Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Peking sanoi:Ajatko oikeasti 20000km kaudessa?
Mulla ei tule lähellekkään, vaiks ens vuodelle on noin 6000km reissu + muut ajot siihen päälle. 20K tuntuu kyl tosi paljolta, ajaako monikin niin paljon.. sitten mä oon kyllä ihan sunnuntai motoristi. Jos ajatellaan normi motoristia joka ei aja moottoripyörällä muualle kuin kesäkaudella silloin tällöin lyhyitä matkoja niin 3000km on kai monelle ihan riittävästi.
Viittauksen linkissä olleeseen -70 -80 lukujen lahja A-kortin saajien pitäisi mun mielestä käydä pakosta joku kurssi. Ei voi olla niin että esim. mun mutsi lähtis tosta prätkällä vaan ajelemaan. Kaikkeen muuhun satsataan ja hintaa nyhdetään sekä vaikeutetaan moottoripyöräilijöiden elämää mut just se mihin tarttis lisäpanostusta jää tyystin ilman huomiota.
jahlu sanoi:Taitaa tuo 24,4% olla AT:n Suomihinnasta ja muistaakseni alle 6tkm ajetut pyörät käsitellään ALV:n! suhteen uuden lailla, eli Suomi-alvi maksuun verottomasta Saksa-hinnasta. Niin ja sitten jollain konstilla alv:n takasin Sakujen päästä...
Voi olla kannattaavakin, mutta ei ihan triviaalia, imho.

Tinde sanoi:Minä katson että jos on ajanut kortin 16-vuotiaana, niin silloin ei ole kyse lahjakortista. Ihan samalla lailla kun minä 70-luvulla nyt 27 ja 30-vuotiaat tyttäreni ajoivat aikanaan piikkikortit ja sai, yllätys yllätys, "lahjaksi" ison pyörän kortin ilman kokeita tai kursseja kun täytti 20. Nämä joka tason inssit ja kurssit on ihan viime aikojen peruja.
Patukka sanoi:Niin, viimeisen vuosikymmenen aikana on tuullut vallalle suuri usko kaikenlaisten korttien ja sertifiointien voimaan. Onko nykyihmisistä tullut niin tyhmiä etteivät he pysty oppimaan ja päättelemään mitään omin päin. Aina tarvitaan joku sertifioitu "opettaja" kertomaan kuinka minkäkin asian kanssa tulee toimia.
Tästä pääseekin kysymykseen mistä nämä "opettajat" ovat oppinsa saaneet ja heidän opettajansa. Kun mennään ketjussa riittävän pitkälle taaksepäin niin sieltä löytyy joku joka on joutunut opettelemaan opettamansa - aivan itse.
sata oikeassa.... ja muutamalla alalla on opettajat sellasia jotka eivä ole edes ite hölmöjä oppejaan kokeilleetPatukka sanoi:Niin, viimeisen vuosikymmenen aikana on tuullut vallalle suuri usko kaikenlaisten korttien ja sertifiointien voimaan. Onko nykyihmisistä tullut niin tyhmiä etteivät he pysty oppimaan ja päättelemään mitään omin päin. Aina tarvitaan joku sertifioitu "opettaja" kertomaan kuinka minkäkin asian kanssa tulee toimia.
Tästä pääseekin kysymykseen mistä nämä "opettajat" ovat oppinsa saaneet ja heidän opettajansa. Kun mennään ketjussa riittävän pitkälle taaksepäin niin sieltä löytyy joku joka on joutunut opettelemaan opettamansa - aivan itse.
Patukka sanoi:Niin, viimeisen vuosikymmenen aikana on tullut vallalle suuri usko kaikenlaisten korttien ja sertifiointien voimaan. Onko nykyihmisistä tullut niin tyhmiä etteivät he pysty oppimaan ja päättelemään mitään omin päin.
Patukka sanoi:Niin, viimeisen vuosikymmenen aikana on tuullut vallalle suuri usko kaikenlaisten korttien ja sertifiointien voimaan. Onko nykyihmisistä tullut niin tyhmiä etteivät he pysty oppimaan ja päättelemään mitään omin päin. Aina tarvitaan joku sertifioitu "opettaja" kertomaan kuinka minkäkin asian kanssa tulee toimia.
lario sanoi:Ehkä kyse ei ole oppimisesta tai mistään muusta sen suunnan asiasta, vaan ihan puhtaasti pykälistä.
lario sanoi:Ehkä kyse ei ole oppimisesta tai mistään muusta sen suunnan asiasta, vaan ihan puhtaasti pykälistä.
Kun asiat laitetaan pykäliksi ja käyttäjille todistus siitä, että pykälät on hallussa, niin vihreitä ie tapadhu...
Näin varmaan se byrokraatti ajattelee, siis noin niin kuin tiivistetysti.
Sertifikaattilappu seinällä tarkoittaa sitä, että yrityksellä on virallinen mandaatti noudatta asioita.
