• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Älä rasvaa ketjuja näin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Horna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Kuka täysjärkinen ny sinne ketjun ja hammasrattaan väliin sormiaan menee tunkemaan?!?

No horjahdapa kerran siinä ketjuja rasvatessa, niin siellä ketjun välissä ne nakit on ja pysyy. Mopoaikaina yhdellä saman kylän jannulla lähti koko sormi irti kun se rasvas mopon ketjuja koneen käydessä.
Ihan sama vaikka olis hankalampaa pyörittää käsin sitä pyörää, niin mä teen ainakin jatkossakin. Tosin mä nyt pidän suojalaseja sillonkin kun käytän rälläkkää, vaikkei siinäkään nyt oikeesti mitään voi käydä...
smile_org.gif

Ratapukilla perä ilmaan, kone käyntiin ja ykkösellä pyörimään, sitten vaan ketjun sisäpintaan Valvolinen Cable & Chain spray. Ei lennä rasvat vanteelle ja sormetkin on ehjänä...
lookaround_orig.gif

"Kerran sirkkeliinkin sormet unohtaa, kerran pomolle voi paskat haistattaa"...
smile_org.gif

Mä olen monesti rasvannut ketjut sprayllä koneen käydessä, no problemos. Tuon käsinpyöritysteorian mukaan sirkkelin terääkin pitää pyöritellä käsin klapeja tehdessä
smile_org.gif
Kyllä ne sormet katkeaa jos niitä määrätyihin paikkoihin työntää, kuvan kaverilla on käynyt tosi huono tuuri tjs. En kyllä ymmärrä miten spraypullosta, missä on 20cm suutin, voi vielä työntää fingerit rattaan ja ketjun väliin?? vain mielikuvitus on rajana...
smile_org.gif

Kuka hel*etin muusinuija rasvaa ketjuja KONEEN KÄYDESSÄ`
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

Ihan oikein tuo on sille, kuka niin idiootti onkin...
Täytyy tunnustaa: En ole mikään muusinuija ja tänäänkin rasvasin ketjut vaihteistoöljyllä pyörän ollessa keskiseisontatuella ja koneen käydessä 1-vaihteella. Sormet on edelleenkin tallella. Aion jatkossakin toimia samalla tavoin. Lisää tuollaisia kommentteja...
033102bebe_1_prv.gif
Noh, itse tilaat sitten onnettomuutta. Onko se kauhean iso vaiva turvallisesti pyörittää sitä takarengasta itse. ?

Jokainen meistä tekee omat valintansa...
Sä siis olet ihan AIKUISTEN oikeesti tosissasi?

Ihan ihan ihan oikeesti?

Tämä päivä on nyt valmis® menen nukkumaan Hyvää Yötä valoa maailmassa ei enää ole.

Iha hullua touhua...eiks tos näkyny ne käynnis olevan moottorin vaarat ketjujen rasvauksessa tarpeeks hyvin?
sad_orig.gif
ku se ei välttämättä oo sormi joka sinne väliin mennee...se kyl haukkaa takin liepeestäkin pirun kovaa.Ei kokemusta mut luulisin näin...

Iha hullua touhua...eiks tos näkyny ne käynnis olevan moottorin vaarat ketjujen rasvauksessa tarpeeks hyvin?
sad_orig.gif
ku se ei välttämättä oo sormi joka sinne väliin mennee...se kyl haukkaa takin liepeestäkin pirun kovaa.Ei kokemusta mut luulisin näin...
Voi Helevetti noita jeesustelijoita...
mad.gif
Mikähän muu sinne ketjujen väliin voisi luiskahtaa?
033102bebe_1_prv.gif
Käyttäkää järkeänne ennen kirjoitteluanne. Ihan aikuisten oikeasti...
confused_orig.gif

1. perä ylös
2. ketjurasva/-vaha purkki esille
3. vaihde vapaalle
4. kone käyntiin
5. sprayaa rasva ketjuun (pyörä pyörii kylmillä öljyillä jonkin aikaa ilman vaihdettakin...)

Sitten kovaa ajoa! ;)

Kyllä tossa saa jo keskittyä aika kiivaasti johonkin muuhun samaan aikaan kuin ketjujen rasvaamiseen. Saahan ne sormet sinne väliin oli rasvaustyyli mikä tahansa, kuhan vaan koheltaa tarpeeks..
baaa.gif

Kun on tarpeeks paska tuuri ja tumpelo isäntä, voi sattua vaikka miten... kompastuin elisiltana jalallisen ropelituulettimeni johtoon ja kaatumisen estääkseni näppäränä poikana huitaisin tuulettimen suojaritilän irti. Seuraavaksi olikin pikkusormi ropelin tiellä ja pari slaidia kevyempänä sain yöni nukkua.
veryangry.gif

Mutta entäs jos ropeli ei olis ollu päällä?
033102ass_1_prv.gif

Kuka hel*etin muusinuija rasvaa ketjuja KONEEN KÄYDESSÄ`
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

Ihan oikein tuo on sille, kuka niin idiootti onkin...
Täytyy tunnustaa: En ole mikään muusinuija ja tänäänkin rasvasin ketjut vaihteistoöljyllä pyörän ollessa keskiseisontatuella ja koneen käydessä 1-vaihteella. Sormet on edelleenkin tallella. Aion jatkossakin toimia samalla tavoin. Lisää tuollaisia kommentteja...
033102bebe_1_prv.gif
Noh, itse tilaat sitten onnettomuutta. Onko se kauhean iso vaiva turvallisesti pyörittää sitä takarengasta itse. ?

