• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Alastaro 3-4.8.2013 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiinnostaisi kovin tietää nopean ryhmän datasta että mihin asti ehditte kiihdyttää vauhtia lemminkäisen jälkeen ennen tiukan oikean jarrua ?

Mulla näytti pyörivän 135 km/h paikkeilla kyydit siinä. Paras noteeraus jäi 1:24,8 aikaan, pääsääntöisesti 25:ia. Pääsuoralla näytti olevan 215 - 217 km/h.

parjan_fin sanoi:
Mulla näytti pyörivän 135 km/h paikkeilla kyydit siinä. Paras noteeraus jäi 1:24,8 aikaan, pääsääntöisesti 25:ia. Pääsuoralla näytti olevan 215 - 217 km/h.

Ajatko 600:lla? Tosta vois päätellä, että ajan ehkä Lemminkäisen vähän turhan pitkälle irti kanttarista kahdella apeksilla, tosin on tossa mun mopossa voimaakin. Pääsuora 225-228...

Ja EDIT: 1.25,4 oli paras noteeraus, tosin en ehtiny vielä kovin paljoa rataan tutustua. Ja Tonille: Toi kova suoranopeus lyhkäsellä suoralla ei kerro välttämättä kovasta kyydistä, vaan enemmänkin erilaisesta ajolinjasta. Uskoisin, että parjan_fin osaa sekä avata että jarruttaa paremmin kuin minä...

suizaki sanoi:
Ajatko 600:lla? Tosta vois päätellä, että ajan ehkä Lemminkäisen vähän turhan pitkälle irti kanttarista kahdella apeksilla, tosin on tossa mun mopossa voimaakin. Pääsuora 225-228...

Ja EDIT: 1.25,4 oli paras noteeraus, tosin en ehtiny vielä kovin paljoa rataan tutustua. Ja Tonille: Toi kova suoranopeus lyhkäsellä suoralla ei kerro välttämättä kovasta kyydistä, vaan enemmänkin erilaisesta ajolinjasta. Uskoisin, että parjan_fin osaa sekä avata että jarruttaa paremmin kuin minä...

Jep näinhän se on, katselin vain Wehnän ajamaa 1.25,xx kierrosta ja tuossa suoralla oli vauhtia 128...

tonibergholm sanoi:
Jep näinhän se on, katselin vain Wehnän ajamaa 1.25,xx kierrosta ja tuossa suoralla oli vauhtia 128...

Ja säätikö Wehnä pyörää, vai koittiko se ajaa oikeasti kovaa? Veikkaan ensimmäistä..

suizaki sanoi:

Juu, 2008 vuoden R6R kyseessä, joka on sääntöjen sallimissa rajoissa rakennettu kilpuriksi Stock600 - luokkaan.

Mun avauksiin ja vauhteihin ei vielä kannata sinällään kovin paljoa vertailla. Tuo sunnuntai oli vasta toinen ratapäivä tälle kautta ja omaa ratapyörää ei ole viiteen vuoteen ollut. Satunnaisesti kaksi tai neljä päivää per kesä olen kuitenkin tässä välissäkin käynyt radalla, lainapyörillä.

^^Toki lainapyörällä oli marginaalia ja ei mitään rataenkan rikkomisyritystä. Mutta ajolinja vaikuttaa todella paljon noihin suorien vauhteihin, eli ei kannata tuijottaa vain noita suorien ja mutkien vauhteja.

Asia selvä. Puku lähtee ammattilaiselle paikattavaksi. Ruma se on silti, mutta ajaa asiansa, eli suojaa kuskia. Kokonaan uuden puvun ostaminen olisi kaatanut taloudellisesti vielä mahdollisen RR debyytin tältä kaudelta :)

Muistathan että Atelje Anni-Ilona joka on Pro ajoasun korjaaja ja muokkaaja antaa orgin kortilla napakat alet...

suizaki sanoi:

Tollasella nopeudella täytyy ilmeisesti jo osata jarruttaa myös takajarrulla tuohon seuraavaan mutkaan taitettaessa?
Oma vauhti tuossa parhaalla kierroksella 129

Tuota takajarrutustekniikkaa pitäis alkaa opettelemaan

qazwsx sanoi:
Tollasella nopeudella täytyy ilmeisesti jo osata jarruttaa myös takajarrulla tuohon seuraavaan mutkaan taitettaessa?
Oma vauhti tuossa parhaalla kierroksella 129

Tuota takajarrutustekniikkaa pitäis alkaa opettelemaan

Ei tarvitse. Tehokas etujarrun käyttö kyllä riittää. Itselläni pääsuoralla n. 230km/h ja ennen lemminkäistä vain n. 135km/h. Kallion Vesku ottaa tohon Lemminkäisen jälkeen huhujen mukaan 170km/h. (Edit. Huhuissa oli kymppi hyvän miehen lisää, eli oikea nopeus n. 160km/h.) Että siitä sitä vertailupohjaa.

