En näe teknistä ongelmaa miksi teini ei voisi täysitehoisella piikillä ajaa - juridisiin seikkoihin en ota kantaa.
Jos piikillä tuhoutuu ei se kyllä johdu hallinnasta karkaavista tehoista vaan useimmiten ajurin itsetuhoisesta käytöksestä.
Toki piikinkin eteen voi tuutata harkinta- ja havaintorajoitteinen autoilija tms. ei itseaiheutettu vaan ihan aito haaveri.
ns.30 heppaiset piikit ovat loppujen lopuksi aika helvetin pehmeitä vehkeitä, jokainen painoi järkiään 115-130kg joka kyllä vie pahimman kiukun. Tehoja harvoin oli luvattua ilman osien sovittelua ja joka vehkeessä mittari näytteli aivan omiaan.
Päästö ja melusyistä nykyiset piikit tuskin olisivat sen kummempia - ehkä jopa lutrumpiakin. Kestävyys voisi olla ehkä hieman parempi, tai sitten ei.
Jos moisen kokee lähtevän lentoon täböillä ainut looginen johtopäätös on että vehkeen kunnossa on ollut jotain kyseenalaista - esim.löysää ohjauslaakereissa, haarukassa, pyöränlaakereissa, iskarit loppu edestä ja/tai takaa ja luultavasti renkaatkin finaalissa kaupanpäälle.
Piikkihurjathan harvemmin pitävät värkkejään mitenkään loistavassa kunnossa, ainankaan ilman vanhempien painostusta.
Oma RD125LC painoi viimeisessä editiossa 88kg ja tehoa dyno näki rankasti kairatusta 180cc pannusta 40,6heppaa.
Esim. faijalla ei ollut mitään ongelmaa ajamisteni kanssa koska ensimmäinen viritys jonka vehkeelle tein oli isompi jarrulevy ja Brembo Gold nelimäntäinen jarrusatula, toinen viritys olikin sitten säädettävä takaiskari.
En satuttanut itseäni enkä saanut sakkoja koska otin vaarin neuvosta jonka mukaan järkeä saa käyttää sen suhteen missä avaa...
On tietenkin itse kunkin harkinnassa arvioida oman jälkikasvunsa vastuuntuntoisuutta ja järkeä oman toimintansa suhteen - tosin tämä harkinta minusta enemminkin määrää sen voiko ilkiölle antaa kaksipyöräistä - tai muutakaan moottoriajoneuvoa - yleensä ollenkaan.
Sakkojen maksupolitiikka on sitten oma asiansa.
Minun tapauksessani homma meni niin, että mitkä saan myös maksan itse ja jos ei omat rahat piisaa joutuu erotuksen maksamaan vanhemmille takaisin.