• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aprilia Tuono 102,6hp takapyörältä dynossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jomi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minun -07 Tuonosta on penkitetty 125hp / 115Nm.
LeoVincen sliparit ja map2 varustuksella. Toimii.
sport05.gif
Mulla aiemman omistajan jäljiltä kolme vuotta vanha käppyrä jossa 125hp/98Nm samansuuntaisella kokoonpanolla  
nixweiss.gif

sport05.gif
Mulla aiemman omistajan jäljiltä kolme vuotta vanha käppyrä jossa 125hp/98Nm samansuuntaisella kokoonpanolla  
nixweiss.gif
No, mitähän vikaa tosta meikäläisen vehkeestä sitten puuttuu  
omg.gif
Siihen en osaa mitään veikkausta heittää kun ei ole vanhempi Tuono/Mille tuttu, pisti vaan silmään nuo oman kikottimen vääntölukemat.

Pakko olla bugi jossain... Penkissä ehkäpä
tounge.gif

Aika oudolta tuntuu. Tuon verranhan pitäisi lähteä jo Caposta
tounge.gif
tiedä voiko PC:lläkään tuosta selvitä, vai onko jotakin isompaa vikaa kyseessä.

Muuten noissa edellisissä postauksisa melko vinhoja heittoja. Toisella mitattu 125hp/98nm ja toisella 125hp/115nm. 17% heitto väännössä samalla huipputeholla, lieneekö kuuluisa keskialueen kuoppa hoidettu suoraksi jälkimmäisessä.

Edittiä: Mitäänhän en mistään tiedä, mutta essonbaarijuttujen perusteella: Kaipa tuossa kannattaisi lähteä perusasioista - näyttääkö sensorit oikein (esim. TPS, eikä ole palloseurasta puhe), onko ilmansuodatin täynnä pikkuoravia, tulpat kohdillaan, bensaletkuissa ei mutkia ja bensansuodatin jopa päästääkin soppaa läpi - ehkä lopulta myös tuottaako bensapumppu tarpeeksi painetta. Perusteluita: Kuullut olen tapauksista joissa TPS näyttänyt mitä sattuu ja sen seurauksena injektorit syöttävät myös mitä sattuu, hapenpuute saattaa ahdistaa ja soppaakin olisi tarve saada. Erään laitteen (ei Aprilli) olen itse kokenut jossa bensansuodatin oli niin tukossa, että oli ihme että koko romu edes kulki. Toisaalta voisi katsoa aukeaako läppärungot täysin (vaijerien säätö), venttiilivälykset kohdillaan, pakoputkiston vuoto tai jopa laahaava takajarru, ketjut ja rattaat tuskin noin paljon voivat hukata vaikka olisivat kuinka loppu... Kaipa moottorista voisi lopulta tarkistaa puristukset jos ei mikään auta.

Ehkä viisaammat osaa kertoa lisää. Mikään noista ylläolevista ei tietääkseni tyyppivikana ole, eli toistaakseni vielä, arvailuja vain.

Linkki vikakoodien tarkastamiseen, tuolla lailla pitäisi selvitä myös TPS-säädöt oikealla puolella näyttöä - pitäisi lukea 0 kaasu suljettuna, ymmärtääkseni. Tässä toinen linkki jossa selitetty asia.

Joo pitääpä tulkita, tuota vikakoodilistaa, eikä mitään sivupanelia
tarvitse irroittaa johdot muutoinkin esillä.

Tulpat, ilmansuodatin vaihdettu 1600 km sitten keväällä, viimeksi tänään katsoin läppien avautumisen. Pyörätkin pyörii eteenpäin, ja varmaan bensaakin saa.

sport05.gif
nixweiss.gif
Hups! Kyllä nyt on myönnettävä, että ulkomuistini heitti pikkusen yläkanttiin. Sorry.

Tehon kyllä muistin oikein (124.8hp), mutta vääntöä liioittelin.
Kyllä se vääntö minullakin oli siellä satasen pintaan. Pitäs se tarkka lukema tarkastaa papereista, kunhan seuraavan kerran kotopuolessa käyn.

Lopputulos taisi olla niin, että teho kasvoi 10 hp ja vääntö 3 Nm alkuperäiseen nähden.

-köhmä-

Pakko olla bugi jossain... Penkissä ehkäpä
tounge.gif

Aika oudolta tuntuu. Tuon verranhan pitäisi lähteä jo Caposta
tounge.gif
tiedä voiko PC:lläkään tuosta selvitä, vai onko jotakin isompaa vikaa kyseessä.

Muuten noissa edellisissä postauksisa melko vinhoja heittoja. Toisella mitattu 125hp/98nm ja toisella 125hp/115nm. 17% heitto väännössä samalla huipputeholla, lieneekö kuuluisa keskialueen kuoppa hoidettu suoraksi jälkimmäisessä.

