• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tietenkin kannattaa miettiä, että mikä se lähtötaso kenelläkin on ja millä tekniikalla mennään. Jos toki puhutaan siis suistumispelosta, niin rajoitusnopeuksien lähistöllä asiaa kannattaa kyllä treenata. Jos joku jo raahaa customin tappeja pitkin asfalttia, niin lisämotivointi saattaa johtaa kaatoon.

Ensinnäkin tarkoituskaan ei ole kadulla saada pyörää erityisen kallelleen. On kuitenkin toki hyvä tietää, paljonko se suurinpiirtein voi kallistua, jotta tietää esim yllättävässä tilanteessa paljonko on varaa. Yksi paikka tarkistaa pyörän kallistuman määrää on takarenkaan reunat eli ns. sururaidat. Melkein pyörä kuin pyörä mahtuu kallistumaan siten, että rengas kuluu reunoja myöden. Jos renkaassa on reunoissa kulumatonta aluetta, niin tarpeen tullen voit huoleti käyttää lisää voimaa kallistamiseen (kuivalla puhtaalla asfaltilla). Viltsun mainitsema ulkopuolinen tarkkailu on vielä parempi keino.

Osa kallistumasta on mahdollista korvata painonsiirrolla eli ei kuskin ole pakko aina tököttää suorassa pyörän päällä. Joskus näkee sitäkin, että kuski on eri suuntaan kallellaan kuin pyörä - siis pyörän suhteen. Tällöin pyörä kallistuu enemmän kuin mutkan suhteen tarpeen. Päätä ja olkapäätä vain vähän sisäkurvin puolelle, niin se riittää katuliikenteeseen.

Turvallisen tuntuista maksimikallistumaa on toki hyvä treenata radalla. Ei sitä opittua voi sellaisenaan normiajoon siirtää, mutta tuo se joustovaraa ongelmakohtiin.

Entäs pito sitten. Yleensä kuivalla puhtaahkolla asfaltilla voi vetää aika reilulla kallistumalla, mutta ei se maantie mikään rata ole. Renkaat myös vaikuttavat asiaan paljon. Tiellä voi olla pikipaikkauksia, lehmänp#¤kaa, vettä, öljyä, kiviä, pölyä jne, jolloin kyseisessä kohdassa ei hirveän tiukkaa mutkaa tehdä. Kyseisessä kohdassa pitäisi pystyä kuitenkin tekemään nopeitakin linjanvaihtoja, mikä saattaa mutkassa edellyttää nopeaa käännöstä ennen ongelmakohtaa, jotta sen schaissen yli pääsee ajamaan pystyssä.

Eikä siitä mihinkään pääse, että joskus se mahdollinen kaatuminenkin on parempi vaihtoehto kuin esim suistua pystyssä rekan keulaan. Joissain tilanteissa siis kannattaa joka tapauksessa yrittää.

Kun sattuu tulemaan tarve kallistaa enemmän, niin melkein iskee sellainen kylmä hiki kun tuntuu että se kaksisataakiloa + kuski on niin kallellaan, ja kun sen painon kuitenkin aistii.. niiin se pelko että miten se siitä nousee ylös kun mutka alkaa loppumaan... Niin se vaan nousee... Se tunne vaan on aikalailal eri kun jollain tossumopolla
tounge.gif

Halusin vain kertoa että LÄPI!!!!!!

Hauskinta tässä on että tänään ennen inssiä harjoiteltaessa en meinannu päästä mitää tehtävistä läpi ja melki kaadoin pyörän inssinpitäjän eteen.

Silti kaikki ekalla yrityksellä läpi ja maantieajossa huomautus vain että saisi vielä vähän hiljempaa tulla risteyksiin.

