• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajotietokoneen virheellinen lukema

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jite
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-08 GSA anturi vaihdettiin syksyllä kun jäi aina näyttämään 350 km:n matkaa vaikka tankki olisi tyhjä.
Nyt tänä kesänä taas sama vika uudella anturilla.
Näköjään mun vuoro saada tuo bensa-anturin vika riesakseni.
Yks-kaks alkoi näyttämään tyhjää tankkia ja FUEL-teksti sekä keltainen kolmio vilkkumaan.
-07 GSA joten takuu ei enää korvaa. Eikä kuulu olevan callback-vikakaan.

Anturin hinta vaatimattomat 170 euroa, siihen työ päälle pari tuntia, eli kustannusarvio reilut 300 e. Ihan kiva. :/

Anturin täytyy olla tuohon hintaan vähintään kullasta tehty. Tai sitten on vaan tavalliseen tapaan laitettu kate-% kohdalleen.

Liekö noita antureita saatavilla edullisemmin muualta kuin bemarin marmoritiskiltä?
Alan tällä viikolla vaihtamaan omaan vehkeeseen tätä fuel strippiä, samoilla oireilla alkoi tuossa joku viikko sitten. Vikakoodiksi GS-911 ilmoittaa "41705 Fuel Level Indicator".

Kalibroin sitten tuon sitten huollossa Turkissa, täällä ei enää ehdi saada pajalle. Kunhan saa edes tuon keltaisen valon taulusta pois.

Hinta pelkälle anturille 109,90£.

Ai niin, tuo virhe voi olla myös joku muu eli välttämättä ei anturi ole viallinen. Voi olla myös piuhoissa kosketurhäiriö jolloin ei tarvitse vaihtaa tuota. Virhekoodi tällöin on eri. Kokeilin tuotakin.

Juuri sain anturin vaihdettua ja homma pelittää taas!

Ei (ainakaan tämän yksilön kanssa) tarvinnut mitään bmw tietokoneen kanssa kalibrointia, alkoi heti näyttämään oikeita lukemia!

0n toi kyllä jotain uusavuttomuutta, jos vaan uskotaan bensamittarin näyttöön ja mukamas jäljellä olevaan matkaan. Ja sitten jäädään tielle ja tilataan hinausauto vakuutuksen piikkiin.
Mulla on aina trippimittari nollattu bensatankkauksessa, ja tiedän mitä sillä pääsee.
No ei mulla olekaan kyllä tuota ajotietokonetta mun R1100GS pyörässä.

Jos matka sitten menee pitkäksi tripin näytössä, niin voisi oikeasti alkaa miettiä onko siellä tankissa enää mitään. Riippumatta siitä hienosta tietokonenäytöstä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

PS. Onhan se anturin korjaus toki tarpeeseen, jos se kerran hajoaa, mutta noi tielle jäämiset vähän ihmetyttää.
Nooh, olettaisin että edes se valo toimisi kun bensa alkaa loppumaan. Sekään ei aina puimurissa toimi, ainakaan minun. Normiajossa tuon vielä hanskaa, mutta ajeleppa päivä radalla ja mieti, että mitäs sieltä mahtoikaan mennä.
omg.gif

Itse en ole koskaan tien päälle jäänyt, enkä radallekaan, mutta olen sentään tankannut sinne 16l:n tankkiin huoltamon mittarin mukaan 17,6 litraa, eikä palanut mikään valo, ja ajotietokone oli niin hukassa kuin voikaan olla (siihen en koko viime kesänä tosin luottanutkaan).

Tolla kun pääsee hieman ajosta riippuen alta 200km-melkein 400km.
biggrin.gif

Totta, mutta pointti tässä jatkoa ajatellen on se, että tämänkin osan voi vaihtaa itse ilman bmw testerissä käyttöä ja säästää testeri + 2-3h työn veloitukset tekemällä itse.

En mistään foorumilta löytänyt viitteitä että joku olisi tätä yrittänyt vaihtaa itse, aina oli viety bmw pajalle vaihdettavaksi kun *vaatii kalibrointia bmw tietokoneella*.

Mutta ei ainakaan tässä tapauksessa vaatinut.

