• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Apua ensimmäisen ajopuvun valintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja smikke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä oon ajanut tekstiileissä vain aikoinaan sen A-kortin, sen jälkeen on ollut pelkästään nahat + repussa sadeasu siihen päälle jos kelit yllättää.

Mun mielestä nahoilla kestää paremmin penkissä, ja olo on muutenkin "tukevampi".

Bone sanoi:
Katu ja tourinkihommissa voi... ja hieman kannattaakin joustaa siitä "tinkimättömästä"
periaatteesta että nahat on "puettava kenkälusikalla".

Ratahommat on ratahommia ja ne "todennäköisyydet" joille on laskettava ihan eri tavalla
painoarvoa, ovat aikalailla toiset kuin normiajeluissa.

Kohtuus on kova sana tässäkin asiassa.

Jos tällä yrität sanoa että muussa kuin ratakäytössä kannattaa nahkapuvuksi valita vähän väljä koko, niin en kyllä ihan äkkiä keksi mitä hyötyä tästä saavutettaisiin. Kokemuksesta voin sanoa että ainakin liian iso nahkatakki on lähinnä vittumainen, eikä pätkääkään mukava. Nahkapuku on nahkapuku riippumatta siitä käytetäänkö sitä kadulla vai radalla, ja mukavimmillaan se on silloin kun se on käyttäjälleen oikean kokoinen. Siitä nyt puhumattakaan että kaadossa ei ole kovin kiva jos puvun suojat ei pysy paikoillaan koska on tullut valittua pukuun vähän kasvuvaraa.

Waille sanoi:
Jos tällä yrität sanoa että muussa kuin ratakäytössä kannattaa nahkapuvuksi valita vähän väljä koko, niin en kyllä ihan äkkiä keksi mitä hyötyä tästä saavutettaisiin. Kokemuksesta voin sanoa että ainakin liian iso nahkatakki on lähinnä vittumainen, eikä pätkääkään mukava. Nahkapuku on nahkapuku riippumatta siitä käytetäänkö sitä kadulla vai radalla, ja mukavimmillaan se on silloin kun se on käyttäjälleen oikean kokoinen. Siitä nyt puhumattakaan että kaadossa ei ole kovin kiva jos puvun suojat ei pysy paikoillaan koska on tullut valittua pukuun vähän kasvuvaraa.

Paino sanalla kohtuus kaikessa.

Liian iso on liian iso, ihan sama miten ja missä tuota mittailee.

Kaikki tixtexit ovat suojien paikollaan pysymisen suhteen jo
helvetin paljon sen "liian ison" tuolla puolen.
Ei paljoa kiinnosta kieriä sellaisessa edes tourinkivauhdeissa
pitkin assua.

Ei ole millään muotoa höpö-höpöä lähteä siitä, että
ratahommissa riskikertoimet ovat sitä luokkaa..... jos yritystä
löytyy hiukankaan, että siinä touhussa puku suojineen on parempi
olla tasan tarkkaan "kuin integroitu omaan kroppaan ja nahkaan".
Ratahommissa myös enimmäkseen... kelistä riippumatta....
väännetään otsa märkänä, joten alla ei kummosta voi pitää.
Puhutaan siis varsin kapea-alaisesta touhusta.

Katuhommissa tilanne on lähtökohtaisesti hieman toinen.

Laitetaan näin päin....

Jos tuolla omalla yrität sanoa, että siviilikäytössä...
hyvin istuva, oikein mitoitettu (suojat oikeilla kohdin)
puku joka kärsii yhden ylimääräisen kerraston allensa
muuttumatta piinaksi.....
ei ole enää "sopiva", eikä tarjoa kummoistakaan suojaa....
eikä puvun suojat pysy enää tonteillaan.......

olet menettänyt suhteellisuudentajusi täydellisyyden ja
ehdottomuuden tavoittelun alttarille :;):.

Terve.