Mahti fiilis. Tästä se alkaa
062802moto_prv.gif

Paljon onnea!
Itsellä 2 ajotuntia takana, viimeisimmällä pyörä 3 krt nurin. Pari kertaa pujotteluharjoituksessa vasemmalle käännyttäessä ja kerran liikennevaloissa.
Miten se onkin niin vaikeaa! Jäi kehnot fiilikset vaikka muuten ajotunti menikin ihan ok. Ja mieli tekisi harjottelemaan, mutta vasta reilun viikon päästä olisi kolmas ajotunti
sad_orig.gif
Lisää täytyy ottaa, ei mielestäni puhettakaan että selviäisin vielä käsittelykokeesta tai inssistä. Täytyy myös selvitellä milloin olisi mahdollista suorittaa teoria ym.

SnaS , ajetaankohan me samassa koulussa & samalla harmaalla Hondalla Hyvinkäällä?
Olin tänään ekalla ajotunnilla, käsittelykokeen tehtäviä harjoiteltiin. Ei ole ihan helppoa kääntää oikealle pientä ympyrää.

B-kortti mulla on ollut vuodesta -91 , viedessäni nyt korttihakemusta miliisille sanoivat että lääkärintodistus vaaditaan myös. Ennen sitä lekurin paperia eivät käsittele hakemusta -> ei pääse teoriakokeeseen -> ei voi varata loppuja ajotunteja. Näillä eväillä taitaa olla ruska-aika ennenkuin kortti irtoaa...
crazy.gif

Taidetaan me ajella, sama pyörä ainakin
smile_org.gif

Mulle ei ole sanottu lääkärintodistuksesta mitään, toki tiesin että se täytyy olla jossain vaiheessa. Täytyypä ottaa heti maanantaina yhteyttä ja selvitellä asia, olipa hyvä kun mainitsit
smile_org.gif
!

SnaS , okei, sitten me molemmat höpötetään opettajalle että pyörä kääntyy ihan yhtä vaikeasti oikealle kuin hevonenkin.
sport05.gif

Onkohan joku muukin kokenut saman ilmiön?

Lääkärintodistus tosiaan vaaditaan jos ajokortti on saatu ennen vuotta 1996 . Mä yritin hoitaa sitäkin asiaa perjantaina heti miliisin jälkeen, mutta omalääkäreille voi varata aikoja vain arkisin klo 8-10. Jollei sinne saa pian aikaa, pitää mennä yksityiselle...

Mä koin tuon koulun Hondan aika helppona ajaa vaikka ajokokemus on jostain 1980 luvulta mökillä, rallatettiin Solifer GT trial mopolla pitkin metsiä. Se loppui siihen kun pikkuveli purki sen vaihdelaatikon viritystä varten, kasasi, eikä mopo kulkenut sen jälkeen kuin taaksepäin.
buttrock.gif

Elämäni tärskyt sain Soliferista kun sen alkaessa nykiä, pysähdyin, istuen edelleen mopon päällä ojensin käteni ja tyrkkäsin sytytystulpan metallihattua enempi paikoilleen. Jumaleisson mikä sähköisku siitä tuli.
withstupid.gif

Heh, niin varmaan
tounge.gif
Minulle oikealle kääntäminen on helpompaa kuin vasemmalle, ajattelin että ehkä se johtuu juuri siitä kun useilla hevosilla on hankaluuksia oikealle päin ja on itse sitten joutunu työstämään sitä puolta paljon enemmän
smile_org.gif

Ajelin ekan tunnin itse sillä 125 cbr:llä, kyllä tämä isompi pärrä on tosiaan paljon mukavampi ajaa liikenteessä
smile_org.gif
ja miten tukeva!
Minun kokemukset tosiaan jää vain siihen vähäiseen Pappatunturilla ajoon ja muutamaan pikkukiekkaan 1. vaihteella miehen 900 Ninjalla.

Suuntien vaikeuserosta löytyy syitä. Toki oma pää toimii kullakin yleensä paremmin jompaan kumpaan suuntaan - minulla se suunta on vasen. Kuitenkin myös ajamisessa on eroja. Päälle ei voi oikein muuta kuin tehdä toistoja, ajamisesta voi miettiä parannettavia kohtia.

