• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan pyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosputo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mäkine sanoi:
kohtuullisesti ajetut Cb honda, Er kawat, gs, gsf ja gsf suzukit taitaa olla melkolailla ainoita vaihtoehtoja. Ei oo kauneimpia tai tykeimpiä, mutta perille pääsee.

Yeps. Kauneus on katsojan silmässä. Mun gsf on mun mielestä kaunis. Eikä liian tykki, mutta sehän onkin hyvä retkeilypyörä ja ajoasento perushyvä. Mulla oli kiikarissa alunperin cb Honda, mutta suzukiin sitten päädyin kuin vahingossa.

Jonkun valintamallin mukaan eka pyörä voi olla ihan mikä vaan ja sitten se seuraava tai sitä seuraava on se, jonka osaa itse mieltymystensä mukaan valita. Itsellä kävi sitten niin, että kun riittävästi ajelin, aloin arvostaa gsf:n ominaisuuksia sen verran, että ei jaksa edes muita kokeilla... no kakkospyöräksi - jos rikastun - hommaisin kuitenkin jonkin matkaenduron.

Varmatoimista faitterityylistä budjettipyörää etsiessä ei pidä unohtaa vuosituhannen alun honda hornetteja.

Jra919 sanoi:
Morjens, ekaa viestiä kirjotellaan tälle foorumille.

Oon menossa nyt keväällä suorittamaan A-korttia ja nyt tietysti tullu kateltua pyöriä. Ajokokemusta kaks pyöräsillä on ala-asteelta aina sinne 18 ikävuoteen asti, jonka jälkeen autokortti vei mennessään. Mopoilla tuli ajeltua paljon ja vähän kaverin piikkejäkin testattua. Ikää siis nyt 26.

Asiaan, ekaa pyörää miettiny ja tullut siihen tulokseen että joku streetfighter tyylinen ois omaan makuun. Budjetti on rajallinen kun ei ekaan pärrään hirveesti tee mieli sijoittaa. Ajatuksena ois 90-luvun 900rr blade tai sitten toisena vaihtoehtona saman ikäluokan gsx-r 750. Vähän katoin myös gsx-r 1000:sia, mutta ne mahtaa olla jo turhan tehokkaita mulle. Mielipiteitä, meneekö noilla pahasti pieleen ekan pyörän hankinta?

Itsekin aloittelija, mutta päädyin uuteen pyörään joka tapauksessa. Katselin kyllä ns parin tonnin pyöriä - en tiedä onko se millainen suhteessa budjettiisi - mutta ovatko Honda Hornet tai Kawa ER-6N yhtään sitä tyyliä mikä kiinnostaisi? Niissä parilla tonnilla saa jo tuoreempaa kuin 90-luvun tavaraa. Ja löytyyhän Hondaltakin esim 600-kuutioista cebaria jne.

yöLiitäjä sanoi:
Itsellä kävi sitten niin, että kun riittävästi ajelin, aloin arvostaa gsf:n ominaisuuksia sen verran, että ei jaksa edes muita kokeilla... no kakkospyöräksi - jos rikastun - hommaisin kuitenkin jonkin matkaenduron.

Tuleeko niissä automaattisesti mukana keltainen huomioliivi. :)

Jos kyykkääminen tuntuu hyvältä lajilta, se 750 Giksu saattaa olla aika kurko laite.

Menee huomattavasti rennommin kuin kusiainen, mutta ei ole ollenkaan yhtä raaka laite kuin tonnari.

Jos ehjän 750:n löytää, niin ei liene huono hankinta.

Ovat vaan valitettavasti paljon harvemmassa kuin kusiaiset ja tonnarit:(.

JMH sanoi:
Vaikka tällaisia pikavalinnalla:

https://www.nettimoto.com/honda/cb/2368062

https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2311780

https://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/2341908

https://www.nettimoto.com/honda/cbr/2358874

Vittu, tommoset rupee itseänikin syyhyttämään. Vois aika huoletta roiskia menemään, vaan miksi vitussa näitä omiaan sitten rakentaa ja puunaa :D. Ihan hölmön hommaa.

