• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua ensimmäisen ajopuvun valintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja smikke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Painkiller sanoi:
Ostin viime syksynä Motonetistä Richan Everest pöksyt (ensimmäiset ajohousut) nyt sitten niiden kanssa tuskaillut, kun jos otan vuoret pois ja alle tekniset alushousut ja collegehousut, niin parin tunnin ajeluiden jälkeen collegehousut on kastuneet hiestä läpi asti, kuitenkaan koko aikaa ajon aikana ne ei tunnu kuumille. Pidempään näillä n. +5 lämpötiloilla 80-100kmh nopeuksissa pikemminkin viileiltä. Sama homma jos on vuoret paikoillaan ja pelkät tekniset kalsarit, niin housuja pois ottaessa ovat suorastaan vetiset hiestä sisäpuolelta. Onko tämä hiostavuus pelkästään tällaisten halpisten ominaisuus vai menenkö turhaan housukauppaan uudelleen hakemaan toista merkkiä. Ajotakkina minulla on Alpinestarssin Andes ja yläosa ei sitten kuitenkaan hiosta. Vaikka on vuoret paikoillaan, huppari ja tekninen aluspaita. Alpinestarssilta en löytänyt riittävän isoa kokoa housuista, muuten olisin ottanut samaa merkkiä.
Mullakin halpishousut käytössä näillä keleillä. Tiivis kalvo joka ei hengitä. Pelkästään tekninen kerrasto alla riittää, aika tuskaista olisi jos vuoret laittaisi. Tärkeintä on kuitenkin pitää yläkroppa lämpimänä, takin alla on Klanin lämpötakki eikä kylmä ole tullut. Pari päivää sitten napsautin vahingossa virrat pois lämpötakista, niin hetken päästä käsiä ja jalkoja paleli. Kropan lämmistys kun toimii niin että jos keskivartalossa on viileää, niin jaloista ja käsistä vähennetään verenkiertoa. Eli niin hullulta kuin se kuulostaakin niin jalkojen paleluun voi toimia paremmin lämpimämpi takki kuin lisähousut/vuoret.

Jupezki sanoi:
2-Osaisia nahka-asuja olen käynyt sovittamassa, mutta päädyn kuitenkin ostamaan nahkatakin ja -housut erillään, jotka saan kuitenkin yhdistettyä vetoketjulla yhteen. Miten näissä nahkatakeissa istuvuus, täytyykö olla samaa luokkaa, kuin 2-osaisissa nahka-asuissa? Eli sinne takin alle saa mahtua vain se teknisen väliasun paksuinen paita? Miten paljon erillisille selkäpanssareille, joista oli puhetta tuossa vähän ylmepänä, kannattaa varata tilaa takin alle?
Tähän vielä tarvitsisin pikaisesti apua, kun pitäisi ostaa viikonloppuun menessä ajokamat, jotta saisi ajettua mahdollisen uuden pyörän kotia.

Jupezki sanoi:
Tähän vielä tarvitsisin pikaisesti apua, kun pitäisi ostaa viikonloppuun menessä ajokamat, jotta saisi ajettua mahdollisen uuden pyörän kotia.

Hitusen sekavan oloinen viesti, jos ostat 2- osaisen niin pitääkö sen istua samallalailla kuin 2-osaisen ?

Niin tai näin, selkäpanssarille kannattaa ilman muuta jättää tilaa jos se suinkin on mahdollista. Testaa asu siten että menet sen kanssa kyykkyyn ja kostat kädet suoraksi. Varmistat näin ettei hihat vetäydy ylös ja lahkeet nouse nivusiin.

No joo, oishan tuon voinut vähän paremminkin selittää.

Tilanne on siis tämä, että olen käynyt sovittamassa liikkeessä kaksiosaista ajoasua. Nyt aion kuitenkin ostaa nahkatakin käytettynä ja takin helmassa olevan vetoketjun avulla voisin yhdistää siihen housut. Minulla ei vielä ole tietoa, milloin ostan tai mistä ko. housut. Kysymyksen voisi siis tiivistää niin, että kuuluuko nahkatakin istua samalla tavalla, yhtä tiukasti, kuin 2-osaisessa puvussa olevan takin vai saako takki olla isompi?