Oletetaan, että porukka sisäistää sen, että kaasuun ja kytkimeen ei kosketa kesken käännöksen, vaan vauhtia säädellään jalkajarrulla. Siis - pyörä kallistuu lisää, jos jarrua painaa lisää ja pyrkii pystyyn jos jarrun heittää pois. Ohjaus on tapissa tai lähellä sitä. Hommaa voi treenata ihan ajamalla suoraan.

Oikealle käännyttäessä alkaa lyhyellä kuskilla vasen käsi loppumaan, kun kytkimelle pitää kurottaa. Ehkäpä jopa siten, että se oikeasti loppuu ja tulee tahattomasti vedettyä kytkintä -> vauhti seis. Kannattaa tutkia, ettei ongelma ole tosiaan tässä ulottumisessa ja jos on niin voiko siihen vaikuttaa ajoasennolla.

Ex-ex Hondassa, jollaisen en usko koulun pyörän olevan, oli selkeä ikävä ominaisuus kytkimen toiminnassa. Ohjauksen asento nimittäin vaikutti hiukan kytkinvaijerin kireyteen - siis vaikka kytkinkahva pysyi tarkalleen samassa kohdassa. Siispä, kun kesken tiukan käännöksen teki ohjausliikettä, niin pyörä pyrki kiihtymään tai hidastumaan tuon ohjauskulman vuoksi. Efekti ei ollut suuri, mutta riittävä, jotta se vaikeutti tiukan käännöksen tekemistä. Tutkikaapa, ettei koulun Honda tee samaa.

Ja treeniä vaan. Kyllä se siitä.

Itsellänikin kortti ollut vasta 3 päivää ja tuoreessa muistissa nuo käsittely tehtävät. Tiukkoihin parkkipaikka käännöksiin löysin otteen kun siirryin käännöksissä penkillä hieman sisäkurvin puolelle. Ja piti pyörää ikäänkuin pystyssä. Sai helpommin pidettyä pyörän tasapainossa, ja näin takajarrulla ja kaasulla sai helposti käännettyä pyörää sen minkä ruori antoi irti. Tosin opettaja ei koskaan moista painottanut.

Hieman jenkkaa koneeseen, kytkin että juuri nappaa ja takajarrulla loput. Yllättävän helppoa kun sen vaan hokaa.

kannataa hieman kelata taaksepäin ja lukea ajatuksella nimim. mjtee:n tänne kirjoittamat vinkit.

katseen käyttöä ei voi koskaan korostaa liikaa. ei niihin tiukkoihin käännöksiin tarvita mitään kropan siirtoa, huolimatta siitä että se tuntuisi helpottavan.
painonsiirtoa kyllä voi tai pitää käyttää hiljaisessa vauhdissa kun on epätasainen alusta (soralla tms).

yleisesti: selkä suorana, jaloilla pyörästä kiinni ja erityisesti huom! yläkroppa rentona! kaartosäteen säätely takajarrulla/kytkimellä. jarrulla helpompi.

thumbs-up.gif

Hienoa että hyviä vinkkejä tulee! On tuo pyörä hyppysissä vaan niin ihan eri kuin auto.
Huomaa miten eräänlainen arkuus on mukana koko ajan, ei uskalla kääntää voimakkaasti ja jarrutus... Ettei se peli vaan pillastu, kippaa selästään tai mitä tahansa, keksi heittäytyä kyljelleen ihan tosta noin. Ja onhan se mopon paino sellainen jännä asia myös, painava mopo ja kevyt kuski. (Kuin laittaisi lapsen Shirehevosen selkään..)
Pitää kerätä rohkeutta ja luottamusta ettei ne ihan niin villejä ole mitä moni sanoo, mukamas ryntäävät alta suoraan lähimpään seinään kun virta-avaimesta kääntää.
Varmaan samasta syystä en ole ajoaikomuksiani saanut tunnustettua sukulaisille..

Jännä nähdä milloin me SnaS kanssa kortti saadaan kun nyt samaan aikaan ajetaan. Mun seuraava ajo on 7.6.

