• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aurinkolasit vs. tumma visiiri vs tumma pinlock ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shoeiman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
XJ 900 sanoi:
Kuten tuolla aiemmin kerroin, olen n.3v.käyttänyt tummuvia linssejä silmälaseissa. Toimivat moitteetta ja nopeasti visiirin takana.Nämä nykyiset toimivat myös autoillessa. En nyt tähän hätään muista linssien "teknisiä faktoja",mutta saan ne huomenna kun vaimo menee duuniin.Voin pistää sulle YV:tä kun saan tiedot.

Tattis! Ajattelin soitella silmälasiliikkeisiin ensi viikolla, mutta jos tuosta ei ole sulle turhaa vaivaa niin pistä ihmeessä infoa tulemaan!

Itellä rillipöllönä tourinkikypärässä on kypärän oma aurinkovisiiri. Ihan ok ratkaisu, joskin siihen tulee yksi ylimääräinen optinen häiriötekijä väliin, joka etenkin vasta-auringossa jkv häiritsee. On siis visiiri, pinlock, aurinkovisiiri ja sitten vielä silmälasit, joten heijastuksia on jonkin verran tiedossa :)

Lähes kaikissa visiireissä on optiikka kehnonpuoleinen, tummennetussa haitannee enemmän. Ne " aurinkovisiirin" kiinteät pätkät kypärässä ovat vielä onnettomammat. Itsestään tummuvat lasit ovat taas tunnelimaissa ajettaessa ihan hanurista, eivät ne mukana valonvaihteluissa pysy. Siispä ratkaisu on ruskeat, ajokäyttöön tarkoitetut voimakkuuksilla varustetut aurinko/ajolasit. Toimivat myös pimeällä ja varsinkin sateessa. Parantavat näet kontrastia.

Mulla schubertin s2 potta ja siinäkin on aurinkovisiiri sisäänrakennettuna,itse olen tähän ratkaisuun silmälasieni kanssa enemmän kuin tyytyväinen.
Koskaan en ole alkanut ylianalisoimaan olisiko joku muu ratkaisu vieläkin parempi,koska tuokin ratkaisu toimii ainakin riittävästi.
Ja enää en kypärää osta ilman erillistä aurinkoviisiiriä.

aj@ sanoi:
Lähes kaikissa visiireissä on optiikka kehnonpuoleinen, tummennetussa haitannee enemmän. Ne " aurinkovisiirin" kiinteät pätkät kypärässä ovat vielä onnettomammat. Itsestään tummuvat lasit ovat taas tunnelimaissa ajettaessa ihan hanurista, eivät ne mukana valonvaihteluissa pysy. Siispä ratkaisu on ruskeat, ajokäyttöön tarkoitetut voimakkuuksilla varustetut aurinko/ajolasit. Toimivat myös pimeällä ja varsinkin sateessa. Parantavat näet kontrastia.

Tuo on totta. Mulla viimekesänä eka kertaa nuo tummenevat lasit päässä ja hjc aurinkovisiiri allaalla und tulin auringosta ihan vaan metän varjoon niin ei meinannu nähä mittää. Liian hittaasti reagoi nuo tummentuvat rillit. Tulloo pikaräpläys kypärään ja aurinkovisiiri pois.

Minkähänlaisia UV-suojauksia noissa tummissa visiireissä/aurinkovisiireissä on?
Joku tällä foorumilla joskus selitteli, ettei simmu välttämättä tykkää hyvää, kun pupilli laajenee tummennuksen ansiosta ja UV-porottaa suoraan silmään.

Yhtään optikkoa paikalla?