Olen tässä ensinmäistä nahkatakkiani hankkimassa ja olen selannut nettiä ja osui tälläinen Sweep Titanio IV nahkatakki minkä hinta on 199,50€ mikä vaikuttaa suht edulliselta.
Mutta pähkäilen vielä että minkä koon valitsen?
Olen 170cm "pitkä" kaveri ja yleensä tekstiili takeissa olen käyttäny kokoa S, mutta eikö tuo S ole nahkatakeissa aikalailla alaosa napaan asti?
Että kannattaisiko ostaa M koko vai onkohan se liian iso?
Pitäsi käydä liikkeissä testailemassa näitä mutta tuntuu siltä että eri valmistajilla on aikalailla erikoot että jossain S koko vastaa M kokoa ja toisinpäin.
Auttakas kokeneemmat moottoripyörä kuskit ajotakin valinnassa, housuja en tarvitse koska kangashousut löytyvät jo ennestään pisemmille matkoille sitten. :)

Älä osta sovittamatta, koot vaihtelee merkkien ja jopa eri mallien väliltä. Tai jos on pakko saada se tietty niin käy nyt ainakin vastaavaa kokeilemassa.

Nimim. Tulipa tilattua melkein sopiva rotsi.

Janne

Hyvä esimerkki: ostin kesällä kaksiosaista pukua: yhden merkin koko 56 oli sopiva, toisen merkin 54 ja kolmannen 52. Päädyin ottamaan 52:n koska sen sai sattumalta alesta. Kaikki nuo oli muutamia pikkueroja lukuunottamatta ns. Saman kokoisia. Kyllä se kannattaa ehdottomasti käydä ensin sovittamassa..

Mulla Sweepin nahka on mielestäni ehkä pienehkö verrattuna kokonumeroon. Taidan olla sellanen 56-58 yleensä ja toi nahka ny on 58. Ihan jämpti on.

Alexci sanoi:
Terve.

Olen tässä ensinmäistä nahkatakkiani hankkimassa ja olen selannut nettiä ja osui tälläinen Sweep Titanio IV nahkatakki minkä hinta on 199,50€ mikä vaikuttaa suht edulliselta.
Mutta pähkäilen vielä että minkä koon valitsen?
Olen 170cm "pitkä" kaveri ja yleensä tekstiili takeissa olen käyttäny kokoa S, mutta eikö tuo S ole nahkatakeissa aikalailla alaosa napaan asti?
Että kannattaisiko ostaa M koko vai onkohan se liian iso?
Pitäsi käydä liikkeissä testailemassa näitä mutta tuntuu siltä että eri valmistajilla on aikalailla erikoot että jossain S koko vastaa M kokoa ja toisinpäin.
Auttakas kokeneemmat moottoripyörä kuskit ajotakin valinnassa, housuja en tarvitse koska kangashousut löytyvät jo ennestään pisemmille matkoille sitten. :)

Itse oon saman kokoinen jantteri. Painoa on 76kg ja massakeskipiste ei ole tuossa navan ympäristössä pallona. En ole kehonrakentaja mutten myöskään jää oman varjon taakse piiloon. Mulla on Sweepin Ashigaru kokoa M. Se mahtui just ja just kun ostin ja laitoin takin alle Forcefieldin haarniskan. Ässä ei mennyt oikein edes ilman tuota haarniskaa. :kääk:

Toivottavasti tästä on apua, ja jos tarviit esim rinnanympärysmittaa tms laita YV:tä niin mittailen illalla kun tuun uimasta. :bye:

Mun kaks senttiä:

Tämä kausi oli minulla ensimmäinen ja sen olen ajanut Scottin tixtex kamppeilla, eri sarjan housut ja takki. Niissä on jonkinmallinen kalvo, irroitettava vuori ja hinta uusina yhteensä n. 300€ (ostin käytettyinä n. puoleen hintaan). Näillä olen pärjännyt menneen kauden mielestäni erinomaisesti. Housut vuotavat kuin seula, takki pitää. Pieni epämukavuudensieto kuuluu asiaan. Syksyllä tuli hommattua alesta kevlarvahvisteiset farkut koska stadilla käppäily on niissä tsillimpää :jpstyle:. Suunnitteilla on tulevaisuudeksi kaksiosainen nahkis + kortsu suojaavuuden takia.

