• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alku aina hankalaa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rujokatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No ni,sä saat sen vielä läpi!!

Kiitos. Nyt on vain vähän siipi maassa, vaan eiköhän se siitä. Kaiken oppii kun tarpeeksi reenaa.
wink.gif
Olikohan autolla ajon opettelu yhtä hankalaa? En enää muista...

Nyt ei huvita yhtään mikään. Ei tää homma voi kaatua joidenkin tötteröiden kiertelyyn.
veryangry.gif
 Asiaa ei auta yhtään ajo-open tarinointi "oot sitten ensimmäinen käsittelykokeen reputtanut meidän koulusta pariin vuoteen". Kiitti vaan...ja lisää ajotunteja.
No ni,sä saat sen vielä läpi!! Jos MÄ onneton tunari sain sen läpi viime syksynä, ni kyl saat säkin!  
wink.gif
En viitti kertoo, paljonko tuli ylitunteja - varmaan tän foorumin ennätys mut ei siitä sen enempää - mut sä tuskin tarttet montakaan! Se menee kyl, vaik paskamaista oli mustakin niiden tötteröiden kiertely. Toisaalta siitä on IHAN OIKEESTI hyötyä ajossa, kun sen homman oppii (sanoi mun kaverikin, joka ajoi 15 v ilman korttia ja vasta kun tuli lapset, se meni ja ajoi mp-kortin, ettei lapset kärsi jos hälle, äitelle, käy jotain).  SÄÄ OPIT SEN!!  
062802jumpie_prv.gif
Zau!
wink.gif
Mulla oli samat fiilarit,kirosin opettajalle että nyt tää loppuu tähän
mad.gif
mutta se olikin velmu ope.. se opetti mua paljon pienemmällä radalla mitä oli sitten inssissä.. ja siellä jäi töteröitten ja viivan väliin tilaakin
thumbs-up.gif

Nyt ei huvita yhtään mikään. Ei tää homma voi kaatua joidenkin tötteröiden kiertelyyn.
veryangry.gif
Asiaa ei auta yhtään ajo-open tarinointi "oot sitten ensimmäinen käsittelykokeen reputtanut meidän koulusta pariin vuoteen". Kiitti vaan...ja lisää ajotunteja.
No ni,sä saat sen vielä läpi!! Jos MÄ onneton tunari sain sen läpi viime syksynä, ni kyl saat säkin!
wink.gif
En viitti kertoo, paljonko tuli ylitunteja - varmaan tän foorumin ennätys mut ei siitä sen enempää - mut sä tuskin tarttet montakaan! Se menee kyl, vaik paskamaista oli mustakin niiden tötteröiden kiertely. Toisaalta siitä on IHAN OIKEESTI hyötyä ajossa, kun sen homman oppii (sanoi mun kaverikin, joka ajoi 15 v ilman korttia ja vasta kun tuli lapset, se meni ja ajoi mp-kortin, ettei lapset kärsi jos hälle, äitelle, käy jotain). SÄÄ OPIT SEN!!
062802jumpie_prv.gif
Zau!
wink.gif
Mulla oli samat fiilarit,kirosin opettajalle että nyt tää loppuu tähän
mad.gif
mutta se olikin velmu ope.. se opetti mua paljon pienemmällä radalla mitä oli sitten inssissä.. ja siellä jäi töteröitten ja viivan väliin tilaakin
thumbs-up.gif
Jep... sama juttu minullakin. Kiero ope pisti hikoilemaan pujotteluharjoituksissa kunnolla.
tounge.gif
Nyt on 3vkoa siitä kun kortin sain ja ajattelin käydä katsastuskonttorilla pujottelemassa omalla pyörällä... en tiedä onko jo nyt oppi unohtunut vai onko tuo oma kyykky niin vaikea, kun koko hommasta ei sitten tullut yhtään mitään
confused_orig.gif

Juu hieno homma kertakaikkiaan
062802jumpie_prv.gif

mulla tais olla enemmän luottamusta siihen että menee läpi,kuin rouvalla itsellään
biggrin.gif

mutta se ajotuntien määrä
crazy.gif
, olis varmaan vähemmälläkin selvinny, mutta saipahan autokoulu rahaa
veryangry.gif
Elä sie sudeettisavolaene rahasta piittoo! Piäassiiha o että emäntäes sae ajolisenssit kunttoo!
062802jumpie_prv.gif

On se hyvä että nykyään on noita harjoitteluja.
Ite kun oon vanhan liiton miehiä, jotka sai A:n kaupan päälle.

