• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alku aina hankalaa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rujokatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
RUJOKATTI Miltäs harjoittelu tällä hetkellä näyttää? Alkaako ajotunnit olemaan plakkarissa? Mielenkiinnolla seuraan harjoituksiasi  
thumbs-up.gif
vastaan tähän mamman puolesta  
smile_org.gif

pakolliset ajotunnit käyty, tänään ekat ylimääräiset, itseasiassa klo11  
thumbs-up.gif

autokoulun ope on ajattamassa kattia käsittelykokeen suorituspaikalle, siellä on ilmeisesti tänään muilla tutkintoja.
veikkailtiin eilen että laittaiskohan se kattisen kokeilemaan sitä käsittelykoetta.

e:eiköhän se itte illalla tule kommentoimaan kuulumisia ja edistymistä

062802moto_prv.gif
Kyllä se siitä lähtee. Ei minullakaan ollut pyöristä kokemusta aiemmin, velipojan PV50:llä olin ajanut n.18 vuotta sitten viimeksi.
Nyt sain ison pyörän kortin viime viikon maanantaina, sekä käsittelykoe, että inssi kerralla läpi. En tarvinnut lisätunteja, mutta viimeisellä ajokerralla (juuri ennen koetta) rukoilin kaikki mahdolliset avut ylhäältä ja alhaalta että onnistun käsittelyssä. Siinä ennen koetta kun tahkoin käsittelyrataa niin juuri pujottelu oli se vaikein. Aina jokin meni pieleen, katse putosi kääntyessä ja kohta oli jalka maassa tai pyörä vähän "ryntäsi" kun annoin hätäpäissäni vähän liikaa vetoa... kaikki vit..ks ja moneen kertaan.
Sitten ajomaikkakin jo puuttui tilanteeseen ja komensi mut vähän rauhoittumaan. Olin lievästi sanottuna vähän hermona, en ollut omasta mielestäni päässyt eri syistä harjoittelemaan käsittelyä ihan tarpeeksi.
Pieni pysähdys oli siinä kohtaa ihan paikallaan, hengittelin hetken syvään ja kertasin mielessäni pikku jipot, kytkimellä säädellään vauhtia ja kaasua voi pitää ihan reilusti päällä. Takajarrun käyttö samalla on hyvä apu vauhdin säätelyssä.
Ja kuinkas ollakaan, kun käsitetlykokeen aika tuli, meni kaikki hienosti läpi!!  
smile_org.gif
Ja ei kun liikenteeseen, jossa pörrättiin Tapiolan suunnalla ja vähän Länsiväylällä. Kortti tuli taskuun vaikka itse aamulla herätessäni olin varma että turha edes yrittää. Nyt olen päässyt siihen "itseopiskelu"vaiheeseen, joka jatkuukin sitten koko lopun motoristi-iän.

Mun kokemus mopoista ennen ku otin A1 kortin oli aika lähellä 0. Jokunen kerta tuli ajettua pikku honda monkeylla korttelin ympäri tjv. ihan juniorina..  
tounge.gif
Olihan se alussa hankalaa.. mutta aina käsittelyharjotusten ja ajotuntien jälkeen huomas vaa et kehitty aina vaan lisää ja lisää. Kannattaa jatkaa MPkäsittely harjotuksia myös sen jälkeen kun olet saanut kortin, varsinki ku herättää pyörän talviunista.. Tuskinpa kenestäkään tulee 'mestari' vaikka 'harjotus tekee mestarin'. Ota rennosti vain ja älä mieti liikoja tai turhia sen aikaa kun ajelet.  
wink.gif

Mutta Onnea ja Tsemppiä!  
sport05.gif

joopajoo, tänään käytiin kokeilemassa käsittelykokeen tehtäviä pötkössä... ja yllätysyllätys, kaikki muu sujui ihan nappiin paitsi se hemmetin pujottelutehtävä. keilojen pujottelukin sujuu, mutta kääntyminen menee pitkäksi melkein joka kerta, kun hartiat menee lukkooon eikä yläkroppa käänny tarpeeksi
bawling.gif
alkaa jo ihan oikeesti masentaa tää juttu...

muutenkaan tänään ei ollut mun päivä; samantien kun päästiin sinne radalle alkoi hirvee kaatosade, vettä tuli ihan esteristä, ja vaatteet oli (alusvaatteita myöten) läpimärät. saipahan harjoitella kaatosateessa ajamistakin siinä sitten. ja tietenkin sade loppui välittömästi kun tunti oli ohi ja parkkeerasin pyörän autokoulun pihaan.

