• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajovarusteiden hankaluudesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s151669
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllähän tämä on välillä melko työläs harrastus varusteiden osalta. Itse käytän aina joko tixtex tai nahka-asua. Yleensä on kuuma ja joskus kylmä. Sitten kun yhdistää työmatkat ja prätkän niin ollaankin jo eri tasolla varustejumpan ja suunnittelun kanssa. Päätoimipaikalla on onneksi hyvät pukutilat ja suihkut joten se helpottaa. Välillä olen käynyt firman toimipisteissä vähän kauempana pyörällä. Siinä sitten clark kenttinä miesten vessaan nahka-asussa ja hetken päästä ulos edustuskelpoisena konttorirottana. Pukukeikat on poissuljettuja ja nykyisen repun kanssa joutuu miettimään otanko kengät vai läppärin mukaan. Yleensä kengat on voittanut ja muistitikulla on hoidettu datailut.

Monesti olen miettinyt onko tässä mitään järkeä pakata ja säätää jonkun perkeleen nahka-asun kanssa kun voisi hoitaa saman työkeikan sata kertaa helpommin autolla. Lopputulema on kuitenkin se että jos voin ajaa moottoripyörää työajalla ja firma maksaa vielä kilsat niin kyllä se kannattaa.:thumbup:

Kävinpä tänään viimein ostamassa sadeasun. Mätänetistä Richan takki + housut. Voi ajella nahoilla sadekelilläkin. Ei vaan jotenkin tunnu "turvallisilta" nuo TixTexit.

Syksyllä ja keväällä tulee kylmällä kelillä kuitenkin varmasti jatkossakin Goreissa päryytettyä, aika lailla lämpöisämmät kuin nahkapuku jonka alle ei hirveesti fylliä mahdu tunkemaan :)

D-Iivil sanoi:
Kävinpä tänään viimein ostamassa sadeasun. Mätänetistä Richan takki + housut. Voi ajella nahoilla sadekelilläkin. Ei vaan jotenkin tunnu "turvallisilta" nuo TixTexit.

Syksyllä ja keväällä tulee kylmällä kelillä kuitenkin varmasti jatkossakin Goreissa päryytettyä, aika lailla lämpöisämmät kuin nahkapuku jonka alle ei hirveesti fylliä mahdu tunkemaan :)

Pääsikö motonetissä noita sovittelemaan? Mietin kuinka mahtaa sopia kun ajoasussa se selkäkyttyrä, olisi myös hienoa mikäli housut saa jalkaan ilman saappaiden riisumista, lahkeissa sen verta tilaa.

Sippe sanoi:
Pääsikö motonetissä noita sovittelemaan? Mietin kuinka mahtaa sopia kun ajoasussa se selkäkyttyrä, olisi myös hienoa mikäli housut saa jalkaan ilman saappaiden riisumista, lahkeissa sen verta tilaa.

Mulla on tasan yksi nahkainen ajopuku ja siinä kyttyrä. Sillä hoituu duunimatkat, kahvittelut, ratailut yms. Mikäli haluat sadepuvun jonne sopii kyttyrä suosittelen kisakäyttöön tarkoitettua sadepukua. Voi näyttää jonkun mielestä tyhmältä ajella tollasella kadulla mutta ajaa asian eli suojaa sateelta eikä tarvii monia varusteita erikseen hankkia :grin:

Sippe sanoi:

En kysellyt, vaan sovitin ihan oma-aloitteisesti sopivat koot. Olin toki sen verran varautunut että menin nahkaverkkarit päällä kauppaan sisälle :)

Täytyypä testata tuo lahjehomma, ajosaappaat ei ollu matkassa kun kävin kaupoilla.

