• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Arvoisat keulijat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tsiisus tätä älyn ilotulitusta! Vetomiehiä koko sakki. Yx vedättää ja toiset perässä..  
062802moto_prv.gif
On siellä varmaan pari työntömiestä seassa. Ja yleisen liikenteen seassa keulijat ovat ainakin Tampereen lähettyvillä Jumalan ja Ghostriderin risteytyksiä, joita eivät tavalliset kuolevaiset ole kykeneviä arvostelemaan.
bowdown.gif

Liikenteen vaarantajia on muutenki tarpeeksi... Mutta tyhjällä tiellä keulimista en lue liikenteen vaarantamiseksi.
Samaa mieltä ....

Paitsi jos ajelette kesäiltana niillä turvallisemmilla melukkaammilla pöntöillä just parhaaseen grillausaikaan niin silloin voisitte kyllä siirtyä sinne kehä kolmosen ulkopuolelle kun nuo melupöntöt saattavat häiritä meidän grilli-iltaa. Ei kuitenkaan mielellään ihan maaseudulle koska siellä ne meidän hevoset häiriintyvät. Vinkiksi että Ruotsissa nämä keulijat osaavat katsottujen videoiden perusteella toimia todella hienovaraisen tyylikkäästi käyttämällä melupönttöjen sijaan turboa joka selvästi alentaa tehokkaammankin pyörän ääntä. Ehkä voisitte ottaa oppia vaikka Ruotsista tai vaikka mennä keulimaan sinne. Turbopyörä keuliikin paremmin, vaikka perjantaisin miitissä.

Sitten vielä sellainen pyyntö paikallisille että erityisesti Bodomin lenkin voisitte kuitenkin ajaa keulimatta, siellä kun kuulemma on sellainen häiriintynyt kaveri joka aina välillä hyppii tielle eteen jos häntä ne turvallisemman malliset mökäpöntöt sattuvat häiritsemään. Ilmassa oleva eturengas voi vahingossa osua siihen heiluvaan heinähankoon tai kirveeseen ja singauttaa sen metsikköön vaarantaen vastaantulevaa liikennettä. Jos satutte kaverin näkemään, niin tarjotkaa sille mieluummin ilokaasua...

kaboom.gif

Eikös se Tampereella mennyt jotenkin näin:
- Voitaiskos lopettaa se meteli kun yhteisesti ollaan sovittu, ettei keulita ja minun piimään menee savua?
- Elmo, näytä dorkalle pala.
- Pala...

Itse asuin keskustassa vuosia sitten. Pakko oli nukkua parvekkeen ovi auki kuumuuden takia. Kyllähän se tietysti häiritsee, jos aamuyöllä vedetään rajoittajaan suorilla putkilla.

Tuli muuten mieleen hauska tarina näistä meluvalittajien aikaan saannoksista. Vuosia sitten olin ampumassa hirvikiväärillä seuran koetta paikallisella hirviradalla. Tällä radalla on kaikkien ihanien valittajien aikaansaama meluvaimennettu bunkkeri. Terveysviranomaiset kävivät mittaamassa siellä sisällä desibelit ja saivat ihan kunnioitettavat 130 db lukemat. Ulos ei kuulu kuin tussahdus.

No minä hermostuksissani tietysti unohdin kuulosuojat päästä latasin ensimmäisen laukauksen. Päässä tuntui vain vihlaisu, lukko auki ja potkaisin oven auki. Näyttöhaudassa ihmettelivät, että mitä tapahtui, kun ei tullut enään laukausta.

Sitten piti istua hiljaa rappusilla ja ihmetellä minkä takia kaikkien puhe kuuluu kuin olisi sadan metrin päässä, ne mitä kuuli. Onneksi kuulo siitä palasi muutaman tunnin päästä normaaliksi.

