• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia varoittelusta, pidetään mielessä  
bowdown.gif

Kymysys: Eli tilanne on se että pyörä löytyy tallista mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensiviikon viikonlopusta alkaen. Mitään lämmintä paikkaa en sille kevääksi enää saa ja kotiin ei voi tuoda kun hissiin ei mahdu ja kaikki kaverit on narukäsiä  
tounge.gif
. Eli pyörää säilytän parkkitalossa, sateelta suojassa hupun alla mutta lämpötila siellä on sama kuin ulkona. Kuinka paljon tuo säilytys mahtaa pyörää "kuluttaa" jos nyt oletetaan että yöpakkaset jatkuu vielä kuukauden ajan?

Ajattelin ensin että laitan tankin täyteen ja hulautan lisäaineen joukkoon (talvisäilytys-moska joka estää bensan hyhmettymisen), mutta taidan kuitenkin käydä pyörää käynnistelemässä päivittäin ja tyttöystäväkin sillä varmaan pieniä lenkkejä ajaa (jos uskallan lainata), joten akkukin jää varmaan kiinni... Mikä tässä tilanteessa nyt olisi fiksuin ratkaisu pyörän kannalta?

PS: Mahdollinen A-Kortti-TJ: 60pv...  
062802moto_prv.gif

Kymysys: Eli tilanne on se että pyörä löytyy tallista mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensiviikon viikonlopusta alkaen. Mitään lämmintä paikkaa en sille kevääksi enää saa ja kotiin ei voi tuoda kun hissiin ei mahdu ja kaikki kaverit on narukäsiä  
tounge.gif
. Eli pyörää säilytän parkkitalossa, sateelta suojassa hupun alla mutta lämpötila siellä on sama kuin ulkona. Kuinka paljon tuo säilytys mahtaa pyörää "kuluttaa" jos nyt oletetaan että yöpakkaset jatkuu vielä kuukauden ajan?

Ajattelin ensin että laitan tankin täyteen ja hulautan lisäaineen joukkoon (talvisäilytys-moska joka estää bensan hyhmettymisen), mutta taidan kuitenkin käydä pyörää käynnistelemässä päivittäin ja tyttöystäväkin sillä varmaan pieniä lenkkejä ajaa (jos uskallan lainata), joten akkukin jää varmaan kiinni... Mikä tässä tilanteessa nyt olisi fiksuin ratkaisu pyörän kannalta?

PS: Mahdollinen A-Kortti-TJ: 60pv...  
062802moto_prv.gif
Kyllä se kylmää kestää jos puhtaana saat sen sinne säilytykseen (ettei aja suolassa). Käynnistely sen sijaan syö enemmän jos pakkasesta repii käyntiin. Muista ainakin, että kestää todella pitkään ennen kuin öljy lämpenee. Ei siis kannata huudattaa kylmänä.
Stabilointiainetta et kuukauden parin ajalle tarvitse, varsinkin jos joskus käynnistelet pyörää.

Jos akku on kunnossa, se ei viileässä edes purkaudu tuossa ajassa tyhjäksi, ellei ole jotain hälyttimiä ym. jälkiasennettu.

Jaa-a... Jospa minäkin kantaisin korteni kekoon...
sad_orig.gif

Aloittelija kun olen, toivon oikeasti kommentteja omasta sessiostani. Aloitin viime kesänä (syyskuu) 500:lla ja ajoinkin sillä lokakuun puoleen väliin noin 5000 km. Jo muutaman tonnin jälkeen rupesi kaipaamaan "tanakampaa" kampetta alle. Varmaan kyytiläinen ja tuuliset kelit tekivät osansa. Kiihdytyksissä tuntui riittävän tehoja, mutta matkanopeuksissa ohitustilanteessa kävi pieneksi (lähti sitten kun tiputteli pykäliä). Varsinkin kyytiläisen (aikuisen) kanssa mopeti oli jotenkin köykäinen...

No, tein kuitenkin sellaisen liikkeen, että vaihdoin tammikuussa FJ 1200:een. Jostain syystä nimenomaan tuo kampe himotti. Tavoitteena on kulkea tuolla töissä alkukesän ja loppukesän sitten kruisailla pitkin maita ja mantuja. Kyytiläinen (rouva tai tenava) aina mukana.

Aikaisempaa kokemusta motoilusta ei ole, muuta kuin pari "koikkaa" 80-luvun alusta kevarilla.