Sporttinen asu ehkä saa olla snug fit ja tourinkityyppinen ratkaisu ehkä sitte enempi relax. Tai tälleen mä lähtisin liikkeelle…

Jupezki sanoi:
No joo, oishan tuon voinut vähän paremminkin selittää.

Tilanne on siis tämä, että olen käynyt sovittamassa liikkeessä kaksiosaista ajoasua. Nyt aion kuitenkin ostaa nahkatakin käytettynä ja takin helmassa olevan vetoketjun avulla voisin yhdistää siihen housut. Minulla ei vielä ole tietoa, milloin ostan tai mistä ko. housut. Kysymyksen voisi siis tiivistää niin, että kuuluuko nahkatakin istua samalla tavalla, yhtä tiukasti, kuin 2-osaisessa puvussa olevan takin vai saako takki olla isompi?

Tärkeintä on että takki on mukava ja riittävän kokoinen. Saat muuten kirjallisen takuun ettei vetskarit osu yhteen ilman suutaria...

Joo eivät aika varmasti osu kohdalleen, mutta laittaa siihen sitte adapterin. Paljonko selkäpanssarit yleensä vievät tilaa takin alla, täytyisikö olla yhtä kokoa isompi vai vain hieman väljä?

Taitavat yleensä mennä, ja usein takeissa on joku telttapatjanpala pitämässä selkäsuojan virkaa, joten sen kun ottaa pois ja kunnollinen tilalle, niin homma suhtkoht siinä samassa.

Jupezki sanoi:
Paljonko selkäpanssarit yleensä vievät tilaa takin alla, täytyisikö olla yhtä kokoa isompi vai vain hieman väljä?
Riippuu selkäsuojasta. Sellainen takin taskuun menevä ei paljoa vie, kun eivät ainakaan mun takeissani ole olleet kovin leveitä tai korkeita (takista näet sen taskun koon), ja paksuutta merkistä riippuen niillä on sentistä kahteen.

Toisaalta taas itse hommasin Forcefieldin Pro Sub 4 erikseen puettavan selkäsuojan, joka on leveä, korkea ja ennen kaikkea paksu limppu. Viitisen senttiä suurelta alaltaan. Jos olisin ostanut takin telttapatjamitoituksella, ei olisi tuon (ja rintapanssarin) kanssa enää hengittäminen onnistunut. (esim. kuva kombosta)
Tietysti noita laajempia irtosuojia on lukematon valikoima erilaisia, ohuista ja ilmavista sellaisiin koviin panssarilevyhässäköihin.

Jos sulla siis on joku tietty käytetty takki jota kuolaat, voit selkäsuojan tyyppiä vaihtamalla muokata istuvuutta, siis jos tiukkaa tehdessä riittää vaatimattomampikin suojaustaso. Jotkut kuulemma myös jättävät kiskalle lähtiessään tuollaisen ison irtosuojan pukematta, kun siinä menee se 30 sekuntia kauemmin. Jos tällaiseen tuntee taipumusta, paras hommata suosiolla se takin taskuun menevä levy.
Itse en enää osaisi ajella pienen ohkaisen takintaskusuojan kanssa järeämpään totuttuani, mutta mikä tahansa sertifioitu lätty auttaa jo äärettömän paljon verrattuna siihen täyteen suojattomuuteen tai vaahtomuovinriekaleeseen (käytännössä sama asia).

Kiitoksia vastauksista.

Täytyy käydä sovittamassa tätä takkia ja jos on sopiva niin lunastaa sitten itselle. Tarkoitus olisi laittaa ihan erillinen henkseleillä oleva selkäpanssari alkuperäisen läpyskän tilalle. Sitten menee sen takin kanssa ostamaan sitä panssaria ja kattoo sellaisen mikä menee mukavasti takin alle.

Miten muuten Hanx-merkkiset nahkatakit, sutta ja sekundaa vai laatukamaa vaiko siltä väliltä?

Osta rukka vetimen niin ei tarvi ostaa kun yhdet! Täältä myyntipalstalta lyötyy usein kohtuu hintaista tavaraa:jippikaijee:

Kävin tässä lirpaketta läpi ja jäi auki nahoista muutama seikka.