Työturvallisuuskortilla siirretään taas vastuuta kortin haltijalle, kun kortin haltija tietää miten kuuluu toimia sääntöjen ja pykälien mukaan ja kortin haltija tietenkin aina TOIMII pykälien mukaan.
A59 sanoi:sata oikeassa.... ja muutamalla alalla on opettajat sellasia jotka eivä ole edes ite hölmöjä oppejaan kokeilleet
mut kurssilla istut jos satut koulutuspäivän todistuksen tarvimaan ... että oot paperilla pätevä tässä maassa
oili sanoi:Valhe, emävalhe, tilasto, Suomen lehdistö. Näin sitä hyväuskoista on taas koijattu
jase10 sanoi:Ei kait se tilasto itsessään ole valheellinen? Jos kyseessä mielipiteisiin liittyvä tilasto, tällöin tietty vaikuttaa kysymysten asettelu sekä saadun datan tulkinta. Tässä tilastossa ei tosin juuri ole tulkinnanvaraa, koska perustuu puhtaasti faktoihin.
oili sanoi:Se tekee,joka osaa.
Se joka ei osaa, opettaa.
Se joka ei osaa, eikä opeta, suunnittelee
Se joka ei osaa, eikä opeta,eikä suunnittele se päättää.
jase10 sanoi:Ei kait se tilasto itsessään ole valheellinen? Jos kyseessä mielipiteisiin liittyvä tilasto, tällöin tietty vaikuttaa kysymysten asettelu sekä saadun datan tulkinta. Tässä tilastossa ei tosin juuri ole tulkinnanvaraa, koska perustuu puhtaasti faktoihin.
J@ck sanoi:Taisi olla 2000 alkukesää, kun ajelin Tamperetta kohti. Olin menossa Mp 69:n EAK:lle, oli pirun kylmä ja vettä tuli kuin saavista.. Meinasin jo kääntyä ja antaa olla, eihän siellä minulle - jo 16 kesäisestä lajia harrastaneelle mitään uutta ole kuitenkaan.
En sitten kuitenkaan kääntynyt ja kahden päivän EAK tuli käytyä. Muistan aina, kun kotimatkalla mietiskelin miten ihmeessä olin aiemmat vuodet selviytynyt. Ajokilometrejä oli mittarissa tuolloin jo ainakin 100 tkm, mutta ei ollu edes alkeet hanskassa, enkä ollut ainoa itseoppinut, jolla näin..
Omien kokemusten ja näkemisten perusteella laadukas opetus olisi useimmille enemmän kuin tarpeen. Se on nähty lukemattomat kerrat muillakin ajokursseilla. Mukavinta on ollut nähdä se, että usein opetus tuottaa hedelmää nopestikin.
Oletko muuten käynyt yhtään ennakoivan ajon, tms. kurssia? Minulle ne on tulleet vähän niinku tavaksi.. Ei ihan joka kevät-kesä, mutta monet kerrat kuitenkin tuon ensimmäisen jälkeen. Ainakaan nuo "ruosteenpoistot" ei ole koskaan haitaksi olleet. Kivasti palautuu tutut asiat mieleen talven jälkeen ja turha jäykkyys katoaa. Jutun ydin on ehkä eniten siinä, että jokaisesta suorituksesta saa rakentavaa palautetta.
Mukavaa on ollut muutenkin, ovathan nuo EAK:t samalla myös hieman erilaisia kokoontumisajoja
Opettajista vielä. Sanoisin, että >90% tapaamistani mp-kouluttajista on ollut todella ammattitaitoisia miehiä ja naisia. Oikeastaan yhtään erityisen huonoa en ole vielä tavannut, hieman "ontuvia" muutaman.
viromi sanoi:En ylläolevaa kiistä. Tottahan tuo. Olen kuitenkin sitä mieltä että autokoulusta valmistuneen "ansio-A:n" saaneen tuoreen kuljettajan on turha leijua olevansa pätevämpi/valmiimpi kuin lahja-A:lla kymmeniä vuosia "väärin" ajanut motoristi.
Ajotaito on muutakin kuin teknistä osaamista ääritilanteissa. Itse luen siihen myös sen että osaa lukea liikennettä ja tilanteita. Eikä tämä automaattisesti tarkoita että on vässykkä ja tientukkona.
On ollut ihan täysi homma keskittyä etu ja takajarrun käyttöön. Olenko selvinnyt tuurilla n. 25 vuotta, ilman näitä oppeja?
viromi sanoi:En ylläolevaa kiistä. Tottahan tuo. Olen kuitenkin sitä mieltä että autokoulusta valmistuneen "ansio-A:n" saaneen tuoreen kuljettajan on turha leijua olevansa pätevämpi/valmiimpi kuin lahja-A:lla kymmeniä vuosia "väärin" ajanut motoristi.
Ajotaito on muutakin kuin teknistä osaamista ääritilanteissa. Itse luen siihen myös sen että osaa lukea liikennettä ja tilanteita. Eikä tämä automaattisesti tarkoita että on vässykkä ja tientukkona.