Että häh?
062802moto_prv.gif

Kauhee ajokuume nyt päällä, kun Jammu oottaa tallissa ja viime syksynä pääsi vähän maistelee fiiliksiä
sport05.gif

Se on totta, ettei kaikki tonnisen ostaneet ole täällä kertomassa, mutta onneksi se joukko on suhteellisen pieni.

Tonnisessa on kuitenkin niin mukava vääntö, että sillä on leppoisa ajella järki päässäkin. Kusiaisessa (kyykyssä) ainakin itsellä jää aina kiihdytyksessä vaivaamaan, että juuri kun moottori alkaa heräämään ollaankin jo sopivissa nopeuksissa. Eli ei pääse nauttimaan moottoripyörän ketteryydestä. Ne, jotka on esim. 2t-piikeillä (täystehoisilla) ajelleet tajuavat mitä tarkoitan.. Eli moottori provoaa kierrättämään kun muuten ei tapahdu "yhtään" mitään.

Mutta kannattaa tosiaan tehdä esim. jarrutusharjoituksia kun alkaa tuntumaan, että luulee hallitsevansa pyörän tehot. Huomaa yllätyksekseen että nopea pyörä vaatii myös yllättävän pitkän matkan pysähtyäkseen/hidastuakseen, koska vauhtia on enemmän. Voi kuvitella esim. tilanteen, että risteyksestä lähettää hetken aikaa täysillä ja seuraavasta risteyksestä puskee alle sokea pappa. Tulee oikeasti kiire hidastaa.
omg.gif
Totta tuokin. 600 käskee helpommin lisäämään kierroksia, sitä kun joutuu huudattamaan. Muistaakseni suistumiset on moottoripyörä onnettomuuksissa edelleen ykkösijalla. Eli osaamaton ajaa liian kovaa kurviin.

Itse aloitin mopoilun viimekesänä. Kuumeeseen tuli hankittua Yamahan XJ600. Nyt se pitää rempata myynti kuntoon (nokkaketjunvaihto), jotta voi hankkia tehokkaaman Kawasakin ZZR:n tilalle.
Täytyy sanoa XJ600 on helppohallita aikapystyn ajoasennontakia. Tosin tehot lopahtaa tohon 120 km/h paikkeilla ja täydellä kuormalla (Kolmelaukkua täynnä) vielä korostui. Kilometreistä en tiedä mita ajoin, koska en pitänyt kirjaa. Vähintään 5000 km tuli mittariin takuu varmasti.

kuukauden sisällä tuolla tallissa pitäisi odotella Suzukin GSX-R 1000 vm.-02... Kaunis, kevyt, ketterä ja kerkiävä
tounge.gif
Jaa että heti raketin kahvoihin suoraan
crazy.gif
Valitettavasti täältä et saa mitään tsemppipuhetta, kun saman tien alkoi huolettaa terveytesi ajokelien alettua
sad_orig.gif
Jos mulla olisi valta, et saisi tuota laitetta käsiisi ennen kuin oisit ajanut jollakin puolet vähempitehoisella kamppeella edes 10 tkm... Itse palasin pitkän tauon jälkeen kaksipyöräisiin pari kesää sitten ja onnittelen edelleen itseäni, että maltoin ostaa perusviissatasen nakupyörän ekaksi kesäksi. Itseni tuntien oisin hyvin mahdollisesti menettänyt kortin, raajoja tai hengen tonnisella laitteella. Seuraavaksi kesäksi sitten laitoin hyvillä mielin tonnisen CBR-F:n. Sulla on aikaa laittaa tollaisia järjettömän teho-painosuhteen omaavia laitteita myöhemminkin, eli suosittelen harjoittelemaan maltillisella laitteella eka ajokauden, vaikka se ei näytäkään niin coolilta eikä miehekkäältä kavereiden edessä tai nakkarin luukun lähellä
nixweiss.gif

PPK

Mä en edes uskalla kuvitella miltä tuntuis nyt keväällä lähteä pyörän kans liikenteeseen, jos olisin korottanu kortin syksyllä (B->AB) ja ajanu vain ne muutamat ajotunnit ja sit talvitauko!!
omg.gif

