• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eilen sellainen ½-kaasu-kiihdytys rampilta alas 2-vaihteella 50km/h nopeudesta oli niin epämukava kokemus ettei vähään aikaan tarvii testata: Hirveä rykäisy niskasta ja ennen kuin ehti niistää niin mittarissa oli jo ylinopeutta  
confused_orig.gif
Viina, kahvi ja tupakkakin maistuu ensimmäisen kerran aivan hirveältä, mutta kummasti sitä aina tahtoo lisää ja vielä enemmän.
biggrin.gif

Eilen sellainen ½-kaasu-kiihdytys rampilta alas 2-vaihteella 50km/h nopeudesta oli niin epämukava kokemus ettei vähään aikaan tarvii testata: Hirveä rykäisy niskasta ja ennen kuin ehti niistää niin mittarissa oli jo ylinopeutta
confused_orig.gif
Viina, kahvi ja tupakkakin maistuu ensimmäisen kerran aivan hirveältä, mutta kummasti sitä aina tahtoo lisää ja vielä enemmän.
biggrin.gif
033102beer_1_prv.gif

elämän totuuksia

Mittarissa 27250km eli kortin saatuani pyörällä oon ajanut 223km. Ei nyt niin hirveästi kun on tullut vain pyörittyä tässä helsingin alueella. Tänään ei kilsoja enää kerry kun on muutama kalja jo masussa (ellen sit intoudu työntelemään pyörää yöllä parkkihallissa
062802jumpie_prv.gif
). Huomenna ois edessä ensimmäinen "pitkä reissu" (Gold Wing-miehet varmaan nauraa nyt p*skasesti). Eli tarkoitus olis lähteä tyttöystävän kanssa käymään Raaseporin linnassa, siitä hankoon ja takas helsinkiin, noin 300km yhteensä. Kattelin kartasta että tie on sellaista mukavan mutkaista sorttia, ellei sit nautintoa pilaa sepeli/rikkinäin asfaltti/hirvenpaska/corollan-palat/tms. Vähän jänskättää miten perse/kytkinkäsi tulee kestämään...

Eilen kävi ensimmäinen "oho"-tilanne.. Ajoin malmilta kehä ykköselle ramppia alas. Vauhtia 80:n alueella noin 85 kun pääsin rampista alas. Katoin että mun edessä parin sadan metrin päässä menee rekka aika hidasta vauhtia, vieressä joku teini-corsa, joka körötteli kanssa alta 90:iä. Laskeskelin että jos vähän annan lisää happea koneelle niin ehdin hyvin corsan eteen ja ohituskaistalle ettei tarvii rekan perään jäädä(Corsan takana abaut puolenhelsingin jono kotiloita). Tajusin sitten siinä kun varovasti lisäsin nopeutta että corsan kuski polkee vieressä lisää vauhtia ja kaverit istuu naamat kiinni lasissa tuijottamassa pyörää... Alkoi jotenkuten ärsyttämään kun ei voinut antaa tilaa vaan piti lähteä kiusaamaan. Pieni kaasun lisäys onneksi korjasi tilanteen, ja pääsin vaihtamaan kaistaa ja sitä kautta rekan vierelle: tässä vaiheessa sitten katsoin nopeusmittariin: 135kmh/h... FUCK! Äkkiä vilkku oikealle, paluu normikaistalle ja moottorijarrutuksella nopeus taas lainsallimiin rajoihin... Siinä kun olis tutka ollut niin "hei hei väliaikainenajolupa". Toisaalta olisi poliisi varmaan sen corsan perään ensin lähtenyt: hirveetä kyytiä mun ohi järjettömän savun ja ruosteenpalasten saattelemana... Pitää vielä lisätä keskittymistä tohon kaasuun kun ei ole edelleen painunut kalloon sen suorituskyvyn määrä.

Kukkahattuja kannattaa varoa, kun ovat joskus aika äkäistä sorttia. Mutta mutta, vastaavassa tilanteessa oon antanut koneen hengittää ja polttaa karstaa ihan kunnolla ja mulle on oikeestaan ihan sama, onko mittarissa 100 vai 180 tuossa kohtaa kun oman paikkani otan rampilta.. olettaen siis, että kohtuu vapaa baana ottaa oma paikka -> ei kenenkään peräkontista sisään kiihytyksen takia. Täytyy myös muistaa, että ei ole ilmeisesti ihan urban legends -kamaa että sivariposliinit provoaa joskus ihan tarkoituksella.

