• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua käsittelykokeeseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jorax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaimolla oli ongelmia pujottelun kanssa. Autokoulun Diversion ei vain millään meinannut kääntyä niin pienessä tilassa. Piikkipojat olivat pyöritelleet rinkiä enduroilla keilojen ympäri ja koko konkkaronkka reputti isolla pyörällä. Toisella kerralla olivat mitanneet radan ja liian kapealla olivat keilat olleet. Rata korjattiin ja alkoi porukka päästä läpi kokeesta.

Liikennekokeen jälkeen inssi oli sanonut, että pujotteluradan leveys on oikeasti pyörän kääntöympyrä+ 1 metri. Itse kokeilin paikallista rataa meidän kummallakin pyörällä ja ei niin mitään jakoa saada kääntymään niin pienessä tilassa.

Kommentoin tännekkin ketjuun...

Noh koe oli ja meni ja tulee uudestaan 6.7...
Eli ketuilleen meni, ylärri ylläri pujottelu... Ekalla yrittämällä meni jalka maahan, en tiiä miks... Tokalla kerralla käännökset liian leveitä.

Setä määräs 6 ajokertaa lisää, eli rahaa palaa   En ees uskalla laskeskella paljonko on menny, ennen kun kokonaan ohi.

Eli ketuilleen meni, ylärri ylläri pujottelu... Ekalla yrittämällä meni jalka maahan, en tiiä miks... Tokalla kerralla käännökset liian leveitä.
Jos sulla on jo oma pyörä niin kannattaa noitten ajotuntien lisäksi reenailla sitä pujottelua jossain tai siis oikeastaan sitä ympyrää/ovaali ajamista, halkaisija alle 6m, eihän toi pujottelu osuus mikään vaikea siinä keskellä ole... Ittee autto kun hyräilin supermarion tunnaria kun ajelin ympyrää
biggrin.gif
tounge.gif
Keskitty paremmin, tai no nauratti ainakin että oonkohan mää nyt sitten hullu.
biggrin.gif
Mutta läpi meni kerrasta... Ajelin sitä ympyrää muutamana päivänä varmaan tunnin yhteen soittoon välillä vaihtaen suuntaa... Niin kauan kun se menee itekseen se perhanan pyörä...

Helvatto... Vaikka itellä ikivanha kortti niin kaikki tutut mitä on kuullu on päässy läpi kun on vaan TREENANNU tarpeeks. Tuttavan tai kaverin kyydillä suljetulle alueelle, tai vaikka saatana anopin pappatunturi lainaan, ja pujotellaan 6 tuntia. Toistetaan 3 päivänä peräkkäin. Varmasti menee läpi.

ps. Joskus opiskeluaikoina sain lisätienestejä ottamalla yksityisoppilaita jotka halus parantaa matikkaa enne yo. kirjotuksia. Muistan yhden tyttösen joka hyvin turhautuneesti ja toivottomasti kirosi että on yrittänyt LUKEA ja lukea matikkaa mutta ei vaan aukea... Ehdotin että voisi tehdä 2h päivässä laskuharjotuksia... Alkoi sujua; tosin kuulemma "ihan helvetin rasittavaa..."

Kommentoin tännekkin ketjuun...

Setä määräs 6 ajokertaa lisää, eli rahaa palaa   En ees uskalla laskeskella paljonko on menny, ennen kun kokonaan ohi.
Oliko rata oikean levyinen?
Pyörän kääntösäde +1m.
Tarvittaessa "insinöörin" on todettava radan mitat oikeaksi ajamalla se itse läpi.
wink.gif

Kyllä se ensi kerralla menee heittämällä läpi.
Ja sitten vain
062802moto_prv.gif

Pakko yhtyä useimpien mielipiteisiin, eli treenaat vaan.. Kokeile eri tyyleillä, eli eri vauhdeilla, erivahvuisella pohjakaasulla, takajarrulla/ilman.. sillai löytää sen ITSELLE SOPIVAN tyylin, kun mulla esim. vauhdin lisääminen toi suoritusvarmuuden, vaikka ope sanoi että ihan liian kovaa menen. Kokeilelmalla eri juttuja löydät tuntuman pyörän käyttäytymiseen ja käsittelytaito paranee.