Olihan se alku hankalaa. Älä masennu.
Mulla ekat km pyörällä duskaa.
Kovassa vauhdissa tuntui etten jaksa puristaa tangosta kiinni.
Meinasin jopa luovuttaa ja heittää irti. Onneksi en luovuttanut
smile_org.gif

Harjoitusta vaan kehiin. Mullakin nyt 1000km ja alkaa rennommalta maistua
062802jumpie_prv.gif

Täällä kans yksi uusi (toivottavasti mahdollisimman pian) tuleva motoristi. Kolme kertaa olen nyt "isolla" pyörällä ajellut, tänään ope pisti eka kertaa ihan kylmiltään kaupungille ajamaan. Ensimmäistä kertaa oli kaatotilanne lähellä ja ihan omaa tyhmyyttäni, sitä olen koko illan harmitellut ja miettinyt uudestaan miksi kävi niinkuin kävi.
confused_orig.gif
Eli jarrutus meni turhan äkkinäiseksi ja tanko vinossa, juuri niinkuin ope on kieltänyt tekemästä. Mä en vissiin opi kuin virheiden kautta.
wink.gif

Todella ihanaa lukea näitä viestejä! Niin tuttuja tunteita tästä kevään ajalta! Mulla on ajotunnit takana (on tullu ylimääräsiä, en nyt tarkkaan muista montako...) torstaina käsittelykoe ja inssi. Hitto et jännittää ja varsinkin se pujottelu! Viime yön pujottelin unissani koko yön, mut ei se tänään ajotunnteilla menny kuitenkaan kauheen hyvin ;)

Miten se käsittelykoe käytännössä menee? Kertooko se tyyppi ennen tehtävää aina nopeudet yms? Mua jännittää myös se et "unohdan" mitä missäkin tehtävässä pitää tehä...

Olis se kyllä mahtavaa jos se kortti napsahtais torstaina kouraan!

Täällä on kans yksi tuleva motoristi, jonka kova koulu on kesken. 4 ajotuntia on takana ja parkkipaikalla on vielä treenaamatta väistö ja se kaarrejuttu. Huomenna pääsee sentään itse ajamaan koululta sinne parkkipaikalle. Ekalla ajotunnilla ei ehtinyt ajaa kuin 10 minuuttia, kun ope selosti pitkät pätkät pyörästä ja ajamisen teoriaa, mutta vastaavasti muutama tunti on mennyt vähän pitkäksikin. Useampi tunti meni sitten treenatessa hidasajoa ja pujottelua. Ne kyllä nyt sujuu suht kivasti, eli tuleva käsittelykoe ei hirvitä (vaikka jänskättääkin).

Oma opettaja tuntuu olevan aika perusteellista sorttia, eli liikenteeseen ei päästetä ennenkuin parkkipaikkalla on möyritty oikein huolella. Ei taida päästää inssiinkään ennenkuin läpimeno on varma... No kai se oli hyvä treenata se hidasajoa ja pujottelu jonkinlaiselle mallille heti alkuun. Aluksi ei tahtonut siitä pujottelusta tulla juuri yhtikäs mitään. Liikenteessä ajamisessa ei luulisi olevan ongelmia. Etukäteen hirvitti lähinnä se käsittelykoe.

Toivottavasti saisi kortin ennenkuin ope jää lomille, jotta saisi omalla kesälomallaan ruveta kiertämään pyöräkauppoja oikein kunnolla
wink.gif
Tsemppiä muillekin koululaisille inssiin.
thumbs-up.gif

Täällä on kans yksi tuleva motoristi, jonka kova koulu on kesken.
Minäkin tunnustan olevani koulussa ja lähiviikkoina olisi tarkoitus liittyä motoristeihin. Parkkiksella on käyty pyörimässä ja lähiaikoina ajetaan lisää. Hyvin haastavaa puuhaa, mutta ei lainkaan toivottoman tuntuista, kuten olin pahimmissa painajaisissani pelännyt. Opettaja on loistava ja harjoittelu on hyvin vapaamuotoista.