teme78 sanoi:
Mulla on tasan yksi nahkainen ajopuku ja siinä kyttyrä. Sillä hoituu duunimatkat, kahvittelut, ratailut yms. Mikäli haluat sadepuvun jonne sopii kyttyrä suosittelen kisakäyttöön tarkoitettua sadepukua. Voi näyttää jonkun mielestä tyhmältä ajella tollasella kadulla mutta ajaa asian eli suojaa sateelta eikä tarvii monia varusteita erikseen hankkia :grin:

Työmatkat ajelen goreasussa huviajelut yksiosaisella ajoasulla kyttyrän kera. Katu uskottavuuden varmistamiseksi polvipalat paikallaan, voihan se jotakuta huvittaa, minulle aivan sama. Kisaversioita nyt ei aivan lähikaupoista taida löytyä, sadeasulle tuntuisi olevan aika pikaisesti tarvetta. Saattaisi olla käytännöllinen tuon goren päällekin nimittäin tuntuu nykyisin persuksista ainakin päästävän läpi kun eilen oikein kaatosateessa ajoin.

edit. Pääsenhän minä noita itsekin sovittamaan, kunhan ennalta kyselen. Motonetti ei kauhean kaukana ja sen vieressä stormi.

Sippe sanoi:
Työmatkat ajelen goreasussa huviajelut yksiosaisella ajoasulla kyttyrän kera. Katu uskottavuuden varmistamiseksi polvipalat paikallaan, voihan se jotakuta huvittaa, minulle aivan sama. Kisaversioita nyt ei aivan lähikaupoista taida löytyä, sadeasulle tuntuisi olevan aika pikaisesti tarvetta. Saattaisi olla käytännöllinen tuon goren päällekin nimittäin tuntuu nykyisin persuksista ainakin päästävän läpi kun eilen oikein kaatosateessa ajoin.

edit. Pääsenhän minä noita itsekin sovittamaan, kunhan ennalta kyselen. Motonetti ei kauhean kaukana ja sen vieressä stormi.

Edelliset kaudet itsekin vedin sadekelillä aina pelkillä goreilla, mutta jotenkin rupeaa korpeamaan se kun takki ja housut on sitten märkänä hankala säilyttää ajojen jälkeen ja kuivatella. Pääsee helpommalla kun vetäisee nahkojen päälle vaan sadeasun. Ehkä jos olis viimosen päälle Gorepuku, niin sitä pitäisi mielellään päällä, mutta tuo halpa MP-asun kokonaisuus jonka toissakesänä käytettynä ostin tuntuu jo päällä ollessa siltä että suojat on lähinnä kosmeettisiä, niin mieluummin pitää tanakan nahkapuvun päällä aina kun pystyy.

Lisäyksenä edelliseen suositukseeni sadepuvusta: hairahduin taannoin ostamaan Alpinestarin läpinäkyvän, mukamas hienon sadepuvun. Olipahan vihonviimeinen hankinta, ei jousta, hiostaa, päästää vedet saappaan varresta ja hanskoista sisään. Olo on siinä muutenkin kuin muovikelmussa. Saman tyyppisiä, hengittävästä ja joustavasta materiaalista tehtyjä on muilla merkeillä parempia kuin tuo.

Karza sanoi:
Itse olen ajanut kaupunkiajot v:sta 1980 alkaen lämpimillä keleillä varustuksella farkut+nahkarotsi. Ei missään Euroopassa muualla jengi sitkeesti pönötä goreissa/nahkoissa kaupunkiliikenteessä kuin täällä kovin turvallisessa Suomessa.

Näin se on. Parhaillaan ollaan P-Ranskassa Lillessä ja varustus on todella kevyttä. Ainoastaan kypärän kanniskelusta kaupungilla huomaa että kyseessä on mopoilija (tai sitten skootteristi).

BlackCat sanoi:
Moottoripyörä on huviajoneuvo, kauppareissut etc. hoidetaan autolla.

Samaa mieltä. Pyrin kyllä kauppareissut hoitamaan kävellen. Autoillessa polttoaine on kallista, moottoripyöräillessä halpaa.

Back