Shoeiman sanoi:
Aloitin motoilun viime kesänä, pottana Shoei Qwest. Olen rillipää ja käytin kirkkailla keleillä aurinkolaseja. Nyt olenkin miettinyt, että pitäisikö hommata tumma tai puoliksi tumma visiiri. Myön pinlockeja näytti olevan tummana ja jopa automaattisesti tummenevana. Onko jengillä kokemuksia mikä toimii? Jos visiiri on tumma, niin pitääkö sitten olla kirkas visiiri mukana pidemmillä reissuilla jos sade yllättää?
Mulla on kanssa Qwest käytössä ja siinä tummin visiiri mitä on tarjolla. Noi Shoien visiirit ei oo kovinkaan tummia eli mitään Ghostrider tyylistä visiiriä ei ainakaan Qwestiin ole tarjolla. Ite ajelen pelkästään tumman visiirin kanssa eli näkee ajaa ihan tarpeeksi hyvin aamulla ja illalla sekä keväällä ja syksyllä, myös sateella. Ei ole häikäisyn kanssakaan ollut myöskään suurempia ongelmia. En sitten tiedä olisiko peilivisiirit vielä parempia auringon kannalta kuin tuo tummavisiiri? Peli vaan on tuplasti kalliimpi...

Nomad sanoi:
Minkähänlaisia UV-suojauksia noissa tummissa visiireissä/aurinkovisiireissä on?
Joku tällä foorumilla joskus selitteli, ettei simmu välttämättä tykkää hyvää, kun pupilli laajenee tummennuksen ansiosta ja UV-porottaa suoraan silmään.

Yhtään optikkoa paikalla?
En oo optikko mut, ainakin agv kertoo käyttävänsä polycarbinaattia visiireissään.

Wikipedia taas kertoo että pc on lähes täysin läpinäkyvä 400nm lyhyemmillä taajuuksila ja sitä pitemmillä (uv) varsin läpinäkymätön, suojaten uv'lta.
Tuon mukaan: https://books.google.fi/books?id=u4...arbonate+uv+absorption&hl=fi&output=html_text
Uv läpäisy tippuu about nollaan 400-380nm välillä.

Mut se mitä noissa tummissa visiireissä on huonoa on väri, kuten aikaiseemissa kommenteissa todettu.
Lähes kaikki pon savun harmaita/sinisen harmaita, joka on ehkä huonoin maantielle.
Aikonaan mulla oli yksi joka oli kuparin ruskea ja se toimi, vaikkei ihan optimi sävy ollu (vert joku raybanin autoiluun tarkoitettu).
Kummaa on se ettei tunnu millään valmistajalla olevan muita tummia sävyjä ku tuo savu, vaikka kaikki kunnollisten aurinkolasivalmistajat taas tuntuu tietävän asian.

Aikoinaan kokeilin tummaa visiiriä ja kokeiluksi jäi. Kyllähän se kirkkaallä säällä toimii... Kuitenkin, jos ja kun ajat kirkkaasta auringonpaisteesta hämärään tunneliin, niin johan menee mielenkiintoiseksi. Näkyvyys katoaa melko tarkkaan ja visiiri on pakko avata.
Ihmettelinkin silloin Euroopan reissulla, mikä kavereita oikein hymyilytti pysähdyspaikalla. Naama oli kuin nokisutarilla :jpstyle: Mutta vielä pahempi, että silmätkin olivat täydellisen täynnä hiekkaa ja pölyä.
Mulla on tainnut sen jälkeen ollakin vain kypäriä, joissa on integroitu aurinkovisiiri. Itse asiassa, muun laista en enää hommaisikaan.

Taffu sanoi:
Itellä rillipöllönä tourinkikypärässä on kypärän oma aurinkovisiiri. Ihan ok ratkaisu, joskin siihen tulee yksi ylimääräinen optinen häiriötekijä väliin, joka etenkin vasta-auringossa jkv häiritsee. On siis visiiri, pinlock, aurinkovisiiri ja sitten vielä silmälasit, joten heijastuksia on jonkin verran tiedossa :)

Ite oon jättäny pinlockin pois, kun jos on semmoinen keli, niin lasithan huurtuu joka tapauksessa. Pakko pitää visiiri raollaan, jos on viileetä ja kosteaa.

