Annatko/antaisitko lapsesi ajaa TT-piikillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T-Doggy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Annatko/antaisitko lapsesi ajaa TT-piikillä? - eli puhutaan yli 11kW 2T-piikeistä

• 1. Kyllä annan/antaisin

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. En anna enkä antaisikaan

Ääniä: 0 0,0%

• Ääniä yhteensä
    0
Täystehosella DT:llä ajelin jossa oli papereissa valmiiksi 9kw...nämä niitä 90 luvun alun erikoisuuksia kun yamahat tuli lama aikana suomeen saksan kautta jossa vaadittiin 9kw jo sillon...tehot oli kuitenkin tallella.

Kaasun asento kuitenkin määrää kuinka se kulkee eikä ole merkitystä ajaako kolarin 100km/h vauhdista 11kw vai 20kw pelillä...*.

Suurin hyöty täysistä tehoista oli sillon että 80-100 vauhteja loikki meneen leppoisasti puolikaasulla, ei tarvinnut koko ajan mennä tuppi nurin, eikä mikään ylämäkikään tehnyt tiukkaa...

En näe teknistä ongelmaa miksi teini ei voisi täysitehoisella piikillä ajaa - juridisiin seikkoihin en ota kantaa.

Jos piikillä tuhoutuu ei se kyllä johdu hallinnasta karkaavista tehoista vaan useimmiten ajurin itsetuhoisesta käytöksestä.
Toki piikinkin eteen voi tuutata harkinta- ja havaintorajoitteinen autoilija tms. ei itseaiheutettu vaan ihan aito haaveri.

ns.30 heppaiset piikit ovat loppujen lopuksi aika helvetin pehmeitä vehkeitä, jokainen painoi järkiään 115-130kg joka kyllä vie pahimman kiukun. Tehoja harvoin oli luvattua ilman osien sovittelua ja joka vehkeessä mittari näytteli aivan omiaan.

Päästö ja melusyistä nykyiset piikit tuskin olisivat sen kummempia - ehkä jopa lutrumpiakin. Kestävyys voisi olla ehkä hieman parempi, tai sitten ei.

Jos moisen kokee lähtevän lentoon täböillä ainut looginen johtopäätös on että vehkeen kunnossa on ollut jotain kyseenalaista - esim.löysää ohjauslaakereissa, haarukassa, pyöränlaakereissa, iskarit loppu edestä ja/tai takaa ja luultavasti renkaatkin finaalissa kaupanpäälle.
Piikkihurjathan harvemmin pitävät värkkejään mitenkään loistavassa kunnossa, ainankaan ilman vanhempien painostusta.

Oma RD125LC painoi viimeisessä editiossa 88kg ja tehoa dyno näki rankasti kairatusta 180cc pannusta 40,6heppaa.
Esim. faijalla ei ollut mitään ongelmaa ajamisteni kanssa koska ensimmäinen viritys jonka vehkeelle tein oli isompi jarrulevy ja Brembo Gold nelimäntäinen jarrusatula, toinen viritys olikin sitten säädettävä takaiskari.

En satuttanut itseäni enkä saanut sakkoja koska otin vaarin neuvosta jonka mukaan järkeä saa käyttää sen suhteen missä avaa...

On tietenkin itse kunkin harkinnassa arvioida oman jälkikasvunsa vastuuntuntoisuutta ja järkeä oman toimintansa suhteen - tosin tämä harkinta minusta enemminkin määrää sen voiko ilkiölle antaa kaksipyöräistä - tai muutakaan moottoriajoneuvoa - yleensä ollenkaan.

Sakkojen maksupolitiikka on sitten oma asiansa.
Minun tapauksessani homma meni niin, että mitkä saan myös maksan itse ja jos ei omat rahat piisaa joutuu erotuksen maksamaan vanhemmille takaisin.