Toisilla on varaa asua keskustassa ja toisilla on varaa menettää se vähäinenkin älynripe.
Pääkaupunkiseudun asuntojen hintatasolla on varaa asua missä tahansa muualla Suomessa, esim. vaikka Tampereen keskustassa. Mutta eihän kukaan täysjärkinen viitsi ostaa kämppää Tampereen keskustan slummista kun siellä keulijat:

- aiheuttavat vaaraa muulle liikenteelle
- pilaavat motoristien (ja aivan erityisesti tosimotoristien) mainetta ja edesautetaan autoilijoiden negatiivista suhtautumista motoristeihin (ja aivan erityisesti tosimotoristeihin)
- estävät niitä, joilla on varaa asua keskustassa, nukkumasta
- harrastavat varmaan kaikenlaista muutakin huliganismia, kuten esim. syljeskelevät, kiroilevat, juovat viinaa ja Tolua, vetävät essoja, rännittävät piriä, tykittävät hepoa sekä polttavat spaddua.

Tää on ollut parasta tänään
062802jumpie_prv.gif

Ja vielä hauskempaa olis ollut, jos aloitusviesti olisi ollut tampereeksi:

Örniä
= sutia tyhjää, ”ruopia”, moottoriajoneuvolla kiihdytyksen yhteydessä; joskus saattaa nähdä ”örnivän” amerikanraudan, mutta useimmiten ”örnimistä” harjoittavat keskenkasvuiset nuorukaiset moottoripolkupyörällä l. mopedilla

Keulia-sanaa ”Musa taskussa pulteriairalla, taskusanatietokirja Tampereesta” ei tuntenut
lookaround_orig.gif

Niin te keulivat siat :hanuria:Pilaatte mun maineen,kunnollisena,rehellisenä,jumalaan uskovana motoristina.Saastutatte kaupungit,pilaatte maaseudun mantsapyörillänne....Mikä täs maas on pyhää???Oikeasti,välillä tuntuu ettei ihmiset Suomes tee muuta ku valita.Täällä on ruokaa,turvallista(ei tarvi pelätä kahakoita,terrori-iskuja,pommeja,jalkapallohuligaaneja,bombereita yms.sekavia ryhmittymiä.)On se kamalaa ku pakoputket paukkuu ja äijät vetää hytit pystys,on se kamalaa..Voi ristuksen tähären mä sanon notta...
Jep, mennään kaikki irakiin bomberoimaan
033102bebe_1_prv.gif

Asian ydin tuntuu menevän siihen että meitä motoristeja ei saa arvostella, ja vielä omalla foorumilla. Tästäkin viestiketjusta saa joistakin sen kuvan että kun on moottoripyörä, on jotenkin niin vitun badass ja lainsuojaton että miten vaan saa toimia. Lait ja säädökset on tehty muille, ei koske meitä...

Eipä sitten ihme että harrastusta kohtaan tulee negatiivista palautetta ei motoristien joukosta, ja paineet kaikenlaiseen rajoittamiseen ja valvonnan lisääntymiseen nouseet kun jotkut pellet oikeasti luulevat että voivat tehdä mitä vaan.

Leimatkaa ihan rauhassa kukkahatuksi, ei vaivaa pätkääkään. Itse kumminkin olen huomannut että hyvin ehtii paikasta A paikkaan B nykyisten rajoitustenkin mukaan, eikä aamulla töihin lähtiessä tule tarvetta vääntää kierroksia kaakkoon vaikka jonkinlaiset mökäpuket omastakin kustomista löytyy. Itsekin asun keskustan alueella, tavallinen duunari ilman sen kummempaa varallisuutta ja kuvitelmia omasta paremmuudesta. Ja kesäisin meidän perheessä kaksipyöräiset ainoa kulkupeli molemmilla, kyllä silti vituttaa jos joku katsoo oikeudekseen vetää kivitalojen välissä urku auki. Ja oikeastaan kellonajasta riippumatta.

Hieman yllättävää saattaa olla joillekin sellainen seikka että mopoilu on kokolailla helpompaa kun ei kikkaile turhia, eikä siis näin ollen ole koko ajan silmätikkuna. Onhan sitä tienpätkää kaupungin ulkopuolella missä voi sitten availla jos ei ego anna myöten liikkua normivauhteja.

Mut, taidanpa lähteä
sport05.gif
kun kerta on kesää jäljellä, peace.

