• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan päiväkirja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viltsu81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miksi et ottanut " tavallista" pyörää, kun olet niin rauhallinen kuljettaja, miksi maksaa tonnisen kikserin kalliita vakuutusmaksuja, jos et tehoja aio edes käyttää?

sanoi:
Ajokamat- check
Kypärä- check
Pyörä- check
Kortti... fuck  

ajotaito..
ennakoivan ajon kurssi...nah
ratapäivä...nah

Jotenkin mulla on paha aavistus tästä. jotenkin yleensä tämmöisissä 'aloittelijan päiväkirja' tyyppisissä thredeissä on vain pari mahdollista loppua. threadin aloitus kertoo älyttömän kovasta innosta ja osaltaan näyttämisen halusta. pyörän valinta kertoo ehkä jotain lisää.

on oikeasti vaikea kuvata sitä kuinka vaarallinen tonninen kikseri on. jopa kokeneelle. Kuvittele urheiluauto jossa olis tuhat heppaa. sekin olis turvallisempi koska neljä rengasta ja pysyy pystyssä ja hytti suojana.

kikseri menee pyöräluokkaan joka keulii kevyellä kaasunkäytöllä ympäri takaperin, menee jarruilla ympäri etuperin. mutkassa perä lähtee alta varsinkin liukkaalla helposti. kaasua kun laitat 2mm auki, niin lähtee jo kivasti. Se kiihtyvyys on jotain star trek luokkaa, 'tähdet venyy'.

kaikkea hyvää ja ole varovainen.

Jargonia...

loppupeleissä vahvempi kuin intohimo nolata Porsche-kuskeja motarilla...
Kuulostat hienolta ja vastuulliselta ihmiseltä.

Sääli vaan, että on täysin eri asia, SIIS täysin eri asia ajaa tehokkaalla autolla kuin tuolla sun pyörällä.

Itsekin olin sitä mieltä ennen kuin ajoin kortin ja ostin tuon oman lesken tekijän, että ei se niin kova peli ole. "Onhan tässä tullut ajeltua jos jonkinlaista kiketintä mitkä ovat menneet kovaa".

PASKAT,

kun laitat tuon tulille, menet motarin rampista alas ja käännät kahvasta ja kuulet kuinka tuhatpäinen orilauma kiljuu piiskamaan lisää, niin se on menoa siinä vaiheessa.
cool.gif
Mikään mitä olet millään autolla siihen mennessä kokenut ei vedä vertoja tuolle fiilikselle, vauhdille, ei mikään. Huudat niin kovaa kuin jaksat silkasta innostuksesta! Se fiilis on täysin käsittämätöntä!!

Siinä kohtaa unohtuu höpö-höpö jutut vastuuntunnosta ja liikennesääntöjen kunnioituksesta.

Tuohon viimeiseen.

Ei ole. Mikään ei ole hienompaa kuin Porsche-kuskien nolaaminen.

Miksi et ottanut " tavallista" pyörää, kun olet niin rauhallinen kuljettaja, miksi maksaa tonnisen kikserin kalliita vakuutusmaksuja, jos et tehoja aio edes käyttää?
Hyvä kysymys.

Miksi pitää aina ostaa kallein, tehokkain, nopein, isoin...?
-Meikäläinen on kotinikkari, mutta reiät porataan Hiltin TE-6:lla
-Tietokonetta käytän lähes vain ja ainoastaan netissä surffailuun mutta koneena on Sony Vaio TZ21
Kännykällä en tee muuta kuin soitan ja lähetän textareita mutta puhelin on n73
-Polkupyörää tarvitsin lähinnä töissä käymiseen mutta ostin Ellsworth Jokerin

Toiset dokaa rahansa, mä käytän ne osamaksuihin  
biggrin.gif

Hyvä kysymys.

-Tietokonetta käytän lähes vain ja ainoastaan netissä surffailuun mutta koneena on Sony Vaio TZ21

biggrin.gif
Jep, sama mulla naisissa. En ottanut sitä kylän parasta 160/78 lastentekijää vaan tumman rotunaisen jonka kanssa saa sompailla ihanasti eteenpäin  
inlove.gif

Hyvä kysymys.

biggrin.gif
Kyllä minäkin poraan reiät tehokkaalla Hiltillä, mutta sillä ei oikeesti ole henki kortilla. Kyllä minäkin haaveilen ja suunnittelen tehokkaan pyörän hankinnasta nykyisen kustomin tilalle, mutta ei se ole kyykky, se on semmonen välitehoinen, ehkä matkapyörä. Onnea kuitenkin hankinnallesi, ole kuitenkin tarkkana ja maltillisella mielellä, että meidän ei tarvitse lukea blokin päätöstekstejä sen takia, että pyörävalinnassa ja harkinnassa oli menty metsään. Ota rauhallisesti ensi kokemukset.

