Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Takapään painuma mitatataan taka-akselin kohdalta kohtisuoraan ylöspäin. Takapäässä voi painumaa olla vähemmän kuin edessä, (35-25mm).Ja sitten tuo takapää. Eräästä kohdasta A välimatka takahaarukkaan on 16cm.(siis ilman nostettu ja mitattu) Kuskin kanssa tuo välimatka lyhenee noin 2cm jos sitäkään eli kuskin kanssa tuo välimatka on 14cm. Eikös sen pitäisi myös olla tuo 1/3 koko joustosta kuskin kanssa eli vähän päälle 10cm vai oonko miten pahasti mettässä?
Pyöränä siis -03 r6. Miulla vähän sama ongelma kuin sinulla, että mistään en mitään tiiäIhan aluksi täytyy sanoa että mistään en mitään tiedä, mutta hämmennetään soppaaOlisko toi takapään esivaimennus liian kireällä? Mikä pyörä kyseessä? Olen kuullut isojen poikien puhuvan että ainakin 10r.ssä toi jousitus on hieman kovanlainen alussa mutta ns toiminta alueella olisi sama kuin muissakin kyykyissä.
![]()
Väännetään nyt rautalangasta eli ei mennä pahasti mehtään kun painauma kuskin kanssa koko joustomatkasta on tuolta 35-25mm väliltä/kö?Takapään painuma mitatataan taka-akselin kohdalta kohtisuoraan ylöspäin. Takapäässä voi painumaa olla vähemmän kuin edessä, (35-25mm).Ja sitten tuo takapää. Eräästä kohdasta A välimatka takahaarukkaan on 16cm.(siis ilman nostettu ja mitattu) Kuskin kanssa tuo välimatka lyhenee noin 2cm jos sitäkään eli kuskin kanssa tuo välimatka on 14cm. Eikös sen pitäisi myös olla tuo 1/3 koko joustosta kuskin kanssa eli vähän päälle 10cm vai oonko miten pahasti mettässä?
Näistä jutuista tiedän ainakin puolet vähemmän kuin kukaan, mutta luulen, että parempi sana tässä olisi esijännitys, jousen toimista puhuttaessa. Meinaan ettei mene puurot ja vellit sekaisin.Pyöränä siis -03 r6. Miulla vähän sama ongelma kuin sinulla, että mistään en mitään tiiämutta sammaa veikkaa ku sinä että esivaimennus olis liian kireellä. Vanha omistaja kyllä vannotti ettei ollu koskenut säätöihin, mutta mistäpä näitä tietämään.![]()
Öhlins-setting up your bikeVäännetään nyt rautalangasta eli ei mennä pahasti mehtään kun painauma kuskin kanssa koko joustomatkasta on tuolta 35-25mm väliltä/kö?Takapään painuma mitatataan taka-akselin kohdalta kohtisuoraan ylöspäin. Takapäässä voi painumaa olla vähemmän kuin edessä, (35-25mm).Ja sitten tuo takapää. Eräästä kohdasta A välimatka takahaarukkaan on 16cm.(siis ilman nostettu ja mitattu) Kuskin kanssa tuo välimatka lyhenee noin 2cm jos sitäkään eli kuskin kanssa tuo välimatka on 14cm. Eikös sen pitäisi myös olla tuo 1/3 koko joustosta kuskin kanssa eli vähän päälle 10cm vai oonko miten pahasti mettässä?
![]()
ThängjuuÖhlins-setting up your bikeVäännetään nyt rautalangasta eli ei mennä pahasti mehtään kun painauma kuskin kanssa koko joustomatkasta on tuolta 35-25mm väliltä/kö?Takapään painuma mitatataan taka-akselin kohdalta kohtisuoraan ylöspäin. Takapäässä voi painumaa olla vähemmän kuin edessä, (35-25mm).Ja sitten tuo takapää. Eräästä kohdasta A välimatka takahaarukkaan on 16cm.(siis ilman nostettu ja mitattu) Kuskin kanssa tuo välimatka lyhenee noin 2cm jos sitäkään eli kuskin kanssa tuo välimatka on 14cm. Eikös sen pitäisi myös olla tuo 1/3 koko joustosta kuskin kanssa eli vähän päälle 10cm vai oonko miten pahasti mettässä?