Tsemppiä minultakin muille koulussa oleville tai sinne aikoville. Ja kiitoksia myös tähän ketjuun kirjoittaneille, henk.koht. olen saanut tästä sellaista hyvää vertaistukea ja uskoa siihen että homma kyllä onnistuu. Kiitos.

Jees elikkäs emäntä ehdokkaalla kävi näin ekalla ajotunnilla... Kopion tähän kirjotukset.

"ajokokemus: joskus ehkä about 12veenä kaasuttanu hiljallee veljen kevarilla niin että veli istu takana koko ajan kontrolloimas ja vahtimas

teoriatunnit: meni mahtavasti. rento meininki ja mukava opettaja. kaikki jutut tarkkaan selitti ja käytiin läpi että en ole ajanut oikeesti ollenkaan aikasemmi ja käytii testaa että yllän jalkoineni maahan pyörän selästä

eka ajotunti: 19:00 saavun paikalle. puetaan ajokamppeet päälle.. jalannumero 40.. kenkä 44.. hanskat niin isot ettei sormet yletä läheskään perille.. sitten mennään harjotteleen.. alotetaan piikki pyörällä kun en ole ennen ajanut.  harjotellan liikkeelle lähtöä.. huterasti ja hatarasti hiljalleen.. koko ajan tasapaino hieman huojuen.. vaihdetta kiva vaihtaa kengillä jotka hölskyy.. ja kytkintä päästää ku hanskat jatkuu pidemmälle ku sormet. pari ekaa kertaa ku lähettii ni meni iha ok.. sitte alkoi tasapaino heittää ja melkein kaaduin.. yritin pyörää pitää suorassa kun opettaja piti koko ajan ”hätäseis”napista kiinni. sitten taas yritys ja meni hyvin lähtö kunnes aloin hidastaa ja yrittää pitää tasapainoo.. ni sit kaato tuli. pyörän peiliin tuli muutama särö. Opettaja sanoi ”joo tää oli tässä. Mä en ala tähän ollenkaan. Jos ajoa meinataan jatkaa pitää ottaa oma vastuu koska olet vaaraksi itselle ja ympäristölle” klo 19:25 olen jo liikennevaloissa ajamassa pois.. opettaja luovutti 20min yrittämisen jälkeen

tulos: sain rahat takaisin.. paitsi teoriatunneista. opettaja ei suostu opettamaan. pitää etsiä uusi ajokoulu ja opettaja joka ei ole luovuttaja."

Että sillä lailla... Omasta mielestä melko hanurista tuollainen luovuttaminen ja suhtautuminen opettajalta, koska oli tiedossa että kokemus on nolla ja kyseessä oli ensimmäinen ajotunti. Toivottavasti löytyy joku joka suostuu opettamaan eikä luovuta ja lyö hanskoja tiskiin heti alussa.

tulos: sain rahat takaisin.. paitsi teoriatunneista. opettaja ei suostu opettamaan. pitää etsiä uusi ajokoulu ja opettaja joka ei ole luovuttaja."

No aikamoista perseilyä jos ensimmäisen ajotunnin jälkeen lyö opettaja hanskat tiskiin, kun nyt ei sattunutkaan sujumaan kuin V.Rossilta... Kaikkien opettajien pitäisi olla ammattilaisia? Ihan sama juttu, jos kaikki pikkumuksut heitettäisiin ulos koulusta 1. koulupäivän jälkeen, "kun ei ne osaa lukea ja kirjoittaa".

Tsemppiä jatkoon! Toivottavasti löytyy koulu, jossa oikeasti harjoitetaan autokoulu-opetusta. Ja toivottavasti teoriaopinnot saa korvattua yksi yhteen ettei niillä tarvitse enää käydä.

