja pyörän käsittelytaitoja voi vertailla suoraan, ei voi. Autolla tehokkaasti jarruttamaan opettaa apinankin minuutissa, pyörällä tehokkaasti jarruttamaan oppii kokemukseni perusteella (olen jatkokouluttanut muutamien vuosien ajan kolminumeroisen luvun motoristeja) ehkä n. 10-20 % kortin jo omistavista päivän aikana. Kortittomista en tiedä, varmaan vielä pienempi osuus.

Autolla ensikertalainen pääsee rataennätyksestä (sama laite) helposti 5 sekunnin päähän (otanta n. 15 henkeä). Pyörällä alle puolet 30 sekunnin päähän, loput selvästi yli (otanta muutamia tuhansia henkiä). Jos kovasti yksipuolisilla tiedoilla ja pintapuolisella googlettamisella alkaa kertomaan totuuksia, saattaa uunottaa itsensä aika huolella.

Pyöräpuolella tulen tuskin koskaan pääsemään millään laitteella vastaavalla ajetusta rataennätyksestä viiden sekunnin päähän, autolla tekisin sen samalla radalla parin päivän harjoittelun jälkeen. Aivan sama kuin vertailisi keskenään vaikka maailmanennätystä korkeushypyssä ja penkkipunnerruksessa. Olen jo lapsena hypännyt helposti puoleen korkeuteen siitä mikä on ME ja taas penkkituloksessa, vaikka jonkun verran treenailenkin, ei ole mitään mahdollisuuksia koskaan päästä puoleen siitä mikä on ME. Tästä(kin) syystä en mene millekään voimailufoorumille selvittämään, miten jonkun tyypin 300 kg penkkitulos on paperia, koska matkaa ME-tulokseen on niin ja niin paljon ja koska satasenkin olen juossut 20 % päähän ME-tuloksesta, niin 300 kg penkkaajan täytyy olla aika narukäsi ja vaikka en ole nostellut kuin koulussa jakkaroita, niin tiedän voimatasoni ja voisin koska vaan yhdellä kädellä tuon nostaa. Saattaisi vähän hävettää jos kämpän eteen joku toisi telineen ja pistäisi 300 kg siihen. Saattaisi henki lähteä yrittäessä, mikäli joku auttaisi edes irti telineestä. Ja voin antaa vinkin. Jos yrität ensimmäistä kertaa radalla ollessasi sitä 1:28 alkuista, niin voi se henki lähteä sinultakin. Alastaro tosin siihen kohtuullisen turvallinen paikka, Ahvenistoa en suosittelisi.

Ahvenistolla ajettujen autojen aikojen vertailu siihen, mitä siellä pyörillä nyt ajetaan, on täysin turhaa. Kukaan täysipäinen ei siellä pyörällä aja täysillä. Olen itse ajellut todella varovaisesti 1:30, samalla riskitasolla kuin Alastarolla ja menisin luultavasti alle 1:25 heittäen. Tällöin tuo tarkoittaa sitä, että osaaja menisi siellä 1:15 ja koppiautot eivät ohi tulisi.

Oppiko tästä joku jotain? En tiedä. Hauskaa se oli ja ehkä saadaan vähän parempaa materiaalia Motoparkista kun kamerat saadaan pelittämään.

En tiedä kuka herra Legend on, mutta oletan (ja toivon) että aika nuori kolli vielä. Tällöin vielä on toivoa ja kyky oppia ymmärtämään lukemaansa kehittyy. Jos taas jo aikuinen mies, niin peli saattaa olla menetetty.

Jotta talveksikin saadaan jotain huvia, niin haastan ensikertalaiset kyykyttämään minut keilailussa. Yläasteella olin kerran käynyt ja sen jälkeen ensimmäisellä kerralla 20 vuoden tauon jälkeen tuli 7 kaatoa putkeen (dokumentoitu + useampi todistaja). Tarjoan kaljat jokaiselle, joka tekee saman perässä. (kuka on kovin -hymiö)

Jukka

Tuntematta juuri asiaa, mutta:

"10 sekuntia on valovuoden päässä..." on mielestäni melko outo näkemys. Sehän tarkoittaisi käytännössä 1:20-radalla joutumista ohitetuksi joka kahdeksannella kierroksella.