![]()
ja sieltä =>Setting the Spring pre-load
Taisi syy löytyä, kun vaan vielä tietäisi aiheuttajan. Kun istuu pyörän päälle niin keula ei painu vaan sitä pitää vähän houkutella jolloin kuuluu sellainen nitskahdus ääni. Samoin kun nousee pyörän päältä pois niin keula ei palaudu heti normaalitasolle vaan ensin kuuluu taas se nitskahdus. Ja kun keulaa painelee hienokseltaan niin se ei tunnu todellakaan herkälle.Mikähän voisi olla syynä kun keula alkaa nypyttämään moottorijarrutuksen aikana. Tasakaasullakin nypytystä hieman tuntuu, mutta veto päällä kyyti on tasaista.
Tarkoitatko etupään paluuvaimennusta? Mulla lukee R1:n etupään paluuvaimennusruuvin vieressä "TEN". Tarkoittaako tuo nyt samaa (=TENsion???)?Mielenkiintoisen asian opin viikonloppuna srra:n leirillä, kun Reinikainen piti siellä pienimuotoisen oppitunnin alustan perussäädöistä. Esim. Yamaha R6R:ssä on paluuvaimennusruuvi merkitty TENS merkinnällä, ja tuo tarkoittaa siis että sillä säädetään "tension" ominaisuutta, eikä pelkästään paluuvaimennusta. Ts. tuo säätö vaikuttaa sekä paluu- että kompressiovaimennukseen ja on periaatteessa vaimentimen jäykkyyssäätö..
Olikos tällainen juttu yleisesti kaikilla tiedossa, kun en itse ole moiseen ennen törmännyt..
Ainakin yleensä (en tiedä onko vaimentimia joissa toisin) tuo paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa iskarin rakenteesta johtuen myös menovaimennukseen. Paluu tuliskin aina säätää ensin ja vasta sitten meno. Eli paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa kanavaan josta virtaa aina kun alustassa liikettä. Meno vaikuttaa kanavaan jossa liikkuu neste vain puristusliikkeessä.Tarkoitatko etupään paluuvaimennusta? Mulla lukee R1:n etupään paluuvaimennusruuvin vieressä "TEN". Tarkoittaako tuo nyt samaa (=TENsion???)?Mielenkiintoisen asian opin viikonloppuna srra:n leirillä, kun Reinikainen piti siellä pienimuotoisen oppitunnin alustan perussäädöistä. Esim. Yamaha R6R:ssä on paluuvaimennusruuvi merkitty TENS merkinnällä, ja tuo tarkoittaa siis että sillä säädetään "tension" ominaisuutta, eikä pelkästään paluuvaimennusta. Ts. tuo säätö vaikuttaa sekä paluu- että kompressiovaimennukseen ja on periaatteessa vaimentimen jäykkyyssäätö..
Olikos tällainen juttu yleisesti kaikilla tiedossa, kun en itse ole moiseen ennen törmännyt..Toivottavasti ei, koska silloin heräisi kysymys, että mitähän hiivattia ja millä perusteilla sitä on tullut säädettyä.
Tai toisaalta...niitä perusteita voi kyllä kyseenalaistaa joka tapauksessa
. Yritys ja erehdys...ja uusi yritys...![]()
Mulle toi olisi aikamoinen yllätys. Oletko käytännössä huomannut/testannut että se "paluuvaimennuksen" säätö todellakin vaikuttaa keulan koko vaimennusjäykkyyteen?