Viimeksi muokattu:
Nitrous sanoi:
Ei tarvitse. Tehokas etujarrun käyttö kyllä riittää. Itselläni pääsuoralla n. 230km/h ja ennen lemminkäistä vain n. 135km/h. Kallion Vesku ottaa tohon Lemminkäisen jälkeen huhujen mukaan 170km/h. Että siitä sitä vertailupohjaa.

Tuo 170 km/h tuntuu ihan uskomattomalta, niin on tosin miehen nopein kierroskin tolla radalla. 160km/h asti uskon, mut sen yli menevistä lukemista haluan jo nähdä dataa, ennen kuin uskon oikeasti.
En osaa käyttää takajarrua kääntymiseen... Etujarru riittäny toistaseks ihan hyvin. Ainut missä teen tolla takajarrulla jotain, on keulumisen hillitseminen lähdössä.
Takajarrun käyttöä ois kyllä noihin hitaisiin kikkapaikkoihin kiva opetella ja meno vois olla näyttävää, mutta tuskin se tällä osaamisella kierrosaikaan positiivisesti vaikuttaa.

sbanc sanoi:
Kysymys viisaammille ajoasennosta ja siitä onko seuraavat päätelmät oikein.

Ohessa ajoasentoni joka väärä: http://www.flickr.com/photos/holtsu/9445147359/

Perse roikkuu mutta yläkroppa ei mene sisäkurviin (Selkälinja ei pysy suorassa)

Onko tämä tavoitetila: http://www.flickr.com/photos/holtsu/9445148451/in/set-72157634943518903

Kannattaa muistaa että pyörät hiemän eroavat toisistaan. Mutta joo, pää pitäisi saada sinne sivulle. Malli suorituksia kannattaa varmaan hakea enemmänkin samankaltaisista pyöristä.

sbanc sanoi:
Kysymys viisaammille ajoasennosta ja siitä onko seuraavat päätelmät oikein.

Ohessa ajoasentoni joka väärä: http://www.flickr.com/photos/holtsu/9445147359/

Perse roikkuu mutta yläkroppa ei mene sisäkurviin (Selkälinja ei pysy suorassa)

Onko tämä tavoitetila: http://www.flickr.com/photos/holtsu/9445148451/in/set-72157634943518903

Olet oikeilla jäljillä. Sun suurin ongelma on se, että perse tippuu penkiltä tankin ympäri kiertyen, jolloin lantiolinja kääntyy osoittamaan ulkokurviin jolloin myös hartialinja osoittaa ulkokurviin ja pää jää keskelle pyörää. Tuosta asennosta on todella vaikea siirtää yläkroppaa juurikaan tuon sivummalle. Perseen pitäisi liikkua satulassa suoraan sivulle ja koko yläkropan lantiosta alkaen pitäisi osoittaa sisäkurvin suuntaan. Joudut tod. näk. liikkumaan satulassa myös pikkuisen taaksepäin sivulle siirtyessä, että saat riittävästi tilaa kääntää kropan linja sisäkurviin.

marko.fzs sanoi:
Kannattaa muistaa että pyörät hiemän eroavat toisistaan. Mutta joo, pää pitäisi saada sinne sivulle. Malli suorituksia kannattaa varmaan hakea enemmänkin samankaltaisista pyöristä.

Eniten pyörien erot vaikuttavat käsien asentoon. Jos siis puhutaan naku vs. kyykky ajoasennoista. Lisäksi nakulla on vaikea saada yläkroppaa riittävän alas, mutta muuten ajoasento on identtinen. Käsien asennon ongelmat tulevat lähinnä ohjaustangon sijainnista, jolloin ulkokäsi loppuu kesken ja sisäkäsi on vittumaisesti mutkalla kun ylärkoppa on riittävän edessä ja alhaalla.

Laitoin sunnuntaina kameran las palmasiin kuvaamaan hidastettuna menoa ja lopultakin sain editoitua tyhjät kohdat pois. Kameran asento olisi saanut olla hieman enemmän ulospäin eikä pieni korotus maastakaan olisi haitannut, mutta kiinnostuneille katsojille video löytyy täältä: http://youtu.be/3ZJftvolAsw

Videossa on ensin hidasta ryhmää, jonka jälkeen nopeaa menoa. Kiitos vielä kerran ratahenkilöstölle, että sain kameran tuonne!

Telos sanoi:
Laitoin sunnuntaina kameran las palmasiin kuvaamaan hidastettuna menoa ja lopultakin sain editoitua tyhjät kohdat pois. Kameran asento olisi saanut olla hieman enemmän ulospäin eikä pieni korotus maastakaan olisi haitannut, mutta kiinnostuneille katsojille video löytyy täältä: http://youtu.be/3ZJftvolAsw

Videossa on ensin hidasta ryhmää, jonka jälkeen nopeaa menoa. Kiitos vielä kerran ratahenkilöstölle, että sain kameran tuonne!

Olipas se mielenkiintoista katsottavaa, iso kiitos tästä. Mikä oli kameran sijainti tarkalleen, ilmeisesti siinä kohtaamistä alkaa ulostulo ?

Sen verran kun ymmärrän, mistä ulostulo alkaa niin joo, suurinpiirtein siinä paikkeilla :)

Back