• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivät Botniaring - Kemora

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noni ja viimonen viteo, sekin sunnuntailta keskiryhmästä.

Viteo 4

Paljon tuttuja tässäkin filimissä.

Pahoitteluni huonosta editoinnista, ei ole kunnollista editointi softaa tällä läppärillä.
Kiitos vitejosta
smile_org.gif

Heti alusta mennään peräkanaa toista lämppärikierrosta. Ekaa kertaa näkee omaa ajoa. Tosta voi katella miten ite tunaroi
tounge.gif

Noni ja viimonen viteo, sekin sunnuntailta keskiryhmästä.

Viteo 4

Paljon tuttuja tässäkin filimissä.

Pahoitteluni huonosta editoinnista, ei ole kunnollista editointi softaa tällä läppärillä.
Tää oli se hyvä ja harvinainen setti, jossa päästiin ajamaan vapaata latua viitisen minuuttia. Ajassa 7,40 sulle tuli se vaihtovirhe kakkosmutkassa ja oli pakko ajaa ohi. Sainpahan siten omaakin ajoa viteolle
biggrin.gif

Kiitokset neuvoista, jatkamme koulutusprojektia ja katsotaan sitten ensi kaudella kellosta oliko metodit oikeita vaiko vääriä. Tulen olemaan hyvin huolestunut jos väärillä metodeilla saadaan tyttö ajamaan kovempaa kuin oikeilla metodeilla itse itseään kouluttavat kuskit.
Ihan aivan se ja sama mitä metodeja käytät, mut pää ja yläkroppa kannattaa tunkee sinne sisämutkaan jos haluu nostaa mutkanopeuksia ilman että mopon rojut on maassa, ja mopo nurin.

Vois toimii sullakin niihin nopeisiin mutkiin; ts saisit sitä kautta lisää marginaalia, luottoa mopoon, ja mutkavauhtia.

Eli mitä asiantuntijat sanoo mun asennosta-->KLIK, roikunko liikaa, liian kaukana moposta vai mikä pielessä kun polvipaloja alkaa mennä renkaiden tahtiin?
Kuvien perusteella en lähtisi kommentoimaan ajoasentoja tai ylipäätään muutakaan. Kommentoin vain sen verran, että aikaisemmin minulla meni polvipaloja 5-10 sarjaa kesän aikana, nyt pari sarjaa. Aikaisemmin röhnötin palan varassa, nyt enemmänkin tunnustelen pyörän asentoa polvella.

Kannattaa myös muistaa se, että tyylejä ja ajoasentoja on monia. Mitää yhtä absoluuttista oikeaa ei ole, sama pätee ajolinjoihin. Esimerkiksi Kallion ajolinjat poikkeavat jonkin verran Pennan ajolinjoista.

Tuolta voi katsella kuvia erilaisista ajolinjoista ihan nopeidenkin kuskien osalta: http://mp-foorumi.com/kuvat/julkinen/kemora/

Lopusta löytyy siis kisakuskien kuvat.

Jukka

Vois toimii sullakin niihin nopeisiin mutkiin; ts saisit sitä kautta lisää marginaalia, luottoa mopoon, ja mutkavauhtia.
Kiitos vinkistä. Otan mieluiten esimerkkisuorituksena vastaan ja seuraan kuinka se tapahtuu. Tule repäisemään hihasta kun olet 6-8 sekuntia minua nopeampi kierroksella ja tulen katsomaan mallia.

Itse pyrin neuvomaan ja kouluttamaan pääsääntöisesti vain kuskeja joiden perässä voin ajaa riskittä ja tarkkailla menoa kaikessa rauhassa. On näet jonkun verran uskottavampaa kun sanoo, että tee kuten minä, niin pääset hieman kovempaa, vaikka se tapani tehdä ei aivan oikea olisikaan.

Sijoitusvinkkejä kaipaisin enemmän Warren Buffetilta kuin taksikuskilta, vaikkakin jälkimmäisillä intoa niidenkin antamiseen löytyy verratain paljon. Alustan säädöissäkin olen toistaiseksi tukeutunut enempi Vehniäisen Karin ja Sundbergin Villen vinkkeihin kuin henkilöiden joilta näytöt vielä puuttuvat, vaikkakin innovatiivisuutta löytyykin. Se on näet turvallisempaa.