Tänään liittyi teille jälleen uusi motoristi. Kortti napsahti tuossa 15.00 suunnilleen ja nyt omalla pyörällä parisataa kilsaa takana. On se vain hieno harrastus!
062802moto_prv.gif

Käsittelytehtävät on mulla menneet harjoitellessa aikalailla aina läpi, vaikka mopokokemustakaan ei meikäläisellä juuri ole. Tänään tositilanteessakin hermostumisesta huolimatta hätäjarrutukseen asti kaikki meni ok. Sitten vesimärkä asvaltti teki itselleni kepposet ja pienet hallitut lipat vedin. Mulle unohdettiin sanoa, että sateen takia ei haittaa, vaikka menee jarrutus hieman pitkäksi. Yritin silti todella tehokasta jarrutusta ja taidot eivät riittäneetkään, vaan eturengas lukkoon ja... toisella yrittämällä ei mitään ongelmia, kun en enää yrittänyt liikaa. Loppupäivä menikin sitten virheittä ja selvisin säikähdyksellä. Hetken ajattelin kyllä, että sinne meni kortti...
withstupid.gif
Tuon jarrutuksen voi oikeastaan kusta vain yrittämällä liikaa ja siihen virheeseen juuri sorruin tänään.

Itsetunnollehan tuommoinen kolauksen antaa. Ehkäpä oli kuitenkin onni onnettomuudessa ja nyt tajuaa omien taitojen rajallisuuden entistä paremmin ja välttää sen avulla mahdollisesti tosipaikassa vaaratilanteen. Tuli myös kiire hommata ajohousut jo aiemmin hankitun takin kaveriksi
smile_org.gif
Oli polvisuojat tänään nimittäin tarpeelliset.

Noihin käsittelytehtäviin ei kannata ottaa liikaa painetta. Menee vain sillä asenteella, että homma on selvää pässin lihaa. Jos takaraivossa kummittelee ajatus epäonnistumisesta, sen toteutumisen riski on aika suuri. Itselläni ne alkoivat sujua heti, kun päätin, että osaan ne. Tosin tänään se itseluottamus oli jo hieman liian korkealla
biggrin.gif

Tsemppiä kaikille meille aloittelijoille harjoitteluun! Harjoitus tekee mestarin ja ilman harjoittelua mestari on äkkiä entinen mestari  
sport05.gif

Itse ajoin kortin kaksi vuotta sitten ja oma pyörä on alla nyt toista kautta. Minulla tämä ajamisen oppiminen on ollut kyllä todella tappista. Inssi meni kyllä silloin kerralla läpi, eikä lisätunteja tarvinnut ottaa, mutta omalla pyörällä tämä tuntuu olevan vaikeaa. Ilmeisesti olen saanut jotenkin tahtyä asian vaikeaksi nimenomaan omassa päässäni. Eilen oli ensimmäinen kerta tälle keväälle, kun oikeasti nautin ajamisesta. Käytiin miehen kanssa kentällä harjoittelemassa pujottelemista ja jarrutuksia, sekä hidasajoa yleensä, koska niissä asiaoissa minulla se kammo nimenomaan on. Harjoitukset meni mukavasti, joten eilinen ilta menikin sitten hymy korvissa. Huomenna minulla on varattuna oikea ajotunti oikean opettajan kanssa, joten jospa tämä tästä taas lähtisi.
Kateeksi käy katsoa, kun toiset vaan pyörittelee niitä mopojaan ilman mitään ongelmia ja minulla on niin hankalaa. Toisaalta onpahan ainakin haastetta...
tounge.gif

Olen huomannut että aristelen aika paljon jos sataa vettä/satanut vettä ja ajotie on märkänä. Kuinka paljon pito kärsii tästä ja miten paljon tuota vettä oikeasti tulee "pelätä". Katsellut kuvia joissa rata on litimärkä ja silti vedetään suht jyrkkää kurvia, mutta kun ei voi tietää millaiset renkaat jne.

Jokin suuntaa antava ohje, siitä kuinka paljon sitä vettä pitää olla että tosissaan alkaa pito loppumaan renkaista kun kaartaa? Ihan vain kokemuksiakin olisi kiva lukea ja miten muut suhtautuvat märkään ajotiehen, siis ajotuntuman osalta.