JMH..... JUST SIKS :grin:.

Samaan pakettiin voi sitte välillä olla tekevinään jotain "mukamas" fiksumpaakin :grin:.

Ihan vitun tylsä paikka tää pallo olis, jos ihan kaikki olis aina vaan pelkkää "järkevää".

Sille on ihan hyvä silti "perustaa" se pohja..... jolla voi sitten vetää... mitä vetääkään.... kuin Ellun kana :grin:.

Seiskapuokki gixxeri on kyllä pätevä ja nopea pyörä. Kannataa katsella niistä My-00 eteenpäin ruiskuvehkeitä. Niissä on ominaisuudet kohdillaan. :thumbup:

pejuko sanoi:
Tuleeko niissä automaattisesti mukana keltainen huomioliivi. :)

Eipä tule, semmosen joutuu ostamaan itse :). Mulla on sellainen mutta vähälle käytölle jä kesällä. Kun tuossa mun takissa on valmiina keltaiset heijasteet... Mut vielä parempi näkyvyyden ja vaikuttavuuden kannalta ainakin perässäajelijoille on vinottain selän yli menevä heijastinvyö, varsinkin, jos siihen liittyy vyötärön ympäri menevä vyö... Ja jos sen alla on siniseen viittaava nahkapuku. Mulla ei oo tuota heijastinta, mutta puku on...
:cruising:

jaulis sanoi:
Eikä kannata unohtaa 535 Viragoa jos fighteristä kerta haaveilee.
Eli nyt oletkin sitten edullisen fighterin kannalla? Kumma juttu, luulin että pitää santanderin sedän avustuksella olla vähintään kympin, mielellään kahden pyörä joka jampalle, ketkä pyörästä haaveilee, koska eihän halvemmalla pyörällä pärjää millään. Alustan ominaisuudet tulee vastaan matkalla snägärille, kun ei oo öhlinssiä :p
Sulla tuntuu jonkin sortin ongelmia olevan, kun pitää jokaiseen viestiini takertua.

Jos ei ole niin justiinsa, että toimiiko pyörä koko kauden ja tonni kaks rahaa sinne tai tänne, niin mikä jottei. Jos sillä meinaa oikeesti ajaa, niin kyllä ainakin itselle luotettavuus on aika tärkeä kriteeri pyörän hankinnassa. Ei ehkä kaikille.

Melkosia setiä täällä, kun mennään pelkästään sydämen äänen mukaan. Noh, sitä se keski-iän kriisi ilmeisesti joillekin tekee :thumbsup:

yöLiitäjä sanoi:
Eipä tule, semmosen joutuu ostamaan itse :). Mulla on sellainen mutta vähälle käytölle jä kesällä. Kun tuossa mun takissa on valmiina keltaiset heijasteet... Mut vielä parempi näkyvyyden ja vaikuttavuuden kannalta ainakin perässäajelijoille on vinottain selän yli menevä heijastinvyö, varsinkin, jos siihen liittyy vyötärön ympäri menevä vyö... Ja jos sen alla on siniseen viittaava nahkapuku. Mulla ei oo tuota heijastinta, mutta puku on...
:cruising:

Olen sanonut kavereille ja kollegoille, että sitten kun mulla on nahkaliivi tai huomioliivi päällä niin saa ajan luvan kanssa päälle. :)

Niih…. valojen käyttöpakko... tai what ever…..

Jotain on pakasti vinksallaan siinä kohtaa kun joku sanoo:

En nähnyt täyspitkää yhdistelmää.... kun sillä ei ollut "valot päällä" :grin:.

Ufobongarien genressä toi vielä menee.... mutta ei normiliikennöinnin puitteissa:grin:.

Se on sitten toinen asia... että jossain olosuhteissa "ajovalot päällä" auttaa oikeasti havainnoimaan
muita tielläliikkujia
.
Kunnuskusumukseksi noussee…..

Edellyttääkö lainsäädäntö havainnoimaan erilaisia valoilmiöitä..... vai tielläliikkujia :grin:.