Tämän vuoksi haluankin että ajokausi (=kevät) alkaa siitä kun kortti on taskussa ja pääsee jatkamaan heti siitä mihin on koulussa jääny..
Itsekin tein juuri toisin
cool.gif
Syksyllä kortin hinta oli tulevan kevään hintaa edullisempi, oli vaan sopiva sauma ajella kortti ja mitään erityistä hinkua ei ollut ostaa pyörää talviriesaksi. Toki jos pyöräinnostus olisi iskenyt keväällä, niin varmaan tilanne olisi ollut toinen. Ei ne jo opitut taidot talven aikana täysin unholaan karkaa aloittelijaltakaan, kunhan malttaa ja muistaa aloittaa kauden rauhassa kerraten. Ehtii sitä jatko-oppimista suorittaa sitten sen jälleentutustumisen jälkeenkin. btw: Ei tartte ihmetellä sitten Oulussa sitä yhtä tyhmännäköistä CBR-kuskia siellä jossain parkkipaikalla pööpöilemässä muutaman viikon kuluttua
smile_org.gif

Mulla on onneksi pohjalla vuosien ajokokemus nuoruudesta ns isolla mopolla, jossa hallintalaitteet oli vielä siellä, missä moottoripyörässäkin. Ehkä tuosta johtuen pärrän hallinta vaihteiden, kytkimen ja jarrujen suhteen oli loogista. Ongelmallisimmaksi koin pyörän painon ja epätasaiset kaupungin kadut. Ehkä myös vilkun käyttäminen napista oli omituista. Polkupyörästä meni muuten ensimmäisten ajotuntien jälkeen jarrukahvat puolittain vaihtoon. Parempi toisinpäin.

Omasta korttikokemuksesta pakko kanssa muistella toista ajotuntia. Ensimmäisen ajaksi opettaja vei minut testaamaan pyörää ja ajokoe-malleja läheiselle parkkipaikalle, joten siellä sai tötöillä ihan rauhassa. Kuuma oli ja loppua kohden tylsää. Vaan toiseen ajotuntiin oli sitten melkein viikko väliä ja ajo lähti koulun pihalta keskeltä kaupunkia. Pyörään ehti tutustua n 15 metriä ennen vilkkaalle kadulle hyppäämistä
crazy.gif
Se oli ehkä oman ajokoulun pahin hetki. Tuntui, että mitä hel%&ttiä olen tekemässä - ei tällä tulla hengissä liikenteessä pärjäämään. Kilometri eteenpäin ja tajusin taas pointin. Tuuli jäähdytti hikiseksi muuttuneen olon ja pyörä alkoi kulkea luonnostaan suoraan. Mahtavaa!
062802jumpie_prv.gif

Kevättä aloin odottaa tuossa uudenvuoden jälkeen. Pyörä löytyi vasta maaliskuun alussa ja varusteet on vielä ostamatta. Tuskallisin kuume lähti oikeastaan tuolla pyörän ostolla - nyt tietää, että tuon räntä/vesisateen takana odottaa kesä ja uusi mukava kokemus: Ensimmäiset metrit omalla pyörällä.

Varusteissa olen tällä hetkellä päätymässä irrotettavilla vuorilla varustettuihin housuihin ja takkiin. Koivet saavat viihtyä tekstiileissä, mutta takiksi himoitsen nahkaa. Yläpään voisi sitten vuorata kuoritakilla lyhyillä siirtymillä, jos kesä näyttää persettä. Muuten ei ole tarkoitus sateessa pitkiä matkoja ajella. Kypäräksi näyttää päätyvän Nolanin N84 mun päämuodolle, koolle ja rilleille sopivuutensa takia.

Edit: Päähän tulikin Shoein Multitec. Housuina kelien mukaan Lindstrandsin Lizardia ja Jettiä. Takkina vielä yksinään MP-asun Force irrotettavalla vuorella, mutta kyllä se vuoreton nahkapusakka pitää kelien lämmetessä investoida. Koivissa Stil Martinin saappaat ja käsissä Halvarssonin ohuet nahat.

Ei muutakuin malttia uusille ja vanhoille kuskeille. Järki päähän kevätliukkaille ja muistakaa lukea niksi/vinkkithreadi .orgista läpi.

Ei XX.sä mikään liian iso ole,joka vehkeeseen tottuu kun muutaman satkun ajelee. Pienempi mopo tulee kuitenkin mahd. jo ekan vuoden jälkeen `pieneksi`, ja taas joutuu menemään kuola suupielissä mopokauppaan.
Ja kyllä xx kääntyy kaupungissa aivan hyvin,ei se mikään jopo ole mutta ei ne ole muutkaan mopot jopoja.
Ja kaasukäden kramppauksesta/aivokäyrästä se on kiinnii mitä se mopo tekee,riskit on joka vehkeellä olemassa on se sitten 60 tai 160 hevoisinen.

