Olisiko suositella aloittelijaystävällisiä malleja n. 1000-3000€ budjettiin? Budjetti juuri ja juuri venytettävissä mikäli löytyy pyörä, joka ruksaa useamman kriteerin. Kriteerit ovat lähinnä Café Racer / Scrambler / Brittiretro -henkisyys (tai helposti siihen tyyliin muokattavissa), taloudellisuus, luotettava maine sekä helppo, rento ja turvallinen ajettavuus. Unelmapyörä olisi uusi Triumph Street Scrambler tai Street Twin, mutta siihen budjetti ei tällä hetkellä kyllä veny. Ajo koostuu lähinnä kaupunkiajosta pääkaupunkiseudulla ja mutkaisesta maantieajosta, toisinaan olisi hyvä päästä sorapäällysteiselle mökkitiellekin. Tehon puolesta oikeastaan aivan sama, kunhan pysyy suht vaivattomasti muun liikenteen mukana jäämättä jalkoihin nopeusrajoitusten puitteissa. En millään usko, että olisin ikinä kaipaamassa lisätehoa pelkästään vauhdin puolesta, vaan olen enemmänkin leppoisan nautinnollisen maaseutuajon ja käytännöllisen työmatka-ajon perään. Alavääntöä arvostaisin kovasti, jotta vaihteita ei tarvitsisi olla alituiseen vaihtamassa. ABS-jarrut tietysti iso plussa, mutta meinaavat olla budjetissani melko mahdottomia.
Kyykkyjä, täysenduroita ja cruiser/chopper -tyylisiä malleja ei tarvitse vaivautua ehdottamaan, kun eivät sytytä millään lailla. Pyörät joita olen itse katellut ovat luokkaa Suzuki GS500e, Kawasaki ER 5, Yamaha SR400 & Mash -merkin kiinalaiset pyörät. Tuota Yamahaa tuppaa olemaan aika harvakseltaan tarjolla. Ainiin ja vartta minulta löytyy sen 174cm, joten sitä parempi mitä matalampi ja kevyempi pyörä on.
Kyykkyjä, täysenduroita ja cruiser/chopper -tyylisiä malleja ei tarvitse vaivautua ehdottamaan, kun eivät sytytä millään lailla. Pyörät joita olen itse katellut ovat luokkaa Suzuki GS500e, Kawasaki ER 5, Yamaha SR400 & Mash -merkin kiinalaiset pyörät. Tuota Yamahaa tuppaa olemaan aika harvakseltaan tarjolla. Ainiin ja vartta minulta löytyy sen 174cm, joten sitä parempi mitä matalampi ja kevyempi pyörä on.
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi Triumph Bonneville T100 ja Kawasaki W650-800 miellyttäisivät molemmat valtavasti ulkonäöltään ja muuten, mutta budjettia pitäisi jostain venytellä ja paino mietityttää näin kaksipyöräisistä tyystin kokemattomana. Ja miksei sitten ottaa vaikka opintolainaa samalla ja hommata suoraan Street Scrambler.