• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan pyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosputo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
B12 sanoi:
Pienissä koneissa on sellainen ominaisuus.

Harmittihan se, kun sellaiseen oli rahansa upottanut, ensi huollon jälkeen jatkoi matkaansa seuraavalle omistajalle. Oli kalliit 800km.

Itse ostin Yamaha XSR700 ja voin kyllä suositella. MT-07:n mahtavalla koneella, mutta ainakin itselle paremmin sopivalla pystymmällä ajoasennolla. Miellyttää kovasti myös mun silmää. Jos noita 650-700 kuutioisia nakuja katselee, niin taitaa tuo Yamahan 2-pyttyinen mylly olla se "paras" vaihtoehto ainakin moottorin puolesta. Mutta eiköhän tähänkin eriäviä mielipiteitä löydy.

Jos kuskilla on kokoa niin suosittelen esim Bandit 1200 tms.
Pienempiä pyöriä suositellaan yleensä aloitteleville kuskeille, minä hankkisin ensipyöräksi isomman.

Omien kokemusten mukaan isommissa prätkissä hallintalaitteet ja ajomukavuus ovat yleensä paremmat.
Suzukin GSF:ää suosittelen koska sopii isommallekkin kuskille, neste kytkin ja moottorissa laaja käyttöalue,
(vetää hienosti alhaalta) ja onhan tuossa aika varma tekniikka kohtuu rahalla?

Tässä tietenkin budjetti vaikuttaa paljon.. :orgmp:

just noilla oikean pyörän kokoisilla on helpompi opetella just sen laajan voiman vuoksi
ei ole niin tarkkaa vaihteesta aina liikkuu ja voi sit alkaa käyttämään kierroksia kun taito karttuu.....

Syväjärvi sanoi:
Jos kuskilla on kokoa niin suosittelen esim Bandit 1200 tms.
Pienempiä pyöriä suositellaan yleensä aloitteleville kuskeille, minä hankkisin ensipyöräksi isomman.

Omien kokemusten mukaan isommissa prätkissä hallintalaitteet ja ajomukavuus ovat yleensä paremmat.
Suzukin GSF:ää suosittelen koska sopii isommallekkin kuskille, neste kytkin ja moottorissa laaja käyttöalue,
(vetää hienosti alhaalta) ja onhan tuossa aika varma tekniikka kohtuu rahalla?

Tässä tietenkin budjetti vaikuttaa paljon.. :orgmp:

Pienempää tuskin kannattaa edes koitella... varmasti leppoisa laite alotella, eikä mene ihan ekalla viikolla pieneksi kuitekaa.
Ja halvat vakuutukset tuohonkin on kaiken lisäksi

ekös ne ole kalliita käyttää pienkonebensa vs normi
sit kyttää kokoajan sitä kierrosmittaria ettei sammu...... isomalla voi katsella maisemia tai liikennettä...

A59 sanoi:
just noilla oikean pyörän kokoisilla on helpompi opetella just sen laajan voiman vuoksi
ei ole niin tarkkaa vaihteesta aina liikkuu ja voi sit alkaa käyttämään kierroksia kun taito karttuu.....

Toinen suuntaus on suositella ja pakottaa aloittelijalle pieniä 250-kuutijoisia laitteita, joilla opitaan ajamaan aina tasan täyskaasullla.

Mielestäni tehokas laite on alkuun parempi, niin tulee opittua kaasun käyttökin heti.
Toisaalta painavat rohjot myös hyötyvät enemmän oikeasta ohjaustekniikasta.

Mäkine sanoi:
Saako noita mopoja kadulle alle tonnisinakin? :dunno:

Onhan noita 999cc laitteita ollut hyvin saatavilla jo pitkän aikaa.
Esim. Honda Cb1000r on oikein helppo ajettava. koeajoraporttini, youtube

Viimeksi muokattu:
Hienoa huomata, kuinka täällä annetaan oikein todella hyviä neuvoja harrastuksen pariin haikailevalle. Tuntuu lähtevän lapasesta. En tiedä mitä ketjun aloittaja tarkoittaa normaalilla ajamisella, mutta voisin kuvitella sen tarkoittavan ajamista asvaltoidulla tiellä noudattaen nopeusrajoituksia. Enkä tiedä myöskään aloittajan budjettia. Voisin kuitenkin kuvitella puhuttavan muutamista tuhansista...

Vanha perussääntöhän on rahan kanssa kipuilevalle, että osta ensin kunnon ajovarusteet ja loppurahalla moottoripyörä.