Se piru tahtoo istua lähes jokaisen olkapäällä!
Kun pitää kumit kadussa 100% niin mahdollisuudet selvitä hengissä paranee 10%.

"Ei niin pitkää suoraa ettei päässä tutkaa (mutkaa)"!

No onpa täällä nyt jo pelottelua naurettavankin paljon. Juujuu on se tehokas pyörä ja juu kyllä varmasti voi tulla mieleen koittaa sen tehoja kuten meille lukuisille muillekkin jotka vielä täällä kirjoittelee. Miksi ihmiset ei voi uskoa että tehokkaallakin pyörällä voi hyvin aloitella ajelemaan. Yleensä idioottimaiset teot tehdään vasta kun tulee tunne että nyt osaan ajaa, ja se on ihan se ja sama onko ensin aloittanut vähempitehoisella ja sitten vasta kun luullaan osaavamme ajaa vedetään urku auki hayabusalla. Ei se sen paremmin pääty.

Olen täysin vakuuttunut että tehokkaalla pyörällä voi aloittaa harrastuksen oikein hienosti, itse aloitin vanhalla 250kg Yamahalla jossa oli 140hp ja ei varmasti yhtä helppo käsitellä kuin sun gikseri. Ja perkele vieläkin ollaan hengissä, toivottavasti vielä ensi vuonnakin...

Pieni pelko tehokkaan pyörän kanssa on terveellistä. En nyt sano että oma pyöräni olisi mikään tykki mutta olisi se voinut ensimmäiseksi "isoksi" pyöräksi mopompikin olla. Ensimmäisen ajokauden jälkeen huiput taisi jäädä jonnekin ~ 170km/h pikaiseen oho-ilmiöön motarin sisäänmenorampilla. Terve järki toimii sen kaasukahvan kanssa kuin junan vessa. Tietysti iällä on myös merkitystä (ainakin omalla kohdalla). Kymmenen vuotta sitten samanmoisen pyörän omistaminen olisi saattanut johtaa eläkkeen maksun tarpeettomuuteen.

No niin!

Terve vaan kaikille .Org:gilaisille ja kiitosta paljon hyvästä foorumista! Itse olen aika vihreä vielä näissä pyörä kuvioissa, mutta polte on ollut kova saada kortti ja pyörä. Noh kurssi alkaa ensi kuussa
smile_org.gif
(jänskättää..), ja pyöriäkin olen käyny kattelemassa alan liikkeissä.. Kysymyksiäkin olisi teille alan kokeneille konkareille ja miksi ei muillekkin aiheesta tietäville. Elikäs:

1. Millainen se ns. käsittelykoe on? Siinähän on pujottelua ja jarruttelua yms. mutta millainen se on ajaa, onko hankala?

2. Varusteet? Oon katellu netissä eri vaihtoehtoja, nahka vai kangas? Millaiset suojat kannattaa hankkia, elikäs olisko konkreettista esimerkkiä?

3. Pyöriä olen sen verran kattellu että ensi rassiksi ajattelin tuollaista Zukizuki GS 500 e:tä. Ovatkohan millaisia ajettavia ja luotettavia pelejä?

4. Antavatko liikkeet miten helposti pyörän tälläselle tulevalle rookie kuskille koeajoon..?

Jeps..siinähän olikin jo hätäisimmät ja eiköhän näitä kysymyksiä riitä jatkossakin
withstupid.gif
... Kiitos etukäteen kaikille jotka vaivautuivat vastaamaan.

1) riippuu ihan kuskista, ei sitä kannata jännittää, harjoitellaan mopokoulussa sitten

2) nahasta ja kankaasta löytyy ympäri intternettiä n+1 väittelyä, kannattaa etsiskellä

4) Mulle ainaskin antoivat väliaikaisella kortillakin ajettavaksi, niissä pyörissä on vakuutukset korkeilla omavastuilla joten kyllä ne ajoon heruu. Jos ei heru niin sitten kannattaa harkita pyörän ostoa muualta

Tarpeeksi tuoreena aloittelijana vastailen näihin itseäni viime kesänä jännittäneisiin kysymyksiin mielelläni
smile_org.gif

1. Käsittely on aluksi hankalaa ja jännittäähän se varmasti kokeessakin kaikkia sellaisia, joilla on jäänyt harjoittelu ainoastaan autokoulun varaan. Koulun tuntimäärällä sen kuitenkin oppii tekemään hyvin ja itselläni koe meni ns. heittämällä.

2. Itse hankin gore-tex asun sisäänrakennetuilla suojilla. Vaikkei sitä talvella muistakaan niin kesällä sataa vettä aika tiheästi. Metsäpätkille (ajelen matkaendurolla) meinaan hommata ensi kaudeksi vielä topakammat suojat.