niin, liikenteessä on jo ajeltu ilman suurempia hölmöilyjä mitä nyt ajolinjat on pari kertaa olleet turhan loivat
lookaround_orig.gif
mutta mitään vaaratilanteita en ole aiheuttanut itselle enkä muille. niin, ja vastaantulijoitakin jo moikkailtu...
thumbs-up.gif

kunhan nyt vielä oppis ajamaan sen tarpeeks pienen ympyrän, niin pääsis harjoittelee oman mopon käsittelyä, mikä onkin sitten eri juttu...
062802moto_prv.gif

Nyt hyvät ystävät tarvitaan peukkuja...ajokoulusta soittivat tänään ja ilmoittivat, että vapautui inssiaika huomiselle aamulle..... ja tämähän tyttö menee
062802jumpie_prv.gif

Kädet tärisee jo nyt, mutta toivottavasti ei huomenna
sport05.gif

Toivottavasti ei sada kaatamalla
crazy.gif

Rujokatti: Mulla minimi tunneissa reilu ylitys..en viitsi edes mainita kuinka paljon. Tunnelmat olivat mullakin tuskaiset siinä minimitunti rajan kohdalla. Mä kuitenkin tarvitsin ne ylimääräiset tunnit, koska viimeiset 4 ajokertaa homma on tuntunut oikeasti kivalta, mutta en sano että helpolta...mokia sattuu edelleen. Mulla tosiaan vaikeuttaa sekin, että kotona ei ole sellaista pyörää jolla voisi hieman treenata ylimääräistä. Harkitsin muuten yhdessä vaiheessa jopa ER6 ostoa..ihan vaan harjoitteluun
smile_org.gif
... no se siitä huomenna on siis tosi kyseessä ja fiilis on luottavainen...mitäpä muutakaan voin.

thumbs-up.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

062802moto_prv.gif

Tsemppiä, kyl se siitä.

Hartiat alhaalla ja rento ote. Elä jäkitä.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Muista et sie viet pyörää, eikä pyörä sinua.

Pieni/iso sade EI haittaa jos se ei tunkee kypärään ja silmille!! Sillä joskus joudut ajamaan pakostakin sateella ja isossa sellaisessa. Läpi on mentävä vaan, ei voi jäädä odottelemaan sateen loppumista.

e:kirj virheet.

Rujokatti, kokeileppa että kääntyessä liike lähtee lantiosta. Ettet käänny vain hartioiden ja selän osalta. Mua helpotti ainakin se, kun sain pepun siirrettyä vastakkaiselle puolelle kun mitä kääntyy. Toinen kikka oli se et aloin vain ajaa niin pientä ympyrää kuin mahdollista, ihan reilulla vauhdilla. Siinä huomasin, et kyllä se pyörä kääntyy pienemmässäkin tilassa. Ja sitten suunnan vaihto.
Se pujottelu on kyllä ihan kirottua!!!! Välillä se meni ihan mallikkaasti ja sitten seuraavalla kerralla tuli sitten taas virhe
confused_orig.gif

Tsemppiä!

joopajoo, tänään käytiin kokeilemassa käsittelykokeen tehtäviä pötkössä... ja yllätysyllätys, kaikki muu sujui ihan nappiin paitsi se hemmetin pujottelutehtävä. keilojen pujottelukin sujuu, mutta kääntyminen menee pitkäksi melkein joka kerta, kun hartiat menee lukkooon eikä yläkroppa käänny tarpeeksi
bawling.gif
alkaa jo ihan oikeesti masentaa tää juttu...
pää kääntyy ni kaik muu kääntyy,eli katse sinne minne menossa...helppo sanoa mut vaikee toteuttaa..vieläkin
blush.gif

ja sit ku oikein vatuttaa tee jotai muuta harjotusta välillä ja sit taas uudestaa ympyrää...

älä masennu ...treenaa vaa...kyl se siitä...
thumbs-up.gif
smile_org.gif

Nyt hyvät ystävät tarvitaan peukkuja...ajokoulusta soittivat tänään ja ilmoittivat, että vapautui inssiaika huomiselle aamulle..... ja tämähän tyttö menee
062802jumpie_prv.gif

Kädet tärisee jo nyt, mutta toivottavasti ei huomenna
sport05.gif

Toivottavasti ei sada kaatamalla
crazy.gif

Rujokatti: Mulla minimi tunneissa reilu ylitys..en viitsi edes mainita kuinka paljon. Tunnelmat olivat mullakin tuskaiset siinä minimitunti rajan kohdalla. Mä kuitenkin tarvitsin ne ylimääräiset tunnit, koska viimeiset 4 ajokertaa homma on tuntunut oikeasti kivalta, mutta en sano että helpolta...mokia sattuu edelleen. Mulla tosiaan vaikeuttaa sekin, että kotona ei ole sellaista pyörää jolla voisi hieman treenata ylimääräistä. Harkitsin muuten yhdessä vaiheessa jopa ER6 ostoa..ihan vaan harjoitteluun
smile_org.gif
... no se siitä huomenna on siis tosi kyseessä ja fiilis on luottavainen...mitäpä muutakaan voin.