Ainoa yleismaailmallinen sääntö josta ei voi tinkiä on mun mielestä se katse, sillä on suurin merkitys.

Tsemppiä vaan uusintaan, kyllä se nyt lähtee meneen, usko vaan. Tien päällä nähdään!

Ei nähdä ihan heti tien päällä, paitsi sillai et oon kyydissä
confused_orig.gif

Eli ei menny taaskaan läpi! Pujottelu taas. Kokeen pitäjä oli tosi mukava setä, selitti kauheen hyvin kaikkee. Sen ehdotuksesta käytiin sit ne kaikki muutkin osat läpi et sai vähän harjotusta ja kommenttia niistä. Loppu toteema oli oli se että en uskalla kallistaa tarpeeks. Pitäis mennä ajamaan mutkasta maantietä et sais kallistusharjotusta.

Tässä vaiheessahan on helppo syyttää opettajaa, mutta haluan kuitenki vähän kritisoida... Mun mielestä se opettaja ei oo mitenkään kannustava ja kommentoi asiota ja mun kysymyksiä niin että mulle tulee tosi tuhmä olo ja sellanen et vitsit et kysyin totakin... Ja sitten kun tehdään harjotuksia ja jos ei oikeen mee tai junnan vaan samoja ajolinjoja niin se vaan totee et koita nyt vaan kallistaa, eikä ehdotan oikeen mitään toisenlaisia harjotteita missä sitä samaa tulis. (olipas sekava selostus, toivottavasti joku tajus)

Pujottelu on kivaa
smile_org.gif
...itteasias tää harrastaa mahollisuuksien mukaan keskiviivapujottelua aluks aina ku lähtee jonnee, jotenkii oppinu et silleen niinku ottaa mopon taas hanskaan... *kukkahatuille: täällon varsin hiljaset tiet, joskus ei ennen keskustaa auton autoo, en siis vaaranna liikenneturvallisuutta
smile_org.gif
)

Muistan itse että juuri pujottelu tuotti myös ongelmia. Minua auttoi opettajan yksinkertainen neuvo: purista kovasti polvilla tankkia.

Auttoi minua todella paljon ->pysyy hartiat rentoina.

Kokeile edes

smile_org.gif

Tässä vaiheessahan on helppo syyttää opettajaa, mutta haluan kuitenki vähän kritisoida... Mun mielestä se opettaja ei oo mitenkään kannustava ja kommentoi asiota ja mun kysymyksiä niin että mulle tulee tosi tuhmä olo ja sellanen et vitsit et kysyin totakin... Ja sitten kun tehdään harjotuksia ja jos ei oikeen mee tai junnan vaan samoja ajolinjoja niin se vaan totee et koita nyt vaan kallistaa, eikä ehdotan oikeen mitään toisenlaisia harjotteita missä sitä samaa tulis. (olipas sekava selostus, toivottavasti joku tajus)
Kuinka sallittua ja kallista on vaihtaa koulua, jos opettaja ei osaa/viitsi/jaksa/on mulkku, tjs?
Luulisi että käydyt ajo-/teoriatunnit olisivat voimassa myös muualla.
nixweiss.gif

Kaikissa autokouluissa ei varmana ole MP taustaisia opettajia.
Ainakin osa autokouluista "mainostaa" kuinka monta % heidän oppilaistaan pääsee
"ensimmäisellä" läpi.