.. nyt sitten odotellaan sitä ensimmäistä jolla rupes ärsyttämään.

ps: oikea asenne sulla kyllä, mukavampi se on kortti taskussa ajella.

Vähä olen jaksanut vastailla, mutta toki jaksan välillä vastaillailla siltikin..

Paljon onnea tuoreelle ajoluvalle!! Tuolla vauhdilla vauhdilla sulla on pian kasassa enemmän kilometrejä muutamassa vuodessa kuin meillä "muka" kokeneilla motoristeilla.

Motoristihan ei oikeastaan tarkoita yhtään mitään muuta kuin moottoripyörän omistavaa ihmistä (korjakkaa jos oon vääräs). Mutta onhan se kuitenkin kohtuullisen hienoa onnitella kaveria joka on kyllin rohkea (=tyhmä) liittyäkseen harmaaseen joukkoomme..

Nyt on mullakin ekat ajotunnit takana. Meinasin vaipua epätoivoon hypätessäni ER-5 selkään parkkihallissa ensimmäistä kertaa, kun se tuntui ajovarusteet päällä niin p***n vaikealta. Tasapaino tuntui vaikealta pitää ihan paikallaan ollessa. Ensin vähän hallintalaitteiden opiskelua ja sitten koneet käyntiin ja kytkimen kiinniottamisen tunnustelua...

No, sittenhän oli pakko harjoitella liikkeellelähtöä ensin piikillä. Sillä rullailin hallissa ja harjoittelin myös takajarrun käyttöä. Pitänee mainita, että olimme hallissa eilen neljän jälkeen ja ei siellä juuri muuta liikettä ollut.

Ilmeisesti opettaja kuitenkin katsoi, että uskaltaahan tuon antaa kokeilla tuota ER-5 vielä kunnolla. Toinen, jo hyvin kehittynyt oppilas,
thumbs-up.gif
sai ajaa pyörän harjoittelupaikalle. Ja siellä sitten tämä neiti yritti vakuuttaa itselleen ja muille, että kyllä tästä vielä jotain tulee. PALJON HARJOITTELUA! tarvitaan kyllä. Kuitenkin jopa kakkoselle vaihtaminen onnistui. Edelleen pitänee mainita, että en ole ajanut mopoakaan koskaan. Yhden kierroksen jälkeen opettaja käski pysähtyä ja totesi, että: "Tais pelottaa?" Kysyin vaan, että: "Kumpaa...?"
cool.gif

Hiki tuli. Jatkoa odotellessa... Joka on ensi perjantaina.

Mittarissa 27250km eli kortin saatuani pyörällä oon ajanut 223km. Ei nyt niin hirveästi kun on tullut vain pyörittyä tässä

Eilen kävi ensimmäinen "oho"-tilanne.. Ajoin malmilta kehä ykköselle ramppia alas. Vauhtia 80:n alueella noin 85 kun pääsin rampista alas. Katoin että mun edessä parin sadan
<yrmeä kukkahattumoodi>
Jaaha. Olet ajanut 223 kilsaa gixerillä ja eka "oho"-tilanne tuli vastaan. Minä kun tätä viestiketjua seuranneena olin tullut siihen ymmärrykseen että sinun piti olla rauhallinen ja provosoitumaton mies jolle tonninen kyykky on mitä mainioin ensimmäinen pyörä kortin saatuasi. Olikohan se sittenkään viisas valinta?
</yrmeä kukkahattumoodi>

Olen yrittänyt pitää mielipiteeni näistä ensipyöräsuosituksista omana tietonani (paitsi jos joku kysyy henk.koht.), mutta ylläoleva episodi sai reagoimaan, enkä minä tällä kommentillä motoristigoodwill-pisteitä ainakaan kerää.

Keskustelimme taannoin tämän ketjun käänteistä minua vielä huomattavasti kokeneemman motoristikolleegan kanssa (kaveri jonka kanssa olen kiertänyt eurooppaa kymmeniätuhansia kilsoja ja jonka kanssa teen töitä samalle asiakkaalle), ja hän oli vakaasti sitä mieltä että tuollainen ensipyörä on aloittelijalle täysin tappavan väärä, ihan riippumatta siitä kuinka rauhalliseksi ja järkeväksi sitä itsensä kuvittelee. Olen samaa mieltä.

Kaikella ystävällisyydellä; sinulla on pyörä joka kiihtyy melkein kuin F1-auto. Suhtaudu siihen tosiasiaan kunnioituksella, ja sillä tiedolla että et ole autokoulussa oppinut moottoripyöräilystä oikeastaan vielä mitään. Äläkä muutu tilastonumeroksi, niitä on jo nyt tänä vuonna ainakin kaksi liikaa.

