Mä en edes uskalla kuvitella miltä tuntuis nyt keväällä lähteä pyörän kans liikenteeseen, jos olisin korottanu kortin syksyllä (B->AB) ja ajanu vain ne muutamat ajotunnit ja sit talvitauko!!
Tämän vuoksi haluankin että ajokausi (=kevät) alkaa siitä kun kortti on taskussa ja pääsee jatkamaan heti siitä mihin on koulussa jääny..
Itsekin tein juuri toisin
Syksyllä kortin hinta oli tulevan kevään hintaa edullisempi, oli vaan sopiva sauma ajella kortti ja mitään erityistä hinkua ei ollut ostaa pyörää talviriesaksi. Toki jos pyöräinnostus olisi iskenyt keväällä, niin varmaan tilanne olisi ollut toinen. Ei ne jo opitut taidot talven aikana täysin unholaan karkaa aloittelijaltakaan, kunhan malttaa ja muistaa aloittaa kauden rauhassa kerraten. Ehtii sitä jatko-oppimista suorittaa sitten sen jälleentutustumisen jälkeenkin. btw: Ei tartte ihmetellä sitten Oulussa sitä yhtä tyhmännäköistä CBR-kuskia siellä jossain parkkipaikalla pööpöilemässä muutaman viikon kuluttua
Mulla on onneksi pohjalla vuosien ajokokemus nuoruudesta ns isolla mopolla, jossa hallintalaitteet oli vielä siellä, missä moottoripyörässäkin. Ehkä tuosta johtuen pärrän hallinta vaihteiden, kytkimen ja jarrujen suhteen oli loogista. Ongelmallisimmaksi koin pyörän painon ja epätasaiset kaupungin kadut. Ehkä myös vilkun käyttäminen napista oli omituista. Polkupyörästä meni muuten ensimmäisten ajotuntien jälkeen jarrukahvat puolittain vaihtoon. Parempi toisinpäin.
Omasta korttikokemuksesta pakko kanssa muistella toista ajotuntia. Ensimmäisen ajaksi opettaja vei minut testaamaan pyörää ja ajokoe-malleja läheiselle parkkipaikalle, joten siellä sai tötöillä ihan rauhassa. Kuuma oli ja loppua kohden tylsää. Vaan toiseen ajotuntiin oli sitten melkein viikko väliä ja ajo lähti koulun pihalta keskeltä kaupunkia. Pyörään ehti tutustua n 15 metriä ennen vilkkaalle kadulle hyppäämistä
Se oli ehkä oman ajokoulun pahin hetki. Tuntui, että mitä hel%&ttiä olen tekemässä - ei tällä tulla hengissä liikenteessä pärjäämään. Kilometri eteenpäin ja tajusin taas pointin. Tuuli jäähdytti hikiseksi muuttuneen olon ja pyörä alkoi kulkea luonnostaan suoraan. Mahtavaa!
Kevättä aloin odottaa tuossa uudenvuoden jälkeen. Pyörä löytyi vasta maaliskuun alussa ja varusteet on vielä ostamatta. Tuskallisin kuume lähti oikeastaan tuolla pyörän ostolla - nyt tietää, että tuon räntä/vesisateen takana odottaa kesä ja uusi mukava kokemus: Ensimmäiset metrit omalla pyörällä.
Varusteissa olen tällä hetkellä päätymässä irrotettavilla vuorilla varustettuihin housuihin ja takkiin. Koivet saavat viihtyä tekstiileissä, mutta takiksi himoitsen nahkaa. Yläpään voisi sitten vuorata kuoritakilla lyhyillä siirtymillä, jos kesä näyttää persettä. Muuten ei ole tarkoitus sateessa pitkiä matkoja ajella. Kypäräksi näyttää päätyvän Nolanin N84 mun päämuodolle, koolle ja rilleille sopivuutensa takia.
Edit: Päähän tulikin Shoein Multitec. Housuina kelien mukaan Lindstrandsin Lizardia ja Jettiä. Takkina vielä yksinään MP-asun Force irrotettavalla vuorella, mutta kyllä se vuoreton nahkapusakka pitää kelien lämmetessä investoida. Koivissa Stil Martinin saappaat ja käsissä Halvarssonin ohuet nahat.
Ei muutakuin malttia uusille ja vanhoille kuskeille. Järki päähän kevätliukkaille ja muistakaa lukea niksi/vinkkithreadi .orgista läpi.