Ääni täältäkin kaksiosaiselle nahkapuvulle.
Itsellä on kertynyt vähän kaikenlaista asustetta vuosien varrella tekstiilistä nahkaan, mutta nykyään ajelen pelkästään nahassa tai nahkatakki+tekstiilihousut, jotenkin vaan mukavammat.
Sateen varalle löytyy kaapista sadeasu, mutta ihan pikku sateen takia sitä ei viitsi laittaa.
Yksi parhaimpia ominaisuuksia nahkassa omasta mielestäni on se, että tuulen/ajoviiman vaikutus ei ole niin suuri kuin tekstiileissä, toisin sanoen nakupyörällä reipasta kyytiä mentäessä ei ole ihan niin riepoteltu olo:cruising:

Mitä mieltä porukka Arlen Ness 8364 Nahkatakista? Semmoista suunnittelin, 48 kokoa liikkeessä jäljellä ja mietin onkohan se liian pieni..

Olen 170cm pitkä.. Ja muutenki käytännönkokemuksia takista, onko se hyvä ja muuten..
Itse kun olen selaillut niin ei tunnu olevan ollenkaan selkäsuojaa, tai ei ole ainakaan mainittu ja se on kyllä aika suuri miinus puoli (Vai onko?)..

Noh, eikai se auta kun käydä kokeilemassa, ja selvittää.. Muttakun on Sunnuntai ilta niin ei tässä muutakaan tekemistä ole .. :right:

Kannattanee katsoa noissa nahka-asuissakin muuta kuin pelkästään sitä merkkiä, ts. nahan laatua, paksuutta yms...

(Hipelöin tässä taannoin nimenomaan arlenness:n takkia ja nahka oli kyllä luokattoman huonoa, paperinohutta ja sellaista haperontuntuista, jäi tunne että sormi olisi mennyt läpi jos olisi hieman kovemmin yrittänyt...)

Alexci sanoi:
Itse kun olen selaillut niin ei tunnu olevan ollenkaan selkäsuojaa, tai ei ole ainakaan mainittu ja se on kyllä aika suuri miinus puoli (Vai onko?)..

On ja ei .. Yleensä takin mukana ei tuu kunnollista selkäsuojaa vaan joku vaahtomuovilätkä.
Eli kannattaa
a: ostaa Level2 merkitty puettava selkäsuoja, joko henkseli+vyö tai liivi mallinen -- ylettää alemmas yleensä= suojaa paremmin, pysyy paremmin paikallaan ja valikoimaa löytyy.
b: hommata edellistä vastaava selkäsuoja ilman kiinnikkeitä sinne takin taskuun. -- lähtee aina automaattisesti mukaan, valikoima kapeampi.

Kannattaa muistaa takkia kokeillessa että noi tarttee pikkasen tilaa.

Itellä on kanssa eka kausi takana.
Ostin allrightin outletista viime keväänä mallistosta poistuvat alpinestartsin goretexit,
makso 300e housut+takki, ovh tietty oli muuta. Mutta helvetin hyvät oli, valehtelematta kertaakaan ei
tullu vedet läpi edes housujen haaruksista vaikka tuli kerran ajettua 300km vesisateessa putkeen.

Eli suositella voi ainaki kunnollisia goreja, mutta silti ostan keväällä itelle nahkatakin,
mun kangastakki ainakin lepattaa ehkä hiukan epämiellyttävästi kovemmissa vauheissa kattamattomalla pyörällä,
lähinnä selässä alko tuntua pussia vaikkei erityisen väljä takki olekkaan.
Noissa on tuuletusaukot ( avattavat) sentään niin hyvät ettei mitenkään epämielyttävän kuumat o kesällä.

Viimeksi muokattu:
specka sanoi:
On ja ei .. Yleensä takin mukana ei tuu kunnollista selkäsuojaa vaan joku vaahtomuovilätkä.
Eli kannattaa
a: ostaa Level2 merkitty puettava selkäsuoja, joko henkseli+vyö tai liivi mallinen -- ylettää alemmas yleensä= suojaa paremmin, pysyy paremmin paikallaan ja valikoimaa löytyy.