Tällainen Peikko-ketju nyt houkuttelee kaikista sen "parhaimman" puolen kommentteineen esiin...
tounge.gif

Mutta jos asiaakin pitää yrittää tähän ujuttaa, niin hieman olen taipuvainen olemaan Freeriderin kanssa samaa mieltä. Jotenkin nää kaikki mopo-foorumit alkaa olla tympeän samankaltaisia elvistely-vainoharha-teinivikinä-purkupaikkoja, jossa jokainen hiemankin liikenneturvaa tai poliisin mielipiteitä sivuava mielipide leimataan naurettavaksi kukkahattuiluksi.

Niin, miksi sen moottoripyöräilyn mainetta pitäis kamalasti siistiä?
Tuli vain mieleen, että eikös se ammoisina aikoina jo mielletty marginaaliryhmän puuhiksi...eikä sillä todellakaan ollut mitään tekemistä ylemmän keskiluokan kanssa.
Nyt yhtäkkiä koetetaan kamalalla rytinällä "pestä kasvoja" ja olla kaikille mieliksi.
Onnistuukohan?
Samalla halutaan olla niin villejä ja vapaita....
En tarkoita, että kenenkään pitäis liikenteessä osoitella ketään aseella, mutta alkaa jotenkin tuokin jo tympäistä, että pitäis olla kaikille mieliksi...
http://ethesis.helsinki.fi/julkais....all.pdf

wink.gif
Minä en tällaiseen sataviestiseen fleimiin ottaisi mitään kantaa ellen olisi  
033102beer_1_prv.gif
ja paremman tekemisen puutteessa. No, anyway, pari mielipidettä:

1. Fyysis-psykologis-darwinistisjamitävaan tosiasiaa, noin 4-kymppiset(kuulun) näkevät asiat pitkälti toisin  kuin noin 2-kympp.

2. Kyllä minä vetelen reiluakin ylinopeutta, ja joka kerta kun lähden ajelemaan niin kortti lähtisi(mutkatiellä), jos sattuisi ns.huono tuuri. Ohoh, menee offtopic... Nuijaahan se on jossain lähiössä keulia ja paukuttaa mopoa rajoittimelle, tuomitsen, mutta ymmärrän tavallaan, koska eihän gimmat näe jos mennään suljetulle alueelle korpeen .. silti tuomitsen. ks. kohta 1.

3. Minä en osaa enkä oikein uskallakaan keulia. Ehkä opettelen sitä joskus, ehkä en. Siinä olen samaa mieltä edellisen kanssa että koko kukkahattu-vetomies-aspekti tulisi haudata koska se on  
033102ass_1_prv.gif

033102ass_1_prv.gif

033102ass_1_prv.gif
. ks.kohta 2.

4. Siinä vaiheessa kun luulet osaavasi ajaa moottoripyörää joko sääntöjen mukaan tai ilman niitä, olet vaaravyöhykkeessä. Wanhaan aikaan 750 oli iso mopo, rungot letkui, jarruja oli jos oli ja konetehoista ei nykyisiin verrattuna ollut puhettakaan... onko se sitten ihme että kusi nousee päähän näillä kilokyykyillä. ks. kohta 1.

5. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi sekunnin murto-osan virhearvion seurauksena, syynä ehkä oletettu oma osaaminen. Eikä siinä vielä mitään, mutta kun liikenteessä on sata muuta muuttujaa joita ei yksinkertaisesti voi kukaan ennakoida, oli sitten vetomies  
033102ass_1_prv.gif
tai kukkis  
033102ass_1_prv.gif
. ks kohta 4.

6. Mitähän wi**ua mä sönkötän ...  
blush.gif

...Jotenkin nää kaikki mopo-foorumit alkaa olla tympeän samankaltaisia elvistely-vainoharha-teinivikinä-purkupaikkoja...
Piristykääs nyt
smile_org.gif

Sain käännösapua ja tässä alkuperäinen trolli parannettuna versiona. Nyt tässä on tyyliä!!