3. Todennäköisesti pääset ajo-opetuksessa tutustumaan johonkin 500-600 kuutioiseen perusnakupyörään josta on hyvä vetää ainakin jonkunlaisia johtopäätöksiä millaista pyörää haluaa ajaa. Itselleni tuli kevyenä yllätyksenä miten paljon en pitänyt autokoulun ER-5:llä ajamisesta, vaikka ennen kurssia jopa harkitsin sellaisen hankkimista.

4. Tähän edellinen jo vastasikin, itse ostin pyöräni yksityiseltä enkä ehtinyt liikkeissä koeajaa pyöriä ollenkaan. Varmasti niitä saa hyvin koeajoon.

Pyörän hankinnasta vielä sen verran että sitä kannattaa tosiaan miettiä. Ja miettiä monta kertaa uusiksi. Onhan niitä onneksi helppo sitten vaihdellakin... Itse haaveilin viitisen vuotta customista, sitten pyörän hankinnan konkretisoituessa aloin tosissani miettimään ajojani ja aloin haaveilla Honda CBF 600:sta. Loppumetreillä luettuani muutaman kymmenen kiloa moottoripyörälehtiä pääsin jyvälle matkaendurohommista ja olin täysin myyty koko touhulle ja sillä tiellä ollaan... Ja jumaliste että soralla ajaminen perä sladissa on lystiä.
tounge.gif

Muutama kyssäri kun tuo pyörä vielä seisoo tallissa ja iltaisin olen aina jotain pientä siinä ropannut:

Ilmanputsari on BMC:n "pestävä" suodatin. On kuulemma putsattu ja öljytty syksyllä ajokauden loputtua mutta pikkutarkka-perkele kun oon niin ajattelin puhdistuksen vielä itekin tehdä. Toimenpidettä varten pitää tankki nostaa pystyyn et pääsee käsiksi putsarin koteloon. Pitääkö tankki olla tyhjä kun sen nostaa pystyyn, vai voiko siellä olla löpöä ilman että nilkat kastuu?

Kun tankin täyttää "talvisäilytystä" varten, kuuluuko se täyttää ohjekirjan mukaisesti "täyteen", vai aikuistenoikeesti TÄYTEEN=piripintaan?

Ajotunneista ei VIELÄKÄÄN ole kuulunut mitään... Millä vitutusta voi vähentää? (Jo testattua: kalja, seksi, palapelit, kiukuttelu, itkeminen)

Terve!

Loistavaa keskustelua. Hienoa.

Ajattelin, että pitää kirjoittaa tähän oma kokemuskin. Ottakoon joku sitten opiksi tai ei.

Sain A kortin lahjaksi vuonna nakki ja makkara. viisi vuotta sitten olin 35 v ja ostin SYKSYLLÄ veljeltä GS450 suzuki mopon. Talven luin nettiä ja kirjoja ja yritin opetella kaiken moottoripyöräilystä. Säästin myös rahaa varusteisiin. Ajoin tuolla mopolla yhden kesän.

Seuraavana kesänä heitin vaimolle leikkisästi, että mitäs jos vaihtaisin pyörän isompaa. Vaimo heitti takaisin, että vaihda vaan. Itseltä putosi leuka auki ja riensin etsimään pyörää.

Kaverin kautta löysin sitten nimimerkin mukaisen mopon ja tein kaupat heti ensimmäisellä näkemisellä. Ensimmäisellä kerralla pelkäsin ajamista, että on hirveesti tehoa ja silleen. Toisella kerralla sitten jo nautin paitsi, että edellinen omistaja oli vetänyt silikonia satulaan, jotta se kestäisi kauemmin.
062802jumpie_prv.gif
Siis joka kerta kun käänsin kaasua, siirtyi takamukseni satulassa 10 cm taaksepäin. Joka kerta kun jarrutin siirtyi munat (ja takamus) 10 senttiä lähemmäs tankkia.... olihan kiva kokemus. Opin sitten kääntämään kaasua maltillisesti.

Oma mopo oli jossain vaiheessa korjauksessa ja odotin osia jenkeistä. Veljellä on zzr1100, jossa on heppoja vissiin 170.
omg.gif

Kävin heittämässä sillä noin tunnin lenkin ja totesin, ettei sovi mulle. Ensinnäkin olen mahakas ylipainoinen ja vatsa painoi ikävästä tankkia tai toisin päin. Toiseksi en osannut arvioida vauhtia yhtään. Jouduin vahtimaan mittaria koko ajan tai sitten ajelemaan auton takana, jotta ajelisin edes lähestulkoon rajoitusten mukaan. Kolmanneksi zzr kiihtyi aivan uskomattomasti.