thumbs-up.gif
thumbs-up.gif
thumbs-up.gif

062802moto_prv.gif
Ei muuta onnea isolla kädellä "läts".
buttrock.gif
sport05.gif
062802jumpie_prv.gif

Onnea maraVZ800.

Mulla jäi ekalla yrityksellä kanssa tosta pujottelusta kiinni. Mutta kyllä se siitä sujuu.

Mielenkiintoista  
tounge.gif

Olen useasti miettinyt, että tämä mamma tuskin mistään kasinkiertokokeesta ikinä selviäisi - hyvä jos kirjallisista  
confused_orig.gif

Meikän opettelumetodi oli aikoinaan (kun ei vielä erillisestä prätkäkortista ollut tietoakaan) että silloisen mieheni pyörän (XJ900) selkään vaan ja menoks. Aluksi mies vielä istui kyydissä ja neuvoi, koska en aiemmin ollut edes mopoilua harrastanut. Kyllä se eka kerta sitten yksikseen hirvitti ihan kauhiasti  
crazy.gif
Sittemmin olen muutaman kurssin (mm. ennakoiva ajo ja radalla tapahtuva koulutus) käynyt, eikä todellakaan ole ollut yhtään pahitteeksi  
lookaround_orig.gif

Turvallisia kilsoja kaikille uusillekin harrastajille  
062802moto_prv.gif

sport05.gif

062802moto_prv.gif

No niin..
Ympyrät tehty molempiin suuntiin rajojen sisäpuolella.. ja pelkällä tyhjäkäynnillä tosin.. Eipä maikka ole opettanut hidasajoa vieläkään vaikka tunnit on jo reilusti yli.. Mut kai se sit keskiviikkona.. Ja muitakaan käsittelyn osia ei olla edes koitettu vielä..
Ja onhan tää kummaa kun ei saa käyttää etujarrua ollenkaan.. Mut kai mä sen sit omallani opin .. Meinaan ajoin sillä viikonloppuna ja se ei kovin helposti takajarrulla pysähdykkään
smile_org.gif

Niin seuraavat ajot keskiviikkona ja torstaina.. Kirjalliset torstaina ja jos ne muut käsittelyt menee ok niin inssi ois sit kai seuraavana maanantaina..

Voiskohan joku kokeneempi kuski kertoa et miten tärkeä tuo pujottelu on ihan käytännön elämässä? Tuntuu, et koko kortin ajo perustuu sen ympärillä. Ja juuri sen takia joutuu ottamaan lisätunteja (= autokoululle rahaa), minkään muun harjoitteluun ei jää aikaa. Itse kävin kerran liikenteessä ajamassa, kaverini ei kertaakaan ennen inssiä!!! Mikään muu ei tuottanut pienintäkään ongelmaa kuin tuo pujottelu. Itse oisin mieluumin kaivannut vaikka pyörän kääntöä parkkiin ja parkista pois ym harjoituksia. Sekin vaatii hieman tekniikkaa, varsinkin kun maahan ei yllä kuin just ja just varpaat
wink.gif
.

Mulla on nyt viisi ajotuntia takana. Ensimmäiset kaksi ajoin kevarilla ja treenailin käsittelykokeen tehtäviä. Kolmannella tunnilla mentiin käsittelyharjoituksia isommalla pyörällä. Neljäs ja viides tunti vietettiin liikenteen seassa ja nyt odottelen kuudetta ajotuntia, joka sisältää varmaankin pääosin pujottelun treenausta ja muiden käsittelytehtävien kertailua. Varasin yhden ylimääräisen ajotunnin, ettei ennen inssiä tule liian pitkää taukoa. Inssiajat tuntuvat olevan todella kysyttyjä tällä hetkellä. Pujottelussa täytyy kokeilla ensi kerralla paria vinkkiä, jotka lukaisia edellä olevista viesteistä. Harmittaa kun ei ole vielä omaa pyörää, jolla voisi käydä harjoittelemassa pujottelunkin kuntoon. Tuntuu turhalta ottaa lisätunteja yhden tehtävän takia.