Pujottelu taas. Kokeen pitäjä oli tosi mukava setä, selitti kauheen hyvin kaikkee. ... Loppu toteema oli oli se että en uskalla kallistaa tarpeeks. Pitäis mennä ajamaan mutkasta maantietä et sais kallistusharjotusta.
Mää mistään mitään tiedä, mutta kuinka paljon ryömintänopeuksissa pyörää voi kallistaa ja mitä tekemistä sillä on sen pujottelun kanssa? (joo, joo kaasulla nousee)
Kuinka paljon kallistuskulma vaikutta kääntösäteeseen?
Radan leveyshän on kääntösäde +1m.

Pujottelu taas.
Aika helppo samaistua. On varmasti aika turhauttavaa. Kyllä opettajan rooli on tärkeässä asemassa ja jos tuntuu ettei edes voi kysyä asioita, ei se oppiminen voi olla kovin tehokasta. Onko opettaja näyttänyt malliksi miten homman pitäisi toimia? Ajoiko aivan kävelyvauhtia, vai nopeammin? Kallistiko? Pääsetkö omalla pyörällä harjoittelemaan?

Yritätkös tehdä ne pujottelun päässä olevat käännökset yhtenä ympyränä vai kahtena U-käännöksenä? Ne on kai helpompi tehdä uukkareina.

Ulkomuistista, itselläni homma meni suunnilleen näin. Ennen pujotteluun tuloa käyn mielessä läpi mitkä asiat on tehtävässä tärkeitä. On hyödynnettävä koko tila, muistettava kääntää katsetta, aloitettava käännökset hitaasta vauhdista ja kääntämällä tanko tappiin asti, kun käännöksen aikana alkaa tuntua että pyörä lähtee kallistumaan, nostan kytkintä ylös.

Tehtävään sisään ajoin aivan oikeaa reunaa, rauhallista hidasajoa ja polvet tiukasti tankkiin puristaen, takajarru laahaa lievästi koko tehtävän ajan. Katse suoraan ja ylhäällä. Kun eka keila näkyy sivusilmällä vasemmalla, tapahtuu yhtä aikaa seuraavat asiat: Katse kääntyy kauaksi vasemmalle, tanko kääntyy tappiin ja oma painopiste siirtyy kallistamalla reilusti oikealle. Vasen käsi valmistautuu nostamaan kytkintä ennen kuin pyörä ehtii kallistua. Koko ajan on veto päällä, eli kytkimen liike on aika pientä. Kaasua tasaisesti. Oikaisen pyörän suoraksi kun olen kääntynyt menosuuntaan viivan tuntumaan. Katse on luonnollisesti tässä vaiheessa jo suoraan eteenpäin.

Sitten sama uukkari toistuu toisen kerran, mutta siitä jatketaan suoraan kahden keskimmäisen keilan kiertämiseen ja neljäs keila tietenkin vastakkaiseen suuntaan, mutta samalla tekniikalla.

- polvet tiukasti tankkiin jolloin yläkroppa on rennompi ja tankoa on helppo kääntää
- katse ja tanko kääntyvät yhtäaikaa
- yläkropalla tasapainoitetaan ulkokaarteen puolelle
- jatkuva pieni laahaus takajarrulla ja veto päällä
- kytkimellä säädellään vauhti, jos kallistuu tai vauhti hidastuu -> kytkintä ylös

Helppoahan se on täältä foorumilta tietenkin ohjeita huudella, mutta tehtävä on kyllä tuoreessa muistissa. Olisipa ollut hienoa jos olisi päässyt omalla pyörällä parkkikselle pyörittelemään. Mielestäni ihan hyödyllinen tehtävä, mutta vei melkoisesti huomiota muilta tehtäviltä ja liikenteessä ajolta. Jokainen oppii tietenkin omaan tahtiinsa.

Vielä myökin tuolla liikenteessä
062802moto_prv.gif

Jarrua jarrua, takajarrua. Kyllä se pujottelu oli helpoin. Liikenteessä oli vaikeinta, kun herra ei meinannut myöntää, että 60-luvun mersussa olis jotain vikaa... Ei meinaan radiosta kuullu yhtään mitään...

onko sulla jo oma pyörä vai oletko pelkästään autokoulun pyörän varassa?

ja milloin on seuraava käsittelykoe?

