• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aloittelijan ensipyörän mietiskelyitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JarkkoR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs mieltä olette pyörän valinnasta?
smile_org.gif
Hyvä kysymys.
Viikon päästä ja kolme(toista) sivua myöhemmin tiedät, että 90% orgilaisista pitää kyseistä pyörää hyvänä, huonona, tehottomana, liian tehokkaana, delvac, tissit ja mitä syövät ja juovat.
tounge.gif

Terve,

olen ajatellut ekaksi pyöräksi Suzuki 600 Banditia tai Honda CB600 Hornetia. Hornetia kävin jo kokeilemassa (istumassa). Yksi käsittääkseni hyvin pidetty 40tkm ajettu Bandit olisi tarjolla. Tekis mieli käydä saman tien ostaa se vaikkei vielä edes pysty koeajamaan kelien puolesta. Eikä ole korttiakaan vielä (-94 ei enää saanut B-kortin yhteydessä A:ta). Ekat teoriatunnit on käyty. Oliskohan mitään järkeä ostaa pyörä koeajamatta? Kun mallista olen kuitenkin varma. Joskus tulevaisuudessa se sitten saattaa vaihtua.

Terve,

olen ajatellut ekaksi pyöräksi Suzuki 600 Banditia tai Honda CB600 Hornetia. Hornetia kävin jo kokeilemassa (istumassa). Yksi käsittääkseni hyvin pidetty 40tkm ajettu Bandit olisi tarjolla. Tekis mieli käydä saman tien ostaa se vaikkei vielä edes pysty koeajamaan kelien puolesta. ......
Monta pyörää olen ostanut koeajamatta, mutta ne ovat olleet uusia.
Kyllä käytetyn varmasti ainakin itse koeajelisin ennen kauppojen sinetöimistä.

Terve,

olen ajatellut ekaksi pyöräksi Suzuki 600 Banditia tai Honda CB600 Hornetia. Hornetia kävin jo kokeilemassa (istumassa). Yksi käsittääkseni hyvin pidetty 40tkm ajettu Bandit olisi tarjolla. Tekis mieli käydä saman tien ostaa se vaikkei vielä edes pysty koeajamaan kelien puolesta. Eikä ole korttiakaan vielä (-94 ei enää saanut B-kortin yhteydessä A:ta). Ekat teoriatunnit on käyty. Oliskohan mitään järkeä ostaa pyörä koeajamatta? Kun mallista olen kuitenkin varma. Joskus tulevaisuudessa se sitten saattaa vaihtua.
kannattaa käydä koe-ajamassa.. Itse istuin viime kesänä erään Custom-pyörän päällä ja asento oli ihan hyvä, mutta sitten kun kävin ajamassa sillä niin ei ollut oikeen mun juttu.. Sillä ainakin saat varmuuden siitä, että sopiiko pyörä sun kriteereihin vai ei..

Minä ostin vuosi sitten ensipyöräkseni Kawan Z750S:n. Valinnassa painoivat ajoasento, moottorin koko, paino (pitää pystyä työntämään tallista takaperin tielle), hinta, ulkonäkö.

Ajo-ominaisuuksiltaan tosi hyvä ja helppo ajaa, kunhan hitaassa vauhdissa luistattaa kytkintä / käyttää takajarrua. Siis parkkipaikka-ajoissa ja vastaavissa. 11 tkm tuli ajettua.

Toki aavistuksen nyt himottaa isompi mopo, mutta väliraha on hurjan iso verrattuna saataviin ominaisuuksiin. Haluan kuitenkin ajaa kaupunkiajoa/iltalenkkejä ja jotain pidempiäkin reissuja.

Itse aloitin muutama kesä sitten 1200Banditilla ja mitään vaikeuksia ei ollut.
Jos taustalla edes jotain mopo kokemusta niin ei niitä kuutioita tarvitse pelätä,ei se mihinkään karkaa jos ett niin halua.
Jos sitä 600cc Banditilla aloittaa niin hyvin pian haluaa vaihtaa isompaan...Monia vierestä seuranneena näin on käynyt.
Tuollainen 1200Banditti on todella helppo ajaa rauhallisesti ym mutta jos haluaa niin kyllä sillä sit pääseekin jos niin haluaa...

no onpa noissa +1000 kuutioisissa aloittelijalle ainakin mahdollinen ongelma painon kanssa. Tuommoisessa on pitelemistä, jos se päättää vaikka parkkipaikalla haluta kallistua kyljelleen.

Mutta riippuu tietysti paljonkin siitä, onko minkäänlaista aiempaa kokemusta mistään 2-pyöräisestä, ja minkälaiset raamit omaa, jne.

Täytyy varmaan harkita sitä 1200 Banditiakin 600:sen sijaan. Pakko vaan malttaa vielä että pääsee koeajamaan. Ainoa kokemus kaksipyöräisistä tosiaan on mopolla...
Pituutta on 180cm ja painoa 90kg että siitä ei ole kiinni. Tietenkin se kokemuksen puute on hiukan miinus mutta jos rauhassa opettelee ja ajelee.

No nyt se on ratkennut, tänään tuli ajettua Kawasaki ER-5 uuteen kotiin.
Onnea vaan uudelle menopelille. Erjassa on yksi parhaimmista moottoreista aloittelevaa motoristia silmällä pitäen. Vastaa hidasajossa rauhallisesti kaasuun eikä ryntäile, ja vääntääkin sopivasti. Tykkäsin siitä enemmän mitä omasta Hornetin myllystä.