Mitäköhän suomen autokoululiitolla olisi asiaan sanomista? Melkein kaikki koulut lienevät kuitenkin jäseniä..

Tsemppiä kaikille.. Kyllä se teiltäkin onnistuu kortin saaminen kun sen kerran minäkin sain.. Tosin lisätunteja tuli ihan liikaa ja kukkarosta hävis kaikki omat ja varastetut rahat
smile_org.gif

Vähällä oli ettei puoliskoni ajoharjoittelu päättynyt myös opettajan asenteeseen. Alkoi puhumaan että ajappas vain toi rajoitettu kortti että voidaan suorittaa tää harjoittelu piikillä... Syynä tähän oli kaatuminen joka johtui liian korkeasta ja painavasta moottoripyörästä. Autokoulun piikki oli vielä korkeampi. Mitä hiton hyötyä olisi tehorajoitetusta kortista jos kompastuskivenä on pyörän paino ja korkeus  
mad.gif

No jokatapauksessa pienen pohdinnan jälkeen harjoittelu jatkui omavastuun kanssa, ja mammalla on nyt kortti taskussa. Tänään oli töissä mun 900-kuutioisella jonka kanssa ei ole vielä ollut mitään ongelmia.

Eli tsemiä vaan kaikille käsittelyn kanssa tuskaileville. Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Ja toivotaan samalla hieman kannustavampaa asennetta noille opettajille...

Että sillä lailla... Omasta mielestä melko hanurista tuollainen luovuttaminen ja suhtautuminen opettajalta, koska oli tiedossa että kokemus on nolla ja kyseessä oli ensimmäinen ajotunti. Toivottavasti löytyy joku joka suostuu opettamaan eikä luovuta ja lyö hanskoja tiskiin heti alussa.

eek.gif
Ja minä ku oon luullu, että sinne liikenne/autokouluun mennään nimenommaan opettelemaan ja oppimaan juttuja ja että liikennekoulun palveluun kuuluu nimenomaan opettaa noita juttuja !?!  
eek.gif

Toivottavasti löytyy asiallisempi ja asiaan perehtyneempi liikennekoulu ja kortin hommaaminen jatkuu.  
thumbs-up.gif

Ja toivottavasti teoriaopinnot saa korvattua yksi yhteen ettei niillä tarvitse enää käydä.
Joo kyllä teoriatunnit käy muissakin kouluissa. Suoritetuista teoriatunneista sai tutkintotodistuksen tai jotain sellaista jossa käy ilmi että teoriatunnit on suoritettu.

Ja heimolle tiedoksi että ei löytynyt opettajaa kyseiseltä listalta. Itse asiassa naapurikunnan koulussa arvattiin jo kyseessä ollut opettaja kun tänään oli soitto kierroksessa lähi tienoon autokoulut mahdollisen ajotuntien suorituksen takia. Eli on äijä ennekin tehnyt ilmeisesti vastaavaa kun on maine levinnyt. Nyt kuitenkin tilanne on että ajotunnit hoidetaan naapurikunnassa ja tuleepa vielä loppupeleissä halvemmaksi kuin olisi alunperin tullut. Kaikki siis hyvin tähän mennessä.

Ja sitten ihan vaan vahingossa lipsahtaa tähän että se luovuttaja tyyppi on töissä Keravan liikennekoulussa. Nimiä en sano koska on kaiken maailman kunnian loukkas shittiä tullut muille foorumi kirjotusten takia.

Nyt kuitenkin tilanne on että ajotunnit hoidetaan naapurikunnassa ja tuleepa vielä loppupeleissä halvemmaksi kuin olisi alunperin tullut. Kaikki siis hyvin tähän mennessä.
Hyvä että löytyi parempi opettaja. Ihmeellistä touhua kyllä siltä mainitsemaltasi tapaukselta. Mopokoulussahan nimenomaan pitäisi oppia käsittelemään ja ajamaan pyörää, eikä ensikertalaisen voida heti odottaa ajavan esim. näin:
Käsittelyn mallia

Itse pääsin tänään ekaa kertaa puikkoihin kaupungillakin
smile_org.gif
Seuraavaa ajokertaa odotellessa...

Back