• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aurinkolasit vs. tumma visiiri vs tumma pinlock ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shoeiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pinlockia ei saa koskaan pyyhkästä hanskalla, tai millään muullakaan kuten kuivalla puuvillakankaalla, tulee välittömästi naarmuja pintaan. Pesu haalealla vedellä ja miedolla Fairy seoksella, kevyt kuivaus puuvillalla ilman hankaamista ja kalvo takaisin kiinni. Lämmin vesi ja Fairy tekee kalvosta "rosoisen" ja pinta tasoittuu minuuttien/tuntien kuluessa. Kalvo ei muuten mene miksikään useamman vuoden aikana ja mulla on kalvo aina kiinni visiirissä. Kokeilin Bobin huurtumattomalla visiirillä, toimii miten toimii, samalla tavalla kuin huurteen estot ja Fairy mutta ei ole Pinlockin veroinen.

Sinisävyinen peilivisiiri kypärässsä (Marushin) on omalla kohdallani osoittautunut parhaaksi silmälasien kanssa. Edes matalalta paistava aurinko ei häikäise ja myös hämärässä illalla on hyvä. Aiemmissa Shoeissa ja Araissa tummia visiireitä (savu tms.) ja kirkkaita visiireitä + aurinkolasit. Ainakaan aurinkolasit + kirkas visiiri ei toimi, aina jostain välistä onnistuu häikäisemään. Pinlock -kalvoja en ole käyttänyt visiireissä.

Koheltaja sanoi:
Pinlockia ei saa koskaan pyyhkästä hanskalla, tai millään muullakaan kuten kuivalla puuvillakankaalla, tulee välittömästi naarmuja pintaan. Pesu haalealla vedellä ja miedolla Fairy seoksella, kevyt kuivaus puuvillalla ilman hankaamista ja kalvo takaisin kiinni. Lämmin vesi ja Fairy tekee kalvosta "rosoisen" ja pinta tasoittuu minuuttien/tuntien kuluessa. Kalvo ei muuten mene miksikään useamman vuoden aikana ja mulla on kalvo aina kiinni visiirissä. Kokeilin Bobin huurtumattomalla visiirillä, toimii miten toimii, samalla tavalla kuin huurteen estot ja Fairy mutta ei ole Pinlockin veroinen.

Juurikin näin pitää pinclokin kanssa toimia. pinlock on niin pehmeää materiaalia että naarmuuntuu tosi helposti. Pinlocille täydet 10 pointsii :D

Shoeiman sanoi:
Aloitin motoilun viime kesänä, pottana Shoei Qwest. Olen rillipää ja käytin kirkkailla keleillä aurinkolaseja. Nyt olenkin miettinyt, että pitäisikö hommata tumma tai puoliksi tumma visiiri. Myön pinlockeja näytti olevan tummana ja jopa automaattisesti tummenevana. Onko jengillä kokemuksia mikä toimii? Jos visiiri on tumma, niin pitääkö sitten olla kirkas visiiri mukana pidemmillä reissuilla jos sade yllättää?

oot kuses sen tumman visiirin kaa jos joudut joskus hämäräs ajaan ota lasit kokemusta on,,

Koheltaja sanoi:
Pinlockia ei saa koskaan pyyhkästä hanskalla, tai millään muullakaan kuten kuivalla puuvillakankaalla, tulee välittömästi naarmuja pintaan. Pesu haalealla vedellä ja miedolla Fairy seoksella, kevyt kuivaus puuvillalla ilman hankaamista ja kalvo takaisin kiinni. Lämmin vesi ja Fairy tekee kalvosta "rosoisen" ja pinta tasoittuu minuuttien/tuntien kuluessa. Kalvo ei muuten mene miksikään useamman vuoden aikana ja mulla on kalvo aina kiinni visiirissä.

Ainakin keväällä 2014 ostetussa Arain pinlockissa tuli pakkauksessa mukana mikrokuituinen "pinlock cleaning cloth"-liina, ja käyttöohje vannotti ettei muuta saa käyttää. Toisaalta vuotta aiemmin ostetussa auringossa tummuvassa pinlockissa oli ehdoton kielto, että sitä ei saa kuivata millään liinalla, vaan että sen pitäisi antaa kuivua itsekseen. Itse ripustin sen ihan reunasta pyykkinarulle hyvin tuloksin. Ikääntymisongelmiin en minäkään ole törmännyt, otan pinlockin pois vain puhdistusta varten.

sami1024 sanoi:
Ainakin keväällä 2014 ostetussa Arain pinlockissa tuli pakkauksessa mukana mikrokuituinen "pinlock cleaning cloth"-liina, ja käyttöohje vannotti ettei muuta saa käyttää.