Suurin syy onnettomiin vauhteihini ei ole huono ajoasento, vakioalusta, väärät välitykset, tavalliset jarruletkut eikä edes pikakaasun puute. Suurin syy on siinä, ettei pää vain anna jälkeen. Näin ikäloppuna sitä näet alkaa ajattelemaan, että loppumatkakin tästä polusta on ihan kiva kävellä omin jaloin ja internetin keskusteluihinkin on helpompi osallistua jos sormia on joka kädessä saman verran, mielellään 10 kappaletta.

Loppuun esimerkki Kemoralta, jotta pysytään aiheessa. Faktatietoja vertailemalla on selvinnyt, että muissa mutkissa menen vielä jotenkin oikeasti nopeiden tahtiin (toki hitaammin, mutta ei olennaisesti), mutta kakkosmutkassa eroa on törkeästi (n. 40-50 km/h). Kuuppa ei vaan anna periksi työntää sinne niin lujaa kuin mitä sinne voisi ajaa.

Ja jos tässä nyt rehelliseksi äidytään, niin toivoisin olevani pikkaisen hitaampi. Voisin silloin taistella hyvällä omallatunnolla B-lähtöjen palkintopaikoista ja kokea hyviä fiiliksiä niistä palkintopaikoista. Nyt B-lähdön voitto on fiiliksenä varmaankin yhtä nolo kuin itse itsensä SM-tasolta cuppiin anoneen voitto. Rengaskulutkin olivat vielä sangen inhimillisiä kun ajelin 5 sekuntia hitaampia kierrosaikoja ja vähintään yhtä hauskaa se kisaaminen silloin oli.

Jukka

Suurin syy onnettomiin vauhteihini ei ole huono ajoasento, vakioalusta, väärät välitykset, tavalliset jarruletkut eikä edes pikakaasun puute. Suurin syy on siinä, ettei pää vain anna jälkeen.
Juuri tuota tarkoitinkin; ts saisit sitä kautta lisää marginaalia, ja pääsi voisi antaa lisää jälkeen.

Ja toimii se tod näk toiseenkin suuntaan; nosta yläkroppaa/päätä vielä pystympään, niin alkaa noissa sun nykysissä vauhdeissa mopo raapimaan maata, niin pää ei anna jälkeen edes sitä mitä nyt, ja mutkavauhdit hidastuu.

Loppuun esimerkki Kemoralta, jotta pysytään aiheessa. Faktatietoja vertailemalla on selvinnyt, että muissa mutkissa menen vielä jotenkin oikeasti nopeiden tahtiin (toki hitaammin, mutta ei olennaisesti), mutta kakkosmutkassa eroa on törkeästi (n. 40-50 km/h). Kuuppa ei vaan anna periksi työntää sinne niin lujaa kuin mitä sinne voisi ajaa.

Jukka
Taitaa A-kuskit vetää helposti kolmatta sataa kakkosmutkaan? Mulla on siinä hitaimmillaan vauhtia noin 150 ja joka kerta huomaa, että olisi voinut tulla helvetisti lujempaa, mutta käsky ei vaan välity ajatusta pidemmälle
biggrin.gif

Jarska: En nyt mikään nopea kuski ole, mutta hivenen nopeammin taisin ajaa kuin sinä. Aika vähän tuli käytettyä polvea maassa noissa mun vauhdeissa. Eipä sitä tarvi kun välillä tunnustella missä mennään ja sitten vähän nostaa polvea takaisin. Mitä sitä palaa turhaan raahaa maassa koko aikaa
smile_org.gif

Jarska: En nyt mikään nopea kuski ole, mutta hivenen nopeammin taisin ajaa kuin sinä. Aika vähän tuli käytettyä polvea maassa noissa mun vauhdeissa. Eipä sitä tarvi kun välillä tunnustella missä mennään ja sitten vähän nostaa polvea takaisin. Mitä sitä palaa turhaan raahaa maassa koko aikaa
smile_org.gif
Ihan totta, tyrkkään ihan turhaan polvea liian syvälle ja ehkä pyörääkin liian pystyyn, pitääpä seuraavalla kerralla keskittyä tohon ajatuksella.