Edittiä: Mitäänhän en mistään tiedä, mutta essonbaarijuttujen perusteella: Kaipa tuossa kannattaisi lähteä perusasioista - näyttääkö sensorit oikein (esim. TPS, eikä ole palloseurasta puhe), onko ilmansuodatin täynnä pikkuoravia, tulpat kohdillaan, bensaletkuissa ei mutkia ja bensansuodatin jopa päästääkin soppaa läpi - ehkä lopulta myös tuottaako bensapumppu tarpeeksi painetta. Perusteluita: Kuullut olen tapauksista joissa TPS näyttänyt mitä sattuu ja sen seurauksena injektorit syöttävät myös mitä sattuu, hapenpuute saattaa ahdistaa ja soppaakin olisi tarve saada. Erään laitteen (ei Aprilli) olen itse kokenut jossa bensansuodatin oli niin tukossa, että oli ihme että koko romu edes kulki. Toisaalta voisi katsoa aukeaako läppärungot täysin (vaijerien säätö), venttiilivälykset kohdillaan, pakoputkiston vuoto tai jopa laahaava takajarru, ketjut ja rattaat tuskin noin paljon voivat hukata vaikka olisivat kuinka loppu... Kaipa moottorista voisi lopulta tarkistaa puristukset jos ei mikään auta.

Ehkä viisaammat osaa kertoa lisää. Mikään noista ylläolevista ei tietääkseni tyyppivikana ole, eli toistaakseni vielä, arvailuja vain.

Linkki vikakoodien tarkastamiseen, tuolla lailla pitäisi selvitä myös TPS-säädöt oikealla puolella näyttöä - pitäisi lukea 0 kaasu suljettuna, ymmärtääkseni. Tässä toinen linkki jossa selitetty asia.
Vikakoodien luvusta ei selvinnyt muuta kuin, että tyhjäkäynti on korkealla eli 1:sessä. Mutta ei kait se vaikuta tehoihin
eek.gif

Parikymmentä kaakkia sulta sieltä uupuu. Vie pyörä Tattikselle MJL-huoltoon Axonella säädettäväksi niin loppuu pähkäily, kun asialle ei voi oikein muuta tehdä.

Parikymmentä kaakkia sulta sieltä uupuu. Vie pyörä Tattikselle MJL-huoltoon Axonella säädettäväksi niin loppuu pähkäily, kun asialle ei voi oikein muuta tehdä.
Taisi olla vanhempaa vuosikertaa eli Axonella voi korkeintaan yrittää soitella Italiaan tossa tapauksessa
tounge.gif
Mut juu, SUosittelen kans MJL:n suunnalla pistäytymistä. Siellä saanet diagnoosin Tuonon huonoon kuntoon...

Kovin on heikossa hapessa juu jo vajaa parikymppiäkin ajettu peli,
Trumpat kulki iloisesti vielä 70.000:kin takana olevina. Kolme niitä on ollut.

Eipä kait auta kuin mennä siellä käymään...

Yksi puhuu takapyörätehosta ja muut kampiakselitehosta
eek.gif
Kunnossa olevasta Aprilian koneesta pitäisi lähteä n. 125 hv kampiakselilta, joka vastaa n. 112 hv takapyörältä (häviö vähän reilu 10 %). Vakio (kuristettu ja vakiomäppäys) antaa n. 105 hv takapyörältä. Eli reilu 5 hv on tuosta kadoksissa, joka voi osin johtua myös dynon kalibroinnista.

eek.gif
Kunnossa olevasta Aprilian koneesta pitäisi lähteä n. 125 hv kampiakselilta, joka vastaa n. 112 hv takapyörältä (häviö vähän reilu 10 %). Vakio (kuristettu ja vakiomäppäys) antaa n. 105 hv takapyörältä. Eli reilu 5 hv on tuosta kadoksissa, joka voi osin johtua myös dynon kalibroinnista.
Ex omani antoi 110 hp takaselta MR Powerin penkistä aikanaan. Avara ilmaboksi, lastu vaihdettu ja vakioputki...

Korjaako tuo lastu mitään keskialueen vääntökuoppaa eiköhän siihen tarvita PC tai Rapid Bike, näistä jälkimmäinen on laadukkaampi koska säätää myös sytkää.

eek.gif
Mä en vissiin osaa sitten lukea, mutta kuka on puhunut konetehoista?
Jussin käppyrät on referenssinä; 130 takapallolta...

Asiasta sen enempää tietämättä, mutta jos toi dynotulos on vanhempi kuin tältä vuodelta, niin aiemmin Prätkäpajan dyno näytti sen verran yläkanttiin että saatu takistulos oli todellisuudessa aika lähellä moottoritehoa...

Asiasta sen enempää tietämättä, mutta jos toi dynotulos on vanhempi kuin tältä vuodelta, niin aiemmin Prätkäpajan dyno näytti sen verran yläkanttiin että saatu takistulos oli todellisuudessa aika lähellä moottoritehoa...
Happy dynolta juu vaikuttaa  
biggrin.gif
Käyrien muoto ratkaisee ja PC3 ei riitä niiden oikomiseen vanhassa versiossa. Vaatii tuplaputket tai sen modatun keskiputken kera säädön. Kunhan saan palikat kiinni niin dataa tulossa  
baaa.gif

Ohessa muuten ex Tuonon käppyrät avaralla ilmaboksilla, lastulla ja välivaimentamattomalla orkkisputkella. Maksimit oli 111hp/102Nm (jos ei kuvasta saa tolkkua)...

eek.gif
Ei kun mulla on ainakin mennyt vanha ja uusi versio sekaisin. Selontekosi on siis hyvinkin totta. Seison korjattuna ja ihmettelen eikö Itävaltalaismyllyssä enempää löylyä piisaa... Vaihtoon se on varmaan omakin pistettävä
tounge.gif

Back