Ja aikasi kun täällä froom.ufilla surffailet niin ensi keväänä sulla on kuitenkin XX.sään tilauksessa commanderit ja putkistot,eturatas on vaihdettu ja dynokäyriä kysellään
tounge.gif

Katso sen sillä lailla että ihmiselle ei mikään riitä,lisää on saatava vaikka ei ameriikassa ollakkaan missä on jo kaikkea
wink.gif

Ja aikasi kun täällä froom.ufilla surffailet niin ensi keväänä sulla on kuitenkin XX.sään tilauksessa commanderit ja putkistot,eturatas on vaihdettu ja dynokäyriä kysellään
tounge.gif

Katso sen sillä lailla että ihmiselle ei mikään riitä,lisää on saatava vaikka ei ameriikassa ollakkaan missä on jo kaikkea
wink.gif
etkai sää adrenaliini jäädä
tounge.gif
Tää äijä osti kilosen gikserin eikä XX:ää tahi sitten oon ite vaan niin jäässä et en tajuu

tounge.gif

wink.gif
etkai sää adrenaliini jäädä  
tounge.gif
Tää äijä osti kilosen gikserin eikä XX:ää        tahi sitten oon ite vaan niin jäässä et en tajuu
Juu,en tiedä olenko vastannut ihan väärään topikkiin,olin rapuloissani helluntai-lähetyksen foorumilla anomassa armoa näihin loputtomiin synteihini,eivätkä stanat hualineet mua taivaspaikkajonoonkaan
wink.gif
.

Ei vaiskaa,ei ole rapulaa
tounge.gif

Eikö toi alottaja ostanut XX.n? Vai pitääkö ottaa tötsyt ja mennä maaten?
biggrin.gif

Kai mäki liityn keskusteluun. Hommasin kortin kans tos viime kesänä ja ekan pyöräni ostin uutena vuotena gsx-r750w -92.

Kyl polttelee jo et pääsis ajeleen. Toivottavasti ei tartte odottaa enää kauaa!

Pitää varmaan alotella aika hissukseen ku ei tullu ajettua pyörällä autokoulun jälkeen ku pari sataa kaverin erkki 5:lla.

Kelejä odotellessa.

oma motoristin ura alkoi aikoinaan kun velipoika osti mulle synttäri (12v) lahjaksi mopon. tai tarkemmin yhden rungon ja neljä moottoria purettuna muovisoikkoon. siitä sitten kasaamaan ja eikun ratalle (ja ekaan ratsiaan noin kuukausi sen synttärin jälkeen)

ison pyörän makuun sitten pääsi samaan tapaan kun yks kevät taas velipoika soitteli että alahhan valua autokouluun sitä a:ta ajamaan autokortin lisäksi kun hän on sulle taas pyörän hommannu. tai siis jälleen yhden rungon ja kaksi muovipaljullista osia.
biggrin.gif

kyllä niistä sitten loppujen lopuksi toimiva pyörä hahmottui jolla tuli muutama vuosi kurvailtua. sitten perheenlisäyksen ynnä muiden syiden johdosta meni peli myyntiin ja pari vuotta meni lainapyörillä ja viime kesä itseasiassa pelkän skootterin varassa. nyt on sitten tallissa semmonen peli mitä oon itse asiassa jo 15 vuotta himoinnu, kun semmosen eka kerran tukholmassa näin

Kulta tuli kotiin...  
inlove.gif

15032008135jj6.jpg

Oli pakko pitää sitä käynnissä vähän aikaa ja kuunnella sitä hörinää...  
tounge.gif

Eli päivitetäänpä vähän:

Ajokamat- check
Kypärä- check
Pyörä- check
Kortti... fuck  
mad.gif

Hieno peli.
Muistan ikuisesti ensimmäiset koeajot 600cc kyykkypyörällä, tuntui että tää on ihan hullu peli. Silloin vielä oli sen verran reikä päässä että kaasu pohjassahan sitä piti heti kiihdytellä saman tien.