Sen liinan ilmestyminen pakkaukseen ja käyttökehoitus on markkinointipuolen strategiaa, kun luvan kanssa/kehoituksesta hangataan kuivalla liinalla pehmeää muovia niin käyttöikä lyhenee ja uusien kalvojen kauppa kasvaa:blink:

Shoei GT Airin ohjeessa sanotaan että pinlockin huurtuessa avaa visiiriä. Ei kehoteta pyyhkimään millään. Ei sitä tosin kielletäkään, mutta mainitaan että se on erittäin pehmeää ja naarmuuntuvaa materiaalia.

Visiiriin ja aurinkovisiirin on sitten liina.

TSuni sanoi:
Aurinkolasien käyttäminen on tuskallista rilleihin tottumattomalle, painaa eivätkä asetu kypärän sisään tahi nokalle kunnolla. Vaatisi siis kypärät ja lasit joissa nämä asiat on huomioitu - tosin rillit maksaa myös helposti moninkertaisesti visiiriin verrattuna.

Ei ne rillit välttämättä maltaita maksa. ;) Ite oon tykästynyt moottorittomien ja moottorillisten pyörien kanssa suojalaseihin. Viime kesänä tykkäsin paljon 3m Metaliks Sport laseista harmaalla linssillä. Mukava nenätyyny joka estää viiman silmiin nenän ja lasien välistä, kaatuvat lissit suojas koko silmän sekä eivät rajoita näkökenttää. Sankat ohuet nii sujahtivat vaan kypärän sisään. (y) agv visiirit maksaa about kuuskymppiä ja nuo lasit vaan ~15€ ;P

shyhander sanoi:
Mahtaisko tollanen gradientti liukuväri-visiiri toimia? Siis ylhäältä tumma ja alhalta kirkas... Pitäskö arvata että ei, kun ei ole paljoa näkynyt sellasia...
Kyllä minä olen ainakin tykännyt käyttää,lisäksi löytyy peili ja kirkas visiiri mutta liukuvärjättyä tulee yleensä käytettyä.

Kokemukset tummasta visiiristä. Oli taannoin lainakypärä jossa moinen oli, pimeellä sitten visiiri auki länsiväylää, sangollinen itikoita lärviin, siihen loppui tumman käyttö.

Pari Shoie:ta aurinkolasien kanssa, menettelee nippa nappa.

2 kpl BMW system 6 kypärää, toinen tuli takuuna kun ensimmäinen vuosi vettä enemmän kuin ulkona satoi.
Toinen toimi joten kuten muutaman kuukauden ja alkoi vuotaa samoin. Kypärän hankin tuon aurikovisiirin takia,
loistava keksintö. Koeajoin vissiin 5-6 kappaletta putkeen ja bemarin visiiri oli paras optisesti ja sävyltään, sopi mulle tosi hyvin. Sääli että kypärä muuten on täys paska.

Nyt messuilta tilasin Nolan 104 evon, kokeilin eri valmistajien aurinkovisiirien toimintaa toljottamalla kirkkaisiin lamppuihin, eroja oli aikamoisia. Toiset tuntui melkein kirkkailta, toiset liian tummia, Nolani ehkä sopivasti siitä väliltä.

Mitään eri värisiä visiireitä en rupeaisi mukana kaniskelee, hankaa pysäytellä ja vaihdella kelin mukaan.

Kunnon potta kunnon aurinkovisiirillä on paikallaan !

Hyvää aurinkovisiiriä, tai siis mitään aur0nkivisiiriä, en ole kokeillut kunnolla käytössä. Sellainen potta oli aikanaan hakusessa, mutta muut kriteerit sitten mättivät, kuten DD lukon puuttuminen, tai se, että kypärän muoto ei vaan ollut hyvä.

Nyt on ollut Arai, ja erilaisia visiirejä. Jostain on näköjään aina tingittävä.

Mulla on Nolan N104, jossa on integroitu aurinkovisiiri. Joku älypää on suunnitellut sen niin, että siinä on nokan kohdalla leikkaus. Minua se häiritsee, joten käytän mielummin hyviä aurinkolaseja ajellessa. Ne voi sitten ottaa pois kun hämärtää. En kyllä haluaisi tummaa visiiriä mistään hinnasta.

Lipallinen kypärä kirkkaalla visiirillä + muutamat eriväriset lasit (+crossilasit tarpeen mukaan).
Tuolla paketilla on pärjännyt tuulet ja tuiskut, helteet ja pakkaset.
Aika harvoin tosin visiiriä tulee pidettyä kiinni, tai edes paikoillaan...

Back