• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Älä rasvaa ketjuja näin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Horna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rasvaan ketjun aina tyyliin pyörä keskituella, mylly pyörii ykkösellä tyhjäkäyntiä. Kuka täysjärkinen ny sinne ketjun ja hammasrattaan väliin sormiaan menee tunkemaan?!?
crazy.gif
Ketjurasvapullossa on mukana se pitkä nokka tietääkseni sitä varten, että voipi ruiskia vähän kauempaakin  
idea3.gif
Näin meilläkin päin.
033102bebe_1_prv.gif

Yääääks...karseen näköistä. Me on ratkaistu asia yhteistuumin eli toinen istuu pyörän päällä ja valuu alamäkeen ja toinen ruiskuttaa vahaa ketjuihin
wink.gif
sport05.gif
...

Kyllä varmaan v*tuttaa ja sattuu. Mutta mäkin kyllä uskon että vahinko ei tule kello kaulassa, ja tekevälle sattuu. Tietysti se on sitten eri asia, että kannattaako kaikki varotoimet jättää väliin... varsinkin kun voipi olla että tuollaisen vahingon jälkeen ei voi pitää sormiakaan ristissä

lookaround_orig.gif

Veri on huono voiteluaine, kannattaisi käyttää hieman parempaa, ketjun voiteluöljyä. No onneksi ei nakit kokonaan ole hävinneet.
buttrock.gif

Mitenkäs noiden kyykkypyörien ketjut rasvataan? Jos nyt siis lähdetään siitä, että olet yksin liikenteessä eikä huoltopukkia ole saatavilla?

Onnistuukohan sitä rasvaa ruikkimaan ajaessa siitä vasemman jalan kohdalta ketjun päälle?? Jotain tollasta pitää vissiin kokeilla
confused_orig.gif

Mitenkäs noiden kyykkypyörien ketjut rasvataan? Jos nyt siis lähdetään siitä, että olet yksin liikenteessä eikä huoltopukkia ole saatavilla?

Onnistuukohan sitä rasvaa ruikkimaan ajaessa siitä vasemman jalan kohdalta ketjun päälle?? Jotain tollasta pitää vissiin kokeilla
confused_orig.gif
Minä käytän tuota tylyttäjänkin mainitsemaa metodia, eli työntää pyörää aina pienen matkan kerrallaan eteenpäin (halutessaan voi muuten työntää myös taaksepäin, tämä on tärkeä huomio. Mielellään kuitenkin aina samaan suuntaan yhdellä rasvauskerralla) ja laittaa rasvat ketjun esillä olevaan kohtaan pätkä kerrallaan. Gixxerissä saa kerralla rasvattua arviolta noin 40cm pätkän.

Niin ja koko hommaan menee ehkä noin pari minuuttia aikaa, joten en näe syytä alkaa edes harkitsemaan jonkun huoltopukin asennusta tämän takia. Reissun päällä sitä joutunee tällä tavalla myös rasvailemaan ellei sitä keskiseisontatukea ole. Tai voihan sitä aina heittää takapään huoltopukin kevytliinoilla repputyylisesti selkään kiinni, saa sitten pro-fiiliksellä rasvailla siellä matkallakin.

Jes, olisi varmaan syytä mennä nukkumaan...

vomit-smiley-011.gif

Itse olen ainakin käyttänyt vasenta kättä kytkimellä ketjuja vahatessa. Noh.. kunhan saa kaadon jälkeen pyörän korjaamolta
062802moto_prv.gif
, niin pitää asennella kaapissa lojuva loobman.
thumbs-up.gif

mä kun putsailin ketjuja syksyllä niin sain jollain ilvellä pikkusormen sinne ketjun ja rattaan väliin kun innolla toisella kädellä pyörittelin rengasta mutta ei tullu kuin musta kynsi..
biggrin.gif
eli vähän saman tyylinen tilanne.