Kilogixxerillä ei kannata ihan ekoilla ajolenkeillä ainaskaan pienimmillä vaihteilla täyskaasukiihdytyksiä kokeilla
smile_org.gif

sanoi:
Ajokamat- check
Kypärä- check
Pyörä- check
Kortti... fuck

ajotaito..
ennakoivan ajon kurssi...nah
ratapäivä...nah

Jotenkin mulla on paha aavistus tästä. jotenkin yleensä tämmöisissä 'aloittelijan päiväkirja' tyyppisissä thredeissä on vain pari mahdollista loppua. threadin aloitus kertoo älyttömän kovasta innosta ja osaltaan näyttämisen halusta. pyörän valinta kertoo ehkä jotain lisää.

on oikeasti vaikea kuvata sitä kuinka vaarallinen tonninen kikseri on. jopa kokeneelle. Kuvittele urheiluauto jossa olis tuhat heppaa. sekin olis turvallisempi koska neljä rengasta ja pysyy pystyssä ja hytti suojana.

kikseri menee pyöräluokkaan joka keulii kevyellä kaasunkäytöllä ympäri takaperin, menee jarruilla ympäri etuperin. mutkassa perä lähtee alta varsinkin liukkaalla helposti. kaasua kun laitat 2mm auki, niin lähtee jo kivasti. Se kiihtyvyys on jotain star trek luokkaa, 'tähdet venyy'.

kaikkea hyvää ja ole varovainen.

sanoi:
Ajokamat- check
Kypärä- check
Pyörä- check
Kortti... fuck  

ajotaito..
ennakoivan ajon kurssi...nah
ratapäivä...nah

Jotenkin mulla on paha aavistus tästä. jotenkin yleensä tämmöisissä 'aloittelijan päiväkirja' tyyppisissä thredeissä on vain pari mahdollista loppua. threadin aloitus kertoo älyttömän kovasta innosta ja osaltaan näyttämisen halusta. pyörän valinta kertoo ehkä jotain lisää.

on oikeasti vaikea kuvata sitä kuinka vaarallinen tonninen kikseri on. jopa kokeneelle. Kuvittele urheiluauto jossa olis tuhat heppaa. sekin olis turvallisempi koska neljä rengasta ja pysyy pystyssä ja hytti suojana.

kikseri menee pyöräluokkaan joka keulii kevyellä kaasunkäytöllä ympäri takaperin, menee jarruilla ympäri etuperin. mutkassa perä lähtee alta varsinkin liukkaalla helposti. kaasua kun laitat 2mm auki, niin lähtee jo kivasti. Se kiihtyvyys on jotain star trek luokkaa, 'tähdet venyy'.

kaikkea hyvää ja ole varovainen.
Tämä on ehkä yksi niistä syistä miksi tänne on mukava kirjoittaa: asiantuntevaa porukkaa joka on aidosti huolissaan uusista harrastajista. Voisin kuvitella että jos samanlainen tredi aukeaisi suomi24-tyyppisessä roska-foorumissa vastaukset olisi luokkaa "anna-mennä-paljon-kulkee?-poliiseja-karkuun-v*ttu-mä-vedän"...

Ymmärrän kyllä huolenaiheen ja voin avoimesti myöntää että hankinta ei ole millään tavalla mitattuna järkevä tai vastuullinen. Tämä pyörä on idioottimainen valinta ihmiselle jolla ei ole kokemusta kaksipyöräisistä.

Mutta uskon aidosti että pystyn vastaamaan kaluston asettamaan haasteeseen. En katso että olen koskaan ollut näyttämisenhaluinen. Olen ehtinyt pieneen ikääni nähden ajaa jos jonkin moisia autoja joista osaa voitaisiin jopa luonnehtia suht suorituskykyisiksi. Voin rehellisesti sanoa etten ole koskaan ottanut vastaan haastetta kiihdytyskisaan liikennevaloista vaikka alla on ollut joskus autoja joiden suorituskyky houkuttelee raskaaseen kaasunkäyttöön. Kovin nopeus (käsi raamatulla) jota autolla olen koskaan ajanut on 130km/h. Turun moottoritiellä kesärajoituksella. En ole koskaan tuntenut tarvetta päteä toisille tehokkaalla autolla. Olen jostain kierosta syystä saanut enemmän nautintoa siitä, että saan ajaa kulkupelillä josta tehoa löytyy, kuitenkaan sitä koskaan täysin käyttäen kuin siitä, että esittelisin ajoneuvoni koko tehoreservin umpi-tuntemattomille.

Moni on sanonut että moottoripyörällä on taipumus herättää se nukkuva piru jopa kaikkein rauhallisimpien kuskien sydämissä. Totta varmasti tuokin joissain määrin. Mutta luottamus siihen että oma harkitsevuuteni, rauhallisuuteni ja jokseenkin pelonsekainen kunnioitus liikennesääntöihin on loppupeleissä vahvempi kuin intohimo nolata Porsche-kuskeja motarilla...

Back