Meikäläisellä kun ei alkuun meinannut pujottelu sujua, niin koulun setä sanoi, että hyppäähän kyytiin niin ajetaan pujottelu läpi.

Siinä pujoteltiin ja samalla sai tarkkaa selostusta miten pitää mennä mistäkin. Auttoi todella paljon.

Kysäisehän sun opettajalta olisiko mahdollista? Kuten edellä mainitsin, erittäin hyödyllistä!

Mulla kans nuo tiukat käännökset teki/tekee tuskaa. En vaan meinannut uskaltaa kääntää tankoa tarpeeksi ja meni käännökset yli rajojen.

Itselläni auttoi kun opettaja kertoi, että missä vaiheessa pitää katsoa mitäkin törppöä (siis niitä merkkejä mitä on maassa). Jotenkin kun keskittyi siihen katsomiseen, niin pyörä kääntyi kuin itsestään.

Seuraavalla kerralla sitten unohdin jälleen kerran kääntää päätä ja katsoa niitä törppöjä, ja käänsin tankoa ihan oikein, mutta katsoin en tiedä minne ja vauhti loppui ja pyörä nurin
confused_orig.gif
.

Tämän jälkeen pelottaa taas ne saamarin ympyrät.

Mutta se pään kääntäminen ja katseen kohdistaminen oikeaan paikkaan auttoi ja toivottavasti auttaa seuraavallakin kerralla. Ja Heimon antamat ohjeet oli kyllä mielestäni todella hyviä  
thumbs-up.gif
.

Moottoripyöräopetuksen taso lienee varsin vaihteleva. Ainakin viime kesänä korttia suorittaessa opettaja kertoi tarinoita muiden koulujen toiminnasta.

Itselläkin oli yllättäen eniten tekemistä pujottelussa. Oma pyörä tai vaikka mopo olisi ollut hyvä, niin olisi voinut harjoitella omalla ajalla. Koulun pyörän (Honda CBF) kaasu oli varsin herkkä säädettävä. Tyhjäkäynnin / peruskaasun / 6000 rpm ero oli hyvin pieni ja peruskaasu tuppasi katoamaan käännöksissä. Niinpä käytin pujottelussa menetelmää, jossa vetoa annetaan vain tarvittaessa ja muutoin rullataan kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä. Eli: lähestyminen ensimmäistä käännöstä sopivalla nopeudella - 180 ast käännös kytkin pohjassa - suoraan ja veto päälle (kaasua kytkintä luistattaen) - 180 ast käännös kytkin pohjassa - vetoa päälle - pujotteluosuudelle kytkin pohjassa - jne.

Viimeinen ajoharjoittelutunti oli säästetty ennen käsittely/ajokoetta. Yllättäen pujottelurata oli paljon leveämpi kuin harjoittelussa. Ajoin rastit muutamaan kertaan läpi kunnes opettaja sanoi, että aja pyörä parkkiin. Kun sain kypärän päästä, opettaja kätteli ja sanoi: "Onnittelut! Käsittelykoe on suoritettu." Tutkinnon vastaanottajatäti oli seurannut suoritusta kentän laidalta ja aikataulukiireen takia todennut käsittelykokeen menneen läpi.
smile_org.gif

Kiitos varsinki Heimo hyvistä vinkeistä.

On oma pyörä, mut en oikeen oo sillä kauheesti uskaltanu kääntyillä, ettei kaadu. Se on jotenki niin erillainen esim kytkin, ajo-asento yms. Oon ajanu sillä kyllä muuten parkkiksella, mut en varsinaisesti pujottelutehtövöö tehny. Koulun pyörä on Kawasaki ER 6 ja meillä itellä on Suzuki sv 650. Pakko se vaan on lähtä silläkin harjottelemaan, pitää pistää ukko kävelemään viereen valmiina koppaamaan jos kaatuu
blush.gif

Autokouluopettaja on kerran mun pyynnöstä ajanu sen pujottelu radan, en kyylä muista kallisteliko se.