Mutta emmä nyt kuitenkaan ihan noin ääliö oo...
idea3.gif

Olen kerran soheltanut sormen takarattaan ja ketjun välisä ympäri. Tosin se oli oikea etusormi.Sekin oli piikki aikana kun mulle oli kerrottu että moottoriöljy on parasta ketjuille+ että ketjut pitää rasvata sisäreunalta->pullon korkkiin öljyä,kone käyntiin ja 1päälle,takahaarukaan puunpalanen että pysyi takanakki ilmassa ja rasvaamaan.
Mutta kun se pirun takanakki oli ylileveä(vaikka oli oikean kokoinen supermotoon silti otti kiinni haarukkaan ja ketjuihin(valmistajien välillä on siis eroja)) ja hakkasi ketjuun. Tuloksena oli että sormi lähti mukaan ja prässäyty sinne väliin.Tosiaan valmista tuli,enkä ikinä enään rasvaa ketjuja,tuli sellainen kammo ketjuja ja rattaita kohtaan.
Ei mennyt onneksi luu poikki,vaan tuli luu näkyviin ympäri sormen.Mutta se kynnen kohdalle tullut haava oli ikävä-pimeni vintissä aina kun pirun lääkäri otti siteen pois siitä.Voi pojat kun se sattui(siis siteen vaihtaminen)

Kuka hel*etin muusinuija rasvaa ketjuja KONEEN KÄYDESSÄ`
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

Ihan oikein tuo on sille, kuka niin idiootti onkin...
Täytyy tunnustaa: En ole mikään muusinuija ja tänäänkin rasvasin ketjut vaihteistoöljyllä pyörän ollessa keskiseisontatuella ja koneen käydessä 1-vaihteella. Sormet on edelleenkin tallella. Aion jatkossakin toimia samalla tavoin. Lisää tuollaisia kommentteja...
033102bebe_1_prv.gif
Jatka vaan! Kaveriltani meni kahdesta sormesta ekan nivelen kohdalta sormet poikki juurikin tuon takia. Tietämätön voi olla, mutta ei nyt sentään tyhmä.

sanoi:
Kuka täysjärkinen ny sinne ketjun ja hammasrattaan väliin sormiaan menee tunkemaan?!?

No horjahdapa kerran siinä ketjuja rasvatessa, niin siellä ketjun välissä ne nakit on ja pysyy. Mopoaikaina yhdellä saman kylän jannulla lähti koko sormi irti kun se rasvas mopon ketjuja koneen käydessä.
Ihan sama vaikka olis hankalampaa pyörittää käsin sitä pyörää, niin mä teen ainakin jatkossakin. Tosin mä nyt pidän suojalaseja sillonkin kun käytän rälläkkää, vaikkei siinäkään nyt oikeesti mitään voi käydä...
smile_org.gif
Jaa ei vai? Olen kerran käynyt metallilastun silmästäni poistattamassa, joka tuli nimenomaan rälläköinnistä. Kyllä ne suojalasit on ihan tarpeeseen. Käytin rälläkkää paljon IV-hommissa ollessani.

Noh, itse tilaat sitten onnettomuutta. Onko se kauhean iso vaiva turvallisesti pyörittää sitä takarengasta itse. ?

Jokainen meistä tekee omat valintansa...
Itsehän sen sanoit, jokainen meistä tekee omat valintansa. Mitä siitä muiden on syytä alkaa kitisemään?

Itse rasvailen sumupullosta ketjut POIKKEUKSETTA mopo käynnissä. Jos joskus menisivätkin sormet paskaksi niin eihän se keneenkään muuhun satu. Vai?

Pitäisköhän lopettaa moottoripyöräily, kun oon kuullu, että joillain on katkennu moottoripyöräillessä muutakin kuin sormet...mutta ei sitä taida uskaltaa autollakaan ajaa...

Pitäisköhän lopettaa moottoripyöräily, kun oon kuullu, että joillain on katkennu moottoripyöräillessä muutakin kuin sormet...mutta ei sitä taida uskaltaa autollakaan ajaa...
Kannattaa ehdottomasti lopettaa ja mennä sellaiseen hattukauppaan, jossa myyvät kukallista mallia  
wink.gif

Toisaalta olen kuullut, että jotkut on loukanneet itseään myös saunailloissa, suihkussa ollessaan, vihanneksia pilkkoessaan, lumitöissä, ruohoa ajaessa, kalastaessa, veneillessä, kävellessä, urheillessa, karamellia syödessä, sukeltaessa ja sängystä pudotessa.

Aika riskaapelia touhua tämä elämä ja sitten lopussa vielä kuollaan. Ei hemmetti.

EDIT: vihreitä

Back