• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ajoharjoittelupäivät Botniaring - Kemora

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari pätkää keskiryhmästä. Linkit toimii nyt.

1
2
3

Selkeitä virheitä:

- Rullaaminen ja tasakaasulla ajelu pois (kaasulta suoraan jarrulle)
- Jarrulla hissuttelu pois
- Pyörää voi kallistaa enemmän..
- Avaa voimakkaammin
- Pari huonoa ideaa ohittaa
- Väärät ajolinjat useassa kohtaa, kun joutuu pyörää nostamaan vähäsen aina ylös (taitto mutkaan liian aikaisin)
Tuossa kakkoslinkissä oli sitä meidän normaalia vetoa, mukavasti näkee omaa ajoa. Tai tiedä sitten onko se sittenkään niin mukavaa...  
biggrin.gif

Ammut kiinni siihen meidän pikku ryhmään ajassa 4,40 ja pikku ohittelujen jälkeen olitkin sitten siinä mun hanurissa ajassa 5,35. Aika monta kierrosta peräkkäin vedetään, kunnes painat katsomosuoran jarruissa ohi ajassa 10,22. Miten helvetissä mä siinä noin aikaisin jarrutin  
biggrin.gif

Mikähän setti toi on, vois verrata mun chronoon? Laitan sulle illalla tulemaan sen filun.

edit: Juha ja Jukka sedät voivat muuten tuosta ihan samasta linkistä analysoida Jukan koulutettavan ajoasentoa ihan liikkuvana kuvana. 4,40 mattipoeka tulee kantaan ja koulutettava ohitetaan karusellissa ajassa 5,17. Jatkakaa
smile_org.gif

1
2
3

Selkeitä virheitä:

- Avaa voimakkaammin
- Väärät ajolinjat useassa kohtaa, kun joutuu pyörää nostamaan vähäsen aina ylös (taitto mutkaan liian aikaisin)
Tuossa kakkoslinkissä oli sitä meidän normaalia vetoa, mukavasti näkee omaa ajoa. Tai tiedä sitten onko se sittenkään niin mukavaa...  
biggrin.gif

Ammut kiinni siihen meidän pikku ryhmään ajassa 4,40 ja pikku ohittelujen jälkeen olitkin sitten siinä mun hanurissa ajassa 5,35. Aika monta kierrosta peräkkäin vedetään, kunnes painat katsomosuoran jarruissa ohi ajassa 10,22. Miten helvetissä mä siinä noin aikaisin jarrutin  
biggrin.gif

Mikähän setti toi on, vois verrata mun chronoon? Laitan sulle illalla tulemaan sen filun.

edit: Juha ja Jukka sedät voivat muuten tuosta ihan samasta linkistä analysoida Jukan koulutettavan ajoasentoa ihan liikkuvana kuvana. 4,40 mattipoeka tulee kantaan ja koulutettava ohitetaan karusellissa ajassa 5,17. Jatkakaa  
smile_org.gif
Kiitti vinkistä, pitääpä katsella.  
smile_org.gif

1
2
3

Selkeitä virheitä:

- Avaa voimakkaammin
biggrin.gif

biggrin.gif

smile_org.gif
Kiitti vinkistä, pitääpä katsella.  
smile_org.gif
Mikä siulla Menac oli paras aika tuolla? *sori jos on jossain jo mainittu, en jaksanut lukea kaikkia kommenttaja läpi*

Ja tämä siis sen perusteella mitä itse olen oppilaasi perässä sattunut ajelemaan, tosin alastarolla.
Ja 2 kk sitten mun koira otti turpaan chihulta, ei ottanut enää ja kesällä 1990 mulla oli tukka, nyt on vain etunimenä Jukka.