Jokainen meistä tekee omat valintansa...
Tää muusinuija on rasvannu ketjuja siten, että kone käy ykkönen päällä eikä ole edes keskijalkaa.. Vetää itte stongasta alas/etuviistoon, että takarengas nousee ilmaan ja pyörä on sivujalan ja eturenkaan varassa. Sit vaan ykkönen tupaan ja rasvaamaan.. Onnistuu pienen reenin jälkeen kyllä, vaikka hiukan painavammallakin pyörällä kuin piikillä.

Prkl, kun se ei ole enää pitkään aikaan onnistunut, kun kone stumppaa heti kun pistää vaihteen pesään, koska sivujalka on alhaalla. Kahdella ekalla pyörälläni se onnistui (DT ja CBR 600, jossa ei toiminut sivujalan anturi).

Nykyään joutuu vaan työntelemään pyörää ja rasvaamaan pätkän kerrallaan
sad_orig.gif

Nykyään joutuu vaan työntelemään pyörää ja rasvaamaan pätkän kerrallaan
sad_orig.gif
Itse tekaisin tuota tarkoitusta varten sellaisen apuvälineen joka koostuu kahdesta sisäkkäin menevästä putkesta. Avattuna ja lukittuna se on muutaman sentin pitempi kuin matka takaswingistä maahan. Sen kun asettaa swingin oikealle puolelle pyörää samalla vähän kallistaen sivujalan puolelle ja sen jälkeen hieman vetämällä itseään kohti, niin takarengas nousee mukavasti ylös tuon ja sivujalan varaan. Eipä tarvi työnnellä ketjuja rasvatessa.

sanoi:
Rasvaan ketjun aina tyyliin pyörä keskituella, mylly pyörii ykkösellä tyhjäkäyntiä. Ketjurasvapullossa on mukana se pitkä nokka tietääkseni sitä varten, että voipi ruiskia vähän kauempaakin  

Eikös ne rasvat lennä jo tyhjäkäynnillä huisin nevadaan? Ainakin mulla on sellainen mielikuva, sen kerran kun olen saanut kustomista takapään ilmaan ketjujen rasvaamisen ajaksi. Käsin minä olen rengastani pyöritellyt tai muuten on mennyt takavanteen pesuksi.  
lookaround_orig.gif
Ei se lennä. Ei sitä tarvi pullotolkulla ruiskia, koska kaikki mikä on liikaa lentää pois. Ketjurasvahan on tarkoitus ruikkaista siihen sgedarin sisäpinnalle, ei sinne takakiekon taakse, niinkuin 97% harrastajista tekee.
Seppiä on monenlaisia, jotkut sotkee puoli hallia, kaataa pyörän ja saa vaikkapas sormet poikki ketjuja rasvatessa. Toiset ei. Sama pätee lähes kaikkeen tekemiseen.

Aina oon kanssa rasvannut 1. päällä koneen käydessä
cool.gif
kaikki nakit tallella
buttrock.gif
Kuka käskee sormensa ketjuun tälläämään
biggrin.gif

Rasvaan ketjun aina tyyliin pyörä keskituella, mylly pyörii ykkösellä tyhjäkäyntiä. Kuka täysjärkinen ny sinne ketjun ja hammasrattaan väliin sormiaan menee tunkemaan?!?
crazy.gif
Ketjurasvapullossa on mukana se pitkä nokka tietääkseni sitä varten, että voipi ruiskia vähän kauempaakin  
idea3.gif
Toimin juuri samalla tavalla kuin rosmo. Ainut kerta, kun näpit on jääny väliin oli juurikin silloin kun pyörittelin käsin, rasvasin ja juttelin kaverin kans samaan aikaan. Ei ne turhaan niitä jatkonokkia rasvapulloihin mukaan laita.
biggrin.gif

Tosin mä nyt pidän suojalaseja sillonkin kun käytän rälläkkää, vaikkei siinäkään nyt oikeesti mitään voi käydä...
smile_org.gif
OFF THE TOPIC

Rupesin käyttämään suojalaseja rälläkän kanssa kun huomasin, että silmälasien lasilinssiin oli sulanut metallia kiinni rälläköinnin jäljiltä.

ON THE TOPIC

Turvallisesta työskentelystä ei sakoteta...
shaun.gif

Back