Kun katselee näitä nykyajan "kaikki mulle heti nyt" teinejä, niin kyllä kasvattaisin omani ajamaan ne kaksi kesää kiltisti että pääsee sitten 25kW puikkoihin. Ei se kaksi Suomen lyhyttä kesää nyt niin kamalan pitkä aika ole, etteikö sitä voisi harjoitella pienemmälläkin teholla.

Antaisin.

Itse ajelin aikoinaan TT- aprilia ärässällä ja vieläpä velipojan kanssa kahestaan. Ei olis oikein 11kw riittänyt. Ei nuita 2t-piikkejä ole tarkoitettu 11kilowattisiksi, kauheita vehkeitä ajaa niin. 4tahti taas eriasia, kun ei tehtaalta lähtiessäkään enenpää juuri ole.

Eikä sitä tullut mitenkään ylettömästi kaahattua vaikka melkein kaikilla kavereilla oli täysteho piikit, ja todella paljon tuli porukassa ajeltua. Etelä-pohjanmaalla asustelen joten täällä oli kyllä tilaa päästellä. Niin ja onhan se 125 kotari hieman eriasia kuin esim 125 aprilia tai nsr.. Että omantunnon mukaan valinnoissa..

Täällä nyt on väännetty ja puhuttu aikas paljon "kasvatuksesta" ja siihen kuuluvista metodeista ja vaatimuksista, mutta esim. NSR:ssä kuristus oli tehty siten, et semmonen putken tuupi työnnetty pakoputkeen ja sillä tehot alas. Noh, esimerkki kaveristani, joka ajoi mopon tallille, irroitti putken, rälläkällä tuupi putkesta irti ja TADAA niin oli Näsäri täystehoinen.

Eli vaikka kuinka vanhemmat heiluttaa etusormea ja kieltelee, niin kyllä se 16-vuotias on jo sen verta varttunu kaveri et kyl se osaa vanhempiaan kusettaa jos siltä tuntuu. Eli ei se aina kasvatuksesta ole kiinni. Niin ja itse todn. antaisin oman mukulani antaa täystehoista ja kokemuksesta voin juuri "perustella" että se 11kw menee niin mukavasti sitä 110-120 rekan peräs ja tuntuu et viel on varaa, kunnes lähet ohittamaan ja huomaat et kun "imu" loppuu niin se jää junnaan siihen rekan viereen ku seinään. Ja toinen on tosiaan tämä, et näitä kakstahti-pelejä ei ole suunniteltu kuristettavaks.. niinku ei vissiin isompia nelareitakaan.. ainakaan kaasarikoneita
omg.gif
biggrin.gif

Pikkasen mietytyttää että mitkä arvomaailmat muutenkin sitten opetetaan jälkipolville jos tieten tahtoen kotoa opetetaan lakia pienestä pitäen rikkomaan. Tämä kyllä vastauksen antaneista kotioloista.

Pohjois-amerikan Yhdysvalloissa saa ainakin joissakin osavaltioissa 16-vuotias teini ajaa usemman tuhannen kilon painoista "lahnaa" joten sikäli ihmiskunnan viisaiden näkemykset ovat alistettuja keskustelulle ristiriitaisuutensa vuoksi.

Hands-free lainsäädäntö on käytännössä kyseenalaistettu koko kansan suunnalta, joten se siitä lainsäätäjien auktoriteetistä.

Itse ajoin täysitehoisella NSR:llä aikanaan ja kaverini täysitehoisilla italialaisilla. Kummankaan hölmöilyissä ei laitteen hevosvoimat näytelleet suurta osaa.

Jossakin vaiheessa teinin/kersan täytyy kuitenkin tulla toimeen käskettävien hevosvoimien kanssa, ja trendi on sellainen että yhä nuorempaa kohdetta tulee käsitellä lain edessä aikuisena.

Siis: mopoautot pois tietä tukkimasta ja täysitehoiset piikit tilalle.

Olen ehkä jonkun mielestä väärässä mutta samapa tuo...

Back