Voiskohan joku kokeneempi kuski kertoa et miten tärkeä tuo pujottelu on ihan käytännön elämässä?
(kokeneesta en tiedä, mutta kommentoimpa silti)

Enpä ole ikinä joutunut tien päällä vastaavalla tavalla pujottelemaan, mutta ei se tuon harjoituksen tarpeellisuutta vähennä. Pyörän perushallinnan opettelustahan siinä vain on kyse. Eihän sitä koskaan tiedä millaisia tilanteita tulee eteen, joku kaunis päivä voivat pujottelutaidotkin osoittautua tarpeellisiksi.

Mutta ei tuo kyseinen harjoitus kyllä saisi kaikkea aikaa viedä, kyllä mopoiluun liittyy paljon muutakin oleellista opittavaa
crazy.gif
aika hullulta kuulostaa tuommoinen toiminta, ettei liikenteessä olla kuin kerta tai pari..

Sen verran aikaa noista pujotteluista etten edes muista oliko muinaisen KT-kortin vaatimuksissa moista (A:n sainkin sitten muiden kirjainten kylkiäisenä).

Mielestäni olisi hyvä osata ainakin yksi täysympyrä "ohjaus tapissa" sekä vasemmalle että oikealle, kun välillä joutuu vastaavanlaisia pyörimään huoltoasemilla ja mopoparkeissa kuitenkin. Mutta voipi olla että tuossa pelätyssä inssi-pujottelussa on jostain vaativammasta kyse??
nixweiss.gif

Tsemppiä kaikille uusille motoristeille. Ja jos jo osaatte vastaantulijoita moikata, niin loppuhan menee leikitellen!
sport05.gif

smile_org.gif

Mulla tuotti eniten ongelmia hidas ajo tehtävä
biggrin.gif

Pujottelut ja jarrutukset meni ihan ok - mutta se per*leen hitaasti ajaminen oli yhtä tuskaa...
Hyvä ettei tullut eroa kämppiksen kanssa kun se ei olis millään jaksanu kellotella mulle aikoja ennen inssiin menoa
biggrin.gif

No onneksi inssissä oli pujottelu ja jarrutus että turhaan tuli ressattua... ajotuntejakaan ei tullut otettua kun ne pakolliset...

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Nyt saa tuulettaa...ekalla läpi, mutta ei se helppoa ollut myönnän. Inssi oli aamulla 9:05 ja vieläkin olen ihan puhki, kyllä se vaan vie voimat...enempi vissiin henkiseltä puolelta.

Rata oli aamulla märkä, joten jarrutustehtävät eivät olleet onneksi ihan metrilleen. Pujottelu meni paremmin, kuin koskaan ennen. Ekalla yrityksellä jalka maahan...mutta toka meni nappiin. Väistössä tarvitsin myös toisen yrityksen kun vauhtia oli liian vähän ekassa yrityksessä.

Ajokoe liikenteessä meni ihan ok, jotain pikku huomautuksia, mutta ei vakavia  
sport05.gif

Ei enää ikinä oranssia vyötä ja kuulokkeita  
biggrin.gif

Kyllä jo syyhyttää kokeilemaan meidän pyörällä...siinä onkin sitten ihan oma opetteleminen.....voi tulla aluksi ER6 ikävä
smile_org.gif

Kiitos kaikille kannustuksesta ja baanalla nähdään  
buttrock.gif

062802moto_prv.gif

Tänään teoriakoe läpi, ja jäljellä pari ajokertaa ja inssi, ellei lisätunneille tule tarvetta.

Vaan pitää kyllä ihmetellä koko teoriakokeen mielekkyyttä. Alla on autokortti, mutta ei sitä nyt noin helpolla voi ihmistä päästää - koko kokeessa 10 monivalintakysymystä ja niistäkin olisi saanut mennä kolme (!) väärin....

Kysymykset olivat siitä helpommasta päästä:

Mikä on otettava huomioon katalysaattorilla varustetussa moottoripyörässä?

a) siihen tankataan vain lyijyllistä bensiiniä
b) siihen tankataan vain lyijytöntä bensiiniä
c) katalysaattorin takia ei ole väliä, mitä bensiiniä pyörään tankkaa

Mitä pitää tehdä moottoripyörän joutuessa vesiliirtoon?

a) kiihdyttää voimakkaasti
b) lukkojarrutus
c) välttää äkkinäisiä ohjausliikkeitä

Eihyvääpäivää!
eek.gif
53 euroa tuosta huvista on hieman liikaa... Okei, pitää se sisällään inssimaksunkin. Aikaa meni kokeen naksutteluun pari minuuttia. Olisivat nyt edes pari kuvaa heittäneet kaupan päälle.

Back