Turvallisuus, (nahka vs. Kangas) nahka parempi tästä näkökulmasta ?
Pukeminen ja säät. -alle teknistä kalustoa, ei muuta? (ei sen enempää reserviä kokopuolelle) Jos kylmä tai märkä päälle lisää kerroksia sään mukaan ?
2 osainen puku ilmeisesti käyttökelpoisempi ?
Selkäpanssarin vaatima tila, jätetäänkö kuinka paljon reserviä ?
Joku mainitsi lirpakkeessa laatumerkin? nahan olevan paperinohutta... mites esim. Berik -onko laadukasta ja turvallista tuotetta tarjolla? Näissäkin varmaan vakiona jotain suojia ?
Ja hoito nykyaikasilla Spray systeemeillä vai hevospuolen aineilla ?

Viimeksi muokattu:
Omat sekalaiset aatokset:

WD-40 sanoi:
Kävin tässä lirpaketta läpi ja jäi auki nahoista muutama seikka.

Turvallisuus, (nahka vs. Kangas) nahka parempi tästä näkökulmasta ?
Nahassa parempi kulutuskestävyys ja hyvin istuvassa nahkatakissa tai housuissa suojat pysyvät oikeilla paikoilla kaatotilanteessa.

WD-40 sanoi:
Pukeminen ja säät. -alle teknistä kalustoa, ei muuta? (ei sen enempää reserviä kokopuolelle) Jos kylmä tai märkä päälle lisää kerroksia sään mukaan ?
Nahkojen kanssa mä pidän alla aina pitkää teknistä alusasua (merinovillaa tai keinokuitua). Hikoillessa nahka tarraa paljaaseen ihoon ikävästi minkä tuo alusasu estää. Viileämmällä säällä alle vielä windstopper-alusasu. Sadeasukin auttaa lämpimänä pysymisessä, jos meinaa vilu tulla. Kerran olen pukenut goretex-asun päälle vielä sadehaalarin tuomaan lisälämpöä. Lämpötilaa en muista, mutta oltiin jo pikkuisen pakkasen puolella.

WD-40 sanoi:
2 osainen puku ilmeisesti käyttökelpoisempi ?
2-osainen nahkapuku on mielestäni se paras valinta suojaavuuden ja käytännöllisyyden kannalta yleiseen kruisailuun ja kahvitteluun. Vessassakin on helpompi käydä ja taskujakin useampi verrattuna 1-osaiseen. Vielä parempi jos 2-osaisen asun takin ja housut saa yhteen vetoketjulla. Tämä edesauttaa myös sitä, ettei alaselkä jää paljaaksi ja sitä kautta viileällä kelillä tule kylmä. Myös mahdollisessa konttaustilanteessa takin helma ei heti nouse kainaloihin.

WD-40 sanoi:
Selkäpanssarin vaatima tila, jätetäänkö kuinka paljon reserviä ?
En sinne ihan hirveästi jättäisi, koska lehmännahka venyy ajan saatossa ja pian se on väljä. Kengurunnahka ei juuri veny. Oma sweepin takki oli alussa melko tiukka rinta-/selkäpanssarin kanssa, mutta hetken käytön jälkeen se oli jo sopiva ja mukavan napakka.

WD-40 sanoi:
Joku mainitsi lirpakkeessa laatumerkin? nahan olevan paperinohutta... mites esim. Berik -onko laadukasta ja turvallista tuotetta tarjolla? Näissäkin varmaan vakiona jotain suojia ?
Berikistä ei ole omaa kokemusta, mutta en ole sitä huonoksikaan kuullut haukuttavan. Kengurunnahka taitaa olla kestävempää, kuin lehmännahka ja sitä kautta se voi olla ohuempaa.. ja kalliimpaa.

WD-40 sanoi:
Ja hoito nykyaikasilla Spray systeemeillä vai hevospuolen aineilla ?
Spay-systeemeihin ei ole ollut tarvetta tutustua, kun on silloin tällöin käsitellyt nahkakamat tallipojan valjasrasvalla. Myös jotain Pharman Dream Creamia on tullut käytettyä. Mahdolliset itikat ja muun ryönän pyrin pyyhkimään kamoista heti ajon jälkeen, kun ovat vielä suht tuoreita eikä joudu hinkkaamaan irti saati käyttämään pesuaineita.

Mitoituksesta sanoisin (kyykkypyöräilijälle), että hihan pituuden on hyvä olla sellainen että yltää rystysen päälle. Ja lahkeen pitää yltää kantapään alle.