Olen huomannut että aristelen aika paljon jos sataa vettä/satanut vettä ja ajotie on märkänä. Kuinka paljon pito kärsii tästä ja miten paljon tuota vettä oikeasti tulee "pelätä". Katsellut kuvia joissa rata on litimärkä ja silti vedetään suht jyrkkää kurvia, mutta kun ei voi tietää millaiset renkaat jne.

Jokin suuntaa antava ohje, siitä kuinka paljon sitä vettä pitää olla että tosissaan alkaa pito loppumaan renkaista kun kaartaa? Ihan vain kokemuksiakin olisi kiva lukea ja miten muut suhtautuvat märkään ajotiehen, siis ajotuntuman osalta.
Sateella kaivon kannet ja asfalttimaalaukset ovat jäätä, samoin muu paska tiellä. Muuten tourinkivauhdeissa asfaltin kosteudella ei liiemmälti väliä mutkiin kallistelun osalta. Tarpeeksi pitää, kun mennään tikkarinopeuksia (karkea yleistys) tai hieman yli. Takajarru lukitsee tosi helposti, mutta etunen pitää ihan hyvin.

Michelin tekee hyviä renkaita märkäpidon kannalta (Pilot Power, Pilot Road, Power Pure).

Mun näkemys asiaan.

Hienoa että hyviä vinkkejä tulee! On tuo pyörä hyppysissä vaan niin ihan eri kuin auto.
Huomaa miten eräänlainen arkuus on mukana koko ajan, ei uskalla kääntää voimakkaasti ja jarrutus... Ettei se peli vaan pillastu, kippaa selästään tai mitä tahansa, keksi heittäytyä kyljelleen ihan tosta noin. Ja onhan se mopon paino sellainen jännä asia myös, painava mopo ja kevyt kuski. (Kuin laittaisi lapsen Shirehevosen selkään..)
Pitää kerätä rohkeutta ja luottamusta ettei ne ihan niin villejä ole mitä moni sanoo, mukamas ryntäävät alta suoraan lähimpään seinään kun virta-avaimesta kääntää.
Varmaan samasta syystä en ole ajoaikomuksiani saanut tunnustettua sukulaisille..

Jännä nähdä milloin me SnaS kanssa kortti saadaan kun nyt samaan aikaan ajetaan. Mun seuraava ajo on 7.6.
Tämäkin kiittää tosi hyvistä vinkeistä
smile_org.gif
!
Olen täällä koitellu kaikennäköisiä kuivaharjoituksia, maanantain tuntia odotellessa
sport05.gif
kysyin viimeksi, että onko tätä heinäkuuhun mennessä mahollista saada alta pois kun en ole silloin paikkakunnalla. Kyllä kuulemma, joten täytyy nyt vain syrjäyttää kauhukuvat kaatuilusta ja tosiaan ajatella että onnistun
smile_org.gif

Olenko kuullut oikein, että myös ison A-kortin teoriakoe olisi nyt kesäkuun alussa uudistunut ja tarvitsee tehdä myös ne kuvalliset tilannetehtävät?

SnaS, jos sua lohduttaa niin eräs tuttavani (nainen myös) kippasi hondan kahdesti kyljelleen oikealle tehtävässä ympyrässä. Kyseessä oli eka ajotunti. Oliskohan mun vuoro seuraavana...?

Ostin muutes eilen ajopuvun, käytettynä. Se on aika
inlove.gif

Olenko kuullut oikein, että myös ison A-kortin teoriakoe olisi nyt kesäkuun alussa uudistunut ja tarvitsee tehdä myös ne kuvalliset tilannetehtävät?
Jos on B-kortti pohjalla, niin ainakaan tällöin ei ole kirjallisissa kuin ne 10 kysymystä eli ei kuvakysymyksiä lainkaan..
Ja B-pohjalliselle se koko kirjallinen on ihan totaalinen vitsi, jonka voisi jättää pois kokonaan.

En tiennyt olisiko pitänyt itkeä (kassalla kuvetta kaivaessaan) vai nauraa (itse kysymyspäätteen ääressä).

Back