Korjataan sen verran, että se valo toimii satunnaisesti.  
omg.gif
Mitä se auttaa?

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Auttaa se sillon kun tietää, että ollaan ajettu normisti niin se pitää jopa paikkansa. Toisinsanoen, minunkin ongelmat tämän bemarin mittarin kanssa korjaantuu sillä kun ei mene radalle sen kanssa. Ihmettelen vain miten muissa mopoissa se valo ainakin toimii ja aika hyvin näyttökin jos sellainen on, vaikka ajelisi radallakin.
biggrin.gif

..mutta maatalouskone mikä maatalouskone, eihän niillä toimi vilkutkaan koskaan...

Juu eli ei, kuten valuutan merkistä voi päätellä. Englannista.
Olinpa sokea. En huomannut koko punnan merkkiä.

Ei tuo kauhean kauas jää Suomen hinnasta; 110£ = ~125€ + siihen parikymppiä toim.kuluja päälle.

Toimitusaikaakin joutuu varata, ja pitäisi päästä ensi viikon loppupuolella jo reissuun. Eli täytynee tyytyä vähän kalliimpaan anturiin tällä kertaa, kun sattui saamaan huollostakin ajan sopivasti.

Toisaalta oon jo oppinut ilmankin bensamittaria toimeen tulemaan, tarvii vain muistaa nollata trippi aina kun tankkaa. Mutta näytössä vilkkuva varoitus sen verran ärsyttää että pakko kai tuo on kertaalleen korjauttaa.

Jos uudelleen hajoaa, sitten saa jäädä korjaamatta. Kaipa anturin voi jotenkin kytkeä / disabloida niin että näyttää aina vaikka täyttä, ja saa vilkkumiset pois näkyvistä.

Tuota kolmiota ei saa disabloitua, jos anturi on viallinen niin se välkkyy hienosti koko ajan ruudussa.

Tuota kolmiota ei saa disabloitua, jos anturi on viallinen niin se välkkyy hienosti koko ajan ruudussa.
Aattelinkin että hämäisi systeemin luulemaan että anturi on kunnossa ja näyttää täyttä tankkia. Pitäisi selvittää mitä sieltä anturilta tulee ulos.

Ei sulla satu olemaan käsillä valmistenumeroa/koodia tmv. tuolle anturille? Minkä firman tekemä?

Laita musta teippi siihen valon päälle.

Tämähän se olisi helpoin, mutta aattelin tällä kertaa kokeilla vähän teknisempää ratkaisua. Teippiä oon käyttänyt jo pitkään öljynpaineen merkkivalolle ;) Punainen kun on vielä häiritsevämpi kuin keltainen.

Miltäs ne vialliset anturit ovat päällepäin näyttäneet? Onko ollut jotain syöpymää tms?

Ei tuossa meikäläisen versiossa ainakaan mitään ollut. Päällisin puolin aivan ehjä.

Avasin jopa sen kotelon mihin nuo piuhat menee sisään, mutta siitä ei paljon kostunut. Nuo piuhat kun oli valettu sinne sisään. Jos ne olisivat (kaikki) poikki, ZFE antaa eri virheilmoituksen.

Laitos on vain jotenkin saanut siipeensä eikä enää anna lukemia ulos.

Meikäläisellä mittari näytti -10 mallin GSA:ssa täydellä tankilla range:ksi aluksi järkeviä 500-600km lukemia mutta viimeisellä tankillisella 280km. Ajettuani sillä n. 300km maantieajoa keskikulutuksella 5,7 mittari näytti ensin puolta tankkia, range oli 70km, keltainen kolmio syttyi jolloin mittarin palkisto "romahti" samalla yhteen palkkiin. Ajoin parkkiin, kävin kaffeella ja lähtiessäni uudelleen matkaan oli palkisto taas puolessa välissä ja range näytti 190km. Mitä ihmettä, bensaa on mutta mittari väittää että tankki on melkein tyhjä? Ja hetkessä taas puolillaan omituisella rangella joka ei sovi yhtään mihinkään?