Onneksi tuo zzr ei ole minun. Varmaan jollekulle loistava pyörä, mutta itse en siitä tykännyt. Liikaa tehoa, eikä vauhtia osannut arvioida yhtään.

No mulla on ollut jo neljä kesää tuo gs1100g ja siinä riittää vääntö ja kiihtyvyyttä omaksi tarpeeksi. Vaimon kanssa on ajeltu viikon lenkkejä jo kolmena kesänä ja taas mennään tulevana kesänä jonnekin. Tulevana kesänä lähden myös 13 v pojan kanssa heittämään useampia ja pidempiä lenkkejä.

Hmmm. jos jotain neuvoja voisi antaa niin kannattaa tosiaan ajella varovasti ja oman tunteen mukaan. JA AJELLA RAJOITUSTEN MUKAAN. EI SIIS YLINOPEUTTA.

Ai niin. Netistä luin joskus seuraavan lauseen. Mielestäni se on toiminut ja sen pidän mielessä.

idea3.gif
Kun pistät kypärän päähäsi, kuvittele olevasi näkymätön.
idea3.gif

Autoilijat eivät näe motoristeja, eivätkä kaksipyöräisiä, eivätkä varsinkaan jos ajat ylinopeutta.

Ei muuta kuin kaikille loistavia ajokelejä ja pitkää ikää harrastuksen parissa.

Piti editoida noi typot pois

Luovuin VFR:stä ja kävin ottamassa kylmät tyypit XX:istä mutta olipaha vaan liian makaava asento mulle ja raskaan oloinen pyörä.

Hain Dynan ja kivaa on
biggrin.gif

Tervehdys!

Onnea uuden harrastuksen - ja uuden pyörän johdosta!

Tavallaan on totta, että: "Ei se pyörä tapa - vaan se joka sitä kahvaa kääntää." MUTTA-MUTTA... kuten moni onkin jo sanonut, niin ikävä kyllä se "piru" vain asustelee meidän jokaisen motoristin kypäränpehmusteissa. Sieltä se aina aika-ajoin tulee istumaan olkapäälle ja kuiskimaan motoristin korvaan kaikkea sellaista, mikä ei välttämättä ole aina kovin laillista Suomen tieliikennelain mukaan.

PIDÄ SIIS MALTTI JA JÄRKI MUKANA TUON KILOGIKSERIN KANSSA - Ei silti, hieno pyörä kaikin puolin.
062802moto_prv.gif

Suosittelen hankkimaan jo hankittujen ajovarusteiden lisäksi kunnolisen selkäpanssarin esim. Forcefieldin tai Dainesen Wave2:n. Ne ajotakkien alkuperäiset telttapatjanpalaset kun eivät paljon auta ojanpohjalla selällään kynnettäessä. Itselläni on tuo Forcefield (~100€) ja olen siihen kovin tyytyväinen - ehkä kesällä hitusen kuuma, mutta toisaalta viileillä keleillä lämmittää selkää mukavasti!

Ajokelejä odotellessa!
033102beer_1_prv.gif

ps. lupailee aika hyviä kelejä ensi viikonlopuksi +7 ja aurinkoa...

-Ainoa oikea moottori on suihkumoottori-

OT:

Tossa pyörän mukana tuli kolme käytettyä rengasta; yksi etunen ja kaksi takasta. Renkaissa on kuviota jäljellä abaut 2mm... En ite noita niinkään tarvitse ja mietin josko yrittäisin niitä kaupata jollekin esim. rata-/polttorenkaiksi... Ostaako kukaan ylipäätänsä käytettyjä renkaita?

OT:

Tossa pyörän mukana tuli kolme käytettyä rengasta; yksi etunen ja kaksi takasta. Renkaissa on kuviota jäljellä abaut 2mm... En ite noita niinkään tarvitse ja mietin josko yrittäisin niitä kaupata jollekin esim. rata-/polttorenkaiksi... Ostaako kukaan ylipäätänsä käytettyjä renkaita?
enpä usko että kovin hyvin kaupaks menee. Täälläpäin suomee saa ainakii burnisrenkaat mp-liikkeen "rengasroskikseta" ilmasiks
tounge.gif

Iha sama se on onko alla 250, 500, 600, 750, 1000, 1100 jne kuutioinen mopo, jos nyybä tai vetomies tai kukkahattu vetää siihen mutkaan liian lujaa "oho-vitustiliikaavauhtii-iik-tiukkamutka!-eitaivu!/hiekka/hartialukko-metsään-puuhali".

Ja kokemattomalle nyybälle sama vanha ohje: Mee mahollisimman nopeesti radalle vetään yks ajoharjottelupäivä, ja vedä siel Täysiii! Se pistää kerralla selkärankaan sun omat rajat, jotka ei oo lähelläkään mopon rajoja. Ei sitä usko ennen ku kokee sen.

Back