• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

aloitteleva motoristi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jlik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
hra1150 sanoi:
Kun tuli tuossa edellä tuota offtopiccia viljeltyä, voisin jotain yrittää itse asiastakin...

Jlik on oikealla tiellä. Komppaan heti nahkapukua ja Schuberthia. Hanskat on kohta, joka ensin pettää. Ne kun vielä malttaa ostaa heti hyvät (yleensä = kalliit) niin hyvin menee. Itselläni on jalassa -02 mallin sieviläiset jatsarit.

Hyvää on myös se, että jaksaa malttaa ja on järkevä budjetti. Markalla ei saa hummeria ja joka tapauksessa kyseessä on varsin kallis harrastus.

hra1150, näköjään lähetit oman viestisi suunnilleen samaan aikaan kun mä kirjoittelin omaa. Joo, varusteet hankin ekaksi. Hankin myös tekstiilihousut (Dry Max) nahkapuvun seuraksi. En ole vielä harkinnut tekstiilitakin ostoa. Ajatuksena olisi sitten sateella vetää kortsu päälle. Saappaatkin (sidi fusion rain) tilasin kuupan yhteydessä Lehtisen Pekalta Reliatecilta. Häntä voin kyllä lämpimästi suositella. Voi olla että päädyn tuohon isompaan Bandiittiin, kun mun budjetilla saa ylivuotisen uuden.

Mitä eroa GSX1250 FA:n ja GSF1250 Banditin välillä?

jlik sanoi:

Minun käsittääkseni ei paljon muuta kuin katteet. Alustassakin saattaa olla jotain. Tietoni ovat puutteelliset. Joku Suzukientusiasti jatkakoon.

Toisaalta haluan valottaa tuota ikävää periodia elämässäni, jolloin petyin pahasti GSF1200S Bandiittiin. Sitä ennen ajelin BMW K100RS:llä (lentävä tiiliskivi) johon olin laittanut Öhlinsin alustan (oli halvempi kuin loppuun kulunut OEM). Koska tuli kevät, vaihdoin pyörän uuteen Suzukiin.

Norjan reissu oli ikimuistoinen. Kerran pääsi oikeasti itkukin. Kun pyörä ei käänny, se ei kääny. Perä irtoaa miten ja milloin sattuu ja kaikki on tuskaa.

Oma vika. En ollut nostanut/säätänyt täyteen (yli) kuormatun pyörän perää lainkaan tehdasasetuksista ja lopputulos oli surkea. Säätämistä ei todellakaan oltu tehty helpoksi. Pikaistuksissani vaihdoin takaisin eurooppaliseen ja avataressa esiintyvällä r1150gsa:lla mentiinkin sitten monta vuotta. Kunnes tuli seuraava kevät...

jlik sanoi:

Niin paljon sama pyörä kuin nyt eri pyörä voi olla. FA:ssa on enemmän katetta, ja ajoasento on erittäinkin hieman eriilainen. Cycle-Ergon mukaan FA:ssa on hieman pystympi ajoasento ja tiukempi polvikulma. Voi olla niin vähän että tokko sitä helposti itse huomaa... pitemmän päälle toki ero voi polvissa tai selässä tuntuakin, ja kellä sitten miten päin.

Tuohon alustan säätöjen muuttamiseen kuormauksen ja "kyydin" (vauhdin) mukaan
kannattaa kyllä tarttua vakavasti heti alkuunsa.

Asia ei ole rakettitiedettä, eikä siitä ole tarpeen sellaista normikurvailujen
puitteissa tehdäkään.

Tuolta topiceista löytyy hyviä ja selkokielisiä ohjeita/neuvoja ihan peruslähtökohtien
tarkistamiseen/kuntoon saattamiseen.

Tämänkin jälkeen kannattaa tosiaan huomioida ainakin "kyydittämiset" ja/tai muut
lastit ja niiden ihan merkittävät vaikutukset mukavuuteen, ajettavuuteen ja
tätä kautta ääri/ylläritilanteissa myös turvallisuuteen.

