• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aprilia Tuono 102,6hp takapyörältä dynossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jomi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän tää vanha Tuono ole mikään huipputehokas, alta 130hp konetehoa tosiaankin putkella ja lastulla. Mutta sopivasti välitettynä itse en ainakaan lisätehoja kaipaa. Vetoalue (kuopan yläpuolella) riittää hyvin mutkapätkän "cruisailuun" vaikka 4. pesässä, ei tuolla röykkyisillä teillä uskalla silläkään aina täysiä availla.
Ja kävin tuota radallakin kokeilemassa, potentiaalia tuntuu olevan tusinakuskille ihan tarpeeksi, kuski on vaan niin ruosteessa että ajo oli aika karmean näköistä, melkein hävettää kun 3-4 kerta per kierros on keula tahattomasti ilmassa kun mutkista availee...

Eihän tää vanha Tuono ole mikään huipputehokas, alta 130hp konetehoa tosiaankin putkella ja lastulla. Mutta sopivasti välitettynä itse en ainakaan lisätehoja kaipaa. Vetoalue (kuopan yläpuolella) riittää hyvin mutkapätkän "cruisailuun" vaikka 4. pesässä, ei tuolla röykkyisillä teillä uskalla silläkään aina täysiä availla.
Ja kävin tuota radallakin kokeilemassa, potentiaalia tuntuu olevan tusinakuskille ihan tarpeeksi, kuski on vaan niin ruosteessa että ajo oli aika karmean näköistä, melkein hävettää kun 3-4 kerta per kierros on keula tahattomasti ilmassa kun mutkista availee...
Juurikin näin. Sopivasti välitettynä noissakin on ihan tarpeeksi. Harvemmin on tullut tunnetta, että myllyssä olisi liian vähän tehoa kuskin taitoihin nähden. Päinvastoin...mut eihän silti pieni lisä pahaa tee
tounge.gif

Heh, joo sarkasmiahan tuossa viestissäni tavoittelin. Huipputehon sijaan arvostan että keskikierrosten "grunttia" löytyy ja sitä ettei lenkiltä tulla kotiin metsurin tärisevin sormin. En osaa radallakaan hyödyntää edes osaa vehkeen potentiaalista, joten se siitä ;)
062802moto_prv.gif

Joo kyllä selvisi vika, mikä oli tuon ilmiön nimi omassani.
Se on tuo putken vaihto, kun vaihdoin orkkispöntön = malli Scania takaisin, jo persdynolla huomasi eron. Varsinkin keskialueen vääntö parani.

No kuitenkin pyörä nyt käy vielä uudestaan lähiaikoina dynossa, jotta näkee oliko kyse todellakin tuosta.

Ilmeisesti twini on konstikkaampi kuin rivikoneet, kun vaihtaa putken, pitää modata myös ruiskukartta.

Palaan asiaan...

Hommaa se modattu epromi ja koita sitten ;)

Toinen juttu minkä omassani tein oli välitykset. Eteen -1 taakse +1 oem ketju riittää ja muuttuu ajettavuus aika rajusti.

Mullakin on orkkis pönttö hyllyllä ja melkein piti hyllyä vahvistaa sen verran tuntu olevan tukevaa tekoa ;)

Toinen juttu minkä omassani tein oli välitykset. Eteen -1 taakse +1 oem ketju riittää ja muuttuu ajettavuus aika rajusti.

Mullakin on orkkis pönttö hyllyllä ja melkein piti hyllyä vahvistaa sen verran tuntu olevan tukevaa tekoa ;)
No, tuon yhden olen jo miinustanut edestä... , pitänee miettiä taakse kanssa + 1.

No, tuon yhden olen jo miinustanut edestä... , pitänee miettiä taakse kanssa + 1.
Tai -1 / +2 niin kuin lienee yleisin yhdistelmä ainakin kv piireissä. Itellä menee 16/44 kiinni seuraavaksi. Vakioputki toimii jo varsin hyvin jos on vakio lastu vielä kiinni. Sliparista riippuen keskialue kyykkää ilman säätöä tai lastun vaihtoa poikkeuksetta melkoisen pahasti. Omat kyykkävät käppyrät tulossa lähiaikoina. Toivottavasti jää kyykyt vaan siihen "ennen" käyrään...
tounge.gif

Tai -1 / +2 niin kuin lienee yleisin yhdistelmä ainakin kv piireissä. Itellä menee 16/44 kiinni seuraavaksi. Vakioputki toimii jo varsin hyvin jos on vakio lastu vielä kiinni. Sliparista riippuen keskialue kyykkää ilman säätöä tai lastun vaihtoa poikkeuksetta melkoisen pahasti. Omat kyykkävät käppyrät tulossa lähiaikoina. Toivottavasti jää kyykyt vaan siihen "ennen" käyrään...
tounge.gif
Mopo on kuin uudesti syntynyt huollon jäljiltä. PC kiinni ja 16/44. Sanoisinpa, että miltei täydellistä (ei voi olla vielä täydellinen kun se väliputki laittamati ja customikartta tekemäti). Kiitos MJL:n suuntaan jo tässä vaiheessa!!!
baaa.gif
thumbs-up.gif
033102beer_1_prv.gif

No niin nyt puhuu Aprilia 129.14 hp ja vääntö 104.98 takarenkaalta.

Mittaus tehty samalla Dynolla kuin aiempikin, päädyin lastun sijaan Rapid Biken boxiin & softaan.
Syy miksei esim. PC on se, että Rapid Bike on monipuolisempi ja Boxi sopii myös muihin pyöriin. Jos haluaa ottaa Boxin pois kun luopuu pyörästä ei vaadi kuin pyöräkohtaisen johtosarjan toisin kuin PC, joka on aina pyörämallikohtainen.

Työn teki Prätkäpaja, josta minulla on erinomaiset kokemukset aiemminkin. Jokuhan täällä tosin kritisoi heidän dynonäyttämiään.

Olen itse noin 40-vuotta ollut toisen moottoriurheilulajin kanssa tekemisissä ja voisin pitää pitkänkin esitelmän seossäädöistä ja ilmanpaineesta, happipitoisuudesta, säävaikutuksesta ja radan pidosta etc. testitilanteissa.
Tarkoitan vain, että kun mittaukset aloitettiin yhdellä penkillä niin saatoin myös loppuun ne samassa penkissä.

Kun hain pyörän tänään oli vain vähän huono kääntää tuppea nurin  
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Vai että 26% lisäys... Eikö ne muuta laittanut kun tuon Rapid Biken - ja oliko siinä sytkäohjaus samassa vai pelkkä ruiskutus?

Rapid Bike ohjaa myös sytkää + molempia ruiskurunkoja erikseen.

Nyt on vielä putki vaihtunut Akraan, joten pyörä menee vielä takaisin sille säädettäväksi...

Any way on kuin eri pyörä...

Ps. olen aina ollut erilainen nuori, jos kaikki muut ostaa PC:tä tai lastuja - halusin kokeilla jotain muuta.

Back