Radalla mulla on auringossa tummuva visiiri ja toimii ihan hyvin. Kadulla aurinkovisiiri, joka on kyllä loistava vekotin.

Edit: Eli siis eri kypärät kadulla ja radalla. Jos pitäis vain yksi olla, niin sitten tuo aurinkovisiirillinen avattava potta.

Rum sanoi:
Ite oon jättäny pinlockin pois, kun jos on semmoinen keli, niin lasithan huurtuu joka tapauksessa. Pakko pitää visiiri raollaan, jos on viileetä ja kosteaa.

Radalla mulla on auringossa tummuva visiiri ja toimii ihan hyvin. Kadulla aurinkovisiiri, joka on kyllä loistava vekotin.

Edit: Eli siis eri kypärät kadulla ja radalla. Jos pitäis vain yksi olla, niin sitten tuo aurinkovisiirillinen avattava potta.

Tuo aurinkovisiiri kannattaa kokeilla tarkkaan sovitettaessa et miten osuu ajoasennosa näkökenttään.
Omassa se on liki hyödytön ku ei tuu ihan riittävän alas ja kun on sen verran kaukana naamasta joten nenän kolosta killottaa valo millon mistäkin suunnasta ja se koko kolo näkyy näkökentässä.

Rum sanoi:

Nyt en oikein saa ajatuksesta kiinni.. Onko se sitten parempi, että huurtuu molemmat ja mitä haittaa pinlocista on?

J@ck sanoi:
Nyt en oikein saa ajatuksesta kiinni.. Onko se sitten parempi, että huurtuu molemmat ja mitä haittaa pinlocista on?

Siis jos pitää visiiriä raollaan, niin viima pitää molemmat huurtumattomina, eli ei ole eroa onko pinlock vai ei.

Mulla pinlock on tehny itteensä ja visiiriin siihen pinlockin yläreunan kohdalle naarmuja, mitkä häiritsee hieman. Voi olla löysä kiinnitys tms, mutta alkoivat näkyä, ennen kun itse tuota ekan kerran irrottelin. :dunno:

No mutku, ei ole siis tarkoitus alkaa mitään vääntöä :) Ainakin minulla tulee sateella vesi sisään, jos visiiri on yhtään raollaan. Minun ei tosin tarvitse käyttää ajaessa laseja, enkä siksi täysin sisäistä ongelmaakaan.

J@ck sanoi:
No mutku, ei ole siis tarkoitus alkaa mitään vääntöä :) Ainakin minulla tulee sateella vesi sisään, jos visiiri on yhtään raollaan. Minun ei tosin tarvitse käyttää ajaessa laseja, enkä siksi täysin sisäistä ongelmaakaan.

Eihä tää vielä vääntöä.. :)

Joo kaupungissa lähinnä huurtuu, maantienopeuksissa kypärän tuuletusaukot riittää yleensä. Vettä toki saattaa vähän tulla sisään visiiriä raottaessa mut elämä on.

Lowkku sanoi:
Shoein tumma ei ole niin kovin tumma. Jos ei keskellä yötä ajoa harrasta niin pärjää hyvin.

Sillä tummuudella ei ole niin väliä kuin värillä ja laadulla. Tuo savun väri huonontaa kontrastia, oli se tummuusaste mikä tahansa. Toki ne suojaa kirkkaalta auringolta, mutta eivät paranna näkyvyyttä. Ajoon suositellut lasit ovat tavallisesti punasävyisiä. Eri olosuhteisiin ja käyttötarkoituksiin on olemassa eri tavoin sävytettyjä laseja.

Itsestään tummuvaa Pinlockia tuli testattua ja se kuuluu sinne saatanan ja perkeleen välimaastoon. Se tummuu pelkästään siltä kohtaa mihin aurinko paistaa. Lipallinen kypärä niin visiirin yläosa jää tummenematta, samoin jos ajat pitkään niin että aurinko paisaa oikealta, vasen puoli visiiristä on kirkas ja oikea tumma.

