Kerrotaan tässä nyt omakohtaisia aloittelijan kokemuksia. Mopoiässä tuli ajettua kaikenlaisilla mopoilla, ja kevari iässä täysitehoisilla "kyykyillä". Ja talvet siinä välissä automaatti-Papalla
Sitten tulikin autoajokortti-ikä ja kaksipyöräiset sai jäädä. Into kuitenkin oli kova ison prätkän päälle ja päätös oli tehty, heti kun rahat riittää, ostan Gixerin.
Viisi vuotta vierähti ja en ajanut metriäkään kaksipyöräisillä. Loppukesästä 2006 oli sitten sopiva aika ja aloin etsimään pärrää. Kaikennäköisiä katseltiin, mutta Gixerin ostin (jostain syystä se vaan oli SE pyörä). Ja tonnisatasena tietenkin. Mietin aluksi 750 kuutioista, mutta itseni tuntien, tiesin että joutuisin sen vaihtamaan nopeasti isompaan. Ja minulle ystäväni ja kokenut motoristi sanoikin "Sinut tuntien, turha ostaa mitään pätkää, osta vaan iso pyörä". Ja kun ei noissa vanhoissa Gixereissä ole juuri hintaeroakaan 750 ja 1100:sen välillä.
No, kuinka on tähän mennessä mennyt... 2006 en ehtinyt ajaa kuin kolmisen viikkoa ja kilometrejä taisi kertyä 2000 km. Ihan opetellessa meni. Viime keväänä sitten ajelemaan tosissaan. Kesän aikana tuli ajettua 7000 km (mutkaa, kaupunkia ja matkaa) ilman ongelmia (no yhdet ylinopeussakot sain
). Kertaalleen kaadoin prätkän kotipihassa kyljelleen sitä parkeeratessa (kyllä v****ti, mutta olihan tuo ihan odotettavissa). Onneksi fyysiset vahingot olivat pienet.
Nyt tässä odotellaan uutta ajokautta, ensi viikonloppuna olisi tarkoitus hakea mopo talvisäilöstä. Ja kädet tuntuu tässä sen verran tärisevän, että ihan alkeista sitä joutuu taas aloittamaan.
Viime keväänä oli tarkoitus mennä autokouluun preppauskurssille, mutta se sitten jotenkin unohtui
Jos nyt tänä keväänä saisi aikaiseksi.
Ja miksikö kerroin kaiken tämän. Mielestäni 1100 Gixu sopii ainakin _minulle_ varsin mainiosti ensipyöräksi. Juu, onhan se hieman painava ja koska olen vartaloltani tällainen tuulen n**sima vinkuheinä, niin saa kyllä katsoa aika tarkkaan esim. mihin parkkeeraa. Tehot... onhan siinä jotain, harvemmin tulee käytettyä koko tehoreserviä, mutta onhan se ison koneen vääntö kiva.
Mutta kaikesta huolimatta tai juuri sen takia, ottakaamme maltillisesti tuolla liikenteessä, erityisesti alkukaudesta. Vaikka itse olet kuinka hyvä kuski, ei se tee siitä kolmion takaa eteen tulevasta kotilo kuskista hyvää.