Yks pohdinnan arvoinen budjetti-tapaus nahkapuvun selkään on stormilla(kin) myytävä Level 2 -tasoinen vaahtokumityyppinen suojalevy mistä voi saksillakin leikata just sopivan sinne nahkapuvun selkätaskuun. Ainakin se pysyy aika hyvin kohdallaan napakahkon kokoisessa nahkapuvussa ja on edullinen (parikolmekymppiä) ja tosiaan reitattu Level 2 -tasoon.

Alexci sanoi:
Mitä mieltä porukka Arlen Ness 8364 Nahkatakista? Semmoista suunnittelin, 48 kokoa liikkeessä jäljellä ja mietin onkohan se liian pieni..

Olen 170cm pitkä.. Ja muutenki käytännönkokemuksia takista, onko se hyvä ja muuten..

Noh, eikai se auta kun käydä kokeilemassa, ja selvittää.. Muttakun on Sunnuntai ilta niin ei tässä muutakaan tekemistä ole .. :right:

Oli koko viime kausi tämä sama takki käytössä. Ei huonoa sanottavaa. Tyylikäs malli, perus 1,2-1,4mm lehmännappaa. Selkäsuojaa ei ole mukana, paikka sille kuitenkin löytyy vuoressa. Itse n. 190 pitkä ja takissa koko 54. Sopii kuin valettu mutta hihoihin joutui muutaman sentin lisätä.

Viimeksi muokattu:
Ostin viime syksynä Motonetistä Richan Everest pöksyt (ensimmäiset ajohousut) nyt sitten niiden kanssa tuskaillut, kun jos otan vuoret pois ja alle tekniset alushousut ja collegehousut, niin parin tunnin ajeluiden jälkeen collegehousut on kastuneet hiestä läpi asti, kuitenkaan koko aikaa ajon aikana ne ei tunnu kuumille. Pidempään näillä n. +5 lämpötiloilla 80-100kmh nopeuksissa pikemminkin viileiltä. Sama homma jos on vuoret paikoillaan ja pelkät tekniset kalsarit, niin housuja pois ottaessa ovat suorastaan vetiset hiestä sisäpuolelta. Onko tämä hiostavuus pelkästään tällaisten halpisten ominaisuus vai menenkö turhaan housukauppaan uudelleen hakemaan toista merkkiä. Ajotakkina minulla on Alpinestarssin Andes ja yläosa ei sitten kuitenkaan hiosta. Vaikka on vuoret paikoillaan, huppari ja tekninen aluspaita. Alpinestarssilta en löytänyt riittävän isoa kokoa housuista, muuten olisin ottanut samaa merkkiä.

Kyllä se taitaa olla vaan niin, että hengittävyys ei riitä. Mulla oli halpishousuissa hiukan samaa ja varsinkin takapuolen nahka penkkiä vasten oli aika tuskaisaa, reisissäkin oli kosteat läntit… Aito Gore-Tex auttaa ja nahka on nautinto. Kannattaa ehkä kokeilla vielä vetää pelkkää pitkää teknistä kalsaria allem, voi olla että tulee kyllä kylmä.

Toi tarkeneminenkin on monesta kiinni, entisellä XJ:llä reidet ja jalat kyllä otti kylmää, mutta nyt RF:llä ei ole mitään tietoa kylmästä, viimeisiin ajokeleihinkin riitti nahkahousut + ohut tekninen pitkäkalsaristo eikä varpaatkaan palele.

2-Osaisia nahka-asuja olen käynyt sovittamassa, mutta päädyn kuitenkin ostamaan nahkatakin ja -housut erillään, jotka saan kuitenkin yhdistettyä vetoketjulla yhteen. Miten näissä nahkatakeissa istuvuus, täytyykö olla samaa luokkaa, kuin 2-osaisissa nahka-asuissa? Eli sinne takin alle saa mahtua vain se teknisen väliasun paksuinen paita? Miten paljon erillisille selkäpanssareille, joista oli puhetta tuossa vähän ylmepänä, kannattaa varata tilaa takin alle?

Back