….. keltaisissa liiveissä vai ilman ?

Lakkaatko sinä "olemasta" ilman keltaisia liivejä ? :;):

Aika moni tuntuu lakkaavan..... ja monessa eri puitteissa/ympäristössä :grin:.

Kiitoksia vastauksista. Noita mitä JMH linkitit niin oonkin katellu noita joensuussa ja siilinjärvellä olevia. Nuissa kusiaisissa ja er kawassa mietityttää se, että jääkö ne pieneks äkkiä. Oon sitä tyyppiä niin autojen ja pyörienki kanssa, että mielummin löytää kerralla sen yhen eikä tarviis heti vaihtas. Tälleen ainaki autoken kanssa menny et oppii tuntemaan sen yksilön. Jonku turbo motin autoihin tehneenä tuota rakentelutaitoa löytyy sen verran, että huollot saa kuitenkin tehtyä ja vähä korjailtuakkin. Ajo mihin pyörä tulee niin vajaa 15km suunta työmatkaa ja sitten ihan yleistä fiilistely ajoa. Ei ole tarkotus lähtee vetämään pitkiä siirtymiä. Ehkä tässä haetaan sitä mopo iän aikasta "turhaa rälläilyä" ja pyörän laittelua.

^
Saa tollasella kusiaisellakin rällättyä, mutta vaatii rajua sinkin kiristelyä. Vanhoissa seiskapätkissä, bladen ysisatasissa ja tietty tonnareissa sitä pauhua tulee alhaalta mukavammin. Eihän tuolla kaupunkinopeuksissa merkitystä oo, mutta maantie- ja motarinopeuksissa on.

On niitäkin perverssejä, jotka tykkäävät kusiaista punarajalla rääkätä. Oma fiiliksensä tuossakin.

Jos työkalut pysyy noinkin hyvin käsissä, niin pelotta noita halpoja vermeitä ostamaan. Saa kovan pyssyn puoli-ilmaiseksi, kun vähän laittaa alustaa, jarrua ja rungon laakerointia.

Ja noita ei tartte sääliä. Mahtavia mopoja.

Voit ne vanhat er kawat jättää hyllyyn. Faitteroitua retrosporttia peliin, tai faitteroi ite.

JMH sanoi:
On niitäkin perverssejä, jotka tykkäävät kusiaista punarajalla rääkätä. Oma fiiliksensä tuossakin.

Ne äänet :D Ihan kuin formulakisassa olisi mukana.

Kyllä poikakin hämmästyi, että "ei ikinä olis uskonut että tosta lähtee tollaset äänet". Menin nääs kakkosvaihteella ohi ja otin kerrankin peliin ne kymppitonnin kierrokset. Ja vauhti taisi olla juuri ja juuri sallitun rajoissa. Kone rääkäisi kuin... kuin... rääkätty kissa.

Jra919 sanoi:
jääkö ne pieneks äkkiä.

No mitä pitää pienenä? Lyhyemmällä ei jalat yllä maahan ja painoa on sen verran, että heikompi ei jaksa pitää pystyssä, jos paikaltaan kallistaa liikaa... Jaa, että tehojen puolesta? Tuskin työmatka-ajossa.

Mutta tosiaan, kun ensin ajelee jollain ja oma maku kypsyy ja sitten vaan tietää, mitä haluaa. Jostain on lähdettävä liikkeelle. Autojen ja moottoripyörien vaihtaminen on ihan ok. Paitsi jos kiintyy niihin ja alkaa keräillä nurkkiinsa.

Joo. Kokonsa puolesta tuskin löytyy liian pientä pyörää fyysisesti kun pituutta on sen reilut 170.. Voihan se olla kun pääsee ylipäätään autokoulun pyörällä ajamaan niin sitten jo tietää vähä mikä on riittävästi tehoa pyörässä. Ja varmaan kaupungissa ja pienillä teillä kusiainen riittää. Välityksiähän nuista kuitenkin tulee lyhennettyä pikkusen.