Ja täältä varoituksen sana tuohon aloittajan vaimo ongelmaan. Mulla oli myös joskus vuonna kirves ja kypärä vaimo houkuteltavana mopon kyytiin, oltiin nuoria, lapset pieniä jne. Ajelinkin vuosia ellen vuosikymmeniä yksin ja joskus tosi harvoin sain rouvan tarakalle.

Mutta sitten kun lapset lähtivät omille teilleen ja elämä niiltä osin tasaantui, niin sain vihdoin houkuteltua mamman taas mopoajelulle, vaikka vaikeaa ja kenties vähän pelottavaakin se alkuunsa oli. Mutta se suurin ongelma tuli sitten yhden kesän tiiviin kyydissä olon jälkeen.

Eräänä aamuna rouva sanoi, että hän lähtee tänään töiden jälkeen ostamaan itselleen oman moottoripyörän ja piste. "Metriäkään en enää istu kyydissä, eihän sieltä edes näe mitään" oli kommentti.

Mikäpä siinä muu auttoi kuin lähtö töiden jälkeen mopokauppaan ja sieltä tarttui heti samana päivänä Suzuki 500 GS matkaan. Ikinä en oo niin paljon pelänny kun sillä hetkellä, jolloin rouva löysäs kytkimen eka kerran mopokaupan pihalla ja ilma oli täynnä jalkoja ja käsiä.

Stanakele, että pelotti ja yritin huitoa, että pysähdy, mutta minkäs teet, muija ajeli liikkeen portista ulos ja katos näkyvistä ja pysytteli sillä tiellään ainakin puoli tuntia. En edes kerennyt omalla pyörällä perään ja hypistelin siinä puhelinta kädessä, jotta soitanko poliisit hätiin vai mitä.

Sitten kuitenkin lopulta mamma ajelee naama messingillä ja niinku vanha tekijä liikkeen pihalle ja sano jotta tämä otetaan. Eipä siinä auttanut yrittää, että kokeiles nyt jotain muitakin pyöriä ja että eihän tää nyt ole ainoa mopoliike tässä kaupungissa, sanoi vaan että tää se on.

Tuolla Suizalla meni sitten muutama vuosi ja seuraavana oli vuorossa 700 Honda Deauville, jolla nyt ajellu melko pitkään ja tänään käytiin katseleen sille 1100 tupla äksää, ku pitäis kuulemma saada ainakin tupla tehot tai vähän enemmän (mamma on muuten jo hilkun yli 50v).

Niin että passaa olla varovainen sen mamman kanssa, ettei käy niinku mulle kävi, koko ajan on pelko persiissä ja kaks pyörää syö tehokkaasti perheen rahavaroja. Ja kaiken lisäksi se tunkee kaikille reissuille matkaan niin, ettei sen siunaaman rauhaa saa enää. Ainoastaan Alpit ja Norja saa sen jäämään kotiin, kun ei tykkää oikein niistä syheröistä, vaan on enemmän moottoritie ihminen, siis korkelta ja kovaa.

Paitsi että -voihan paska- aikoi lähteä tänä kesänä Norjan turneellekin mukaan, kun "pitäähän sekin joskus kokea"

Ei kannata ihmetellä miks allekirjoittanut viihtyi aiemmin esim. Norjassa melko paljon. Nyt on viety sekin henkireikä.

Nimimerkki: mistä löytyis halpa psykiatri

Pistäpä mamma jollekin Ajotaito 2 -kurssille niin menee turvallisemmin se Norja. Oikeesti.

Asian voi nähdä näinkin.. Ajotaito 2 opeilla vaan on käyttöä siellä norskissa, jos on tosiaan enempi suoran tien ajokokemusta vaan.

Ihan vakavasti puhuen, niin onhan se nyt noita mutkateitäkin ajellut ja kursseillakin ollut jo muutaman kerran (enää en jännitä niin paljon). Ei vaan nauti noista mutkista niinku meikäläinen, vaan tykkää laajemmista kaarteista, en kyllä ymmärrä miksi, mutta omat omituisuutemme meillä kaikilla. Ja ajaa kyllä yllättävän hyvin kun sille päälle sattuu. Toivottavasti nyt säilyy hengissä taas tämänkin kauden, vaikka kait se meikäläisellä ennemmin henki lähtee näissä hommissa. Meni viime kesänäkin Juva-Puumala väliä ku miähet.