/MarcusB

Kaikella ystävällisyydellä; sinulla on pyörä joka kiihtyy melkein kuin F1-auto. Suhtaudu siihen tosiasiaan kunnioituksella, ja sillä tiedolla että et ole autokoulussa oppinut moottoripyöräilystä oikeastaan vielä mitään. Äläkä muutu tilastonumeroksi, niitä on jo nyt tänä vuonna ainakin kaksi liikaa.

/MarcusB
Onnea kortin johdosta minultakin! Marcukselta lainaten, ny vasta opettelu alkaakin. Ja ole varovainen sen kaasuvivun kääntämisen kanssa!

Hei,

Tästä lähtee ensimmäinen viestini tälle foorumille, jota olen tässä seuraillut jonkin kuukauden. Kiitokset vain tämän topicin aloittajalle sekä kaikille muille täällä kirjoittaneille. (pienen)Ikäni foorumeita seuranneena täällä tuntuu olevan harvinaisen asiallista porukkaa.
bowdown.gif

Itsekin olen pitkästä aikaa (n. 10v tauon jälkeen) tarttumassa kaksipyöräisen sarviin. Piikkiajojen jälkeen ei ole pyörän selässä tullut käytyä, mutta tänä keväänä tuo jokavuotinen kuume vei voiton ja tulin hankkineeksi Suzuki GSX 750F-mallisen kulkineen. Hyviä vinkkejä olen tältä foorumilta saanut ja vaikka vähän ehkä pelottaakin, niin olen valmis aloittamaan harjoittelun
smile_org.gif

Hyviä ajokelejä vain kaikille, ehkä ne pian tulevat tänne pohjoiseenkin maanosaamme. Palataan asiaan!

Iltaa...

Eilinen reissu takana. Mahtava matka kaiken kaikkiaan. Raaseporin linna on uskomattoman upea, suosittelen jokaiselle jonka matkanvarrelle se sattuu. Hanko myöskin kaunis kaupunki, joskin ehkä hieman "kuolleen" oloinen. Mitä tulee itse matkaan:

-Kytkinkäsi kesti vallan mainiosti, toista oli kaasukäsi. Oikea tumppu puutui heti 15min ajon jälkeen ja pysyi aina ihan tunnottomana kunnes seuraava pysähdys koitti.
-P*rse ei alkanut temppuilemaan kuin vasta viimeisen neljänneksen aikana. Tuli todettua sekin ettei gixxeristä löydy kovinkaan montaa eri ajoasentoa ja vastaisuudessa reitit pisteestä A pisteeseen B pyrin löytämään ennemmin pikkuteitä pitkin kuin motarilla paahtaen.
-Nopeus pysyi koko matkan poliisien sallimissa rajoissa, ei edes hangon viimeiset suoran pätkät saaneet yllytettyä laittomuuksiin
tounge.gif

Mitä tulee tuohon "oho"-hommaan... Se mitä kehällä tapahtui niin johtuu kyllä loppupeleissä vain omasta tyhmyydestä. Syy miksi siitä kuitenkin kirjoitin oli se että on tarkoitus pitää tääkin ketju niin rehellisenä kuin vain mahdollista ja siihen kuuluu myös omien mokien raportoiminen, ei oo tarkoitus antaa itestään mitään "pyhimyksen" kuvaa. Vastaavassa tilanteessa olisin varmaan autollakin yrittänyt sen corsan ohi, siinä tuskin onnistumatta, joka olisi vain johtanut rekan perässä roikkumiseen. Nyt kuitenkin kävi niin että se kaasuun reagointi oli jotain aivan muuta kuin mitä autossa oon tottunut ja sen johdosta nopeus pääsi kipuamaan luvattoman korkealle... Huomenna vapaapäivä ja ajattelin tuhlata sen kaupungilla pyörimiseen. Nyt on koettu ensimmäinen "pitkä" motarireissu ja huomenna pitää hakea vähän tuntumaa tuohon korttelikurvailuun. Onkohan kikseriä kiva ajaa mukulakivikadulla?
confused_orig.gif

Onkohan kikseriä kiva ajaa mukulakivikadulla?
confused_orig.gif
Tohon voin sanoa, että millään pyörällä ei ole mukava ajaa mukulakivillä. Rämisee ja kolisee joka paikasta.
Jaa ei mun honta vaan mielestäni rämise saati kolise. Hytkyy ja täryyttää kyllä eikä oo hääviä - siitä oon yhtä mieltä. Koitan pohtia reitit, joilla voi mukulakivet (nupukivet) välttää mahdollisimman hyvin.