Ajatuksena tuossa bladessa kiehtoo tekniikan kestävyys ja se että alusta sekä jarrut on vakiona jo vähä parempaa kun 600cbr? Onko 600cbr pultattava takahäkki vm.95 eteenpäin? Käsittääkseni sekin vähä helpottaa rakentelua.

Älä anna pituuden masentaa. Ei noi katupyörät niin korkeita ole. Sitäpaitsi tommonen faitteri kaatumisraudoilla kuuluukin parkkeerata kyljelleen. 1500-2000 laite, niin ei koskaan korkealta putoa. Huollettuna ei arvokaan enää laske. Huoltokulut huollon pedanttisuudesta riippuen voivat olla hyvinkin edullisia, kun itse tekee. On silti totta, että tonnin pyörään voi ostaa puolentoista tonnin kaasarit. Ihan miten vain.

Nyt on hyvää otetta ensipyöräksi. Oispa itekin ollut noin fiksu.

Ne autokoulun erkit tuntuu siinä varovaisessa koulutusajossa ihan pirteiltä, mut onhan ne tuhnuja. Mutta muutta, tuhnukin voi olla hauska. Voi vetää enemmän tai vähemmän ronskisti stopparia vasten melkein koko ajan. Taas fiilistä.

Mäkine sanoi:
Eli nyt oletkin sitten edullisen fighterin kannalla? Kumma juttu, luulin että pitää santanderin sedän avustuksella olla vähintään kympin, mielellään kahden pyörä joka jampalle, ketkä pyörästä haaveilee, koska eihän halvemmalla pyörällä pärjää millään. Alustan ominaisuudet tulee vastaan matkalla snägärille, kun ei oo öhlinssiä :p
Sulla tuntuu jonkin sortin ongelmia olevan, kun pitää jokaiseen viestiini takertua.

Jos ei ole niin justiinsa, että toimiiko pyörä koko kauden ja tonni kaks rahaa sinne tai tänne, niin mikä jottei. Jos sillä meinaa oikeesti ajaa, niin kyllä ainakin itselle luotettavuus on aika tärkeä kriteeri pyörän hankinnassa. Ei ehkä kaikille.

Melkosia setiä täällä, kun mennään pelkästään sydämen äänen mukaan. Noh, sitä se keski-iän kriisi ilmeisesti joillekin tekee :thumbsup:

Moottoripyöräily nyt on vaan parasta kun menee sydän edellä, eli ostaa juuri sen gengren/mallin pyörän mikä oikeasti itseä himottaa ja jonka pystyy hankkimaan. Pikkujonnet ja isot pojat sen tajuaa, "nuorilla" aikuisilla monasti on hieman ongelmia hahmottaa koska silmille iskenyt ruuhkainen elämä pakottaa päätä takapuoleen ja ohimoja kiristää.

Niin tollo ei kannata kuitenkaan olla että kuuntelee "kokeneiden", eli yleensä sen toisen tai kolmannen pyöränsä hommanneita "järkimiehiä" jotka omassa erinomaisuudessaan julistaa ainoksi oikeksi tavaksi sitä omaa polkua harrastuksen parissa.

Kannattaa siis lopettaa se itsensä (ja muiden) kusetus niillä järkivalinnoilla ja ottaa sydän peliin, niin moottoripyöräilyyn saattaa jopa rakastua. Pelkkä persaukisuus on huono tekosyy niille "järkivalinnoille" moottoripyörien kanssa. Se ei ole ongelma, pelkästään hidaste jonka taklaaminen tosin vaatii sitten sitä oikeaa järkeä ja mielikuvitusta.

Sama pätee kaikkeen harrastamiseen. Kannattaa harrastaa omilla ehdoilla ja itseään varten, silloin kuvaan tulee mukaan intohimo jos laji on itselle se oikea. Kannattaa jättää ne "järkihommat" suosiolla kaikille yksinkertaisimmille poseeraajille. :grin::grin::grin:

Ekan mallin ER6 on siitä hyvä, että siinä on muut ominaisuudet tasapainossa tehojen kanssa. On meinaan jännä peli syöttää sinkki kireällä :grin:

Back