Monen ratakuskin perässä ajelleena olen tehnyt havaintoja, että joillakin oppi menee jakeluun nopeammin kuin joillakin ei. Nopeasti oppineista olkoot esimerkkeinä vaikkapa M. Mossa ja J. Sarjos joista ensimmäisen menoa katselin ajajatutkintoa vastaanottaessani. Hitaasti oppivista olen itse vähemmän hohdokas esimerkki ja löytyy niitä aika monia muitakin.

Tarkailepa siis ajoasentoja seuraavalla Alastaron keikalla. Omani ei ole juurikaan parantunut, samaa könöttämistä kuin aina ennenkin. Joillakin muilla siihen on muutosta kuitenkin tullut.

Jukka

Mikä siulla Menac oli paras aika tuolla? *sori jos on jossain jo mainittu, en jaksanut lukea kaikkia kommenttaja läpi*
Tuossa lista Kemoran ratapäivistä ja niillä ajetuista päivän parhaista kierrosajoista (jotka eivät sinällään paljoa kerro, mutta ovat suuntaa antavia kehityksestä).

Ensimmäinen päivä osui Juhannuksen korville, viimeisin on viime sunnuntailta.

1. ratapäivä 1:54.
2 1:43,
3.s 1:35
4.s 1:32,5
5.s 1:28,9
6.s 1:25.6
7.s 1:23,2
8.s 1:20,3

Koska Scuubakin ystävällisesti jakelee neuvoja, niin annetaan vastinetta ettei aivan saamapuolelle jäädä. Alastarolla kannattaisi panostaa ajolinjoihin, esimerkiksi viimeiseen mutkaan tullessa meillä on vauhtieroa ehkä n. 25-30 km/h vaikka kyseisessä kohdassa kusiaisella pitäisi mennä kovempaa kuin tonnisella. Ajolinjasi on n. 2-3 metriä hukassa. Sen takia olen kerran siinä vahingossa (myöhemmin tarkoituksella) sinut ohittanut kun tulit perse edellä vastaan. Tarkoitus oli ohittaa vasta avauksessa, jolloin se olisi puolin ja toisin turvallisempaa ja Rytkösellä sen voi tehdä kohtuullisen helposti. Kyseisellä ohitushetkellä ajelin 1:27 alkuisia aikoja paria mutkaa harjoitellen, kisassa menen pari sekuntia kovempaa.

Jukka

Tuossa lista Kemoran ratapäivistä ja niillä ajetuista päivän parhaista kierrosajoista (jotka eivät sinällään paljoa kerro, mutta ovat suuntaa antavia kehityksestä).

Ensimmäinen päivä osui Juhannuksen korville, viimeisin on viime sunnuntailta.

1. ratapäivä 1:54.
2 1:43,
3.s 1:35
4.s 1:32,5
5.s 1:28,9
6.s 1:25.6
7.s 1:23,2
8.s 1:20,3

Koska Scuubakin ystävällisesti jakelee neuvoja, niin annetaan vastinetta ettei aivan saamapuolelle jäädä. Alastarolla kannattaisi panostaa ajolinjoihin, esimerkiksi viimeiseen mutkaan tullessa meillä on vauhtieroa ehkä n. 25-30 km/h vaikka kyseisessä kohdassa kusiaisella pitäisi mennä kovempaa kuin tonnisella. Ajolinjasi on n. 2-3 metriä hukassa. Sen takia olen kerran siinä vahingossa (myöhemmin tarkoituksella) sinut ohittanut kun tulit perse edellä vastaan. Tarkoitus oli ohittaa vasta avauksessa, jolloin se olisi puolin ja toisin turvallisempaa ja Rytkösellä sen voi tehdä kohtuullisen helposti. Kyseisellä ohitushetkellä ajelin 1:27 alkuisia aikoja paria mutkaa harjoitellen, kisassa menen pari sekuntia kovempaa.

Jukka
Ok. Kiitokset.

Nuo videot oli sunnuntailta otettuja.