Noniin, elikkäs hommasin kyykkypyörän ja pitäis nuo hyvinpalvelleet ixs tekstiilikamppeet päivittää nahkaisiin.
Mitäs tulee ottaa huomioon nahkapuvun hankinnassa, lähinnä mistä tietää että on sopiva? :blink:
Kaksiosasta ajattelin ja mitä kävin tossa local dealerilla sovittelemassa niin vaikutti vähän haastavalta kun itse 175/62kg niin yleensä tuntui "kittanalta" tai seuraava koko jäi patille mahasta/selästä jne..

Vaikka ajelen ns. adventure pyörällä niin hommasin viime kaudella nahkapuvun. Itsellä on jotenkin hankalan mallinen kroppa, perusfarkkujen kanssakin on ongemia. Muutaman kokeilun jälkeen päädyin Gimoton mittatilauspukuun. Olen todella tyytyväinen hankintaan, istuu hyvin eikä lepata.

JokeRR sanoi:
Noniin, elikkäs hommasin kyykkypyörän ja pitäis nuo hyvinpalvelleet ixs tekstiilikamppeet päivittää nahkaisiin.
Mitäs tulee ottaa huomioon nahkapuvun hankinnassa, lähinnä mistä tietää että on sopiva? :blink:
Kaksiosasta ajattelin ja mitä kävin tossa local dealerilla sovittelemassa niin vaikutti vähän haastavalta kun itse 175/62kg niin yleensä tuntui "kittanalta" tai seuraava koko jäi patille mahasta/selästä jne..

Itselle uusi sana toi "kittanalta", mutta itsellä nahkatakki oli ensialkuun tiukka. Tuntui, että oli jo hieman hankala hengittää, jos veti keuhkot täyteen. Mutta nahka venyy, jos ei oo kengurua. Kun vaan jaksaa pitää takkia päällä (ja kastua vesisateessa) niin kohta se istuu kuin se kuuluisa hanska.

Nyt on sama projekti menossa 1-osaisen nahkapuvun kanssa. Talvella tuntui, ettei se mene edes kiinni, mutta nyt alkaa tuntumaan omalta. Hieman siinä saa yksiosaisen kanssa askarella ja taistella, että saa päälle ja pois. :;):

Jos taas meinaat ajella pitkän kauden ja tarvitset takin alle lisävaatetusta, niin tämä kannattaa huomioida hyvissä ajoin. Ja jos ei muuten onnistu, niin sitten mittatilauspukua. Tuolta itse katselin viime syksynä: http://www.psihubik.cz/en/ Mittatilauspuvun saa juuri niillä väreillä, millä haluaa ja niillä mitoilla kun tarvitsee. Ongelmana vaan on toimitusajat, jotka voi kisakuskien tarpeista riippuen venyä pitkiksikin. Talvella oli 10-12 viikkoa ! :kääk:

Mulla oli eka ajatus että tää ei mene päälle. Millään. Sitte maha sisään, pidätä hengitystä, takin vetskaria kiinni ja puku nousee haaroista ja takin vetskari "lupsahtaa" ylös. Sitten onkin ok, olo on täpäkkä ja ajoasennossa tilanne rauhoittuu ja puristukset katoaa. Mun puku on vähän venynyt, huomaa kun ilman selkäpanssaria jää tyhjää selkään ja puku nousee hartioille helpommin kuin uutena. Ainut vaan että se verkkovuori ei ole venynyt vaan revennyt irti niskasta ainakin. Ei haittaa mua mutta olis saanu olla jotain venyvää kiinnikettä niissä. Mutta en mä tiedä onko sen puvun pakko olla tiukka, kunha ei jää löysää lerppaa vaan että puku on mukana kropan liikkeissä.

Olen muutaman nahkapuvun sopeuttanut omaan kroppaani menemällä suihkuun puku päällä. Kun puku kuivuu päällä, on se kuin mittatilauksena tehty. Jos vielä teet tämän lämpimänä/kuumana päivänä, jotta voit kuivattaa puvun ajamalla, muotoutuu se kuin itsestään oikeaan ajoasentoosikin samalla. Ja sen jälkeen lujasti rasvaa nahkaan.
Rasvausta ennen kannattaa pukua aina kostuttaa hieman, vaikka suihkupullolla. Ei siis kastella. Menee hoitoaineet paremmin ja syvemmälle nahkaan.

Back