Pohjanpoika tuossa edellä kertoo paljon siitä, mikä on olennaista. Täällä kirjoittelee monenlaisia ihme säätäjiä ml. minä itse.

Olennaista ensipyörässä on se, että se lähtee potkaisemalla tai napista käyntiin, pysyy käynnissä ja pysää tarvittaessa. Ja se, että tykkää itse siitä pirusti. Loppu on sitten sitä harrastamista. Ja seuraavakin kevät sekä kesä tulee, ennemmin tai myöhemmin.

jlik sanoi:
GSX1250FA on käytännössä GSF:n tekniikan ympärille tehty, ehkä hieman nuorekkaampi kokokatettu malli. GSX1250FA on uutena listahinnaltaan 1000 euroa kalliimpi. Lamppu ja etukate on GSX:ssä lainattu vuoden 2006 GSX-R 1000 -mallista.

Suurin ero löytyy ulkonäöstä sekä mittaristosta. GSX1250FA -mallissa on vakiona vaihdenäyttö, joka minusta on ollut erittäin hyödyllinen. Ilman vaihdenäyttöä tuli aina maantielle siirryttäessä haettua sitä vieläkin isompaa, vaikka kiihdytyksen päätteeksi olikin jo 6-vaihde sisällä. :)

Pienenä extrana GSX1250FA mallin mittaristossa on itse ohjelmoitava vaihtovalo (kierroslukumäärä), joka välkkyessään ennen punarajaa ilmoittaa vaihtotarpeen. Tämä on yleensä näissä oletuksena pois päältä.

Messuilla istuin GSF:n sekä GSX:n, eikä ajoasennossa ollut juurikaan eroa. Samalta tuntuivat.

5ple74.jpg
169g295.jpg

GSX1250FA:n mittaristo, jossa näkyy vaihdeilmaisin sekä vaihtovalo.
2ezu3pc.jpg

GSF1250S mittaristo.
2qlgz2s.jpg

Aloittelija kun kysyy vinkkejä mm. pyörän valintaan, tuntuu vastaukset keskittyvän lähinnä moottorin kokoon ja tehoon. Mun mielestä pyörätyypin oikea valinta on paljon tärkeämpää. Varsinkin jos ja kun pyörää ei hankita järkiajoon vaan harrastusmielessä, koko homma elää ja kuolee sen mukaan millaisella pyörällä ajelee ja millaiset fiilikset hommasta saa. Ja ainakin omat kokemukset ovat sen suuntaiset, että pyörätyyppi vaikuttaa tähän huomattavasti enemmän kuin moottorin tehot. Läkes kaikissa mopoissa on tehoa riittävästi sujuvaan liikkumiseen kaksi päälläkin, mutta paljon suurempi ero on siinä ajellaanko katepyörällä, nakupyörällä vaiko customilla jalat edellä. Moottorin tyyppikin monesti merkityksellisempi juttu kuin tehot, haluaako kuunnella V-koneen papatusta vaiko liikkua eteenpäin rivimoottorilla automaisissa tunnelmissa.
Joo, toi Bandit on varmaan hyvä ja luotettava mopo molemmilla konevaihtoehdoilla, mutta jos nyt on valinnan vapaus uutta harrastusta aloittaessa, niin en lähtisi liikaa rajaamaan vaihtoehtoja heti alkuun. Mun mielestä tuollainen Bandit on kuitenkin mopojen Toyota Avensis, että varsin tylsänä vaihtoehtona pidän. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa myös jotain ihan toisenlaisiakin pyöriä.
Itsekin vuosia luulin haluavani ajaa 1300-kuutioisella matkasportilla ja ihmettelin kun pyörä seisoi aina vaan enemmän tallissa yksinään. Nyt kun tuli vaihdettua pyörä pienempään naku-twiniin, kirkastui heti mielessä mikä tästä hommasta oikein tekeekään hauskaa. Koskaan en enää osta ns. järkipyörää :orgmp3:

Viimeksi muokattu:
Tuuchen sanoi:
Pienenä extrana GSX1250FA mallin mittaristossa on itse ohjelmoitava vaihtovalo (kierroslukumäärä), joka välkkyessään ennen punarajaa ilmoittaa vaihtotarpeen. Tämä on yleensä näissä oletuksena pois päältä.

