• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alku aina hankalaa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rujokatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei tosiaan kannata ajoharjoittelun kaadoista liikaa hermoilla, jos henkilövahinkoja ei satu. Tuli itekin käytettyä autokoulun ER-5 pariin otteeseen kaatumarautojen varassa. Ensimmäinen pudotus tuli käytännössä tasan ensimmäisellä kontaktilla pyörään, kun piti pudottaa se keskituelta... Otin sitten pudottamisen hieman liian kirjaimellisesti.
shaun.gif
Toisen kerran sain pärrän poskelleen pujottelureenissä, kun päätin vetää sisulla, vaikka vauhti kuolikin ja siinä sitten oltiin pyörän kanssa maassa, molemmat tyhjäkäynnillä...
withstupid.gif

Lievistä (ja isommistakin) alkuhankaluuksista huolimatta kortti päivittyi AB:ksi ja oman pyörän on saanut pidettyä kumipuoli alaspäin jo kokonaista kolme viikkoa, vaikka pari kertaa on tullut melkein lusikallinen ajohousuihin hitaassa vauhdissa koheltaessa.
thumbs-up.gif

Niin ja aina kannattaa muistaa koulupyöriä kaataessaan, että kivempi ja halvempi sitä on ruhjoa kuin omaa.
cool.gif

Kyseessä oli se kerta kun olin lähdössä inssiin ja käsittelykokeeseen. Ennen tuota en ollut kaatanut. Kaadoinpa sitten vielä toisen kerran siellä käsittelykoeradalla, vähän ennen sen suorittamista. Hermoilua..
Mjoo, mulle kävi nyt sit tänään juurikin samalla lailla.. Eli pujottelua harjoittelin ennen kokeita, ja miten ollakaan, oikealle kääntyessäni kömähti pyörä jälleen nurin  
nixweiss.gif
. Käänsin siis liian jyrkästi ja vauhti loppui ja lopputulos oli varma.

Itse selvisin vaurioitta, mutta pyörästä meni vilkku paskaksi ja siihen loppu ajot, joten en päässyt siis edes yrittämään käsittelykoetta saati ajokoetta.

Kyllä täytyy sanoa, että pienoinen masennus päällä jälleen. Nyt on vaan saatava ajatukset kasaan ja harjoiteltava omalla pyörällä niin kauan, että alkaa taas ajo tuntumaan mukavalle ja sit varataan uusi aika kokeisiin.

Joo, saa nauraa ja ehkä itsekin jo huomenna siihen pystyn  
tounge.gif
.

Nyt kävi näin.

E: Niin tämähän siis oli toinen kerta kahden päivän sisällä kun pyörä meni nurin. Ei siis ihan samalla lailla kun tuossa lainaamassani Yak:in tekstissä.

HUh huh...
Käsittelykoe meni reippaasti läpi eilen ja niin ne kirjallisetkin on läpi ja torstaina on se inssi ja se lupaa vettä vettä vettä... tunti ensin ajoa ennen inssiä ja litimärkänä klo 16 ruuhkaan
crazy.gif

Sit kun tossu hakee maata ja sitä ei ole jos olen ajamassa suoraa risteyksessä... Kauheet urat täällä meidän kulmilla... Ope sanoi etten saa ajaa uraan jotten mopoa kippaisi.. sehän on liikenteen vaarantaminen jos mä sen kippaan ajolinjan takia.. perskuta.. Hidasajoa sit vaan koko suoraa menon ajon 300m ennen valoja
smile_org.gif

Näissä tunnelmissa, perhoset mahassa valvon torstaihin asti
smile_org.gif

Mut siit pääseekin illalla suoraan Suvirantaan
thumbs-up.gif

Vaikka en mä sinne hiekalle itse kyllä aja.. viimevbiikollakin oli niin pirusti porukkaa et ei taida ihan luonnistua ajo niin mallikkaasti et sinne uskaltautuisin.
sport05.gif

Kohta alkaa varmaan jänskättää.. Tänään oli viimeinen ajotunti ennen torstaista käsittelykoetta ja inssiä.

Pitäisiköhän huolestua, kun kenraaliharjoitus meni hyvin? Maantieajelun jälkeen käytiin vielä läpi kaikki käsittelyosiot, eikä suurempia ongelmia ollut. Vai voiko olla mahdollista, että meikäläisenkin oloinen luupää olisi oppinut jotain?
biggrin.gif

Pianhan sitä ollaan viksumpia. Jos/kun kokeet läpi menevät niin ensi viikolla saakin alle sitten oman pyörän
smile_org.gif
Pitäneekin ottaa töistä saikkua....

se on kuulkaa nyt ison tuuletuksen
buttrock.gif
paikka...

pari tuntia sitten sain vihdoin ja viimein autokoulun päätökseen ja ajolupalappusen käteen jipiiiiii
062802jumpie_prv.gif

kyllä niitä ylimääräisiä tunteja tuli reippaasti hangattuakin (enpä taida edes viitsiä kertoa kuinka paljon...
blush.gif
) ja eilen illallakaan se pujottelutehtävä ei vielä ottanut onnistuakseen. mutta autokoulun ope olikin tänään ovela, se komensi mut harjoittelemaan ja kun luulin että nyt sitten aloitetaan koe, mulle ilmoitettiin että läpäisin sen juuri...
biggrin.gif

nyt se todellinen ajoharjoittelu pääseekin vasta alkamaan
062802moto_prv.gif

Juu hieno homma kertakaikkiaan
062802jumpie_prv.gif

mulla tais olla enemmän luottamusta siihen että menee läpi,kuin rouvalla itsellään
biggrin.gif

mutta se ajotuntien määrä
crazy.gif
, olis varmaan vähemmälläkin selvinny, mutta saipahan autokoulu rahaa
veryangry.gif