Laitetaan itsekin pientä päivitystä tilanteeseen. Viime viikolla tuli ajettua noin 700 km lähiseudulla ja muutamaa poikkeusta lukuunottamatta autoilijat huomasivat hienosti.

Muutama poikkeus, joissa tilastoihin pääsy olisi ollut melkoisen lähellä.
Autoilija kääntyi risteyksen yli suoraan eteen, valot oli punaiset autoilijalle, joita hän ei tietöiden takia huomioinut ja linja-auto peitti osan näkyvyydestä. Onneksi kuski kuitenkin huomasi minut ja jarrutti, auto peitti puolet ajokaistasta ja pienellä koukkauksella kiersin auton keulan. En edes tajunnut tilannetta, kun vasta hiukan myöhemmin.
sad_orig.gif

Voisi melkein sanoa, että oli jo liian lähellä.
Onneksi oma nopeus oli rauhallinen ja kykenin tekemään jotain enkä jäätynyt tilanteessa.

Kaupungissa pörräily on erinomaista harjoittelua, kun tilanteet vaihtelee koko ajan ja jatkuvasti pitää olla hereillä, ettei kotilot pääse yllättmään nurkan takaa.
thumbs-up.gif

Ilmoja pitelee edelleen, joten tällä viikolla harjoitukset jatkuvat.
sport05.gif

Spesiaali maininta H-D-kuskille joka aloitti tervehdyksen noin 50 metriä ennen kohtaamista, kaupunkinopeudessa.
smile_org.gif
bowdown.gif

Onkohan kikseriä kiva ajaa mukulakivikadulla?  
confused_orig.gif
Tohon voin sanoa, että millään pyörällä ei ole mukava ajaa mukulakivillä. Rämisee ja kolisee joka paikasta. Muista varoa sporakiskoja, on sitten meinaan aivan stnan liukkaita.
Ja saattaapi nuo pelkät mukulakivetkin olla kovinkin liukkaita. Sopivasti aamukastetta pinnassa, niin voi hyvin lipsutella. Sinänsä hauska puoli, että voi pelleillä ja sutia siinä, mutta ekan kerran kun kaasutettaessa pyöräsi perä lähtee irti, voi jännäkakka olla lähellä, saattaa se luistelu tuntua "hieman" erikoiselta. Ja tuolla pyörälläsi noita vahinkoslaideja tulee tapahtumaan kuitenkin jossain vaiheessa, joten otappa iisisti.

Itse ostin ensimmäiseksi pyöräksi aikoinaan vanhemman 750cc Giksun, ja hyvinhän sellaisella pärjäili, vaikka tehoa oli taitoihin nähden aivan liikaa. Jos jollain mystisellä tavalla saa pidettyä sen järjen päässä, on aivan sama kuinka paljon tehoa on reservissä. Ja varo sitä vaihetta, kun pyörällä ajo tuntuu jo luontevalta ja tulee fiilis että tämähän jo sujuu. Itse kävin radalla ekaa kertaa vasta muutaman ajokauden jälkeen, ja iski käsittämätön nöyryytys päälle... Tajusi, ettei oikeasti osaakkaan ajaa, vaikka kuinka oli tullut mutkapätkää kaahoteltua. Eli, radalle hitaaseen ryhmään treenaamaan mieli nöyränä.

Päivityksiä. Huomenna tulee 2 viikkoa kuluneeksi pyöräilyn parissa: upeaa puuhaa! Tähän mennessä ei mitään kauhean pitkiä reissuja ole vielä tullut tehtyä, lähinnä pientä pyörimistä kotinurkilla.

-Pyörä menee ensiviikolla Metura Motorsille huoltoon (en tiedä minkälainen paikka mutta ainakin korjaaja tuntu tosi mukavalta hepulta ja vaikutti aika asiantuntevalta kun selitin miksi pyörää olen sinne raahaamassa) Eli seuraavat viat menee selvitettäväksi: Pyörä sammunut muutamia kertoja vauhdista kun on lyönyt kytkimen pohjaan. Etujarru pohjassa kun nytkyttelee pyörää niin joku klappaa jossain. Mun nähdäkseni se EI ole ohjauslaakeri, mutta mitäpä mä näistä tiedän... Toinen etustefa vuotaa, ei nyt ihan hirveästi mutta iskariöljy on jo kastellut osan jarrusatulastakin joten vaihtoo menee. Takajousi on ilmeisesti säädetty ihan h*lvetin kovalle (n.25mm kierteitä esijännitysprikan yläpuolella), sitä vois vähän löysätä kun ei ole elopainoa siunaantunut kuin 80kg. Noihin huoltoihin olen osien kanssa varautunut laittamaan n.500e, mahtaakohan riittää?