OT, miten tuo ohjelmoidaan päälle?

tonttuj sanoi:
OT, miten tuo ohjelmoidaan päälle?
1. Aseta avain virtalukkoon ja paina mittaristossa näkyvää alempaa nappia pohjaan - ja pidä pohjassa.
2. Käännä virrat päälle - vaihtoilmaisin alkaa välkkyä.
3. Painamalla ylempää nappia säädät miten vaihtovalaisin ilmaisee (pois, päällä jatkuvasti, välkky).
4. Painat alempaa kerran, kunnes mittariston alareunaan ilmestyy voimakkuuden ilmoittava palkki ja painamalla ylempää nappia säädät vaihtovalaisimen voimakkuuden.
5. Painat kerran alempaa, jolloin kierroslukumittari nousee lukemaan jossa vaihtovalaisin kytkeytyy.
6. Ylemmästä napista säädät kierroslukua.
7. Painat jälleen alempaa kuittaaksesi muutokset, ja asetus on valmis.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=CTYktfS45aI

Viimeksi muokattu:
Sami@Vespa sanoi:
Aloittelija kun kysyy vinkkejä mm. pyörän valintaan, tuntuu vastaukset keskittyvän lähinnä moottorin kokoon ja tehoon. Mun mielestä pyörätyypin oikea valinta on paljon tärkeämpää. Varsinkin jos ja kun pyörää ei hankita järkiajoon vaan harrastusmielessä, koko homma elää ja kuolee sen mukaan millaisella pyörällä ajelee ja millaiset fiilikset hommasta saa. Ja ainakin omat kokemukset ovat sen suuntaiset, että pyörätyyppi vaikuttaa tähän huomattavasti enemmän kuin moottorin tehot. Läkes kaikissa mopoissa on tehoa riittävästi sujuvaan liikkumiseen kaksi päälläkin, mutta paljon suurempi ero on siinä ajellaanko katepyörällä, nakupyörällä vaiko customilla jalat edellä. Moottorin tyyppikin monesti merkityksellisempi juttu kuin tehot, haluaako kuunnella V-koneen papatusta vaiko liikkua eteenpäin rivimoottorilla automaisissa tunnelmissa.
Joo, toi Bandit on varmaan hyvä ja luotettava mopo molemmilla konevaihtoehdoilla, mutta jos nyt on valinnan vapaus uutta harrastusta aloittaessa, niin en lähtisi liikaa rajaamaan vaihtoehtoja heti alkuun. Mun mielestä tuollainen Bandit on kuitenkin mopojen Toyota Avensis, että varsin tylsänä vaihtoehtona pidän. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa myös jotain ihan toisenlaisiakin pyöriä.
Itsekin vuosia luulin haluavani ajaa 1300-kuutioisella matkasportilla ja ihmettelin kun pyörä seisoi aina vaan enemmän tallissa yksinään. Nyt kun tuli vaihdettua pyörä pienempään naku-twiniin, kirkastui heti mielessä mikä tästä hommasta oikein tekeekään hauskaa. Koskaan en enää osta ns. järkipyörää :orgmp3:

Jos maltat palata lähtöruutuun... lukea ajatuksella aloituksen......
Ei oma mielipiiteesi ja näkemyksesi ole sen parempia..... eikä huonompia, ehkä hieman enemmän
sivussa siitä mitä kaikki muut.... edes jotenkin asiassa kiinni roikkuvat höpöttäjät
täällä ovat vääntäneet :;):.

On sitten paljon yksinkertaisempaa "valita" se oma latu, tapa ja vehkeet....
kun on alkuun ajellut toimivalla, (kuitenkin aloittelijalle) riittävän monipuolisella laitteella.

Customia on paha kallistaa jos se vaikuttaakin omalta (ja ehkä mammankin) jutulta....
Cussella kun sitä ei voi edes kokeilla.

Kyykyllä taas ei aja kaksipäällä kun pervot.....

.....Alkaako valkenemaan miksi niin moni puhuu "toimivasta peruspyörästä" kun puhutaan
tutustumisesta ja tuntuman ottamisesta mopoiluun :;):.

