• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua ensimmäisen ajopuvun valintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja smikke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nojoo otin tuossa sovitukseen arlen ness:in pelkän takin nyt alkuun, kokoa 48. Muuten ei valittamista mutta kun ei tosiaan ole housuja niin takki tuntuu napapaidalta kun "liitinki" nousee melkein napaa seistessä, toisaalta ei tuo heltta varmaan hirveästi pitempi sais ollakkaan kun ajaessa ihan napakka, sekä takalerppa juuri peittää persvaon. :cruising: Vai? Kuitenkin vastaisuudesakin tulee luultavasti työnneltyä ajofarkuilla + rotsilla nurkkapyörittelyt..

Viimeksi muokattu:
Olen tullut parin kesän kokemuksella siihen tulokseen, et pitää olla sekä tixtex että nahat. Itellä käytössä Arlen ness 2-osanen nahka kokoo 50 ja omat mitat 175/73. Tuon kaksiosaisen takkia ei oikein voi käyttää toisten housujen kanssa, kun on niin lyhyt. Irrallaan myytävät nahkatakit ovat hieman pidempiä mm. selästä. Kylmällä ja huonolla kelillä tulee ajeltua tekstiilileillä ja parempina +15 etieppäin keleillä nahoilla. Sadeasu kätevä noiden nahkojen kanssa, jos sattuu sade iskemään. Juurikin tällä viikolla näin kävi :) Molemmissa omat hyvät puolensa, mutta mukavampi nahoilla on ajella.

MrJ sanoi:
Olen tullut parin kesän kokemuksella siihen tulokseen, et pitää olla sekä tixtex että nahat. Itellä käytössä Arlen ness 2-osanen nahka kokoo 50 ja omat mitat 175/73. Tuon kaksiosaisen takkia ei oikein voi käyttää toisten housujen kanssa, kun on niin lyhyt. Irrallaan myytävät nahkatakit ovat hieman pidempiä mm. selästä. Kylmällä ja huonolla kelillä tulee ajeltua tekstiilileillä ja parempina +15 etieppäin keleillä nahoilla. Sadeasu kätevä noiden nahkojen kanssa, jos sattuu sade iskemään. Juurikin tällä viikolla näin kävi :) Molemmissa omat hyvät puolensa, mutta mukavampi nahoilla on ajella.

Jooh no alkukesän kun kuljin töissä (42km sivu) alkaen +2c keleistä noilla ixs tekstiilikamppeilla niin tarkeni ihan ok ja noitahan voi viileemillä keleillä käyttää edelleen.
Mutta tosiaan muillakin siis vastaavia kokemuksia noista 2-osasista puvuista, ettei voi oikein pelkkää takkia käyttää. Saisin kyllä tuon takin niin edukkaasti että voisin jostain metsästää noihin housut ja ostaa sitten vielä jostain semmosen pitempi helttaisen nahkatakin, onko ehdotuksia minkälainen?

Käyköhän muuten noista arlen ness ryysyissä vetoketjut yhteen jos ostaa samanmerkin housut?

Nyt Skotlanninreissulla testattuna uskaltaa kehua omaa ratkaisua, joka on Alpinestarsin Goretex-nahkahousut (tourinkileikkaus, pitkät saappaiden päälle tulevat lahkeet, ei polvislidereita), normi Alpparin nahkatakki ja sään varalta sadetakki edellisen päälle. Saappaat TCX S-Racet goreilla, joilla pärjää useimmissa ajo-olosuhteissa.

Esterin yllättäessä sadetakin saa kiskaistua päälle (vaikka pyörän päältä nousematta) niin nopeasti, että hetkeä aiemmin ohitetut autot eivät ehdi saada kiinni. Samalla vaihtuu kätevästi hanskatkin tankkilaukusta. Tällä setillä sateeseen ajamisen vitutus väheni merkittävästi, ja sadetakki toimi tarvittaessa myös lämpökerroksena vuorille kiivetessä.

Toki JokeRR kyykkykuskina haluaa varmaan kisaisemmat nahkahousut slidereilla, eikä niitä tietääkseni saa goreina, joten sateen sattuessa jumppaa on enemmän. Vähemmän polvea laahaaville kuitenkin varteenotettava setti.

Samoin Norjan reissun kokeneena ehkä uskallan osallistua tähän keskusteluun. Pohjois-Norjassa mulla päällä Dainesen D-Dry ajopuku, jolla pärjäsi hyvin (lämpötakki alla) kunhan veti sadekamppeet päälle. Näin teki myös varsin moni tix tex goreilla ajelleet. En oo varsinaisesti tix texien ystävä vaan oon enemmänkin nahoilla ajava ja mun mielestä nahat on paaaljoon mukavammat kunhan on sopivan lämpöistä. Tix texeissä on sellainen michelin ukon tuntuinen olo. Se mitä pukuja tarvitsee riippuu aika paljon siitä kuinka aikaisin keväällä aloittaa ajokauden ja kuinka pitkälle mopoilua jatkaa syksyllä. Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä ei nahoilla tarkene joten tix texit on ainut vaihtoehto. Kesällä nahat on kyllä sitten paljon mukavammat käyttää kuin tix texit.

Jos noi on ne rukkan goretex nahat niin joo... Paitsi jos on hikoilevaa tyyppiä niin goreteksit on sitten mitä on. Tuo normi nahka yläosaan ja gorenahka alaosaan olis minustakin optimi. Kumiasujen pukeminen alapäähän on tuskasta kun taivas aukenee.

En ole yhtään seurannut keskustelua, mutta omalta kohdalta semmoinen kommentti, että halpakopiokalvollisiin pukuihin ei kannata haksahtaa. Niitten kanssa ei tule kuin paha mieli. Itse ostin ensimmäiseksi ajopuvuksi Ixs:n jonkun minkälie muistaakseni Soltotex nimisellä kalvolla vuoratun ja se vuosi vettä läpi jo ensimmäisen kesän jälkeen.

kum1ankka sanoi:
En ole yhtään seurannut keskustelua, mutta omalta kohdalta semmoinen kommentti, että halpakopiokalvollisiin pukuihin ei kannata haksahtaa. Niitten kanssa ei tule kuin paha mieli. Itse ostin ensimmäiseksi ajopuvuksi Ixs:n jonkun minkälie muistaakseni Soltotex nimisellä kalvolla vuoratun ja se vuosi vettä läpi jo ensimmäisen kesän jälkeen.

Riippuu merkistä. Mun halpis Daineset D-Dry kalvolla on kestäny yllättävän hyvin sadetta. Samaa mieltä oon yleisesti siitä että halvalla ei saa hyvää mutta poikkeuksiakin on. Täytyy myöntää että mulla on myös Rukan tix texit (Armaxion) mutta en oo kokenu jotenkin niitä omikseni eli ne päällä on sellainen kumiukkomainen olo. Onhan ne tietenkin turvallisemmat kuin toi Dainesen puku ja varmasti pitää sadetta paremmin mutta jostakin syystä vedän päälle mieluummin tuon Dainesen jos nahkoja ei voi panna päälle sään vuoksi. Ykkösvalinta on kuitenkin nahat, sitten kakkosena tulee Dainesen tix texit ja vasta kolmantena Rukka.

Back