Toi alastaron viimenen pätkä on ollu mulle aina vaikee ja on edelleenkin.
Ja noist ohituksista; mulle on ihan sama missä mut ohitetaan.
Jos viimesessä vasurissa kuulen ett takana on joku, niin jätän siihen viimeseen mutkaan apeksiin pari metriä rakoa, jolloin ohitus on helppo jo siinä.
Toki olisin muutenkin helppo ohitettava koska olen kuitenkin monta sekunttia sinua hitaampi.

Pohjanmaalla oli tosiaan kivaa, mutta kun kaikki pelkästään antavat ruusuja, niin mä voisin hieman purnata - en järjestäjille vaan kisakeittiölle.

Luulen etten ole yksin mielipiteineni, jos väitän, että rataa helteessä kiertävä raavas mies saattaisi tarvita hieman ravitsevampaa evästä. Siis 8.50 perunoista suolattomassa vedessä on musta liikaa. Olkoonkin että se oli lämmitetty, mutta silti...
biggrin.gif

Voisiko tuosta antaa oikeaan suuntaan virallista palautetta?
---
Muuten järjestelyt olivat loistavat, vaikka omalta osalta tuli hieman tyrittyä tällä kertaa matkan joka mutkassa... Back to basics siis, ja yritän itse lähteä rakentamaan koko pakettia alusta asti uudestaan. :P

Kiitokset kaikille mukana olleille, neuvoja antaneille jne. Alastarossa nähdään!

äffä
Hei,

Se puvun hankintaketjun perustaminen!
biggrin.gif
Juu, paljonko ne lupasi alennusta jos useamman puvun tilaa. Tulisin kimppaan myös jos se halvemmaksi tulee. Kaksiosainen tourinki puku ens kesäksi.  
smile_org.gif
Joku käheen värinen.  
biggrin.gif
Sorry Matti, mun läppäri sanoi sopparin irti toissa viikolla...
sad_orig.gif
Mut tuolta voidaan nyt jatkaa -> http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=132129
biggrin.gif

Kiitos Nasulle sekä kaikille muille, joilta sain apua ja ostettua öljyä ja bensaa radalla! Reissu oli hyvä ja säilyin kotimatkankin kuivana, vaikka alkuun hieman satoikin.

Radan vieressä oli ihmisiä kuvaamassa myös hitaan ryhmän aikana, näkeeköhän näitä kuvia jossain? Olisi hieno saada jokin otos muistoksi.

Kiitos Nasulle sekä kaikille muille, joilta sain apua ja ostettua öljyä ja bensaa radalla! Reissu oli hyvä ja säilyin kotimatkankin kuivana, vaikka alkuun hieman satoikin.

Radan vieressä oli ihmisiä kuvaamassa myös hitaan ryhmän aikana, näkeeköhän näitä kuvia jossain? Olisi hieno saada jokin otos muistoksi.
Eipä kestä.
smile_org.gif

Autolla matkassa ollessa on mukava auttaa niitä jotka vielä ajelevat mopolla paikanpäälle. Itsestä kun tuli kermaperse viime talven aikana.
biggrin.gif

Nyt lähti tulemaan loput lauantain KUVAT. Olkaahan hyvät

P.S. Netti näyttää nyt hidastelevan,joten taitaa mennä koko yö,ennenkuin kaikki kuvat on latautuneet
nixweiss.gif

smile_org.gif
Kiitos videosta, mutta tuosta kuvasta on turha ajoasentoa analysoida, lienee keskiryhmän setistä ja siellä ryysiksessä ei montaakaan alle 1:30 olevaa tullut, joten kävin siirrättämässä nopeaan ryhmään. Omassakin ajoasennossa oli tuolla aika paljon hiomista, mm. vasen käsi kannattaa pitää stongassa kiinni ja mutkiin kannattaa jarruttaa ja avauksissa kiihdyttää.

Päivän viimeisellä setillä nopeassa ryhmässä en enää kestänyt itse karusellissa kuin vaivoin mukana, jarruissa kyllä sain helposti kiinni.