Helou kaikille! Ensipyörän hankkijiin kuulun minäkin. Ajokortti tuli vuonna -85, jota ennen painettiin viritetyillä pappiksilla ja raisuilla urku auki. Sit tuli piikkiaika ja Hondalla mentiin hetki, kunnes pääsi auto rattiin. Nyt(reilu 20 v. myöh.) on aika hankkia 2-pyöräinen oikeasti. Muutamia vuosia ajelin takavetoisella Le-luokan 450cm3 tieliikenneversiolla, kunnes viime syksynä vaihdoin sen Yamahan XT 660X pyörään Oli muuten hieno pyörä(pc+Leo-Vincet yms). Siitähän se sit polte alkoi ja viimeine pisara oli mp-messut. Iskin silmäni Kawasaki Versykseen ja sellaisenhan tilasin. Nyt pyörä on tullut myyjäliikkeseen ja kohta(parin viikon sisällä) saan omaan talliin hypisteltäväksi. Olen kovasti lukenut Kawan ominaisuuksita ja ilmeisesti sopiva ensipyöräksi?? vai kuinka??
062802jumpie_prv.gif

Suosittelen vahvasti ajotunteja, olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa - automaattinen ajo-oikeus saatu parikymmentä vuotta sitten, mutta kokemukset rajoittuivat mopoikään. Ajo-opettaja sitten opetti kaikenlaista sen verran kun katsoi minulle tarpeelliseksi. Erittäin hyvä kokemus.

Ja kannattaa katsoa käytettyjä ajovarusteita, käytännössä uudenveroisia kamoja liikkuu puoleen hintaan.

Itseasiassa ajokamppeet on paketissa mutta tuo ajo-opetusasia on oikeasti asiaa. Olen samaa mieltä,että varmasti kannattaa hommata ammattimaista opetusta,jottei tulevalla ajokaudella tule vahinkoa ja asian laitan varmasti hoitoon, kiitti vinkistä
sport05.gif

Itse tässä humalatilassa koen tarvetta osallistua keskusteluun:

Kortin hankin loppusyksystä ja varusteet on tullu hankittua talven aikana. Ensimmäiseksi pyöräksi olen ihastunut ducati monsteriin, vaikka olenkin 186cm pitkä. Ainakin kylmätyypit on tuntuneet hyviltä.. saa nähdä sitte koeajolla. Jos ei muuta niin tällä varrella kantapäätkin yltää maahan
biggrin.gif
Jotenkin harmillisen vähän ainakin hieman uudenmpia monstereita on kaupan, tiedä mistä sitten johtuu..
nixweiss.gif

Itseasiassa ajokamppeet on paketissa mutta tuo ajo-opetusasia on oikeasti asiaa. Olen samaa mieltä,että varmasti kannattaa  hommata ammattimaista opetusta,jottei tulevalla ajokaudella tule vahinkoa ja asian laitan varmasti hoitoon, kiitti vinkistä
sport05.gif
Suosittelen osallistumista orgin ratapäivien koulutusryhmään. Koulutuksen teemana on oppia ajamaan mutkia oikein maantievauhdeissa. Hinta on halvempi kuin parilla ajotunnilla autokoulussa ja samalla rahalla saa koulutusta koko päivän ajaksi. Hinta on siinä 50€ paikkeilla, joten ei pitäisi kellään kaatua budjetin puutteeseen ja koulutuksen anti on varmasti joka euron arvoinen.

Täytyy varmaan harkita sitä 1200 Banditiakin 600:sen sijaan. Pakko vaan malttaa vielä että pääsee koeajamaan. Ainoa kokemus kaksipyöräisistä tosiaan on mopolla...
Pituutta on 180cm ja painoa 90kg että siitä ei ole kiinni. Tietenkin se kokemuksen puute on hiukan miinus mutta jos rauhassa opettelee ja ajelee.
Hölmöin neuvo aloittelijalle: "osta tarpeeksi iso jottei jää heti pieneksi". Tottakai voi aloittaa 1200:lla, mutta jos haluaa oppia ajamaan eikä vaan osta mopoa munan jatkeeksi, niin oppiminen käy nopeammin tolla 600:lla tai 750:llä. Ei isoakaan mopoa sentään voimalla viedä, vaan taidolla.

Ja mopot menee vaihtoon kuitenkin, osti minkä vaan. Minusta tuollainen Z750 tai vastaava olis paras. 600 on varmasti ok, siitä riittää pariksi kesäksi hupia.

Itseasiassa ajokamppeet on paketissa mutta tuo ajo-opetusasia on oikeasti asiaa. Olen samaa mieltä,että varmasti kannattaa  hommata ammattimaista opetusta,jottei tulevalla ajokaudella tule vahinkoa ja asian laitan varmasti hoitoon, kiitti vinkistä
sport05.gif
Suosittelen osallistumista orgin ratapäivien koulutusryhmään. Koulutuksen teemana on oppia ajamaan mutkia oikein maantievauhdeissa. Hinta on halvempi kuin parilla ajotunnilla autokoulussa ja samalla rahalla saa koulutusta koko päivän ajaksi. Hinta on siinä 50€ paikkeilla, joten ei pitäisi kellään kaatua budjetin puutteeseen ja koulutuksen anti on varmasti joka euron arvoinen.
Ja tähän jatkoksi, radalle ratailemaan, hitaaseen ryhmään. Uskomattoman paljon oppii kun pääsee kanttailemaan omien kykyjen rajoilla.

EDIT: Itse ostin 600 Hornetin eka pyöräksi ja olin siihen kolme kesää oikein tyytyväinen. Tai tyytyväinen olin vielä pois vaihtaesssakin, mutta vaihto isompaan vaan tuntui ajankohtaiselta.

Itse nyt miettinyt kans millaista pyörää laittais, käynyt mielessä Suzuki 650 SV, Kawasaki ER5.

Minkälainen pyörä toi Kawasaki KLR 650 ois aloittelijalle, sillä vissiin pääsis eteenpäin vähän huonomallakain tiellä :P

Back