Mihin aikaväleihin luokan parhaimmisto vs. loppupää osuvat mm. jokkiksessa? (Tietty pois rajattuna tiedetyt tekniset tms. ongelmat. Niistähän voi tulla minuuttitolkulla eroa...).
a. Paras vs. loppupää nopeimmat kierrokset?
b. Paras vs. loppupää keskimääräinen kierrosaika.

Jotenkin äkkiseltään tuntuisi, että heppu joka ei ole käynyt radalla koskaan, jäisi helposti KAKSI "valovuotta" huippuosaajasta.
En tiedä oliko kysymys retorinen vai oikea, mutta vastaan kuitenkin. Menee ulkomuistin varasta, joten pieniä heittoja voi tulla kun onnettoman hitaan yhteyden päässä, tasoa modeemi.

Ja tämä siis YCC:n kisoista ja muutamalta viime vuodelta.

Alastaro. Ykkönen 1:23-1:25 alkuinen. Häntäpää 1:50. Oma paras 1:28. Keskiarvon laskeminen liian työlästä, mediaani liikkunee jossain 1:33-1:35 tuntumassa.

Botniaring. Ykkönen 1:11-1:13. Häntäpää 1:24, mediaani jossain 1:17-1:18. Oma 1:15

Kemora. Ykkönen 1:11-1:12. Häntäpää 1:27, mediaani 1:16-1:19. Oma 1:16

Motopark. Ykkönen 1:30-1:32. Mediaani 1:36-1:38. Oma 1:35.

Luokan pyöristä n. 60 % on 1000 cc ja n. 30 % on 600 cc, loput jotain muita. 10 parhaan joukkoon yleensä n. 8 kpl 1000 cc, loput muita.

Tässä luokassa tonnisella pääsee saman tasoinen kuski n. 1,5-3 sek nopeampia kierrosaikoja. Kemoralla ja Motoparkissa tonnisen etu suurin kisassa ja taas Botnialla ja Alastarossa etu pienin. Sooloaikoja ei voi verrata kisaan. Sekunnin hitaampi kuski voittaa tonnisella käytännössä kisassa jos ajaa kusiaista vastaan. Suoralla pääsee ohi ja n. sekuntia hitaampaa on taas vaikeahko ohittaa.

Aiheesta voisi kirjotitaa 100 sivua ja pohtia ja puntaroida. Helpoiten noihin voi ottaa kantaa kun on vähän empiriaakin pohjalla. Pelkästään netistä aikoja googlettelemalla ei tule kovinkaan tietäväksi ja kommentit ns. heikoilla kantimilla. Hauskaa puuhaa, suosittelen kokeilemaan. En kuitenkaan suosittele henkilöille, joiden on vaikea hävitä. Siinä voi otsasuoni mennä puhki, näet en tunne vielä ketään jota ei olisi voitettu.

Jukka

Mielestäni olisi reilumpaa mikäli APP tulee radalle, niin hän lähtisi sinun perästä sen 200 metriä, eikä niin että sinä lähdet 200 metriä hänen peräänsä
smile_org.gif
Kyllähän sekin käy, ehdolla, että ajoneuvoihin asennetaan laitteet jotka tunnistavat kun pyörän etumatka autoon on kasvanut vaikkapa 400 metriin. Tällöin yläpuolellesi 10 metrin korkeuteen nostetun kuorma-auton kannatinköysi katkeaa ja sinun tehtävänäsi on ehtiä ryömimään alta pois. Tällöin meillä kummallakin on varmasti yhtä jännää ja eikös se olisi ihan tasapuolista?

Jos päätät vaikka tuon Legendin kanssa mennä ajelemaan sinne tielle mikä se nyt olikaan kilpaa autolla ja pyörällä, voin tulla katsomaan. Kertokaa päivämäärä vaikka internetissä, niin saatte maksutta (tai no, ehkä maksu lankeaa jälkikäteen) pace carinkin, ehkä sirrankin. Voin ehdotella sitten lisäjännitteitä, kuten randomina tulevan kauhakuormaajan, sarvipipolla varustetun teurasnaudan joka simuloi hirveä jne.

Jukka

Back