Kiitokset neuvoista, jatkamme koulutusprojektia ja katsotaan sitten ensi kaudella kellosta oliko metodit oikeita vaiko vääriä. Tulen olemaan hyvin huolestunut jos väärillä metodeilla saadaan tyttö ajamaan kovempaa kuin oikeilla metodeilla itse itseään kouluttavat kuskit.

Motoparkin tavoite on tälle kaudelle alle 1:55 ajat, pari päivää ehditään siellä treenaamaan, oletuksella, että tulee olemaan kuivaa.

Ai niin, olen positiivisesti yllättynyt. Sain melkeinpä yhtä paljon neuvoja kuin koiran kouluttamiseen, ruokkimiseen ja jopa sen kusettamiseen. Pitänee hankkia vielä lapsi jostain jos löytyy halpa, sitten niitä neuvojia riittää saattohoitoloistakin (hehiö)

Jukka

Toki olisin muutenkin helppo ohitettava koska olen kuitenkin monta sekunttia sinua hitaampi.
Toisin kuin moni luulee, pelkkä nopeusero ei ole ohituksen helppous. Tuntemattoman keskiryhmän kuskin ohittaminen on, ainakin minulle, huomattavasti vaikeampaa kuin kisassa minua sekunnin hitaamman. En muista tilannetta yhdestäkään kisasta ettenkö olisi ohittamaan päässyt jos edessä on vähääkään hitaampi. Ongelmani on ollut se, etten vain kestä itseäni nopeampien perässä. Loogisia ajolinjoja ajeleva kuski on helppo ohittaa vaikka nopeusero olisikin 1-2 sek. Sinne tänne sumppulahnana poukkoileva keskiryhmän kuski on sellainen, että saatan roikkua kierroksen, kaksikin perässä ennen kuin uskallaudun ohittamaan. Minua päin on ajettu useamman kerran ja perusteltu sillä, että ajoin mutkan eri tavalla kuin toinen oletti ja siksi tuuppasi hanuriin. Itse en halua sitä tehdä enkä lähde ohittelemaan riskillä treeneissä.

Tällä hetkellä on harkinnassa meidän ratapäivillä se, että porukka jaettaisiin neljään ryhmään, ainakin kauden puolivälin jälkeen päivinä jolloin päivässä on pituutta riittämiin. Itselleni on joskus 40 min huili liian vähän ja kun siihen vielä yhdistää tankkailut ym. niin parempi saattaisi olla tunti, eli neljä ryhmää. Tällöin ryhmän kokoa voitaisiin pienentää ja ajamisesta tulisi väljempää. Pitänee pilotoida ja jos tuntuu toimivalta ratkaisulta, niin siirretään tuotantoon.

Jukka

MadMan antoi Kemorassa synttärilahja kyytiä vaimolle.VIDEO.

Kiitos ja kumarrus kaimalle.Synttärilahja ei kuulemma voinu olla enää parempi
biggrin.gif

Varmaan täysin väärä ketju mut alkoi kiinnostaan ajoasennosta keskustelu.
lookaround_orig.gif

Eli mitä asiantuntijat sanoo mun asennosta-->KLIK, roikunko liikaa, liian kaukana moposta vai mikä pielessä kun polvipaloja alkaa mennä renkaiden tahtiin?

Jos muiden asentoja vertaa tässä kuvasatsissa, niin minusta aika moni nopeempi kallistaa pyörää enemmän ja roikkuu vähemmän vai katonko väärin?

Edit: kaunis kiitos Grandille kuvista.
bowdown.gif

Noni ja viimonen viteo, sekin sunnuntailta keskiryhmästä.

Viteo 4

Paljon tuttuja tässäkin filimissä.

Pahoitteluni huonosta editoinnista, ei ole kunnollista editointi softaa tällä läppärillä.

Back