Oma suositukseni pitkän tauon jälkeen on A2 luokan pyörä. Kannattaa ehkä lukaista TM 13/2016 vertailu. Kaikki testin laitteet ovat helppoja pyöriä ja luulisin käytettyjenkin hintojen olevan maltillisia.

BMW F 800 R
Honda CB500F
Husqvarna 701 Supermoto
Kawasaki Z800 e
KTM 690 Duke
Suzuki SV650A
SWM Silver Vase 440

Noiden kanssa ei korkealta tipu, vaikka ensimmäisen kauden jälkeen havittelisikin tehokkaampaa. Toki tuossa testissä eivät olleet kaikki tuon genren pyörät, mutta ihan kiva otanta kuitenkin.

Tervetuloa takaisin hienon harrastuksen pariin! :peukutpystyyn:

Mulla ollut pyöriä 450-1000cc väliltä vuosien varrella ja kun nyt ei olla ihan tyhjän päältä lähdössä ja rajallisella budjetilla liikenteessä, kyllä itse hommaisin lähellä 1000cc olevan pyörän. Jos pelottaa niin voi vaikka kuristaa, mutta itselläni ainakin tullut todella nopeasti kusiaisen rajallinen suorituskyky vastaan. Ei sitten tarvitse heti yhden kauden jälkeen olla vitutus päissään vaihtamassa ainakaan tehojen puutteen takia. Se nyt on vaan fakta että häviät lähes aina pyörää vaihtaessa.

Mä ajelen 660cc/48hp eikä ole vielä rajat tulleet vastaan, jaksaa mokoma kulkea isoakin tietä hyytymättä eikä ole kertaakaan ole tehot loppuneet kesken edes moottoritiellä. Kaikenlaisia pyöriä on ollut alla enkä oikein ymärrä tuota "osta tonninen, muut on tehottomia mopoja", ei ne tehot ole tehneet autuaaksi, eikä ison moottorin tuoma pyörän fyysinen koko. Pienemmälläkin voi hyvin ajella jos pääkoppa kestää ajatusta ettei jalkojen välissä ole se kylän isoin... :cruising:

TiJuKo sanoi:
Vanha perussääntöhän on rahan kanssa kipuilevalle, että osta ensin kunnon ajovarusteet ja loppurahalla moottoripyörä.
Jos noin tiukkaa on, että pyörän jälkeen ei rahat meinaa riittää ajokamoihin, niin suosittelen reilusti edullisempaa pyörää tai säästämään vielä vähän aikaa.

Toki voi hommata hypevarusteet, jotka suojaa varmasti hyvin ja maksaa tolkuttomasti, tai sitten vaikka motonetistä käydä penkomassa alelaarit. Suojaa kelvollisesti, ei ehkä istu niin hyvin kun nuo kalliit, mutta ite oon ainakin pärjänny oikein mukavasti.

Toki kypärässä ei kannata säästellä.

Mun omat varusteet:
Kypärä https://www.motonet.fi/fi/tuote/4013846/HJC-avattava-kypara-IS-MAX-II-mattamusta

Ajokengät (Ei ihan samanlaiset, mutta samantyyliset. Hyvät työmatkailuun ja lähiöpyörittelyyn, kun noilla on hyvä kävelläkin) https://www.motonet.fi/fi/tuote/3822187/Richa-Kart-Leather-ajokengat-musta

Hanskat https://www.motonet.fi/fi/tuote/4013917/Targa-Basalt-ajohanskat-musta

Ajotakki (tästä vanhempi malli tosin, mutta saman tyyppinen) https://www.motonet.fi/fi/tuote/4013779/Richa-Gotham-ajotakki-musta

Ajohousut jotkut satkun richan tarjoushousut po0lvi ja lantiosuojilla.

Hintaa tulee n. 600e ja noilla pärjäilee n. rapiat 10 asteessa jo, ellei tarvii kovin pitkiä matkoja liikuskella.
Tai no, kuka pärjää, kuka ei. Mulla ei oikeestaan oo koskaan kylmä, niin itse pärjään koko kauden läpi noilla varusteilla.

TiJuKo sanoi:
Oma suositukseni pitkän tauon jälkeen on A2 luokan pyörä. Kannattaa ehkä lukaista TM 13/2016 vertailu. Kaikki testin laitteet ovat helppoja pyöriä ja luulisin käytettyjenkin hintojen olevan maltillisia.

BMW F 800 R
Honda CB500F
Husqvarna 701 Supermoto
Kawasaki Z800 e
KTM 690 Duke
Suzuki SV650A
SWM Silver Vase 440

Noiden kanssa ei korkealta tipu, vaikka ensimmäisen kauden jälkeen havittelisikin tehokkaampaa. Toki tuossa testissä eivät olleet kaikki tuon genren pyörät, mutta ihan kiva otanta kuitenkin.