+1 kypärässä olevalle alaslaskettavalle aurinkovisiirille. Ja tietenkin pinlock-kalvolle. Tuo aurinkovisiiri on ehdoton kun ajellaan vaikkapa Norjassa missä tulee tunneleihin ajoa. Kirkkaasta auringonpaisteesta kun tempaisee sinne lähes pimeään, niin tuon aurinkovisiirin saa sekunnin kymmenyksissä ylös ja näkyvyys on taas hyvä. Tunnelin valot auttavat, mutta olenpa ajanut sellaisestakin missä ei ollut valoja.

Ja sitten pinlockilla kypärän saa meluttomaksi koska kaikissa tilanteissa sen visiirin voi pitää kiinni. Veto, viima, vesi ja muut pysyvät kypärän ulkopuolella niin kuin pitääkin. Kesähelteellä toki voi pitää visiiriä auki normaalisti, mutta silloinkin voi tuota aurinkovisiiriä pitää alhaalla, niin eivät öttiäiset vaaranna silmämunaa.

Käytän kyllä tuota visiirin kaupunkiasetusta (=auki ensimmäiseen pykälään) koska omassa pyörässäni on iso pleksi joka ei päästä ilmavirtaa ihan suoraan kypärään. Hyvä puoli tuossa on se, että normaalireissuilla ei tarvitse visiiriä pyyhkiä ötököistä ollenkaan, pidemmilläkin vasta kun visiiristä löytyy pölyä tai muuta likaa. Edellisen sporttipyörän kanssa se itikoiden liottaminen oli jokaisella tankkauksella vakiotoimenpide, josta en siis liiemmin pitänyt.

Neljä kesää ajellut Qwestilla ja CW-1 Spectra Gold & Blue visiirit on tullut tuona aikana testattua. Molemmat toimivat oikein hyvin vähänkin päiväsaikaan ja varauksella aamuisin, Gold ehkä pykälän tummempi sateella (taitaa peilata enemmän kun ei kasvot muutenkaan näy) mutta voi mennä olosuhteiden erojen piikkiin. Syksyllä vaihtelin kirkkaan käyttöön kun aamuisin tuli mentyä töihin ja päivällä sitten vaihdoin peilin takas jos paistoi. Iltaisin myös tuli vaihdettua kirkas tilalle mutta esim. lyhyet tunnelit ei ole koskaan ollut ongelmana noilla visiireillä.

Itsellä suht valoherkät silmät niin olen digannut noista kovasti. Tälle kaudelle kypärä vaihtui GT-Airiin jossa tuo sisäänrakennettu aurinkovisiiri, innolla ootan sen räppäämistä edes takaisin :grin:

Aurinkolaseja en ole koittanut kun pari kertaa ajellessa kirkkaalla visiirilä, ei ollut mun juttu jostain syystä.

camshaft6 sanoi:
Mulla schubertin s2 potta ja siinäkin on aurinkovisiiri sisäänrakennettuna,itse olen tähän ratkaisuun silmälasieni kanssa enemmän kuin tyytyväinen.
Koskaan en ole alkanut ylianalisoimaan olisiko joku muu ratkaisu vieläkin parempi,koska tuokin ratkaisu toimii ainakin riittävästi.
Ja enää en kypärää osta ilman erillistä aurinkoviisiiriä.
Sama homma + kirkas pinlock, mutta ilman rillejä - ja hyvin toimii. Eritoten mainittava Keski- ja Etelä-Euroopalle ja Alppimaille tyypilliset monilukuiset tunnelit. Se on aika-ajoin yhtenäistä hämärästä tunnelista ulos kirkkaaseen auringonpaisteeseen ja taas takaisin tunneliin.
Erotuksella härmäläiseen liikenteeseen, että sitä liikennettä on paljon enemmän.

Back