Kiitos palautteesta..scuuballe kans kiitokset.

Tuubaa pukkaa sunnuntailta, tokavika keskinopea setti, ajohaluiset yhden käden sormilla laskettavissa, ja kamerakin tärisee, kun teippi irtosi takareunasta.

Kliketi klik!

Jukka
Taitaa A-kuskit vetää helposti kolmatta sataa kakkosmutkaan? Mulla on siinä hitaimmillaan vauhtia noin 150 ja joka kerta huomaa, että olisi voinut tulla helvetisti lujempaa, mutta käsky ei vaan välity ajatusta pidemmälle
biggrin.gif
Kisassa (1:13.4 kierroksella) vauhtia oli siinä 149 km/h. Treeneissä 144-145 välillä pyörivät. Ennätys on 150,6 km/h. Reippaasti lujempaa siihen voisi tulla ja parhaiten se onnistuu kun roikun jonkun nopeamman perässä.

Miksi muuten et itse tee Scuuba kuten muita neuvot? Silloin olisit sen 6-8 sek mua nopeampi eikä toisinpäin? Pyörästä se nyt ei ainakaan ole kiinni, samanlaisella olen itsekin ajellut. Kyllä mäkin osaan neuvoa vaikka voimanostajaa, että jos pistää 400 kg tankoon ja nostaa sen ilmaan, niin voitto on varma. Näillä narukäsillä tosin en ole toistaiseksi viitsinyt mennä tietojani jakamaan.

Jukka

Kiitokset kaikille tasapuolisesti! Erityisesti kiitoksia pinkissä lippalakissa liikkuneelle kuvaajattarelle
biggrin.gif

smile_org.gif
Ihan totta, tyrkkään ihan turhaan polvea liian syvälle ja ehkä pyörääkin liian pystyyn, pitääpä seuraavalla kerralla keskittyä tohon ajatuksella.

Kiitos palautteesta..scuuballe kans kiitokset.
Kemoran karuselli on hyvä paikka hakea pyörän kallistuskulmaa. Voit työntää siinä polven alkuun yhtä ulos kuin normaalisti, mutta ensi kontaktin jälkeen alat (todella varovasti) kallistaa pyörää lisää ja samalla vedät polvea sisään niin, että ihan kevyt kontakti säilyy. Ja tuo varovasti tarkoittaa tosiaan varovasti, eli eka yrityksellä polvea sisään ehkä max. sentin verran ja seuraavalla kierroksella/ setillä ihan karvan lisää. Tuolla tavalla ainakin itse sain aika paljon luottoa/tuntumaa pyörän kallistusvaroihin tämän kesän aikana.

Nykyisin polvi pysyykin sisempänä kuin aiemmin, koska ei ole tarvetta hapuilla maata "liian" aikaisin, kun luottaa pyörään paremmin.

Miksi muuten et itse tee Scuuba kuten muita neuvot? Silloin olisit sen 6-8 sek mua nopeampi eikä toisinpäin?
Enpä oikein usko sitä että jos siirrät sen pääs ja yläkroppas sinne sisämutkaan; niin olisit 6-8 sek mua hitaampi.
Arvelinkin, että käännät tuon viisasteluksi. Mutta jos nyt väännetään rautalangasta. Olet about yhtä paljon hitaampi minua kuin mitä minä olen kärkikuskeja ja olen antanut itseni ymmärtää, että ajamisessani on paljon korjattavaa. Siksi en voi käsittää miksi sinä et aja edes yhtä kovaa kuin minä vaan paljon hitaammin. Selitykseksi tuskin kelpaa se, että sinulla on ratapäiviä takana vasta +-100 ja minulla vajaa 700, koska tiedän jopa reilu 10 ratapäivää ajaneen tytön menevän nyt suurinpiirtein noita samoja vauhteja kuin sinä vaikkei hän olekaan vielä saanut kuin minun neuvoja jotka kalpenevat omiesi rinnalla.

Kerrotko siis ihan enempää viisastelematta miksi olet jopa minua hitaampi ja selvästi?

Jukka

Back