Seuraava käsittelu on ma 23.7 ja sitä ennen 2 ajokertaa ja 4 ajokertaa pe 20.7.

Hyvin se vielä lähtee sujumaan. :-) Kannattaa tosiaan hyödyntää se oman pyörän käyttö harjoittelussa - ukko avuksi viereen, kunnes löydät sen oman itsevarmuuden siitä että ei se pyörä mihinkään kaadu. Herkästi pistin aluksi turhaan jalkaa maahan, kun olisi voinut vain ohjauksella ja vauhtia säätämällä pitää pyörän pystyssä. Se jalan ja polven irtoaminen tankista myös vie heti painoa väärään suuntaan ja sitten se pyörä tosiaan kallistuu ja pyrkii kaatumaan kun vauhti tyssää.

Itse tein paljon mielikuvaharjoittelua: Silmät kiinni, kuvittelin radan edessäni ja tein mahdollisimman tarkkaan kaikki ne liikkeet jotka tehtävässä pitäisi tehdä. Varsinaisessa harjoittelussa se auttoi kummasti muistamaan "liikesarjat". Yksi mitä harjoittelin koulun pyörällä oli isolla tyhjällä parkkiksella jatkuva U-käännösten sarja (oikea, vasen, oikea...), parkkiruudun viivoista katsoin mihin pitäisi saada käännettyä. Juu, ei mennyt minullakaan ihan ilman ylimääräisiä tunteja. Tsemppiä!

Nyt se sit meni läpi! Jes!!
buttrock.gif

Kylllä on helpottunut olo!

Soitin autokoulun omistajalle ennen tokavikoja ajotunteja ja kyselin josko ois voinu saada hieman allennusta tunneista kun kerty niin paljon. No hän ehdotti sellaista et menisin sen kanssa ilmaisille tunneille. Ja kyllä niistä oli apuakin. Se osas antaa tosi kokreettisia neuvoja. Esim. pujottelua harjoteltiin niin et ajoin kaheksikkoa ja se seiso aina siellä mihin mun piti käännöksessä kattoa, sillai tajus tosi hyvin kuin pitkälle pitää oikeesti kattoo. Oikee opettaja aina vaan jankutti et käännä sitä päätä ei se muuten onnistu...

Nyt sitten alotetaan kunnon harjottelut omalla pyörällä. Jos menis viel tänään vähän ajamaan johonki lähelle ja jos menis huomenna töihin, jos ei ihan kauheesti sada vettä. Ei oikeen uskalla omalla harjottelua alottaa kauheen märissä olosuhteissa.

Nyt se sit meni läpi! Jes!!  
buttrock.gif

Kylllä on helpottunut olo!

Nyt sitten alotetaan kunnon harjottelut omalla pyörällä. Jos menis viel tänään vähän ajamaan johonki lähelle ja jos menis huomenna töihin, jos ei ihan kauheesti sada vettä. Ei oikeen uskalla omalla harjottelua alottaa kauheen märissä olosuhteissa.
Onnea kortin johdosta ja sinne vaan rohkeasti sateeseen. Mä ajoin inssin ihan kunnon sateessa. Se oli mun eka sadeajo kokemus. Vaan tuli se kortti silti. Nyt on reilu 5000km ajettu ja opittu kääntämään omakin pyörä. Mulle hyvä oppi on ollut et jos tuntuu ettei käänny niin "polvet takkiin ja hartiat rennoksi, eikä tuijoteta sitä kaidetta siellä kaistan toisella puolella vaan sitä tietä minne halutaan mennä".
062802moto_prv.gif

Back