Mulla 08-mallinen GSA ja nyt iski bensamittarivika siihenkin. Rangea näytti 200 km ja sammui laakista, ilman keltaista varoitusvaloa, Lahden moottoritielle 10 km Vierumäestä etelään

No mulla oli 1 litran varakanisteri takalaukussa joten luulin että no-hätä pääsehän sillä Vierumäelle tankkaamaan. Pääsihän sitä melkein, meinaan ulosmenorampin päähän ja siihen se sitten hyytyi taas.

Katsoin navista lähimmän bensiksen ja mitä vittua! eihän Vierumäellä ole vaan lähin oli 10 km päässä Heinolassa.

Alkoi vituttamaan entistä enemmän 30 asteen helteessä.

Onneksi sain nopeasti pysäytettyä ystävällisen pakukuskin jonka kanssa haimme 10 litran kanisterillisen Heinolasta.

Kiitokset Jounille jos tätä satut lukemaan.
bowdown.gif

Perseestähän se on ettei tälläisessa "yyber matkapyörässä toimi edes bensamittari
033102ass_1_prv.gif

Ei ole kyllä kokemusta noista pyörien ajotietokoneista mutta jos autojen toiminan pohjalta uskallan (insinöörin logiikalla) extrapoloida toimintaa pyörienkien suuntaan niin...

Eli ajotietokone perustaa tuon "kilometreja jäljellä" arvionsa kahteen asiaan; tankissa olevan polttoaineen määrään sekä tämän hetkiseen ajotapaan. Tripillä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.

Jos siis polttoainemäärän anturi temppuilee, sekä tuo tyhjän tankin varoitusvalo että "km jäljellä" laskin tulevat näyttämään aivan mitä sattuu. Ja jos vika on kovinkin yleinen niin kannattaisi ehkä älähtää merkkihuollon suuntaan asiasta...

(noin sivumennen todettuna, vaikka nykypärrässäni tankkimittari onkin, sen näyttämä tuntuu olevan, varsinkin tankin lähestyessä tyhjyyttä kovin epälineaarinen joten eipä siihen tule luotettua -- sitten kun trippi nousee yli 200km tai viimeistään 250km edellisestä tankkauksesta on parempi ruveta katselemaan asemaa...)

Ei ole kyllä kokemusta noista pyörien ajotietokoneista mutta jos autojen toiminan pohjalta uskallan (insinöörin logiikalla) extrapoloida toimintaa pyörienkien suuntaan niin...

Eli ajotietokone perustaa tuon "kilometreja jäljellä" arvionsa kahteen asiaan; tankissa olevan polttoaineen määrään sekä tämän hetkiseen ajotapaan. Tripillä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.

Jos siis polttoainemäärän anturi temppuilee, sekä tuo tyhjän tankin varoitusvalo että "km jäljellä" laskin tulevat näyttämään aivan mitä sattuu. Ja jos vika on kovinkin yleinen niin kannattaisi ehkä älähtää merkkihuollon suuntaan asiasta...

(noin sivumennen todettuna, vaikka nykypärrässäni tankkimittari onkin, sen näyttämä tuntuu olevan, varsinkin tankin lähestyessä tyhjyyttä kovin epälineaarinen joten eipä siihen tule luotettua -- sitten kun trippi nousee yli 200km tai viimeistään 250km edellisestä tankkauksesta on parempi ruveta katselemaan asemaa...)
Edelliseen lisäisin vielä sen "tyyppiominaisuuden", että mittari (ja samaan anturiin perustuva kompuutterin polttoaineen määrämittari) ei suinkaan ole lineaarinen vaan tankin tyhjentyessä ainakin LT:ssä alkaakin "jäljellä olevien kilometrien" määrä rullata aika paljon nopeampaa.

Joku taisikin jo kommentoida, mutta minä kyllä määrittelen aina tankkauksen tarpeen polttoainemittarin ja ajetun matkan (+ajotavan) perusteella. Tuolla perusteella se on 320 - 400km edellisestä tankkauksesta. 300 kilometrin jälkeen seurailen jo mittaria, kompuutteria ja mietin missä ja koska seuraavaksi tankataan. Ja oikeasti on paljon kivempaa ja huolettomampaa ajaa täydellä kuin tyhjää lähentelevällä tankilla. Niinpä tankkaan mieluusti vaikka hieman etupellossa.

Back