”Kaikki te muut nääs nimenomaan Te, jokka nääs harrastatte siinä niinku Tanpereen keskusta-alueella (esim. Hämeenpuiston pohjoispäässä) kymmenej jälkee, siinä nääs Särkänniämen kupeessa. Mää nääs kysym mitä ihimettä siä monenkirjavan pottanne sisällä oikeel liikkuu?

Meinaankunnääs, että tolla tenppuilullanne vaa aiheutatte mm seuraavaa nääs:
- aiheutatte vaaraa ja turhaa ressiä muulle liikenteelle, nysset ja nynnet ei pääse pysäkille ottaan rotvallirreunalla oottavia tappara-vaneja kyytiin nääs, jne. Ilves-vaneista ei o nii väliäkää!
- sivviä nääs pilaatte rätkäilijöie maineenki ja mitä viä autoilijakki aattelee rätkäilijöistä tommosen jäläkeen!?
- Ja siv viä seki, että estätte niitä, joilla on nääs varaa asua keskustassa, niinnäääs ne ei viitti mennä koisii, ku onnii muka hirvee meteli!

Tää ovvaa mortonkia nääs aloittelevalta rätkäkuskilta mut oommä iha selkeesti näköjää kokeneempi motoristi ku te! ”

(Mahd. virheet ja muut skäbät minun vastuulla, ei kääntäjän.)

Tottahan toki keulimista kritisoivilla on pointtia siellä kritisoinnin taustalla, enkä väitä etteikö se hytittely ja muu kaahotus toisinaan aiheuttaisi vaaraa muillekin. Tuo aiempi "imekää kiviänne" -kommenttini ei ollutkaan hyökkäys keulimista tai muuta yleistä kaahotusta vastustavien suuntaan, vaan itse julkista kitinää ja valitusta. Tiedän kyllä että kyseessä on trolli, mutta olkoon tämä viesti vaikka kaikille muillekin asiaan sydämellään mukaan lähteneille.

Jokaisella meillä on oma tapamme elää: kasvattaa lapsia (ehkä mullakin vielä joskus), tehdä ruokaa, hoitaa parisuhdetta, hoitaa työ, pedata peti - ja ajaa sitä prätkää. Koskaan en ole kuitenkaan aiemmin kokenut asiakseni alkaa ohjeistamaan ketään omien tapojeni mukaisesti vaan sallin jokaiselle oman ajattelu- ja toimintatavat, vaikka ne minun mielestäni olisivatkin täysin väärällä tolalla. Koen että jokaisella on kuitenkin oikeus tehdä omassa elämässään parhaaksi katsomallaan tavalla. Oikein tai väärin, rangaistus tulee jos on tullakseen, mutta siihen ei käy sivullisen netin keskustelupalstoilla puuttuminen.

Tässä vaiheessa voisin sanoa että kiinnostaa ketjun aloittajan (ja mikä ettei muidenkin "vaarallisen toiminnan" kritisoijien) kanta muihin jokapäiväisiin vaaran aiheuttajiin, esim. tupakoijiin - passiivinen tupakointi altistaa keuhkosyövälle, kuten kaikki varmasti tietävät. Lisäksi kaupungilla örveltävät känniläiset eli niin spurgut kuin polttariporukatkin saattavat elämöinnillään aiheuttaa mielenterveydeltään herkille ihmisille elinikäisiä traumoja? Kyllä, ei niin konkreettisia vaaroja kuin esim. hytittely suojatien yli päin punaisia, mutta vaaroja yhtäkaikki ja joillekin kovin olennaisia. Oletan että näihin ei kuitenkaan puututa yhtä hanakasti.

Ihan kuin kukaan muuttaisi tapojaan tällaisten kirjoitteluiden myötä. Kuten on huomattu, vaikutus on ollut päinvastainen. Pointti viestissäni onkin siis jälleen kerran: voitaisko elää se oma elämä sillä omalla kivalla pikku tavalla ja antaa niiden muiden tehdä niinkuin ne tykkää?

( Ja tuo viimeinen oli retorinen kysymys ( tarkoittaa että vastausta ei odoteta ))

Back