Joo, tuossa on hyvä lista sopivista peleistä tauon jälkeen, tai miksei ihan sellaisellekin, jolla on pyöräkokemusta lähihistoriassa.

Hinnat vaan on aika korkeita melkeinpä kaikilla noilla malleilla.
Toki sanotaan aina, että huonot välineet tappaa kiinnostukseen harrastukseen, kuin harrastukseen, mutta kyllä se harrastuksen idea ja ilo pitäisi lähteä ihan pelkästä ajamisen ilosta, eikä siitä, että on bränikkä pyörä alla, mikäli haluaa harrastuksen kestävän. 5-10k euron hintaluokkaan saa paljon parempaakin.

Hyviä vaihtoehtoja esim. Suzuki SV650 2003- , hinnat 2-3,5k luokkaa.
Suzuki GSF650 , ~2-4k e
Kawasaki ER6 , hinnat ~2-4k e
Yamaha FZ6 , ~2-4k e
Honda Hornet 600/900 ~2-4k e
Suzuki Dr650SE ~2,5-3k e
Yamaha XT660 ~3-4k e

Riippuen vähän tietty minkälaisen pyörän haluaa.

Re: Aloittelijan pyörä.

Mä olen pettynyt ettei kukaan ole vielä maininnut turbobusaa :rant:

Suzuki GSF650(S/A/SA)/GSX650F(A) suosittelen minäkin. Painoa ehkä enemmän, kuin muissa vastaavan kokoisissa, mutta kyllä sillä aloittelijakin pärjää.

Koheltaja sanoi:
Mä ajelen 660cc/48hp eikä ole vielä rajat tulleet vastaan, jaksaa mokoma kulkea isoakin tietä hyytymättä eikä ole kertaakaan ole tehot loppuneet kesken edes moottoritiellä.
Voin kertoa, että isokoneisia tehopyöriä ei hankita kadulle rajojen hakemista varten. Paitsi ehkä Ghost Rider ja kumppanit.
Miksei voisi ajella vaikka cb 125 llä? Ei silläkään lopu teho kesken. Saattaa päästä ihan ylinopeuttakin moottoritiellä.

Muutamat on suositellut GSX-650F:ää, mutta ehkä GSX-1250F voisi olla fiksumpi pidemmän päälle... Itsekin aikoinaan aloittelin 650F:llä ja jo parin viikon päästä alkoi ärsyttämään kun se ei mene mihinkään ja sen vuoksi kyseinen pyörä tuli vaihdettua aika nopeasti tehokkaampaan. Muutenhan toi on kyllä ihan kelpo peli, suht tilava ja hyvä ajoasento eikä edes pahan näkönen. Ja kun katsoo tarjontaa noiden osalta, niin hinta-laatusuhde vaikuttaa olevan kyllä aika paikallaan. Ja mihin merkkiin päätyykään, niin jos on mahdollisuus hankkia ABS -jarruilla varustettu mopo niin aina parempi.

Suiza1400 sanoi:
Voin kertoa, että isokoneisia tehopyöriä ei hankita kadulle rajojen hakemista varten. Paitsi ehkä Ghost Rider ja kumppanit.
Miksei voisi ajella vaikka cb 125 llä? Ei silläkään lopu teho kesken. Saattaa päästä ihan ylinopeuttakin moottoritiellä.

Kuka on puhunut rajojen etsimistä kadulla? Täysin hölmöä hommaa ja sellaisen ei pitäisi pyörää ostaa ollenkaan. Kysyjä käsittääkseni etsi pyörää katukäyttöön ja siinä, monien vakuutteluista huolimatta, pärjää selkeästi pienemmälläkin kun tonnisilla tehopakkauksilla.

Kaiken kokoiset pyörät ovat kivoja. Olisi jäänyt paljosta paitsi, jos koko ajouran ajan olisi vain siirtynyt isompaan ja isompaan. Itsellä on ollut ihan sekaisin isoa ja pientä. CB900 jälkeen ostin 125 RDeen:grin:
Kun oli niin museokuntoinen, ihan priima. Ajoinkin sillä vielä aika paljon. Pienellä pyörällä saa omanlaisensa kiksit siitä kun sitä on pakko piiskata koko ajan.

Parina kesänä aikanaan oli kaverilta lainassa ER-5 Kawa. Siinä oli tosi helpon tuntuinen peruspyörä kyllä, jolla ei liikenteessä kuitenkaan jalkoihin jäänyt. Vähän tylsä toki kyllä. Joku pieni rivinelkku voisi olla pirteänä pitävä.

Back