Välillä kun lähtee ajamaan niin on oikeasti vähän pelokas olo. Ei välttämättä sen takia että pelkäisi jonkun ajavan päälle tai että ajaisi jostain kurvista ulos liiallisen nopeuden takia, tms... Vaan enemmän se että sössii tuolla liikenteessä. Päästää kytkimen valoissa liian nopeasti ja pyörä sammuu. Tai kallistaa kurvissa liikaa ja renkaista lähtee pito, yms.

Yks mikä on kanssa alkanut ahistamaan aika-ajoin on se kun ajellaan tuolla mutkateitä tyttöystävän kanssa (minä jostain ihmeen syystä aina edellä oikealla ja toinen perässä vasemmalla). Yritän pitää aina nopeuden siinä nopeusrajoitus+10km/h, eli mittarivirheen vuoksi ajelen aikalailla just sitä nopeusrajoitusta. Aina silloin tällöin taakse alkaa kerääntyä useampia ja useampia pyöriä. On ihan oikeasti helvetin ahistavaa kun täysin noviisina vedät sellaista 10 pyörän letkaa ja kokoajan tuntuu paine että pitäis mennä kovempaa... Oon sitten yleensä siinä vaiheessa vetänyt bussipysäkillä nortin ja päästänyt vanhemmat ajamaan ohi... Kauhee ryhmäpaine  
tounge.gif

Välillä kun lähtee ajamaan niin on oikeasti vähän pelokas olo. Ei välttämättä sen takia että pelkäisi jonkun ajavan päälle tai että ajaisi jostain kurvista ulos liiallisen nopeuden takia, tms... Vaan enemmän se että sössii tuolla liikenteessä. Päästää kytkimen valoissa liian nopeasti ja pyörä sammuu. Tai kallistaa kurvissa liikaa ja renkaista lähtee pito, yms.

Kun kokemusta tulee niin tuo fiilis katoaa kyllä ..
Ja ihan hyvä, että hieman arveluttaa, niin pysyy skarppina.
Aika monella - kuten minullakin - on tullut jonkin sortin
pakkomielle varmistaa, että vilkku on todella pois päältä.
Tulee paineltua sitä palautinta niin useasti, että keväällä
ihan peukku kipeytyy. Hullua, mutta niin se vaan on.

Yks mikä on kanssa alkanut ahistamaan aika-ajoin on se kun ajellaan tuolla mutkateitä tyttöystävän kanssa (minä jostain ihmeen syystä aina edellä oikealla ja toinen perässä vasemmalla). Yritän pitää aina nopeuden siinä nopeusrajoitus+10km/h, eli mittarivirheen vuoksi ajelen aikalailla just sitä nopeusrajoitusta. Aina silloin tällöin taakse alkaa kerääntyä useampia ja useampia pyöriä. On ihan oikeasti helvetin ahistavaa kun täysin noviisina vedät sellaista 10 pyörän letkaa ja kokoajan tuntuu paine että pitäis mennä kovempaa... Oon sitten yleensä siinä vaiheessa vetänyt bussipysäkillä nortin ja päästänyt vanhemmat ajamaan ohi... Kauhee ryhmäpaine  
tounge.gif

Sinä ajat niin kuin ajat ja jos joku takana ahdistuu,
niin se menee kyllä ohitse, jos tarpeelliseksi katsoo ja
jos/kun ei mene ohitse, niin silloinhan se tarkoitaa, että
sinä ajelet ihan OK. On hyvä muistaa, että kukin ajelee
ihan viimekädessä omaa ajoaan. On varottava ettei
esim. mutkaisilla teillä aja kovempaa kuin mitä omat taidot
edellyttävät. Suorilla lapsikin osaa ajella kovaa, mutta
mutkat ovat sitten ihan oma lukunsa. Letkoissa ajamisen
juoni on juuri tuossa oman osaamisen tuntemisessa ja
ihan rajoille ei kannata vetää vaikka kaikki muut
menisivät ihan miten kovaa tahansa.