Koetin viikko sitten Motoparkissa testata tuota paluuvaimennuksen vaikuttamista sisäänmenovaimennukseen, mutta en minä sillä suoraan sanoen huomannut olevan mitään vaikutusta. Mulla keula pohjasi pääsuoran jarruissa ja ajattelinpa kokeilla lisätä paluuvaimennusta, jos sen kerta pitäisi vaikuttaa keulan "yleiseen" vaimennustasoon. Ei tosiaan auttanut. Vauhtia melkein 280 (mittarin mukaan) jarruihin tullessa ja keula pohjaan. Onneksi on niin paljon varoja vielä jarrumerkissä että ei mennyt pitkäksi, mutta ei oikein osu hyvin siihen mutkaan sillä tyylilläKeulassa paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa vain paluuvaimennukseen.
Älä lisäile öljyä sinne vaan tarkista että jouset ovat sinun painolle ja ajotyylille sopivat ja lineaariset ja sitten että niiden öljyjen ominaisuuudet riittävät tuohon käyttöön. Jos lisäät öljyn määrää teet keulasta vain pahemman... "pohjaa aiemmin" kuin vakio setillä.Koetin viikko sitten Motoparkissa testata tuota paluuvaimennuksen vaikuttamista sisäänmenovaimennukseen, mutta en minä sillä suoraan sanoen huomannut olevan mitään vaikutusta. Mulla keula pohjasi pääsuoran jarruissa ja ajattelinpa kokeilla lisätä paluuvaimennusta, jos sen kerta pitäisi vaikuttaa keulan "yleiseen" vaimennustasoon. Ei tosiaan auttanut. Vauhtia melkein 280 (mittarin mukaan) jarruihin tullessa ja keula pohjaan. Onneksi on niin paljon varoja vielä jarrumerkissä että ei mennyt pitkäksi, mutta ei oikein osu hyvin siihen mutkaan sillä tyylilläKeulassa paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa vain paluuvaimennukseen.. Olisi vissin pitänyt lisätä öljyä keulaan niin riittäisi sisäänmeno vaimennus sitten. Mutta ihminen on oppivainen. Ehkä ensi kerralla yritetään taas jotain...![]()
Ei vaan juuri päinvastoin. Öljymäärä vaikuttaa oleellisesti menovaimennukseen ja etenkin pohjaukseen. Jousen jäykkyys mitataan mieluiten paikallaan dynaamisen painauman avulla kuskille soveliaaksi mutta jousella ei ole mitään tekemistä vaimennusten kanssa. Hyvä tapa on lisätä öljyä esim. 5ml/putki kerrallaan. Jos ei ole esim. lääkeruiskua käytössä niin ruokalusikka on hyvä mitta.Älä lisäile öljyä sinne vaan tarkista että jouset ovat sinun painolle ja ajotyylille sopivat ja lineaariset ja sitten että niiden öljyjen ominaisuuudet riittävät tuohon käyttöön. Jos lisäät öljyn määrää teet keulasta vain pahemman... "pohjaa aiemmin" kuin vakio setillä.Koetin viikko sitten Motoparkissa testata tuota paluuvaimennuksen vaikuttamista sisäänmenovaimennukseen, mutta en minä sillä suoraan sanoen huomannut olevan mitään vaikutusta. Mulla keula pohjasi pääsuoran jarruissa ja ajattelinpa kokeilla lisätä paluuvaimennusta, jos sen kerta pitäisi vaikuttaa keulan "yleiseen" vaimennustasoon. Ei tosiaan auttanut. Vauhtia melkein 280 (mittarin mukaan) jarruihin tullessa ja keula pohjaan. Onneksi on niin paljon varoja vielä jarrumerkissä että ei mennyt pitkäksi, mutta ei oikein osu hyvin siihen mutkaan sillä tyylilläKeulassa paluuvaimennuksen säätö vaikuttaa vain paluuvaimennukseen.. Olisi vissin pitänyt lisätä öljyä keulaan niin riittäisi sisäänmeno vaimennus sitten. Mutta ihminen on oppivainen. Ehkä ensi kerralla yritetään taas jotain...![]()