Itse kaadoin pyörän vielä viidennellä ajotunnilla pujottelussa. Sen jälkeen uskoin, että sitä kaasuakin pitää vääntää sopivasti, ettei vauhti käännöksissä hiivu. Käsittelykoe ja inssi menivät kuitenkin läpi ongelmitta. Sain väliaikaiskortin ja siirryin treenailemaan omalla pyörällä ajamista. Autokoulun Honda CB 500 oli "vähän" erilainen kuin nykyinen pyöräni, joten opettelemista riittää. Parin ensimmäisen päivän aikana olen onnistunut kaatamaan pyöräni, tietysti paikaltaan. Sain tosin hidastettua kaatumista, joten seurauksena oli vain pieniä kosmettisia vaurioita. Silti harmittaa ihan vietävästi.
veryangry.gif

Onnee Rujokatti  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Ja turvallisia ajoja, moikataan jos tavataan (jahka itsekin sen kortin joskus saan  
lookaround_orig.gif
).

No onnea nyt uudelle kortille. Paljonhan se otti aikaa mut on sen arvostakin.
tounge.gif

Onnee vaan
smile_org.gif
itel nyt teoriat käyty + 6 ajotuntia
Ja sitten siihen itse aiheeseen elikkä: oma ajokokemus on mopoilla nuoruus tietenkin kaikilla viritetyillä + crosseilla 80cc + crossia harrastellu täs jotain vuosia harraste pohjalta 125cc pyörillä. Autokoulun ajokokeet meni kaikki ekalla harjotus kerralla läpi paitsi pujottelussa meni jalka maahan ekalla yrittämällä 2x ja loput sitten onnistu... Eli mulla ei ole ollut mitään ongelmia pyörien kanssa
smile_org.gif
Toivon vaan että menee sitten ajokokeessakin ekalla läpi + kirjalliset läpi ekal.

Onnea uudelle kortille!

Omani on reilut 50 tunnin ikäinen, kilometrejä sen jälkeen 150...
mahtava lappunen, kylläpä sitä kaivattiinkin!

Niin tykkäsi katsastusaseman setä katsella ajamistani, että välttämättä haluaa nähdä sitä lisää. Viikon päästä, jos tarkkoja ollaan.

Kyllä v*tuttaa nyt rankasti - ei se pujottelu _voi_ olla noin vaikeaa. Jalka maahan molemmilla yrityksillä, ja sitten saikin ottaa ihan iisisti eikä tarvinnut enää jännittää yhtään. On se vaan kumma miten reenit meni suht hyvin ja itse kokeessa ei onnistunutkaan sitten mikään. Päässä vikaa, luulen ma. Saakohan niitä uusia?

Nyt ei huvita yhtään mikään. Ei tää homma voi kaatua joidenkin tötteröiden kiertelyyn.
veryangry.gif
Asiaa ei auta yhtään ajo-open tarinointi "oot sitten ensimmäinen käsittelykokeen reputtanut meidän koulusta pariin vuoteen". Kiitti vaan...ja lisää ajotunteja.

Nyt ei huvita yhtään mikään. Ei tää homma voi kaatua joidenkin tötteröiden kiertelyyn.
veryangry.gif
 Asiaa ei auta yhtään ajo-open tarinointi "oot sitten ensimmäinen käsittelykokeen reputtanut meidän koulusta pariin vuoteen". Kiitti vaan...ja lisää ajotunteja.
No ni,sä saat sen vielä läpi!! Jos MÄ onneton tunari sain sen läpi viime syksynä, ni kyl saat säkin!  
wink.gif
En viitti kertoo, paljonko tuli ylitunteja - varmaan tän foorumin ennätys mut ei siitä sen enempää - mut sä tuskin tarttet montakaan! Se menee kyl, vaik paskamaista oli mustakin niiden tötteröiden kiertely. Toisaalta siitä on IHAN OIKEESTI hyötyä ajossa, kun sen homman oppii (sanoi mun kaverikin, joka ajoi 15 v ilman korttia ja vasta kun tuli lapset, se meni ja ajoi mp-kortin, ettei lapset kärsi jos hälle, äitelle, käy jotain).  SÄÄ OPIT SEN!!  
062802jumpie_prv.gif

se on kuulkaa nyt ison tuuletuksen  
buttrock.gif
paikka...

pari tuntia sitten sain vihdoin ja viimein autokoulun päätökseen ja ajolupalappusen käteen jipiiiiii  
062802jumpie_prv.gif

kyllä niitä ylimääräisiä tunteja tuli reippaasti hangattuakin (enpä taida edes viitsiä kertoa kuinka paljon...
blush.gif
)D

nyt se todellinen ajoharjoittelu pääseekin vasta alkamaan
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Onne Onnea, hieno homma ja eikun
sport05.gif

Mulla kanssa tunteja reippaasti yli minimin, mutta maksettu on ja kortti on kädessä joten en mieti sitä enää. Kalliiksi se olisi tullut myös jos olisi pitänyt inssi ja käsittely uusia.

Huomenna saan ihan virallisen kortin, ihanaa kun sai vaihdettua ikivanhan kuvan pois..kannatti maksaa
biggrin.gif
biggrin.gif

062802moto_prv.gif

Back