Sami@Vespa sanoi:

Bone sanoi:
Jos maltat palata lähtöruutuun... lukea ajatuksella aloituksen......
Ei oma mielipiiteesi ja näkemyksesi ole sen parempia..... eikä huonompia, ehkä hieman enemmän
sivussa siitä mitä kaikki muut.... edes jotenkin asiassa kiinni roikkuvat höpöttäjät
täällä ovat vääntäneet :;):.

On sitten paljon yksinkertaisempaa "valita" se oma latu, tapa ja vehkeet....
kun on alkuun ajellut toimivalla, (kuitenkin aloittelijalle) riittävän monipuolisella laitteella.

Customia on paha kallistaa jos se vaikuttaakin omalta (ja ehkä mammankin) jutulta....
Cussella kun sitä ei voi edes kokeilla.

Kyykyllä taas ei aja kaksipäällä kun pervot.....

.....Alkaako valkenemaan miksi niin moni puhuu "toimivasta peruspyörästä" kun puhutaan
tutustumisesta ja tuntuman ottamisesta mopoiluun :;):.

Ainakin meikäläisen silmään ketjun avaajan viesteistä päätellen hakusessa on jokin katettu matkavehje/matkasportti. Eli jonkinlainen pyörätyyppi olisi jo mielessä.

Kaikki ollaan tietysti erilaisia ja itselle olisi hankala edes neuvoa ihmistä, jolla ei ole mitään käsitystä siitä minkätyyppinen pyörä eniten kiinnostaa. Paha neuvoa jos ei tiedä mikä neuvoja kysyvää mopoilun pariin edes vetää. Ehkä näillekin kannattavinta on siinä vaiheessa käydä koeajelemessa eri tyyppisiä vekottimia. Rahat siihen, joka kolahtaa. Jos se on se peruspyörien peruspyörä niin sitten on :)

Siinä omat, vähän eriävät ajatelmat, mutta mä olenkin tollanen 2-päällä kyykyllä pervo :D

Sami@Vespa sanoi:

Tästä voi asian viedä yhden asteen pidemmälle. Jos Bandit on moottoripyörämaailman Avensis, itse ajan ko. maailman Corollalla. Sillä on ollut varsin hauskaa radallakin. Siitä huolimatta että ko. pyörä on melkoinen Corolla, en olisi välttämättä muuta pyörää halunnut mukaan nyt jo kierrettyjä maita. Sillä on myös ollut mukava käydä kahteen otteeseen Nürburgringillä ajamassa kovaa. Reissupyöräilijälle on kohtuu iso plussa siinä, ettei tarvi miettiä, hajoaako pyörä alle vai voiko keskittyä ajamiseen ja reissaamiseen. Itse olen nyt ajellut "Corollalla" reilut 50tkm, enkä vieläkään keksi, mihinkä pyörään haluaisin vaihtaa. Löytyy hauskempia/tehokkaampia/jne:mpiä pyöriä. Ducatin Multistradan ostaisin, jos maksaisi vähemmän. Kun ei maksa, lähden mielellään uusiksi nykyiselläkin pyörällä esim. kolmen viikon Euroopan matkalle.

-> Jos tykkäät moottoripyöräilystä, ei ole loppujen lopuksi väliä millä ajat. Se itse ajaminen ja uusien paikkojen näkeminen ja kokeminen on se pointti. Jos pyörä on vaivaton kampe niin se riittää pitkälle.

Ihan siihen aloittajan kysymykseen ja viimeiseen kappaleeseen.
Koita hakea peli josta itse tykkäät. Jos nyt ymmärsin niin ihan teini et enää ole.
Vaimon saa kyytiin, kun itse olet innoissasi pelistä ja harrastukseta.
Koita vaikka fjr jamppi ja gtr kawa tms pan-european ja seuraavaksi 1400 zzr tai Hayabusaa. Sitten perään jotain Victoryn tai HD kustomia. Ja siihen sitten noita matkaenskoja. Mm. Suzukin uusi on varmaan vastinetta rahalle.
Sieltä se oma maku löytyy. Tätä hommaa reiole yhtä oikeaa tapaa harrastaa.

Vaimon saa viihtymään kun huolehtii ettei sillä ole kylmä..;)

Back