Jukka, paljonko muuten arvioisit slikseillä tippuvan kierrosajoista pyörällä pois? Noin yleisellä tasolla ja itselläsi?
Omassa tapauksessa ei yhtään. Uusilla slickseillä olen ajanut viiime kesänä 1:29 korkea, tänä vuonna kisassa uusilla Supercorsilla (katulaillinen seosrengas) 1:29.4 ja nyt näytösajossa 1:28.1 puolikuntoisilla Supercorsilla. Eli tällä tasolla puhtaasti fiilis ratkaisee, pidon äärirajoilla mennään vain kun tehdään virheitä. Homman aloittaessani vuonna 2005 otin tavoitteekseni tiputtaa joka vuosi sekunnin kierrosajasta. Tavoitetta pidettiin naurettavana. Toisaalta otin tavoitteekseni salitreenin aloittaessani ja penkkitulokseni ollessa 50 kiloa, 10 kiloa lisää per vuosi. No, sekin kuulosti naurettavalta, mutta tällä hetkellä tuloksen pitäisi olla 270 kg ja siihen vielä puolimatkassa.
Toistaiseksi olen onnistunut keskimäärin tuossa. Joillakin radoilla jäi tänä vuonna uupumaan kymmenyksen omien sähläilyjen takia, joillakin (kuten Alastaro) se taas on mennyt heittämällä (kilpipyörällä 1:44, eka kisa 1:34, seuraavana vuonna 1:31 ja nyt 1:29). Motoparkissa kilpipyörällä 1:54, eka kisa 1:37 (2005), 2006 1:36, 2007 1:35 ja tämän vuoden tavoite olisi 1:34 joka tosin voi jäädä tällä treenimäärällä saavuttamattomaksi haaveeksi (pari ajopäivää ko radalla). Taito alkaa olemaan sillä tasolla, että ajoista saisi pois helposti radasta riippuen 2-4 sek, rajoittavin tekijä on itsesuojeluvaisto ja se vuosi vuodelta kasvaa suuremmaksi ja siksi tämä pelkkää harrastusta ja omalla mummotasolla ajelua. Tuo itsesuojeluvaisto selittää ehkä mykistävää osaamista enemmän sen, että 460 ratapäivää on pysytty pystyssä ja toisaalta sen, että sillä treenimäärällä ei tuon kummoisempia aikoja ajeta. Toisaalta jokaisesta ulosajosta, törmäyksestä jne. olen selvinnyt pystyssä kun taas aika moni kilpakumppani vastaavissa tilanteissa on keräillyt itseään ja pyöräänsä milloin mistäkin (vaatimaton kuin virtanen -hymiö)
SM-tasolla ei myöskään käytännössä eroja, koska kisat ovat lyhkäisiä (16 kierrosta). MM-tasolla vaikkapa Kallion ajamana ehkä sitten joku 0,1-0,2 sek/kierros kun kuviorenkaat vähän aiemmin alkavat kulumaan. Nämä pohjautuvat puhtaaseen mutuun ja SM- ja MM-sarjassa ajaneiden kavereiden kommentteihin, tutkimustietoa aiheesta minulla ei ole.
Sliksi on helpompi (lue halvempi) valmistaa, joten maksaa vähemmän. Kuviorengas taas on katulaillinen, joten sen voi myydä kohtuulliseen hintaan eteenpäin katukuskeille (50-150 euroa sarja kunnosta riippuen) joten siksi itse käytän kuviorenkaita kustannusteni minimoimiseksi. Omissa katupyörissäni (R1 vm -00 ja R1 vm -04) olen käyttänyt vuodesta 2001 alkaen pelkästään käytettyjä kisarenkaita ja toimivat vallan hyvin niissä olosuhteissa missä minä katupyörää käytän.
Sain juuri viestin herra Jalavalta, että tuosta koitoksesta löytyy kuin löytyykin video, katsomosta kuvattu. Joten varmaan lähipäivinä sitten moinen tulee jakoon ja siitä voi sitten vetää johtopäätöksiä ja kommentoida kummankin ajoa.
Jukka